Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg

 
 
Discussietools
Oud 7 februari 2004, 21:08   #1
De Moeial
Vreemdeling
 
De Moeial's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 12
Standaard

Hoe staat u ten opzichte van de hogere onderwijsproblematiek met betrekking tot de Bologna-akkoorden? Deelt u de visie van Karin Verelst en wat is uw persoonlijke mening over haar?
__________________
De Moeial is offline  
Oud 16 februari 2004, 23:46   #2
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

De Bologna-akkoorden? Man, dat is een hele boterham hoor. Daar zou ik bladzijden over vol moeten pennen. Dan kunnen we beter eens een afspraak maken.

In héél algemene termen:
-ik heb geen probleem met de harmonisering van de diploma's in de EU (vooral gezien de betere kansen op arbeidsmobiliteit), maar vind niet dat dit moet betekent dat heel Europa het angelsaksisch model moet overnemen.
-De Vlaamse omzetting van Bologna is een schande. Men heeft de deur veel te ver opengezet voor het gebruik van het Engels.
-Men zal zeer waakzaam moeten zijn om de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs zo groot mogelijk te houden.
Bart De Wever is offline  
Oud 17 februari 2004, 00:09   #3
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
De Bologna-akkoorden? Man, dat is een hele boterham hoor. Daar zou ik bladzijden over vol moeten pennen. Dan kunnen we beter eens een afspraak maken.

In héél algemene termen:
-ik heb geen probleem met de harmonisering van de diploma's in de EU (vooral gezien de betere kansen op arbeidsmobiliteit), maar vind niet dat dit moet betekent dat heel Europa het angelsaksisch model moet overnemen.
-De Vlaamse omzetting van Bologna is een schande. Men heeft de deur veel te ver opengezet voor het gebruik van het Engels.
-Men zal zeer waakzaam moeten zijn om de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs zo groot mogelijk te houden.
deelt u dan de mening van Karel Soudan, die ook op de Antwerpse NV-A lijst stond? hij is een prof. van mij, en als ik mij niet vergis is hij een pertinent tegenstander van de Bologna-hervorming?
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 18 februari 2004, 00:23   #4
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

Er zitten goede zaken in Bologna, maar ook minder goede. De hervorming houdt vooral nogal wat risico's in zich. We hebben er ooit een folder over uitgegeven, maar dit vind ik niet meteen hier thuis.
Bart De Wever is offline  
Oud 19 februari 2004, 20:38   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
De Bologna-akkoorden? Man, dat is een hele boterham hoor. Daar zou ik bladzijden over vol moeten pennen. Dan kunnen we beter eens een afspraak maken.

In héél algemene termen:
-ik heb geen probleem met de harmonisering van de diploma's in de EU (vooral gezien de betere kansen op arbeidsmobiliteit), maar vind niet dat dit moet betekent dat heel Europa het angelsaksisch model moet overnemen.
-De Vlaamse omzetting van Bologna is een schande. Men heeft de deur veel te ver opengezet voor het gebruik van het Engels.
-Men zal zeer waakzaam moeten zijn om de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs zo groot mogelijk te houden.
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat we hier in vlaanderen zo kortzichtig zijn. Het benadeelt uiteindelijk ALLEEN maar de student EN de universiteit. Engels is de voertaal in de wetenschap en de techniek de dag van vandaag. De grote meerderheid van de publicaties gebeuren in het Engels. Waarom dus halstarrig vasthouden aan het nederlands ?

Door het engels in te voeren in het hoger onderwijs, vooral de technische richtingen, zal je buitenlandse docenten, studenten en onderzoekers aantrekken en dat is toch juist wat een universiteit wilt ? En internationale uitstraling. Op het moment moet een erasmus student die naar bvb leuven gaat eerst een cursus nederlands nemen, en voor iemand zonder talenknobbel is dat echt moeilijk en er soms teveel aan. Een drempel dus.

Ik volg op dit moment al 3 jaar lang lessen compleet in het engels aan een nederlandse universiteit en het is echt positief. Hier bestaat het equivalent van de "vlaamse eigenheid" van een unief niet. Hier gaat men gewoon voor de top. Een aantal van mijn docenten kan geen woord nederlands, maar ze zijn wel de beste in hun vak. Is dat nu slechter ? Zijn de afgestudeerden nu minder waardig omdat ze een stuk cultuur niet mee hebben gekregen ?
Tavek is offline  
Oud 19 februari 2004, 21:38   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

tavek zou ongetwijfeld het liefst van al nog een eenvormige Engelstalige mcdonalds-disney wereld hebben? Want dat is waar verengelsing van het onderwijs naartoe zal leiden.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 19 februari 2004, 22:56   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
tavek zou ongetwijfeld het liefst van al nog een eenvormige Engelstalige mcdonalds-disney wereld hebben? Want dat is waar verengelsing van het onderwijs naartoe zal leiden.
Neen, omdat het BETER is.

Geef 1 goede, gegronde reden waarom bvb een ingenieurs opleiding beter in het nederlands zou gevoerd worden dan in het engels.
Tavek is offline  
Oud 20 februari 2004, 10:24   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

1: Omdat het hun moedertaal is en studeren in de moedertaal uiteindelijk veel gemakkelijker is dan in een vreemde (en ga niet zeggen dat ge het Engels evengoed onder de knie hebt als uw moedertaal, want ik stuur een paar examenbladen op u af. Tot verleden jaar dacht ik net hetzelfde.)

2: Niet iedereen is in staat om eerst een zware studie voor een andere taal te volgen, en dan dat nog eens te coördineren met de gewone studies.

3: Engelstalig hoger onderwijs veronderstelt dat de studenten dus toch al een zekere gedegen kennis moeten hebben van het Engels. Dat zullen ze dan moeten leren in het middelbaar, dat dus ook serieus verengelst moet worden. Het onderwijs is de basis van de gemeenschap, en als de basis wordt verengelst, is de verengelsing van de gehele maatschappij na een generatie of twee compleet. En dan is de deur naar de mcdonalds-disney conformiteit wagenwijd geopend.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 20 februari 2004, 17:51   #9
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Wat zout ge ervan denken als we de Universiteiten gewoon eens zelf lieten beslissen in welke taal ze hun onderwijs wensen aan te bieden?
In de debatclub loopt er trouwens een vrij gelijkaardige discussie, dus misschien daar eens een kijkje nemen in plaats van in herhaling te vallen.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be