Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Welke tijdzone verkiezen jullie : zomertijd of wintertijd ?
Zomertijd GMT+2 9 31,03%
Wintertijd GMT+1 20 68,97%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2018, 17:28   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nogmaals. Mij kan het niet verdommen of er voor winter of zomertijd wordt gekozen. Het moet afgelopen zijn met het tweejaarlijkse gesleutel aan het uur. DAAR hebben de mensen ALLEMAAL last van.
Spreek voor uzelf he

Ik vind het huidige systeem het beste. Dat er geen energiebesparing is zal mij worst wezen.
In de zomer vroeger op in de winter later.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 18:54   #42
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Spreek voor uzelf he

Ik vind het huidige systeem het beste. Dat er geen energiebesparing is zal mij worst wezen.
In de zomer vroeger op in de winter later.
Behoud van de wintertijd het ganse jaar door zorgt voor minder hittedoden of problemen gerelateerd aan hittegolven. We zouden daar beter op inspelen. De zon zou immers een uur vroeger zijn meeste hitte afgeven en haar hoogtepunt komt dus vroeger op de dag.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 19:14   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Behoud van de wintertijd het ganse jaar door zorgt voor minder hittedoden of problemen gerelateerd aan hittegolven. We zouden daar beter op inspelen. De zon zou immers een uur vroeger zijn meeste hitte afgeven en haar hoogtepunt komt dus vroeger op de dag.
De zon trekt zich van een kunstmatige winter/zomertijd geen hol aan.

De enige manier om in te spelen op de de hitte van de zon is maatregelen nemen meteen als de zon opkomt. Voor zonnewering of ruilluiken zorgen en ze gebruiken zogauw de zon opkomt, en s' avonds als het afkoelt alle ramen open, en ze de hele nacht wagenwijd open laten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 19:16   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Spreek voor uzelf he

Ik vind het huidige systeem het beste. Dat er geen energiebesparing is zal mij worst wezen.
In de zomer vroeger op in de winter later.
Waar maak jij uit op dat ik NIET voor mezelf zou spreken?
Ben jij wel in staat om begrijpend te lezen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2018, 19:34   #45
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Behoud van de wintertijd het ganse jaar door zorgt voor minder hittedoden of problemen gerelateerd aan hittegolven. We zouden daar beter op inspelen. De zon zou immers een uur vroeger zijn meeste hitte afgeven en haar hoogtepunt komt dus vroeger op de dag.
Hebt u daar een bron van ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 22:03   #46
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hebt u daar een bron van ?
Is toch logisch ?

Als we zonnetijd zouden volgen (we staan nu al twee uur voor op de zon in de zomer) staat de zon bij ons op z'n hoogste punt om 12.00 u en niet om 14.00 u. Het zou dus 's avonds ook twee uur vroeger beginnen afkoelen en het moment van het heetste van de dag ligt dus vroeger. Mensen zouden makkelijker de slaap kunnen vatten. Vermits het ook al vroeger donkerder wordt, bevordert dit ook de natuurlijke melatonineproductie bij de mens, wat ook leidt naar een betere en diepere slaap.

Moesten we ooit de zonnetijd terug volgen (wat onwaarschijnlijk is, 'terugkeren' naar de permanente wintertijd GMT+1 is allicht het meeste haalbare) dan wordt het uiteraard 'midden in de nacht' tijdens de zomer al terug licht en begint het al op te warmen, maar dat is minder erg, want het lichaam heeft meer last om bij hitte in slaap te geraken dan het risico om vroeger wakker te worden bij graduele temperatuurstijging.

Meer argumenten in volgend artikel:

https://www.knack.be/nieuws/gezondhe...d-1196859.html
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2018, 22:05   #47
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De zon trekt zich van een kunstmatige winter/zomertijd geen hol aan.

De enige manier om in te spelen op de de hitte van de zon is maatregelen nemen meteen als de zon opkomt. Voor zonnewering of ruilluiken zorgen en ze gebruiken zogauw de zon opkomt, en s' avonds als het afkoelt alle ramen open, en ze de hele nacht wagenwijd open laten.
Maar de mens wel en vermits wij mensen zijn ... we moeten een afstemming zien te vinden tussen een maatschappelijk aanvaardbare tijd, zonder ons lichaam en de natuur teveel te verloochenen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 05:16   #48
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Is toch logisch ?

Als we zonnetijd zouden volgen (we staan nu al twee uur voor op de zon in de zomer) staat de zon bij ons op z'n hoogste punt om 12.00 u en niet om 14.00 u. Het zou dus 's avonds ook twee uur vroeger beginnen afkoelen en het moment van het heetste van de dag ligt dus vroeger. Mensen zouden makkelijker de slaap kunnen vatten. Vermits het ook al vroeger donkerder wordt, bevordert dit ook de natuurlijke melatonineproductie bij de mens, wat ook leidt naar een betere en diepere slaap.

Moesten we ooit de zonnetijd terug volgen (wat onwaarschijnlijk is, 'terugkeren' naar de permanente wintertijd GMT+1 is allicht het meeste haalbare) dan wordt het uiteraard 'midden in de nacht' tijdens de zomer al terug licht en begint het al op te warmen, maar dat is minder erg, want het lichaam heeft meer last om bij hitte in slaap te geraken dan het risico om vroeger wakker te worden bij graduele temperatuurstijging.

Meer argumenten in volgend artikel:

https://www.knack.be/nieuws/gezondhe...d-1196859.html
Zou je niet beter bedden (en slaapkamers) verbieden? De meeste mensen sterven in een bed. Geen bedden meer en er wordt niet meer gestorven.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 06:48   #49
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

mij gelijk, zolang het maar niet even laat is als bij de Walen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 07:23   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mij gelijk, zolang het maar niet even laat is als bij de Walen.
Om het even welk uur, die gaan altijd wat achter lopen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 08:03   #51
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mij gelijk, zolang het maar niet even laat is als bij de Walen.
Lol. Dawordt een doordenkertje!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 08:15   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lol. Dawordt een doordenkertje!
"te" is nooit goed.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 09:51   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Is toch logisch ?

...
Neen vriend, in jouw redenering zit niets logisch, omdat ze vertrekt van een verkeerde premisse.
Ik ben voor "wintertijd", ik zou dat een andere naam willen geven: natuurlijke tijd (dus dichts benaderd in wat wij noemen wintertijd). Maar niet om een drogreden.

De verkeerde premisse is: mensen die gevoelig zijn om te sterven aan een hittegolf (naar Vlaams model, dat gaat niet naar 50 graden overdag en 35 's nachts ...) leven niet zoals de werkende mens.
Dergelijke redelijk zwaar zieke mensen leven veel rustiger, en volledig volgens hun eigen tempo.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 09:56   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

winteruur is voor sossen en andere luiaarden die 's ochtends niet uit hun nest kunnen.

zomeruur!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 09:57   #55
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

dat gaat ineens de tegengestelde uitkomst in het referendum in BE verklaren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 12:11   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Als ik wat rondhoor, is zomeruur de voorkeur op basis van 'langer kunnen terrassen', en winteruur is de enige optie voor mensen die buiten werken in de winter.
Als ik dat zo hoor zitten mensen hier alle dagen tot 23 uur op terassen ? Op een terras kan men toch ook zitten met wat artificieel licht. Er is toch licht genoeg overal. In de helft van de aardbol is het het ganse jaar duister om 19 uur en daar zijn ook terassen
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 12:11   #57
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
Als ik wat rondhoor, is zomeruur de voorkeur op basis van 'langer kunnen terrassen', en winteruur is de enige optie voor mensen die buiten werken in de winter.
Als ik dat zo hoor zitten mensen hier alle dagen tot 23 uur op terassen ? Op een terras kan men toch ook zitten met wat artificieel licht. Er is toch licht genoeg overal. In de helft van de aardbol is het het ganse jaar duister om 19 uur en daar zijn ook terassen
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 12:27   #58
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

GMT+1 of GMT+2 maakt me niks uit, maar kiest.
Et en tout cas, c'est toujours l'heure de l'apéro!
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 17:37   #59
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zomertijd. Wat heb je er aan als het in de zomer om 4 uur licht is?
Zomertijd is gewoon fout. Het heetste moment van de dag is om 17u ipv om 15u, dus in volle spits.

Als ik om 5u opsta is het ook behoorlijk irritant dat er nog kleuters op straat brullen om middernacht wanneer de zon met onder is.

En in januari komt de zon op tegen de middag, logisch en veilig?. Ik stel voor dat we de echte tijd gebruiken en geen gek verzinsel gelijk zomertijd.

Ik vind dat we ons leven aan de tijd moeten aanpassen ipv andersom.

Tijd om die kutmaatregel van de jaren 70 afschaffen en gewoon verder doen als ervoor.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 17:39   #60
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Zomertijd is gewoon fout. Het heetste moment van de dag is om 17u ipv om 15u, dus in volle spits.

Als ik om 5u opsta is het ook behoorlijk irritant dat er nog kleuters op straat brullen om middernacht wanneer de zon met onder is.

En in januari komt de zon op tegen de middag, logisch en veilig?. Ik stel voor dat we de echte tijd gebruiken en geen gek verzinsel gelijk zomertijd.

Ik vind dat we ons leven aan de tijd moeten aanpassen ipv andersom.

Tijd om die kutmaatregel van de jaren 70 afschaffen en gewoon verder doen als ervoor.
Begin wat vroeger hé luiaard.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be