Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2005, 23:43   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard "Euthanasie bij minderjarigen moet kunnen"

Een erg opmerkelijk enquete:

90 procent vindt euthanasie bij minderjarigen kunnenIn opdracht van de vzw Recht op Waardig Sterven voerde het onderzoeksbureau TNS Dimarso een peiling uit bij 536 Vlamingen vanaf 18 jaar over de euthanasiewet, die sinds 2002 van kracht is.



Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn voor een patiënt recht heeft op euthanasie? Een meerderheid vindt dat de patiënt zelf, bewust, zijn wil tot euthanasie moet uitdrukken.

Waarom de overige ondervraagden dat niet willen, is niet duidelijk. Daarnaast vindt 70 procent van de ondervraagden dat er sprake moet zijn van sterke fysieke of psychische pijn of een ongeneeslijke ziekte.

Geldt dit ook bij aangetaste hersenfuncties, onherroepelijke verwardheid of dementie , op voorwaarde dat de patiënt vooraf de wil heeft geuit dat zijn leven in dat geval beëindigd mag worden? 71 procent van de ondervraagden vond van wel.

Kan een minderjarige patiënt die ongeneeslijk ziek is en hierdoor zeer sterke pijn lijdt, zelf de beslissing tot euthanasie nemen? Van de ondervraagden vindt 10 procent van niet: de patiënt moet daarmee wachten tot hij meerderjarig is.

De overgrote meerderheid vindt dus dat euthanasie bij minderjarigen kan. De helft daarvan antwoordt dat dit kan vanaf het moment dat hij tot een redelijke beoordeling van zijn situatie in staat is. In Nederland is daar de leeftijd van 12 jaar op gekleefd.

De andere helft vindt dat de instemming van de ouders vereist is.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:48   #2
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Ik vind dat een mens zelf het recht mag hebben om een einde aan zijn leven te maken als hij afziet wegens een blijvende ziekte. Waarom een mens verplichten in pijn verder te laten leven?
Voor minderjarigen dan: vanaf 12 jaar zou ik het kind zelf laten kiezen. Onder de 12 jaar, ouders is samenspraak met dokters?

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 19 januari 2005 om 23:49.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:22   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Eigenlijk zou daar niet eens een discussie over moeten zijn. Waardig sterven lijkt me voor iedereen een recht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:23   #4
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Ik vind dat een mens zelf het recht mag hebben om een einde aan zijn leven te maken als hij afziet wegens een blijvende ziekte. Waarom een mens verplichten in pijn verder te laten leven?
Voor minderjarigen dan: vanaf 12 jaar zou ik het kind zelf laten kiezen. Onder de 12 jaar, ouders is samenspraak met dokters?
Ik denk ook wel zoiets. Ik denk dat je niet al te oud moet zijn om een levenswil te hebben die enkel door pijn kan worden gesloopt.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 01:16   #5
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Al bij al een zeer gevaarlijke discussie.....

uiteraard vind ik, gelijk het gros van de mensen in die enquête, dat eenieder het recht heeft op euthanasie ( ok als er sprake is van euthanasie want da's een begrip dat vaak verkeerdelijk gehanteerd wordt )

als je mij vraagt of een kind kan beslissen in zulke situatie, dan zeg ik ook ja, gelijk dat gros

een exacte leeftijdsgrens wil ik daar niet op kleven ( hoeft mijn inziens ook niet )

maar dan ..... kom het

als eenieder dan toch vindt dat een kind ( ik plak er geen leeftijd op ) in zulke uitzichtloze situatie een 'redelijke beoordeling' kan nemen .....

waarom laten we diezelfde persoon dan geen 'redelijke beoordeling' nemen op andere vlakken ?

en dan laat ik jullie fantasie de vrije loop .... héhé
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 09:58   #6
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Daarnaast vindt 70 procent van de ondervraagden dat er sprake moet zijn van sterke fysieke of psychische pijn of een ongeneeslijke ziekte.
Kijk, ik val dus over de kleine nuances in zo'n vraagstelling... Wat wordt er precies bedoeld met een sterke "psychische pijn" en in welke mate wordt ons hier dan geassisteerde zelfmoord verkocht onder de noemer "euthanasie"?

Ik zou hier dus geneigd zijn om "neen" op te antwoorden omdat mij niet duidelijk is wat die "sterke psychische pijn" in het verhaal komt doen... Veel te arbitrair, dus meteen ook veel te gevaarlijk. Zéker in een tijd waar depressie aan het uitgroeien is tot één van dé meest voorkomende beschavingsziekten.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 09:59   #7
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

@ Praha

Wees toch maar een beetje concreter... Kunnen we ook een concreter antwoord formuleren.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:05   #8
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Kijk, ik val dus over de kleine nuances in zo'n vraagstelling... Wat wordt er precies bedoeld met een sterke "psychische pijn" en in welke mate wordt ons hier dan geassisteerde zelfmoord verkocht onder de noemer "euthanasie"?
Mensen die zichzelf publiek een oog voor de kleine nuances toemeten, zoeken vaak spijkers op laag water. Wat precies bedoeld werd daarmee, zal men aan de antwoorderd overgelaten hebben zeker?

Citaat:
Ik zou hier dus geneigd zijn om "neen" op te antwoorden omdat mij niet duidelijk is wat die "sterke psychische pijn" in het verhaal komt doen... Veel te arbitrair, dus meteen ook veel te gevaarlijk. Zéker in een tijd waar depressie aan het uitgroeien is tot één van dé meest voorkomende beschavingsziekten.
Depressie kan behandeld worden, he. Ik denk niet dat een geisoleerde depressie ooit genoeg zal zijn voor euthanasie.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:35   #9
oriana
Minister-President
 
oriana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 5.384
Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Gisteren in Ter Zake ging het over een concreet 'geval' van euthanasie.
Mij stoorde het verschrikkelijk hoe er over dit voorval werd gepraat. Die vrouw van de SPa leek me daar nog het meest genuanceerd en ja, natuurlijk speelt Bracke alleen maar de advocaat van de duivel.
Het enige dat ik de hele tijd dacht tijdens dat gesprek was: "waar bemoeit iedereen zich toch mee? Wie zijn wij/zij, om een oordeel te vellen over de beslissing van die vrouw."
Zeker het feit dat zij zo helder van geest was en heel nuchter in haar beslissing moet al genoeg grond zijn om de zaak in alle sereniteit te laten rusten.
Makkelijk hoor, vanuit je luie zetel denken/zeggen dat 'levensmoeheid' geen reden is, het moet verschrikkelijk zijn alle dagen tegen je zin uit je bed te komen en er totaal geen zin meer in te hebben.

Leven en laten leven kan je ook perfect omdraaien, sterven en laten sterven, in alle waardigheid van iemand die heel weloverwogen die wens heeft geuit.
__________________
[size=1]
[/size]
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:43   #10
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Mensen die zichzelf publiek een oog voor de kleine nuances toemeten, zoeken vaak spijkers op laag water. Wat precies bedoeld werd daarmee, zal men aan de antwoorderd overgelaten hebben zeker?


Depressie kan behandeld worden, he. Ik denk niet dat een geisoleerde depressie ooit genoeg zal zijn voor euthanasie.
En d�*t, mijn beste, is de reden waarom we ons keer op keer laten beduvelen door die bende scherpslijpers in Brussel... "Men" laat juist niks, nada, nougabollen over aan het antwoordend publiek. Ze zouden wel gek zijn, die welweterige politici.

En neen, dit zijn allerminst spijkers op laag water... Dit is een bijzonder belangrijk ethisch debat en daarin moet je oog hebben voor nuance. Anders blijf je er beter met je lompe fikken af.

Zoals de tekst nu staat, komt depressie wél in aanmerking. Zie het voorbeeld dat Oriana hierboven schetste.


@ Oriana:

In het voorbeeld dat je geeft, gaat het NIET om euthanasie... maar om assistentie bij zelfmoord. Da's een heel andere discussie. Als onze politici die distinctie niet kunnen of willen maken, dan zijn ze het niet waard om over dit soort delicate materies het woord te voeren in uw en mijn naam.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:55   #11
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

tyisch voor de individualistische liberale samenleving.
hoe makkelijker we van hulpbehoevende en zieke lastposten vanaf geraken hoe liever.
wij hebben wel wat beters te doen dan voor onze zieke medemens te zorgen.
werken tegen 200 per uur en dan met onze lamme kloten in de zon gaan liggen.

en natuurlijk vooral ons zoveel mogelijk 'amuseren' want 'je leeft maar één keer'.

voor onze zieke medemens hebben we geen tijd.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 januari 2005 om 11:58.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:14   #12
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

@ Mitgard

Heeft geen bal te maken met wat jij noemt "de individualistische liberale samenleving"...
Alles met het ijzige gebrek aan ethisch inzicht van sommige "progressieve" politici die vandaag de dienst menen te moeten uitmaken.
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:18   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
En d�*t, mijn beste, is de reden waarom we ons keer op keer laten beduvelen door die bende scherpslijpers in Brussel... "Men" laat juist niks, nada, nougabollen over aan het antwoordend publiek. Ze zouden wel gek zijn, die welweterige politici.

En neen, dit zijn allerminst spijkers op laag water... Dit is een bijzonder belangrijk ethisch debat en daarin moet je oog hebben voor nuance. Anders blijf je er beter met je lompe fikken af.

Zoals de tekst nu staat, komt depressie wél in aanmerking. Zie het voorbeeld dat Oriana hierboven schetste.
En je bezwaar daartegen is ... ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:39   #14
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tyisch voor de individualistische liberale samenleving.
hoe makkelijker we van hulpbehoevende en zieke lastposten vanaf geraken hoe liever.
wij hebben wel wat beters te doen dan voor onze zieke medemens te zorgen.
werken tegen 200 per uur en dan met onze lamme kloten in de zon gaan liggen.

en natuurlijk vooral ons zoveel mogelijk 'amuseren' want 'je leeft maar één keer'.

voor onze zieke medemens hebben we geen tijd.
Ik snap u soms toch ook niet goed. Ik dacht dat u voorstander was van een "recht van de sterkste", van een "wie evolutief gezien minderwaardig is, valt af, onherroepelijk"...

En nu komt u dan weer aan met "zorgen voor de zieke medemens"... ?!

Kunt u ook kleur bekennen af en toe?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de mens krijgt wat het verdient: kanker, aids, oorlog, honger, tsunamis...
alleen de sterken hebben recht op leven.
zij beschikken over leven en dood van anderen.
zo zit het aardse leven in mekaar, zolang het blijft bestaan.
love it or leave it.
__________________
Out of the blue, into the black

Laatst gewijzigd door Turkje : 20 januari 2005 om 12:40.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:51   #15
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik snap u soms toch ook niet goed. Ik dacht dat u voorstander was van een "recht van de sterkste", van een "wie evolutief gezien minderwaardig is, valt af, onherroepelijk"...

En nu komt u dan weer aan met "zorgen voor de zieke medemens"... ?!

Kunt u ook kleur bekennen af en toe?
de eugenetica houdt het aantal zieken en hulpbehoevenden beperkt, want anders zouden zij door de zorgstaat van oplappen-en-laten-verderkweken ongeremd toenemen.
hoe minder in aantal, hoe beter men ervoor kan zorgen.
hoe humaner de samenleving dus.

verdergaande op de liberale ethiek zullen zieken en hulpbehoevenden binnen x aantal jaar in de goot creperen.

heb je de kleur te pakken, of heb ik je in de war gebracht?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:53   #16
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de eugenetica houdt het aantal zieken en hulpbehoevenden beperkt, want anders zouden zij door de zorgstaat van oplappen-en-laten-verderkweken ongeremd toenemen.
hoe minder in aantal, hoe beter men ervoor kan zorgen.
hoe humaner de samenleving dus.

verdergaande op de liberale ethiek zullen zieken en hulpbehoevenden binnen x aantal jaar in de goot creperen.

heb je de kleur te pakken, of heb ik je in de war gebracht?
[size=5]Rood?[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 12:57   #17
oriana
Minister-President
 
oriana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 5.384
Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@ Oriana:

In het voorbeeld dat je geeft, gaat het NIET om euthanasie... maar om assistentie bij zelfmoord. Da's een heel andere discussie. Als onze politici die distinctie niet kunnen of willen maken, dan zijn ze het niet waard om over dit soort delicate materies het woord te voeren in uw en mijn naam.
Help bij zelfdoding is nog steeds strafbaar, de arts in kwestie heeft niet alleen een 2de arts ingeschakeld maar ook een psychiater heeft geoordeeld dat het verzoek binnen de wettelijke voorwaarden van euthanasie kaderde.
Want net dáár gaat het om, euthanasie vormt geen probleem, is het hulp bij zelfdoding dan kan de betrokken arts voor de rechtbank veschijnen.
En dát stoort me dus mateloos.
__________________
[size=1]
[/size]
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:06   #18
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de eugenetica houdt het aantal zieken en hulpbehoevenden beperkt, want anders zouden zij door de zorgstaat van oplappen-en-laten-verderkweken ongeremd toenemen.
hoe minder in aantal, hoe beter men ervoor kan zorgen.
hoe humaner de samenleving dus.

verdergaande op de liberale ethiek zullen zieken en hulpbehoevenden binnen x aantal jaar in de goot creperen.

heb je de kleur te pakken, of heb ik je in de war gebracht?
Nog veel meer. Ik mag dus de quote die je plaatste onder de "rassen-topic" met een grote korrel zout nemen. Of hoe moet ik bovenstaande pleidooi voor een "humanere samenleving" koppelen aan uitspraken als "enkel de sterksten hebben recht op leven" ???
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:46   #19
J.-L. Picard
Vreemdeling
 
J.-L. Picard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2005
Locatie: Sol Sector
Berichten: 10
Standaard

'k ben eens benieuwd of het VB hier nu referenda zou durven eisen.
J.-L. Picard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 14:44   #20
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tyisch voor de individualistische liberale samenleving.
hoe makkelijker we van hulpbehoevende en zieke lastposten vanaf geraken hoe liever.
wij hebben wel wat beters te doen dan voor onze zieke medemens te zorgen.
werken tegen 200 per uur en dan met onze lamme kloten in de zon gaan liggen.

en natuurlijk vooral ons zoveel mogelijk 'amuseren' want 'je leeft maar één keer'.

voor onze zieke medemens hebben we geen tijd.
Je lijkt voorbij te gaan aan het feit dat de patient er zelf om vraagt.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be