Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2020, 16:18   #881
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zowel het eten, de cultuur als het taalgebruik in België, zowel bij de Vlamingen als de Walen heeft een Francofiel karakter.
Hoe kan het dan dat er in België (na bijna 200 jaar!) nog steeds twee door een taalgrens gescheiden volkeren leven?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:20   #882
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoera! Geen verschil tussen Nederland en België! U ziet, beste HO, we zijn uiteindelijk toch heel gelijkend, nietwaar?!
Probeer maar niet het onderwerp te verleggen Van den Berge. U oreerde dat banken niet meer zo gemakkelijk krediet verleenden. Quod non!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 16:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:22   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Probeer maar niet het onderwerp te verleggen Van den Berge. U oreerde dat Banken niet meer zo gemakkelijk krediet verleenden. Quod non!
Leest u eens opnieuw wat ik schreef? Alvast niet wat u er weer van maakt. Mij valt toch op dat het voor u een helse opgave is om iemand correct te citeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:24   #884
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch niet in België dan.

De spaargids.be 2018:

Nationale Bank: "Banken te laks bij toestaan woonleningen"
2018...

De voorwaarden zijn intussen heel wat strenger geworden. Zo kan men veel moeilijker 100% van het aankoopbedrag lenen.

Wie weet ook in NL?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:30   #885
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leest u eens opnieuw wat ik schreef? Alvast niet wat u er weer van maakt. Mij valt toch op dat het voor u een helse opgave is om iemand correct te citeren.
Helemaal niet, u insinueerde dat banken wellicht niet zo vlug leenden omdat ze de toch wat garanties wilden van de kliënt. Nu blijkt dit het helemaal niet te kloppen. Banken verlenen heel gemakkelijk krediet . Te gemakkelijk blijkbaar. En dat dit een gevaarlijke bedoening wordt in Nederland omdat de Hollanders al zoveel in de schuld zitten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:32   #886
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Kort: JA, dat meen ik. België is een getrouwe vazalstaat van Frankrijk, zonder dat de Belgen dit zelf beseffen. Zowel het eten, de cultuur als het taalgebruik in België, zowel bij de Vlamingen als de Walen heeft een Francofiel karakter.
Eerlijk gezegd vraag ik af waar u in onze dagelijkse keuken dat "francofiel karakter" ziet. De gewone Franse keuken is toch wel merkelijk anders dan wat er dagelijks op de tafel komt van een doorsnee Vlaams gezin. Kaas als dessert na een volle maaltijd komt bij ons maar zelden voor, maar is bijvoorbeeld heel normaal in Frankrijk. In Frankrijk vond je ook nog steeds de gewoonte dat men eerst vlees eet en daarna groenten. Bij ons ook niet gebruikelijk. In Frankrijk wordt de aardappel als groente beschouwd. Als er aardappelen op het bord liggen, komt er normaal geen andere groente erbij. Bij ons is de aardappel bijna standaard en wordt steevast gecombineerd met andere groentes.

Natuurlijk beschrijf ik hier de traditionele keuken, maar ik weet ook wel dat er door toenemende globalisering, een ander leefpatroon en gewijzigde gezinssituaties... wel het een en ander veranderd is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:33   #887
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet, u insinueerde dat banken wellicht niet zo vlug leenden omdat ze de toch wat garanties wilden van de kliënt. Nu blijkt dit het helemaal niet te kloppen. Banken verlenen heel gemakkelijk krediet . Te gemakkelijk blijkbaar. En dat dit een gevaarlijke bedoening wordt in Nederland omdat de Hollanders al zoveel in de schuld zitten.
Bij mijn weten is het nog altijd zo dat een bank niet zomaar een hypothecaire lening toekent. Codifis werkt zo niet. Wie daar een gewone lening wil, krijgt er zo eentje. Contract ondertekenen en, hop, men is vertrokken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:33   #888
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, daar heb ik het ook over. Eén manifestatie op een jaar. En u vermeldt nu nog het Zangfeest. Twee manifestaties.

Krijgen we nog iets te horen over die traditie die volgens u in Vlaamsgezinde milieu schijnbaar uitbundig in leven wordt gehouden?
Het blijft inderdaad zeer zeldzaam.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:34   #889
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet, u insinueerde dat banken wellicht niet zo vlug leenden omdat ze de toch wat garanties wilden van de kliënt. Nu blijkt dit het helemaal niet te kloppen. Banken verlenen heel gemakkelijk krediet . Te gemakkelijk blijkbaar. En dat dit een gevaarlijke bedoening wordt in Nederland omdat de Hollanders al zoveel in de schuld zitten.
Nationale Bank maakt veel lenen voor woning moeilijker

https://www.demorgen.be/nieuws/toeke...lijk~b96fe60f/
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:37   #890
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het blijft inderdaad zeer zeldzaam.
HO kent gewoonweg niet de scene van de Vlaamse volksmuziek, -dans en folk. Juist in dat milieu leeft het vendelzwaaien veel meer dan in het Vlaams-nationalistisch milieu. Het is gewoon weer eens de zoveelste uiting van zijn vooringenomenheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:37   #891
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Hoe kan het dan dat er in België (na bijna 200 jaar!) nog steeds twee door een taalgrens gescheiden volkeren leven?
In Canada hebt u er ook twee en in Zwitserland hebt u er 3.
En weet u wat? Er zijn zelf Franstaligen die in Vlaanderen leven en Vlamingen die in Franstalig België leven. En we hebben geen situatie zoals wat we nu in de VS kunnen zien.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:41   #892
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Canada hebt u er ook twee en in Zwitserland hebt u er 3.
En weet u wat? Er zijn zelf Franstaligen die in Vlaanderen leven en Vlamingen die in Franstalig België leven. En we hebben geen situatie zoals wat we nu in de VS kunnen zien.
Gelukkig dat u ons dat vertelt. Het is immers een goed bewaard geheim dat er in Vlaanderen Franstaligen leven! Is het niet de eerste keer dat u ons dat geheim onthult?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:45   #893
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gelukkig dat u ons dat vertelt. Het is immers een goed bewaard geheim dat er in Vlaanderen Franstaligen leven! Is het niet de eerste keer dat u ons dat geheim onthult?
Als ik De Zeeuw lees, heb ik het indruk dat hij denkt dat er "oorlog" tussen de gemeenschappen in dit land is. Daarvan mijn antwoord.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:51   #894
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Canada hebt u er ook twee en in Zwitserland hebt u er 3.
En weet u wat? Er zijn zelf Franstaligen die in Vlaanderen leven en Vlamingen die in Franstalig België leven. En we hebben geen situatie zoals wat we nu in de VS kunnen zien.
Maar als Vlamingen echt zo francofiel waren geweest als Edwin2 wat posts geleden beweerde hadden ze toch inmiddels wel Frans gesproken?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 16:52   #895
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is het nog altijd zo dat een bank niet zomaar een hypothecaire lening toekent. Codifis werkt zo niet. Wie daar een gewone lening wil, krijgt er zo eentje. Contract ondertekenen en, hop, men is vertrokken.
Krediet. nl.:

Geld besparen door je hypotheek deels af te lossen met een lening

Mogelijk. Kan ook zijn dat men een nieuwe financiële put graaft om de eerste te willen dempen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 17:48   #896
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als ik De Zeeuw lees, heb ik het indruk dat hij denkt dat er "oorlog" tussen de gemeenschappen in dit land is. Daarvan mijn antwoord.
Ook Canada zijn er spanningen als dat beantwoordt aan uw verwijzing naar "oorlog". Daarnaast blijven er spanningen bestaan in Bern rond de Jura en het overgebleven deel dat geen deel uitmaakt van laatst opgerichte kanton.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 17:49   #897
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Krediet. nl.:

Geld besparen door je hypotheek deels af te lossen met een lening

Mogelijk. Kan ook zijn dat men een nieuwe financiële put graaft om de eerste te willen dempen.
Niet "mogelijk". Er is wettelijk en bancair een enorm verschil tussen een hypothecaire lening en andere leningen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 17:56   #898
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet "mogelijk". Er is wettelijk en bancair een enorm verschil tussen een hypothecaire lening en andere leningen.
Natuurlijk wettelijk, anders ging de de lening niet door. Maar een lening aangaan om een andere lening terug te betalen is toch niet zoals het hoort. Nog een beetje of daar speelt zich het volgende scenario af: ik sluit een derde lening af om de tweede lening te dekken die dient om mijn hypotheeklening te financieren. Toch niet allemaal financieel zo gezond denk ik dan maar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 18:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 18:04   #899
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet, u insinueerde dat banken wellicht niet zo vlug leenden omdat ze de toch wat garanties wilden van de kliënt. Nu blijkt dit het helemaal niet te kloppen. Banken verlenen heel gemakkelijk krediet . Te gemakkelijk blijkbaar. En dat dit een gevaarlijke bedoening wordt in Nederland omdat de Hollanders al zoveel in de schuld zitten.
Correctie, het gaat om de Nederlandse staatsschuld. Opnieuw bijzonder fascinatie voor Ollanders...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 juni 2020 om 18:07.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 18:13   #900
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook Canada zijn er spanningen als dat beantwoordt aan uw verwijzing naar "oorlog". Daarnaast blijven er spanningen bestaan in Bern rond de Jura en het overgebleven deel dat geen deel uitmaakt van laatst opgerichte kanton.
Canada is een land dat ontstaan is na kolonisatie en oorlog (nog niet heel lang geleden), al met al een redelijk excuus om elkaar nu nog het leven zuur te maken.

De zuidelijke Nederlanden daarentegen beslaan een gebied waar al ruim tweeduizend jaar Germanen en Kelten "samenleven".
En ondanks het feit dat deze twee volkeren inmiddels al bijna 200 jaar een natie vormen bestaat er nog steeds een taalgrens en is van enige vorm van eenheid totaal geen sprake. Geeft je te denken ; )

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 4 juni 2020 om 18:19.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be