Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe denken Vlamingen over Nederlanders
Ze zijn net zo goed als Vlamingen 31 55,36%
Als buren valt er mee te leven 16 28,57%
Vreselijk dominant en arrogant 6 10,71%
Ze zijn erger dan de Walen 3 5,36%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2007, 14:05   #281
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
In 1585 emigreerden alle intelllectuele Zuidnederlanders naar het Noorden.
Wat stellen we vandaag vast ? In het Noorden doen ze er niks mee en in het Zuiden hebben we die mensen hard nodig !
Al het intellectuele gros is hier werkend hoor. Waar wij teveel van hebben zijn schoolverlaters e.d.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 14:06   #282
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hmm, toch vrij beperkt hoor. Waar zijn de grootste optochten in die gemeenten in het noorden met "Hollandse ratten, rol uw matten?"

Alleen zouden we natuurlijk die Nederlanders verder moeten stampen richting Brussel, zij die geen Frans kunnen voorop. De terugkeer van het Nederlandse leger.
Misschien dat we komen als jullie de stad even schoonvegen en ons een fikse subsidie geven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 15:21   #283
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hmm, toch vrij beperkt hoor. Waar zijn de grootste optochten in die gemeenten in het noorden met "Hollandse ratten, rol uw matten?"
In de Noorderkempen zijn ze toch niet zo blij met die Nederlandse toestroom, die zorgt voor hogere grond- en huizenprijzen.

Citaat:
Alleen zouden we natuurlijk die Nederlanders verder moeten stampen richting Brussel, zij die geen Frans kunnen voorop. De terugkeer van het Nederlandse leger.
Als er ook werk voor ze is, zullen ze dat misschien wel doen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 15:30   #284
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Misschien dat we komen als jullie de stad even schoonvegen en ons een fikse subsidie geven.
Is niet onze bevoegdheid, maar van de Brusselaars, en aangezien die Franstalig zijn zullen ze alles doen om jullie buiten te houden.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 15:46   #285
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is niet onze bevoegdheid, maar van de Brusselaars, en aangezien die Franstalig zijn zullen ze alles doen om jullie buiten te houden.
De federale overheid kan best subsidies uitkeren als Nederlanders zich willen vestigen in het Brussels gewest. Maar Brussel kan bijv. ook een studentenstad worden als de Vlaamse overheid Nederlanderse studenten aanspoort om van Vlaams onderwijs in Brussel gebruik te maken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:06   #286
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De federale overheid kan best subsidies uitkeren als Nederlanders zich willen vestigen in het Brussels gewest. Maar Brussel kan bijv. ook een studentenstad worden als de Vlaamse overheid Nederlanderse studenten aanspoort om van Vlaams onderwijs in Brussel gebruik te maken.
Hmm de federale overheid?..
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:20   #287
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hmm de federale overheid?..


Kan iemand de bestuurlijke en politieke verantwoordelijkheid voor mij op een rijtje zetten?

Brussels zelf als zelfstandig gewest?
Vlaanderen over haar hoofdstad Brussel?
Belgie over de hoofdstad van de Belgische federatie?
Europa over haar hoofdstad en instellingen?

Hoe worden besluiten genomen en wie is voor wat verantwoordelijk?
Wie betaalt wat?




I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:24   #288
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In de Noorderkempen zijn ze toch niet zo blij met die Nederlandse toestroom, die zorgt voor hogere grond- en huizenprijzen.
In welke mate kan ik die vergelijken met de rijke Franstalige in de Vlaamse Rand?
Ik begrijp toch goed dat deze Nederlanders wel nog steeds werken in Nederland zelf?

Ik begrijp het niet, komt dit door stadsvlucht vanuit bepaalde steden of zo? Waarom zijn die Nederlanders rijker dan de Vlamingen?

Toch denk ik voor de rest dat de spanningen veel minder erg zijn dan in de Rand, je gaat me toch niet zeggen dat die Nederlanders niet tegen hun Vlaamse buren willen praten?
Citaat:
Als er ook werk voor ze is, zullen ze dat misschien wel doen.
Bwa, gepensioneerden dan? Als ze maar Nederlandstalig zijn, en niet plooien voor het zich opdringende Frans.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:29   #289
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Kan iemand de bestuurlijke en politieke verantwoordelijkheid voor mij op een rijtje zetten?

Brussels zelf als zelfstandig gewest?
Vlaanderen over haar hoofdstad Brussel?
Belgie over de hoofdstad van de Belgische federatie?
Europa over haar hoofdstad en instellingen?

Hoe worden besluiten genomen en wie is voor wat verantwoordelijk?
Wie betaalt wat?
Ik denk dat er zeker mensen zij die op jouw vraag kunnen en willen antwoorden(zoals Dimitri, onze noordvlaming )maar ik moet zeggen dat ik de vraag gewoon niet zo duidelijk vind.

Maar in principe is Brussel een derde gewest. De Vlaamse gemeenschap is bevoegd voor Vlaanderen en de Vlamingen in Brussel, maar dus enkel voor onderwijs, de Vlaamse gezondheidszorg,...
Maar dat wist je vast al.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:37   #290
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik denk dat er zeker mensen zij die op jouw vraag kunnen en willen antwoorden(zoals Dimitri, onze noordvlaming )maar ik moet zeggen dat ik de vraag gewoon niet zo duidelijk vind.

Maar in principe is Brussel een derde gewest. De Vlaamse gemeenschap is bevoegd voor Vlaanderen en de Vlamingen in Brussel, maar dus enkel voor onderwijs, de Vlaamse gezondheidszorg,...
Maar dat wist je vast al.
Sorry dat ik de vraag weer aan jou stel ,terwijl jij altijd al vragen beantwoordt.
Toch is het me echt niet duidelijk wie welke bevoegdheden heeft over wat en wie wat betaalt in Brussel.
Ik zou zeggen Brussel is een zelfstandig Gewest en beslist dus alles.
Laat maar zitten er komt nog wel eens een deskundige langs.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 16:47   #291
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Sorry dat ik de vraag weer aan jou stel ,terwijl jij altijd al vragen beantwoordt.
Toch is het me echt niet duidelijk wie welke bevoegdheden heeft over wat en wie wat betaalt in Brussel.
Ik zou zeggen Brussel is een zelfstandig Gewest en beslist dus alles.
Laat maar zitten er komt nog wel eens een deskundige langs.
Wel in wezen is het simpel : "gemeenschaps"zaken zijn voor de Vlaamse gemeenschap en de Franse Gemeenschap (de universiteiten ook bijvoorbeeld). Het Brussels Gewest is bevoegd voor de territoriale zaken.Zoiets.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:41   #292
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als je denkt dat Wallonië in het straatje past van Nederland dan ben je toch een beetje wereldvreemd. Het is een mooi gebaar wat betreft tolerantie, maar niet meer dan dat. Het past namelijk niet in de opzet van de Verenigde Nederlanden.
En waarom niet?

Wat mij betreft mogen zowel Wallonië als Luxemburg aansluiten, en zelfs nog wat 'gebieden' (maar eigenlijk vooral de inwoners ervan) méér : Noord-Frankrijk/Frans-Vlaanderen, Oost- en Noord-Friesland, zelfs Schotland kan er wat mij betreft gerust bij.

Alhoewel het met die laatste aanwinst dan strikt genomen geen 'Neder'landen meer zijn.
We maken er dan beter gewoon de Noordzee-Republiek van.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:44   #293
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En waarom niet?

Wat mij betreft mogen zowel Wallonië als Luxemburg aansluiten, en zelfs nog wat 'gebieden' (maar eigenlijk vooral de inwoners ervan) méér : Noord-Frankrijk/Frans-Vlaanderen, Oost- en Noord-Friesland, zelfs Schotland kan er wat mij betreft gerust bij.

Alhoewel het met die laatste aanwinst dan strikt genomen geen 'Neder'landen meer zijn.
We maken er dan beter gewoon de Noordzee-Republiek van.
Omdat die gebieden een heel andere opvatting hebben over hoe die staat er uit moet gaan zien. De Belgische revolutie is niet voor niets uitgebroken geweest.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:51   #294
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Kan iemand de bestuurlijke en politieke verantwoordelijkheid voor mij op een rijtje zetten?

Brussels zelf als zelfstandig gewest?
Vlaanderen over haar hoofdstad Brussel?
Belgie over de hoofdstad van de Belgische federatie?
Europa over haar hoofdstad en instellingen?

Hoe worden besluiten genomen en wie is voor wat verantwoordelijk?
Wie betaalt wat?
Brussel is dus als gewest verantwoordelijk voor de gewestbevoegdheden in Brussel.
Vlaanderen (de gemeenschap) is in Brussel bevoegd voor de gemeenschapsbevoegdheden, maar de lokale uitvoering er van ligt meer in handen van de Vlaamse Gemeenschapscommissie in Brussel. Die gemeenschapscommissie werkt samen met de COCOF (Franse gemeenschapscommissie in Brussel) voor de instellingen/diensten die in Brussel voor beide gemeenschappen werken/dienst doen.

België kan veel in Brussel, omdat er voor het immense bedrag die Brussel krijgt akkoorden gesloten worden èn de federale wet staat boven de Brusselse ordonnanties. De federale wet kan geen Vlaams of Waals decreet breken of ongedaan maken, maar wel een Brusselse ordonnantie. Nu, België wil/durft niet in de clinch te gaan en of ze veel 'eist' voor haar geld is ook maar de vraag.

Europa heeft niks meer of min te zeggen in of over Brussel dan in of over eender welke andere stad, maar haar wensen worden graag ingewilligd.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:52   #295
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat die gebieden een heel andere opvatting hebben over hoe die staat er uit moet gaan zien. De Belgische revolutie is niet voor niets uitgebroken geweest.
Ook binnen 'het Nederlands(talig)e volk' leven heel uiteenlopende opvattingen over hoe die staat er zou moeten uitzien. Het zal alleszins niet makkelijk worden zelfs maar de Vlamingen en de Nederlanders van de zin van het 'project' te overtuigen.

Maar als Walen en Luxemburgers, Frans-Vlamingen en Noord-Friezen (en waarom niet: zelfs Schotten of Noren) zich voldoende aangesproken voelen door het uiteindelijke concept, waarom zouden 'wij' ze dan buitenhouden?

Er zijn genoeg historische, economische, culturele en andere banden die een erg verregaande samenwerking (tot en met binnen één politiek geheel) kunnen rechtvaardigen.

Althans: dat is wat ik ervan denk. U mag er uiteraard een andere mening op na houden.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 17:52   #296
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat die gebieden een heel andere opvatting hebben over hoe die staat er uit moet gaan zien. De Belgische revolutie is niet voor niets uitgebroken geweest.
Eigenlijk kan je je de vraag stellen waarvoor en waarover die revolutie uitbrak, of het wel een revolutie was en niet eerder een opstootje waarop Buitenlandse machten er een militair tintje aan gaven. En het resultaat er van, was dat wat eerst vooropgesteld werd?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 18:08   #297
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En waarom niet?

Wat mij betreft mogen zowel Wallonië als Luxemburg aansluiten, en zelfs nog wat 'gebieden' (maar eigenlijk vooral de inwoners ervan) méér : Noord-Frankrijk/Frans-Vlaanderen, Oost- en Noord-Friesland, zelfs Schotland kan er wat mij betreft gerust bij.

Alhoewel het met die laatste aanwinst dan strikt genomen geen 'Neder'landen meer zijn.
We maken er dan beter gewoon de Noordzee-Republiek van.
Walen - en Franstalige Belgen in het algemeen trouwens- kijken al meer richting Frankrijk dan richting hun eigen land (de impact dat de Franse verkiezingen in Franstalig België hebben gehad is er een duidelijk bewijs) en je komt met zo'n idee? Jouw idee is science-fiction,niets meer.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 18:25   #298
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen - en Franstalige Belgen in het algemeen trouwens- kijken al meer richting Frankrijk dan richting hun eigen land (de impact dat de Franse verkiezingen in Franstalig België hebben gehad is er een duidelijk bewijs) en je komt met zo'n idee? Jouw idee is science-fiction,niets meer.
Er zijn anders nogal wat Walen die liever niet opgaan in de 'hexagone', en ik kan ze geen ongelijk geven.

Als mijn 'science-fiction' hen kan aanspreken, zal ik ze zeker niet de rug toekeren, integendeel zelfs.

Ooit waren ook "de computer" of "de ruimtevaart" of "zonne-energie" of "plastische chirurgie" of zelfs "de Verenigde Naties" 'niets meer dan science-fiction'. Ondertussen weten we wel beter. Hoop ik toch.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 18:30   #299
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

ik vind wel dat Vlaanderen wegens zijn grootte moeilijk een provincie kan worden van Nederland ... tenzij je natuurlijk plots Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland en Holland gaat nemen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 26 mei 2007 om 18:31.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 18:59   #300
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In welke mate kan ik die vergelijken met de rijke Franstalige in de Vlaamse Rand?
Ik begrijp toch goed dat deze Nederlanders wel nog steeds werken in Nederland zelf?

Ik begrijp het niet, komt dit door stadsvlucht vanuit bepaalde steden of zo? Waarom zijn die Nederlanders rijker dan de Vlamingen?
Nederlanders zijn niet rijker, alleen is een huis in NL veel meer waard dan in Vlaanderen, dus kun je met de overwaarde van je huis en/of een Nederlandse hypotheek gemakkelijk een huis in Vlaanderen kopen.

Die Nederlanders komen eigenlijk overal vandaan. De echt rijke belastingvluchtelingen kwamen grotendeels uit de Randstad, maar inmiddels zijn de meeste emigranten gewoon mensen van net over de grens die voor minder geld een groter huis of grotere (bouw)kavel zoeken.

De meesten werken nog wel in NL denk ik. Een groot deel van hun leven zal zich in NL blijven afspelen, maar dat verschilt ongetwijfeld per emigrant. De een integreert zich wel in de omgeving, de ander niet. En inmiddels zijn er ook al wijken of plaatsen waar Nederlanders de meerderheid vormen, dus daar valt dan weinig meer te integreren.

Citaat:
Toch denk ik voor de rest dat de spanningen veel minder erg zijn dan in de Rand, je gaat me toch niet zeggen dat die Nederlanders niet tegen hun Vlaamse buren willen praten?
Dat denk ik niet. Ik ken die gebieden niet zó goed. Ik denk wel dat de buurtgemeenschappen in Vlaanderen minder hecht zijn dan bijv. hier in Duitsland. Veel problemen zal dat dan niet opleveren neem ik aan. En een taalprobleem is er in ieder geval niet.

Citaat:
Bwa, gepensioneerden dan? Als ze maar Nederlandstalig zijn, en niet plooien voor het zich opdringende Frans.
Gepensioneerden willen liever buiten wonen, die gaan niet zo'n eind verkassen om in de buurt van een grote stad te zitten. Tenzij Vlaanderen er grote zorgdorpen of zoiets zou oprichten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be