Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2015, 13:02   #1
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard Open Bazaar: economische vrijheid terug ?

Open Bazaar, een gedecentraliseerde markt:

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenBazaar

een soort van e-bay of amazon, maar dan peer-to-peer. Nu nog betere anonymiteit, en men kan stilaan terug zijn economische vrijheid claimen (ttz, zaken doen met wie men wil, waarover men wil, voor de prijs die men wil). Geen belastingen, geen beperkingen (drugs, wapens, wat je maar wil), en geen "verantwoordelijk" single point of failure.

De bit torrent versie van e-bay. Men heeft allemaal gezien hoe, met Silk Road, het feit van een centrale server te hebben, hoe goed ook beveiligd, een point of failure is waar overheidsdiensten hun aanval kunnen op richten. Bij peer to peer is dat zo goed als onmogelijk.

Wat denken jullie ? Ik ben daar 200% positief over.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 14:43   #2
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Hoe kan ik op het internet zonder provider ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 14:45   #3
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Hoe kan ik op het internet zonder provider ?
Hangt van uw buurman z'n wifisignaal af.
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 14:55   #4
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Hangt van uw buurman z'n wifisignaal af.

Mijn ene buurman heeft zijn internet finaal stopgezet omdat hij het niet gebruikte en mijn andere buurman zijn zoon heeft nu geen internet meer
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:11   #5
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Was P2P vroeger niet hét middel om muziek op je pc te krijgen?
Voor zover ik weet ging dat goed tot er een massa virussen en trojans in 't systeem zat rond te gaan en iedereen liedjes van Rick Astley binnen kreeg ipv de gevraagde echte muziek...
Is het nu dan veiliger of zit de mogelijkheid er in dat je nog steeds onveilige pc's in dat netwerk hebt?
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:47   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Hoe kan ik op het internet zonder provider ?
Er zijn genoeg plekken met free wifi, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:49   #7
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.459
Standaard

Ik zie totale decentralisatie als middel om het stelen door dieven lastiger te maken. Als de moeite die een diefstal kost even duur (of nog duurder) wordt als wat er wordt gestolen, dan verdwijnt (legale) diefstal vanzelf.
Ik ben hier dus ook positief over.
Echter, ik zie nog steeds belangrijke afhankelijkheden van het geheel van deze markt:
- netwerk / internet
- elektriciteit
Als ik zo eens kijk wat de Legale Bende Dieven bekend als "Overheid" het voorbije decennium hebben uitgevreten op dit vlak, dan zie ik reden om deze afhankelijkheden als grote problemen te zien.
Kijk hoe Overheid internet providers verplichtte (voor zover dat nog niet gebeurde / nodig was) om emailverkeer bij te houden voor X jaar.
Kijk hoe Overheden her en der in de wereld bij conflict internet uitschakelden (lees: providers verplichten tot hun klanten de toegang tot het netwerk te weigeren).
Kijk naar het constante pushen, tot een uiteindelijk MOETEN, van steeds meer centralisatie, papier her en der naar elektronisch 1 plaats.
Dan, elektriciteit. Blijkbaar kunnen ze nu op gecentraliseerde wijze op afstand straten en plaatsen selectief aan/uit zetten. Eveneens blijkbaar gebeurde dit reeds lang voor de kerncentrales-verhaaltjes over scheurtjes en sabotage. En vorig jaar een dikke mediacampagne ter gewenning van wat zogezegd potentieel kan gebeuren.
(Economische) vrijheid en afhankelijkheid van tegenstanders ervan, staat haaks op elkaar.

Niettemin, deze twee afhankelijkheden gebruiken/misbruiken is nogal driest, openlijke brutaliteit. De kans is bijgevolg kleiner dat het gedupeerde bevolkingsdeel zich zal laten gewennen aan zulk optreden, en zich verzet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:49   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Was P2P vroeger niet hét middel om muziek op je pc te krijgen?
Voor zover ik weet ging dat goed tot er een massa virussen en trojans in 't systeem zat rond te gaan en iedereen liedjes van Rick Astley binnen kreeg ipv de gevraagde echte muziek...
Is het nu dan veiliger of zit de mogelijkheid er in dat je nog steeds onveilige pc's in dat netwerk hebt?
bit torrent is alive and kicking he.

https://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent

Ik zou het natuurlijk wel niet in mijn hoofd halen om gepirateerde software op mijn machine te draaien via zo een dinges. (trouwens, wie heeft tegenwoordig gepirateerde software nodig, terwijl er voldoende open source is ?).

Het principe is gewoon dat hetgene je wil communiceren, niet meer gecentraliseerd is, maar verdeeld is over alle andere gebruikers. Er is dan geen "server" meer.

Het zwakke punt bij bittorrent (de klassieke versie) is wel dat er "trackers" nodig zijn, die wel nog ergens een vorm van centraal punt zijn, namelijk de dinges die bijhouden WAAR de gebruikers zitten die het spul hebben.
Maar ook daar begint men een mouw aan te passen.

Het andere zwakke punt bij bittorrrent is natuurlijk dat de IP adressen van de gebruikers zichtbaar zijn op de tracker. Maar daar kan je IP masking voor gebruiken via bvb een VPN.

Openbazaar is maar een proof of concept. De fout die ze maken is om bitcoin te gebruiken, dat veel te traceerbaar is op de blockchain. Maar men moet ergens beginnen, niewaar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juli 2015 om 15:56.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:52   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik zie totale decentralisatie als middel om het stelen door dieven lastiger te maken. Als de moeite die een diefstal kost even duur (of nog duurder) wordt als wat er wordt gestolen, dan verdwijnt (legale) diefstal vanzelf.
Ik ben hier dus ook positief over.
Echter, ik zie nog steeds belangrijke afhankelijkheden van het geheel van deze markt:
- netwerk / internet
- elektriciteit
Electriciteit kan je desnoods met een zonnepaneeltje opwekken he

Wat "internet" betreft, het is al vrij drastisch om gewoon internet toegang af te snijden. Dat kan je een tijdje volhouden, maar niet te lang.

En tegenwoordig zijn er voldoende manieren om, eens op internet, totaal stealth te gaan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 15:59   #10
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Was P2P vroeger niet hét middel om muziek op je pc te krijgen?
Voor zover ik weet ging dat goed tot er een massa virussen en trojans in 't systeem zat rond te gaan en iedereen liedjes van Rick Astley binnen kreeg ipv de gevraagde echte muziek...
Is het nu dan veiliger of zit de mogelijkheid er in dat je nog steeds onveilige pc's in dat netwerk hebt?
Vrijheid is ook verantwoordelijkheid. Weten wat je doet. Waarom je het doet. Wat er kan mislopen als je niet oplet. Een onveilige pc in een netwerk kan economisch vergeleken worden met een dief op een markt. Nog altijd beter dan Overheid, zijnde georganiseerde diefstal op basis van slachtoffers zonder keuzes, op een markt. Dito aan de verkoperzijde. Iemand die potten choco levert in plaats van de gevraagde bananen, verliest kopers.
P2P is geen "hét middel" maar een groot aantal parallelle middelen tot iets.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be