Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ben ik aangepast.
Ja, naturrlijk 8 32,00%
Neen ! 5 20,00%
Geen opinie 7 28,00%
Wasda weer voor een poll ? 5 20,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 mei 2007, 21:59   #1
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard Ben ik aangepast ?

Da's een vraag aan onze "vrienden" Vlaams Nationalisten ! Aangezien ik Nederlands en soms Vlaams kan klappen en toch redelijk vaak naar het VRT of Canvas kijk, ben ik dan een aangepast franstalig ?
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:00   #2
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Who gives a fuck...t'is toch al lang naar de kloten.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:04   #3
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Da's een vraag aan onze "vrienden" Vlaams Nationalisten ! Aangezien ik Nederlands en soms Vlaams kan klappen en toch redelijk vaak naar het VRT of Canvas kijk, ben ik dan een aangepast franstalig ?
Dit bericht past beter bij deze discussie:

Maar wat bedoelt U met "Vlaams"? Want de term Vlaams wordt dikwijls verkeerd gebruikt.

1.In zowel Noord-Nederland en als in Vlaanderen (Nederlands gedeelte van België) wordt er de taal Nederlands gesproken maar er zijn enkele verschillen tussen het Nederlands van Noord-Nederland en Vlaanderen. Daarom denkt men soms twee verschillende talen te spreken waarmee het Nederlands uit Vlaanderen als "Vlaams" wordt aangeduid en het Nederlands uit Noord-Nederland als "Hollands". (dit is ook verkeerd) U unt dit vergelijken met de verschillen in het Frans tussen Frankrijk en Wallonië bvb. een burgemeester in het Frans uit Frankrijk: un maire, een burgemeester in het Frans uit Wallonië: un bourgmestre. Zo zijn er soortgelijke verschillen in het Nederlands tussen Vlaanderen en Noord-Nederland.

2. Soms wordt "Vlaams" gebruikt om het plaatselijke tongval mee aan te duiden maar dit is eveeneens verkeerd. Want enkel in de provincies West-en Oost-Vlaanderen worden Vlaamse tongvallen gesproken, in Antwerpen en Brabant Brabantse tongvallen en in Limburg Limburgse. Dit kunt U ook vergelijken met in Wallonië waar er in Bergen en Doornik Picardisch wordt gesproken, in Vresse Champenois, in Virton Lorreins... . Dus er wordt niet overal in Wallonië "Waals" gesproken.

Indien U het tweede bedoelt van waar komt de tongval?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 mei 2007 om 22:07.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:07   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Da's een vraag aan onze "vrienden" Vlaams Nationalisten ! Aangezien ik Nederlands en soms Vlaams kan klappen en toch redelijk vaak naar het VRT of Canvas kijk, ben ik dan een aangepast franstalig ?
Je woont in Wallonië. Dus aan wat ben je precies aangepast?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 mei 2007 om 22:07.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:07   #5
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Vlaams, soms gebruik ik dialect vanuit West Vlaanderen dat ik een beetje begrijp en van andere kanten van Vlaanderen. Ik heb trouwens van ondertiteling niet nodig om mensen dat in hun dialect praten.
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:08   #6
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je woont in Wallonië. Dus aan wat ben je precies aangepast?
Ik woon in Wallonië, weet ik wel maar zou ik welkom zijn in een Vlaams republiek ? Ik ben toch geen arrogant Franstalig.
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:09   #7
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Vlaams, soms gebruik ik dialect vanuit West Vlaanderen dat ik een beetje begrijp en van andere kanten van Vlaanderen. Ik heb trouwens van ondertiteling niet nodig om mensen dat in hun dialect praten.
West-Vlaanderen is groot! Kortrijk, Roeselare, Westhoek, Brugge...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:09   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat je er zelf van vindt, lieve, en zalig zij die in Doornik resideren.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:11   #9
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
West-Vlaanderen is groot! Kortrijk, Roeselare, Westhoek, Brugge...
Kortrijkse
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:11   #10
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat je er zelf van vindt, lieve, en zalig zij die in Doornik resideren.
Doornik was dat niet ooit Nederlandstalig?

http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_068.htm
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:14   #11
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Kortrijkse
In Kortrijk wordt al veel Algemeen Nederlands gesproken hoor! Alhoewel de plaatselijke tongval een overgang is van de West-Vlaamse op de Oost-Vlaamse tongvalgroep.



http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:15   #12
Hingis
Schepen
 
Hingis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: Schaerbeek
Berichten: 405
Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Damned, der is toch een fout in m'n poll : natuurlijk ipv naturrlijk
__________________
http://www.unie.be
Hingis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:18   #13
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Vlaams, soms gebruik ik dialect vanuit West Vlaanderen dat ik een beetje begrijp en van andere kanten van Vlaanderen. Ik heb trouwens van ondertiteling niet nodig om mensen dat in hun dialect praten.
In het Algemeen Nederlands dan wel?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 mei 2007 om 22:20.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:24   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Doornik was dat niet ooit Nederlandstalig?

http://www.dbnl.org/tekst/wink007alg...alge02_068.htm
Inderdaad, maar dat is heel lang geleden; rondom het Nederlands zelf duidelijke gronden had. Vanzelfsprekend, het ligt aan de Schelde. Tegen de tijd van de Guldensporenslag was die invloed al ferm gemilderd.

Toch moet je zoiets niet overdrijven. Er bestonden wel degelijk Franstalige delen van Vlaanderen. In Rijsel sprak men bijvoorbeeld nooit doorgaans Nederlands, het lag wel op de grens. Ik geloof dat het verschil aangeduid wordt met Romaans en Frans Vlaanderen. Het zou verkeerd zijn om te interpreteren dat waar veranderingen intraden, dit enkel het gevolg was van een bewuste taalpolitiek.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:31   #15
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat is heel lang geleden; rondom het Nederlands zelf duidelijke gronden had. Vanzelfsprekend, het ligt aan de Schelde. Tegen de tijd van de Guldensporenslag was die invloed al ferm gemilderd.

Toch moet je zoiets niet overdrijven. Er bestonden wel degelijk Franstalige delen van Vlaanderen. In Rijsel sprak men bijvoorbeeld nooit doorgaans Nederlands, het lag wel op de grens. Ik geloof dat het verschil aangeduid wordt met Romaans en Frans Vlaanderen. Het zou verkeerd zijn om te interpreteren dat waar veranderingen intraden, dit enkel het gevolg was van een bewuste taalpolitiek.
Met Frans-Vlaanderen bedoelt U de Franse Westhoek zeker en met Romaans Vlaanderen de streek van de steden Rijsel, Dowaai en Oorschie. Trouwens het is wel ongeveer juist hetgene wat U zegt.

Taal speelde toch een belangrijkere rol in de middeleeuwen dan U wel denkt hoor.

"De taal is zeker niet de inzet of de oorzaak van de strijd tussen Vlaanderen en Frankrijk. Maar toch speelt het taalaspect een zekere rol. Het graafschap Vlaanderen anno 1302 bestaat uit twee taalgebieden: Diets-Vlaanderen (Diets = Nederlands, zie ook 'Dutch') en Waals-Vlaanderen. Diets-Vlaanderen vormt zonder twijfel het economische en politieke zwaartepunt van het graafschap. Van het dertigtal steden in Vlaanderen liggen er maar drie in Waals-Vlaanderen: Rijsel (Lille), Dowaai (Douai) en Oorschie (Orchies). De taalgrens bevindt zich in de buurt van de Leie, maar was wellicht niet zo scherp afgelijnd. Ook in Waals-Vlaanderen werd soms Diets gesproken. De inwoners van Waals-Vlaanderen stuurden hun kinderen soms naar het noorden om Diets te leren. Anderzijds waren steden als Gent en zeker Ieper en Kortrijk meer verfranst dan vandaag. De hogere burgerij sprak Frans en verfranste haar naam: Pepers werd Poivre en Van de Velde werd Deschamps, ... In de administratie vinden we zowel documenten in het Frans als in het Latijn en in het Diets. Het allereerste gekende taalprobleem dateert uit 1207, wanneer de monniken van de abdij van Anderne bij Giezene (nu: Andres bij Guines in Frans-Vlaanderen) klagen dat hun prior een Fransman is die geen Diets begrijpt. In 1208 wordt deze man dan ook vervangen door 'de Vlaming Willem'. Er zijn opnieuw taalklachten in 1289, wanneer de Franse koning de rechtbanken in Vlaanderen verplicht om het Frans te gebruiken. Het volgende jaar wordt deze verplichting dan ook versoepeld. Met de Franse bezetting (1297-1302) zien we een duidelijke toename van Franse documenten in het bestuur. Die evolutie stopt plots bij de bevrijding in 1302: dan zien we veel meer Dietse akten opduiken. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de nieuwe bestuurders (deels afkomstig uit de ambachten) geen Frans of Latijn kennen. Tijdens de Vlaams-Franse oorlog drukken de Vlamingen bij de paus hun ongenoegen uit over het feit dat ze kerkelijk bestuurd worden vanuit Franstalige bisschopszetels. Dat leidt tot problemen, want een groot deel van de gelovigen begrijpt de Franstalige onderrichtingen niet. De Vlamingen vragen dan ook een eigen, Vlaamse bisschopszetel. De paus gaat evenwel niet in op dat verzoek. Het is overigens rond deze periode dat de Brabantse dichter Jan van Heelu een Rijmkroniek opdraagt aan de Engelse echtgenote van hertog Jan II. Hij schrijft het gedicht met de bedoeling dat de edele dame de volkstaal zou aanleren: "daer si dietsch in leeren moghe". Misschien moet er eens iemand een gedicht schrijven voor Fabiola, Paola of Mathilde ... "

Bron: http://www.vlaamsblok.be/standpunten..._leugens.shtml
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 4 mei 2007 om 22:32.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:35   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Uiteraard was taal belangrijk. Dat was trouwens een belangrijk drukpunt in het Groot Privilege van 1477, dat als een belangrijk constitutioneel document gold tot aan de Franse Revolutie.

(...) daerof alleene d'een principael hooft ende cancellier wesen zal, conende Latijn, Walsch ende Duytsch, alsuc als ons van dien ghelieven zal, ende dat wy tote dien stellen ende ordineren zullen uut onsen Walsschen landen vier heeren ende goede mannen uut onsen landen van Bourgognen, twee uut onsen landen van Artois ende van Picardiën, twee uut onsen landen van Henegauwe ende eenen uut onsen lande van Namen ende uut onsen Duytsschen landen, viere uut onsen lande van Brabant, viere uyt onsen lande van Vlaenderen, viere uut onsen landen van Hollant ende van Zeelant, twee uut onsen lande van Lucemborch ende twee uut onsen lande van Lymborch ende van Overmaze, ende uut elken van denzelven landen van den notabelsten en niet meer, daerof altoos de heelft van de vorsz. personene uut elken lande zijn zal edele ende d'andre heelft clerken van rechte ende d'een uut onsen lande van Namen alsuc als ons na der vorsz. manieren ghelieven zal, ende dat tot desen de princen ende heeren van onsen bloede, bi ons wesende, bi denzelven Rade zullen moghen commen, als 't ons ende hemlieden ghelieft, om onse zaken te besorghene, dewelke van onsen Rade gheen kennisse en zullen hebben van gheenrande zaken, dan van denghonen, daer onse particuliere raden van onsen landen ende wetten van dien naer huerlieden privilegen, rechten, costumen ende usagen niet kennen en mogen; item, dat onse secretarisse, tot onsen vornoemden Rade behouvende, zullen wesen in alzulken redelike ghetale, als ons ghelieven zal, uut onsen vorscreven landen, conende ten minsten beede de talen, Walsche ende Duytsch (...)
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:42   #17
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat is heel lang geleden; rondom het Nederlands zelf duidelijke gronden had. Vanzelfsprekend, het ligt aan de Schelde. Tegen de tijd van de Guldensporenslag was die invloed al ferm gemilderd.

Toch moet je zoiets niet overdrijven. Er bestonden wel degelijk Franstalige delen van Vlaanderen. In Rijsel sprak men bijvoorbeeld nooit doorgaans Nederlands, het lag wel op de grens. Ik geloof dat het verschil aangeduid wordt met Romaans en Frans Vlaanderen. Het zou verkeerd zijn om te interpreteren dat waar veranderingen intraden, dit enkel het gevolg was van een bewuste taalpolitiek.
Doornik werd in 1302 als "Dorneke" vermeld en dat lag toen in de lijn met de door de Vlamingen gewonnen Guldensporenslag.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:43   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Doornik werd in 1302 als "Dorneke" vermeld en dat lag toen in de lijn met de door de Vlamingen gewonnen Guldensporenslag.
Lille wordt in 2007 als Rijsel vermeld.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:47   #19
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Lille wordt in 2007 als Rijsel vermeld.
Lille, een gemeente in de provincie Antwerpen???
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:50   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Lille, een gemeente in de provincie Antwerpen???
Dat is een goede. Moet ik onthouden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be