Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Vlaanderen levenskans?
Ja! 61 77,22%
Neen! 12 15,19%
Ja, maar... 6 7,59%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2007, 21:04   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Het is al opgekuist
Jij ziet er dus niet zoveel problemen in, die staatsschuld en Brussel. Nou ja, alleen de toekomst kan dat uitwijzen. Ik denk dat het zeker niet risicoloos is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:31   #42
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
U weet wellicht dat Vlaams nationalisme niet bepaald een goede naam heeft in Europa.

Ieder volk het recht op een eigen Staat, ook Vlaanderen.
Andere Europesche landen hoeven daar niets van te vinden.
gewoon accepteren en doorgaan.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:40   #43
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Mensen zijn chagrijnig, zelfs als je ergens klant bent (bijv. op een terras) dan word je als Nederlander gewoon genegeerd, we moesten de ober haast toeschreeuwen tot er eindelijk wat beweging in die man kwam. Ook bij het VVV-kantoor (Office du Tourisme) waren de medewerkers niet bereid Nederlands te spreken. Dat werd dus een gesprek in het Engels (op hun initiatief). Ik vind het een stad met nare mensen.

In nog geen enkele Europese stad ben ik met zo'n onfatsoen behandeld.
Deze ervaringen heb ik ook en ik ben al in heel wat hoofdsteden geweest.
Zoals bij de kaartverkoop van het J Brel museum weigerden ze mij in het Nederlands te woord te staan.
De man werd kwaad en zei dat Nederlanders verplicht moesten worden om Frans te leren.
Nadat ik hem had verteld dat ik 6 jaar op school Frans had geleerd werd hij iets soepeler.
Bij mijn vertrek uit het museum sprak hij toch een paar zinnen Nederlands met me.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:46   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Deze ervaringen heb ik ook en ik ben al in heel wat hoofdsteden geweest.
Zoals bij de kaartverkoop van het J Brel museum weigerden ze mij in het Nederlands te woord te staan.
De man werd kwaad en zei dat Nederlanders verplicht moesten worden om Frans te leren.
Nadat ik hem had verteld dat ik 6 jaar op school Frans had geleerd werd hij iets soepeler.
Bij mijn vertrek uit het museum sprak hij toch een paar zinnen Nederlands met me.
En zelfs als je hier niet op let, dan is het begrip ''klant is koning'' Brussel blijkbaar voorbijgegaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:53   #45
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De echte realiteit in Brussel is dat je vooral Frans moet kennen. Ik denk dat het juist door de druk uitgeoefend door Vlaanderen is dat het Nederlands er nog op dit peil staat.
De echte realiteit is er eerder eentje waarbij de grote groep van allochtonen en nieuwe Belgen door het imago van België die ze hadden voor ze hier aankwamen, door de Franstalige media en onderwijs niet weten en beseffen dat Nederlands een poort is naar werk, o.a. in de rand. Zo blijven veel van die mensen werkloos, van daar de grote werkloosheid in Brussel.

Franstalig Brussel gebruikt alle Belgische middelen en mogelijkheden om die mensen dom te houden en Vlaanderen haar rechten te ontkennen.

Nu eindelijk vraagt Frank van den Broeke dat de VDAB de Nederlandsonkundigen Nederlands bijbrengen en weigeren ze, dan worden ze aan de RVA gemeld om geschorts te worden.
In iedere normale rechtstaat is het vanzelfsprekend dat wanneer je de meerderheidstaal niet kent en niet wil leren en je werkloos bent je dan een uitkering mag vergeten tot je die taal onder de knie hebt en kans maakt op werk. Hier niet in België, een Franstalige werkloze mag werkloos blijven en Vlaanderen mag voor die blijven betalen...

In een Brussel in of met Vlaanderen kan dit niet meer, dan is het Nederlands leren als je werkloos valt en niet snel op eigen houtje een baan vindt. Dit is een héél sterke druk om Nederlands te leren, zeker voor een grote groep mensen die geen emotionele banden heeft met het Frans. Maar nu is die druk er niet, omdat de RVA nog niet één iemand geschorst heeft omdat ie werkonwillig is omdat het Nederlands hem niet aan staat.

Waarom zijn ze in Brussel zo tegen de luchthaven, alleen omwille van het lawaai of ook omdat het te veel kansen bied aan laaggeschoolden als ze een simpel woordje Nl kennen?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:53   #46
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En zelfs als je hier niet op let, dan is het begrip ''klant is koning'' Brussel blijkbaar voorbijgegaan.
De koning is toch altijd Franstalig?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 22:37   #47
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ieder volk het recht op een eigen Staat, ook Vlaanderen.
Andere Europesche landen hoeven daar niets van te vinden.
gewoon accepteren en doorgaan.
Ja maar kijk eens naar de grootste landen binnen Europa.
-Het VK zou Schotland kunnen kwijtspelen,
-Spanje zou Baskenland en Catalonië kunnen verliezen (of misschien zelfs Galicië en Andalusië) ,
-Italië Zuid-Tirol,
- Frankrijk (maar dat zullen ze niet zo snel laten gebeuren) kan ook heel wat gebiedjes verliezen....
(Duitsland zelf zie ik niet snel uit mekaar vallen, separatisten in Beieren scoren niet zo goed.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De koning is toch altijd Franstalig?
Elisabeth zou tweetalig opgevoed worden.
Maar als alles goed gaat wordt die geen koningin.

Citaat:
De man werd kwaad en zei dat Nederlanders verplicht moesten worden om Frans te leren.
Nadat ik hem had verteld dat ik 6 jaar op school Frans had geleerd werd hij iets soepeler.
Bij mijn vertrek uit het museum sprak hij toch een paar zinnen Nederlands met me.
In welke taal zei die jou dat?
Wel grof, zo grof heb ik het nog niet meegemaakt.
Hoe wist die dat jij een Nederlander was?

Citaat:
De echte realiteit is er eerder eentje waarbij de grote groep van allochtonen en nieuwe Belgen door het imago van België die ze hadden voor ze hier aankwamen, door de Franstalige media en onderwijs niet weten en beseffen dat Nederlands een poort is naar werk, o.a. in de rand. Zo blijven veel van die mensen werkloos, van daar de grote werkloosheid in Brussel.
Jij bedoelt dus het omgekeerde, allochtonen uit Brussel die pendelen naar de Rand?
Nu eindelijk vraagt Frank van den Broeke dat de VDAB de Nederlandsonkundigen Nederlands bijbrengen en weigeren ze, dan worden ze aan de RVA gemeld om geschorts te worden.
Citaat:
In iedere normale rechtstaat is het vanzelfsprekend dat wanneer je de meerderheidstaal niet kent en niet wil leren en je werkloos bent je dan een uitkering mag vergeten tot je die taal onder de knie hebt en kans maakt op werk. Hier niet in België, een Franstalige werkloze mag werkloos blijven en Vlaanderen mag voor die blijven betalen...
In welke landen doet men dat, eisen wat betreft taal opleggen?
Zelfs al kan u me een voorbeeld geven, het is niet vergelijkbaar, dat zijn waarschijnlijk landen met maar 1 officiële taal, waar men die eis om de taa te leren oplegt aan BUITENLANDERS.
In een Brussel met Vlaanderen erbij zal je dat niet kunnen doen, want het zullen geen buitenlanders zijn...
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 23:05   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
[*]Met Brussel erbij (facultatief) zal de criminaliteit toenemen,
hoezo?

Citaat:
zal de verfransing in de rand gestaag doorgaan,
neen, zal de verfransing eindelijk net stoppen.

Citaat:
en zullen misschien de Europese instellingen verdwijnen (omdat de Vlaamse staat hoogstwaarschijnlijk in diskrediet gebracht zal worden door o.a. de Fransen)
leve de Fransen
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 23:21   #49
forza fre
Vreemdeling
 
forza fre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 april 2007
Berichten: 62
Standaard oplossing op komst

surf www.forzaflandria.net

Wij zijn van mening dat een zelfbeschikbaarheid van Vlaanderen prioriteit is.
Wat de taalproblematiek betreft, ik volg jullie wel over het feit dat je in Brussel op zn minst in het Nederlands moet kunnen verder geholpen worden. Maar meertaligheid is ten allen tijde een pluspunt.
Ideaal lijkt mij dat je in uw moedertaal kunt de vraag stellen en dat de ander in zn moedertaal kan/mag antwoorden.
De moedertaal is nu eenmaal de taal die je vanuit je rechtstreekse omgeving wordt aangeleerd. Mijn standpunt lijkt mij democratisch en liberaal (vrijheid voor het individu rekening houdende met de vrijheid van het andere individu).
forza fre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 23:29   #50
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Deze gedachte is hier niet zo populair denk ik
Wat er niet is, kan komen. Veel Vlamingen zijn immers gehersenspoeld door de Belg(icist)ische propaganda.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 23:31   #51
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Op de staatsschuld na, zijn uw argumenten op niets gebaseerd.
Zo denk ik er ook over. De stellingen lijken uit de duim gezogen te zijn.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 25 april 2007 om 23:44.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 10:53   #52
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forza fre Bekijk bericht
surf www.forzaflandria.net

Wij zijn van mening dat een zelfbeschikbaarheid van Vlaanderen prioriteit is.
Wat de taalproblematiek betreft, ik volg jullie wel over het feit dat je in Brussel op zn minst in het Nederlands moet kunnen verder geholpen worden. Maar meertaligheid is ten allen tijde een pluspunt.
Ideaal lijkt mij dat je in uw moedertaal kunt de vraag stellen en dat de ander in zn moedertaal kan/mag antwoorden.
De moedertaal is nu eenmaal de taal die je vanuit je rechtstreekse omgeving wordt aangeleerd. Mijn standpunt lijkt mij democratisch en liberaal (vrijheid voor het individu rekening houdende met de vrijheid van het andere individu).
In Brussel verwacht ik dat in openbare gelegenheden zoals musea het Nederlands niet belachelijk wordt gemaakt.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:33   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Met Brussel erbij (facultatief) zal de criminaliteit toenemen, zal de verfransing in de rand gestaag doorgaan, en zullen misschien de Europese instellingen verdwijnen (omdat de Vlaamse staat hoogstwaarschijnlijk in diskrediet gebracht zal worden door o.a. de Fransen)
De verfransing gebeurt en gebeurde in een Belgische context. Eens Vlaanderen zelf de taalwetten bepaalt en die ook laat afdwingen (iets wat nu trouwens niet kan), dan kan de verfransing gestopt worden.

De Europese instellingen mogen wat mij betreft, zo vlug mogelijk verdwijnen uit Brussel. Door de betonwoede is al zoveel van het oude Brussel vernietigd, en door de zucht van de eurocraten naar nog maar kantoor- en vergaderruimte wordt het alleen maar erger. De EU heeft voor een kankergezwel gezorgd in Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:45   #54
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen is een van de welvarendste regio's van Europa. Toch zijn er enkele grote problemen die wellicht de stabiliteit in een nieuwe Vlaamse staat zouden kunnen compromitteren. Hoeveel levenskans heeft een onafhankelijk Vlaanderen?
Ongelofelijk veel natuurlijk, maar waarom zou je het Lada-wrak van België omwisselen voor een Smartje als je voor hetzelfde geld een grote monovolume kan krijgen? Het rijdt allebei, maar geef mij toch maar de grote wagen hoor, leve de Nederlanden.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 11:51   #55
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ongelofelijk veel natuurlijk, maar waarom zou je het Lada-wrak van België omwisselen voor een Smartje als je voor hetzelfde geld een grote monovolume kan krijgen? Het rijdt allebei, maar geef mij toch maar de grote wagen hoor, leve de Nederlanden.
Nederland kan beter zijn geld investeren in Groningen of Limburg ,
i.p.v in Wallonie dat bankroet is.
Als de Vlamingen zo gek zijn om Wallonie te subsidieren, dan hoeven wij dat nog niet te doen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 12:10   #56
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nederland kan beter zijn geld investeren in Groningen of Limburg ,
i.p.v in Wallonie dat bankroet is.
Als de Vlamingen zo gek zijn om Wallonie te subsidieren, dan hoeven wij dat nog niet te doen.
En waar lees je iets in mijn tekst van Wallonië subsidiëren?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 12:53   #57
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En waar lees je iets in mijn tekst van Wallonië subsidiëren?
Je bedoelt toch met de Nederlanden "Heel-Nederland".
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 13:17   #58
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Maar geef toe dat Brussel nu niet bepaald een baken is van leefbaarheid. Het is een vervuilde, verloederde, en met intolerantie besmeurde stad. (in mijn beleving)
Dat is zo voor elke grootstad. Brussel is niet meer vervuild en verloederd dan bijvoorbeeld Parijs of Antwerpen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 13:18   #59
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat is zo voor elke grootstad. Brussel is niet meer vervuild en verloederd dan bijvoorbeeld Parijs of Antwerpen.
Ik vond Antwerpen toch vele malen beter hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 13:22   #60
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vond Antwerpen toch vele malen beter hoor.
Dat hangt er compleet van af in welke buurten je bevindt. Antwerpen en Brussel hebben zowel prachtige als oerlelijke buurten. En dat is zo voor elke grootstad.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be