Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2023, 08:23   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De pompbediende moet zijn levercontract eerbiedigen. En dat is voor elektriciteit niet anders.
Dat contract gaat stipuleren dat de prijs per minuut kan veranderen he. Zoals de prijs aan de pomp.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 08:25   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De pompbediende moet zijn levercontract eerbiedigen. En dat is voor elektriciteit niet anders.
Ik koop een bepaalde hoeveelheid in, tegen een overeengekomen prijs, en die hoeveelheid mag ik verbruiken naar eigen goeddunken.
Als ik een brood koop moet de bakker ook niet komen zeuren dat de prijs van bloem is gestegen als ik een 2de snee eet.
Maar dat is het dan ook niet bij elektriciteit. Je koopt snee per snee, juist omdat je geen "brood" wil opslaan (wil, he, niet kan, want mocht je willen dan sla je dat wel op). Dat als je de 2de snee gaat kopen, de snee gestegen is in prijs, (of gedaald) is nu eenmaal net zoals die liter benzine, een mogelijkheid.

Zeggen dat de verkoper niet mag weten wanneer je die snee komt kopen, is onnozel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 08:26   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ne maat van mij, eentje die oa panelen plaatst voor zijn job als zelfstandige, heeft 100 panelen liggen op zijn hangar en voor 40kWh batterijen. En weet je wat? In de winter komt hij absoluut niet toe om zelfbedruipend te zijn…
Natuurlijk niet. Maar je moet niet zelfbedruipend zijn om geen elektriciteitsaansluiting te willen he. In de 18de eeuw had men ook geen elektriciteit, je kan zo gaan leven he.

Als je wel een aansluiting wil, dan zal je moeten aanvaarden dat die aansluiting gebeurt volgens de regels van de aansluiter, en dat die aansluiter meet wat je wanneer koopt, zoals elke andere winkelier.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 08:28   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Nope, P, net zoals CBDC's. Een digitale meter is om "social credits" te kunnen verdienen.

Totalitaire controle. Niets meer of minder.
Dat is idioot, want je kan gewoon GEEN elektriciteit willen, dan:

1) gaat die meter niks bespioneren

2) ga je de ongewilde kampioen zijn van uw social credits.

Ga trouwens nergens meer winkelen ook niet, want elke winkelier kan weten wat je wanneer gekocht hebt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:04   #45
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De pompbediende moet zijn levercontract eerbiedigen. En dat is voor elektriciteit niet anders.
Ik koop een bepaalde hoeveelheid in, tegen een overeengekomen prijs, en die hoeveelheid mag ik verbruiken naar eigen goeddunken.
Als ik een brood koop moet de bakker ook niet komen zeuren dat de prijs van bloem is gestegen als ik een 2de snee eet.
Dat heet toekomstgericht inkopen.
Een future-contract. Kan je véél geld mee verdienen

Of moet ik tegen de leverancier zeggen dat ze me moeten terugbetalen als ik te duur heb ingekocht?

Nope, P, net zoals CBDC's. Een digitale meter is om "social credits" te kunnen verdienen.

Totalitaire controle. Niets meer of minder.
Wat een kutvergelijking. Je koopt dat brood in zijn geheel. Als je snee per snee zou kopen (zoals je doet bij elektriciteit), zou de prijs WEL kunnen variëren.

Koop jij ineens voor een heel jaar elektriciteit aan?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:14   #46
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Minstens een week aan hoog verbruik aan accu wil het werken in de winter in Belgistan. Reken al gauw op 100KWu, oftwel 10 Tesla-walls.
Met de natte vinger gemeten verbruik ik 20kWh per dag….enkel in de zomer of met gans mijn tuin vol panelen lukt dat in de winter om los van het net te gaan. Als ik dan ook mijn kot vol batterijen hang…
Mochten ze die digitale ook terug laten draaien zoals de analoge, dan was er zo goed als geen gemor bij de bevolking om die te laten plaatsen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 28 april 2023 om 09:16.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:22   #47
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat een kutvergelijking. Je koopt dat brood in zijn geheel. Als je snee per snee zou kopen (zoals je doet bij elektriciteit), zou de prijs WEL kunnen variëren.

Koop jij ineens voor een heel jaar elektriciteit aan?
Nee.

Voor 5 jaar ineens. En bij elke vraag daartoe wordt een correcte meterstand doorgegeven.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 28 april 2023 om 09:28.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:24   #48
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat contract gaat stipuleren dat de prijs per minuut kan veranderen he. Zoals de prijs aan de pomp.
In mijn contract staat dat de prijs die ik betaal 5 jaar vast staat. Ongeacht het aantal KW dat ik verbruik.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:25   #49
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar dat is het dan ook niet bij elektriciteit. Je koopt snee per snee, juist omdat je geen "brood" wil opslaan (wil, he, niet kan, want mocht je willen dan sla je dat wel op). Dat als je de 2de snee gaat kopen, de snee gestegen is in prijs, (of gedaald) is nu eenmaal net zoals die liter benzine, een mogelijkheid.

Zeggen dat de verkoper niet mag weten wanneer je die snee komt kopen, is onnozel.
Uiteraard mag de verkoper weten wanneer ik "koop," maar wanneer ik aan mijn ontbijttafel zit en mijn gekochte producten verbruik is mijn zaak.

Voyeur.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:28   #50
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is idioot, want je kan gewoon GEEN elektriciteit willen, dan:

1) gaat die meter niks bespioneren

2) ga je de ongewilde kampioen zijn van uw social credits.

Ga trouwens nergens meer winkelen ook niet, want elke winkelier kan weten wat je wanneer gekocht hebt.
Nogmaals, het gaat over het verbruiken van reeds gekochte goederen. Kopen is een op vrije basis genomen economische transactie. Ik bied mij aan bij een verkoper. Dus het is compleet belachelijk te stellen dat ik niet zou willen dat de verkoper niet mag weten wanneer ik kom kopen.

De verkoper hoeft niet te weten wanneer ik gekochte goederen verbruik.

Zelfs als ik naar het hof van cleve ga dineren, kan ik ook aan de goossens vragen "doe maar in een zakske, 't is voor later...."
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:29   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Nee.

Voor 5 jaar.
Geen probleem dan hé. Dan heeft u uw vaste energieprijs.

Maar u koopt uw elektriciteit niet in voor 5 jaar. U legt een prijs vast voor een bepaalde periode.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:30   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
In mijn contract staat dat de prijs die ik betaal 5 jaar vast staat. Ongeacht het aantal KW dat ik verbruik.
Dan zal jij nog 5 jaar zo geen meter nodig hebben. Maar nadien zullen er zo geen contracten meer zijn, of als ze al bestaan, bijzonder duur.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:30   #53
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Uiteraard mag de verkoper weten wanneer ik "koop," maar wanneer ik aan mijn ontbijttafel zit en mijn gekochte producten verbruik is mijn zaak.

Voyeur.
Maar u koopt net op het moment dat de elektriciteit uw huis binnenstroomt.

Het is niet omdat u voor x tijd een vaste prijs afspreekt met uw leverancier, dat er al effectief een aangekochte hoeveelheid is.

Die hoeveelheid wordt aangekocht en geleverd op moment van verbruik.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:31   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Geen probleem dan hé. Dan heeft u uw vaste energieprijs.

Maar u koopt uw elektriciteit niet in voor 5 jaar. U legt een prijs vast voor een bepaalde periode.
Hij heeft wel een punt natuurlijk dat er dan geen enkele reden is om te weten wanneer hij wat gebruikt. Enkel de som speelt dan een rol. Maar dat soort dingen gaat verdwijnen he.

Dus kan hij zeggen: "jullie hebben geen economische NOOD aan te weten wanneer ik daadwerkelijk de stroom heb afgenomen, enkel de som die gemeten wordt met een meter die geen informatie doorgeeft, is van tel".

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 april 2023 om 09:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:40   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
<< Binnen in het buitenland>>

Het protest en marche in het Koninkrijk..

Wie zijn zij om ons een bepaalde meter op te leggen.

Waarom moeten het digitale vertrouwen?

Waarom krijgt de verbruiker de keuze niet tussen de oude en de nieuwe mits de meerkosten?

Nee, dat gaat niet zegt hun EU, U gaat die meter blindelings vertrouwen.

Dat hij op afstand bediend kan worden en amper leesbaar is speelt geen rol.

Vertrouwt U de digitale meter is maar de vraag?


En wat heeft de Europese Unie daarmee te maken dat zij het is die deze meters gaat opleggen?
Wij gebruikers zijn ‘de klant’ en moeten normaal kunnen bepalen tussen de gemene delen en de privé delen van onze aansluiting.
Waaruit zonder enige betwisting kan gesteld worden dat alles wat uit de meter komt en naar ons privé deel gaat door ons kan/moet beslist worden.
Een oude meter waar je de KW zie lopen geeft vertrouwen.
Dat digitale dat is zoals die digitale verkiezingen die je niet kan volgen en die dus ook onderweg van alles kunnen meemaken.
Dat de Europese parlementsleden zakkenvullers dat zomaar gaan stemmen in opdracht van de aanwezige lobby’s dat zijn wij gewoon.
Maar dat de advocaten bij ons de mensen geen vrije keuze aanbieden is opnieuw een bewijs in hoeverre de discriminatie gaat.
Het is tijd dat Belgen zich hiertegen verzetten en naar de rechtbank gaan voor een “soevereine’ kwestie waar hun Europa niets te zoeken heeft.

Eerste boetes voor hardnekkige weigeraars digitale meter

Sinds begin dit jaar hebben 3.600 Vlamingen een aangetekende brief van netbeheerder Fluvius gekregen omdat ze de digitale meter weigeren. Bij veertig dossiers volgt binnenkort een ingebrekestelling met 273,84 euro kosten. Dat melden de kranten van Mediahuis.

26 april 2023, 04:24

Fluvius had juridische stappen aangekondigd. De digitale meter is verplicht in de Europese Unie. Wie zijn afspraak voor de installatie stelselmatig blijft negeren of de installateur meermaals niet binnen laat, krijgt een aangetekende brief in de bus.
Wie ook de ingebrekestelling van Fluvius negeert, zal er nog een tweede krijgen, opnieuw met kosten. Komt er dan nog steeds geen reactie, dan volgt een dagvaarding voor de rechtbank. Zulke gevallen zijn er nog niet, zegt Fluvius.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/e...eter~b396a07a/
Het is mij toch niet duidelijk waarom er negatieve reacties zijn tegen de digitale meter.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:46   #56
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is mij toch niet duidelijk waarom er negatieve reacties zijn tegen de digitale meter.
Dat is toch eenvoudig? Wie zonnepanelen heeft levert zijn opgewekte energie aan dezelfde prijs als hij aankoopt doordat zijn analoge teller terugdraait. Bij een digitale valt dat voordeel integraal weg.
Concreet, wij produceren 4000kWh die we wel verbruiken maar dus niet betalen vanwege eigen productie. Met een digitale teller gaan we die 4000kWh ook grotendeels betalen en zo goed als niets krijgen om die overdag op het net te injecteren.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:57   #57
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is toch eenvoudig? Wie zonnepanelen heeft levert zijn opgewekte energie aan dezelfde prijs als hij aankoopt doordat zijn analoge teller terugdraait. Bij een digitale valt dat voordeel integraal weg.
Concreet, wij produceren 4000kWh die we wel verbruiken maar dus niet betalen vanwege eigen productie. Met een digitale teller gaan we die 4000kWh ook grotendeels betalen en zo goed als niets krijgen om die overdag op het net te injecteren.
Is het technisch onmogelijk om die digitale teller rekening te doen houden met de eigen productie door zonnepanelen?
Ik vraag maar hoor, want technisch ben ik niet onderlegd.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 10:00   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Is het technisch onmogelijk om die digitale teller rekening te doen houden met de eigen productie door zonnepanelen?
Ik vraag maar hoor, want technisch ben ik niet onderlegd.
Ik denk dat het punt is dat men dat niet wilde, maar men de analoge meter niet kon beletten van dat te doen omdat die "het verschil" niet ziet.

Uiteraard kan die digitale meter perfect meten wat je van het net haalt, en wat je er ook weer in injecteert. Daar dient die voor. Hier in Frankrijk is het injectie tarief stukken lager de helft ongeveer, 10 cent per KWHr, van het koop tarief (nu rond de 20 cent de KWHr, was tot vorig jaar 17 cent).

Een analoge meter is te "dom" om dat apart kunnen te meten, en ziet enkel de netto balans. Kortom, door die "domheid" van die meter konden paneel eigenaars een onbedoeld voordeel doen, en met de digitale meter gaat dat niet meer omdat die het onderscheid ziet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 april 2023 om 10:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 10:14   #59
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar u koopt net op het moment dat de elektriciteit uw huis binnenstroomt.

Het is niet omdat u voor x tijd een vaste prijs afspreekt met uw leverancier, dat er al effectief een aangekochte hoeveelheid is.

Die hoeveelheid wordt aangekocht en geleverd op moment van verbruik.
In het leveringscontract is niet gestipuleerd hoeveel KW ik moet verbruiken en hoeveel KW er moet geleverd worden om een bepaalde prijs te krijgen.

De prijs is vast, het verbruik is variabel. Dus, elk jaar ongeveer in februari, moet ik doorgeven hoeveel ik verbruikt heb.

als in een (nieuw) leveringscontract in staat dat ik elke dag moet doorgeven hoeveel ik die dag verbruikt heb, en ik ben akkoord met die voorwaarden, dan zal ik elke dag een email sturen hoeveel ik verbruikt heb. Waarom is daartoe een digitale meter "verplicht?"

(Louter uit principe houd ik al sinds 2015 mijn dagelijks verbruik bij....)
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 10:19   #60
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat het punt is dat men dat niet wilde, maar men de analoge meter niet kon beletten van dat te doen omdat die "het verschil" niet ziet.

Uiteraard kan die digitale meter perfect meten wat je van het net haalt, en wat je er ook weer in injecteert. Daar dient die voor. Hier in Frankrijk is het injectie tarief stukken lager de helft ongeveer, 10 cent per KWHr, van het koop tarief (nu rond de 20 cent de KWHr, was tot vorig jaar 17 cent).

Een analoge meter is te "dom" om dat apart kunnen te meten, en ziet enkel de netto balans. Kortom, door die "domheid" van die meter konden paneel eigenaars een onbedoeld voordeel doen, en met de digitale meter gaat dat niet meer omdat die het onderscheid ziet.
"onbedoeld voordeel?"

in welke zin? Is de elektriciteit die je van het net haalt "beter" dan de elektriciteit die je er op zet?

Uiteraard niet.

Waarom is het injectietarief lager?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be