Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2024, 10:13   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Aanmatigend eerste vetgedrukte deel.
"dissidenten zuur brandmerken" zou ietwat een humoristische poging kunnen inhouden maar neen: niet door "bijvoorbeeld iemand als jij".
Wel Jay-P, je ergert je aan de reactie van Weyland, maar ongelijk heeft hij toch niet. Hoe dikwijls hebben wij vanuit uw Aziatisch oord niet reacties moeten lezen waarbij je erg misprijzend uithaalt naar ons Vlamingen. Om de haverklap heb je het over “Vloms” en soortgelijks. En ik kan mij niet voorstellen dat je niet weet dat in het hedendaagse Vlaanderen de tijd van het “Vloms” reeds lang voorbij is. Misschien zijn Vlaamse kranten in HK minder gemakkelijk te verkrijgen. In elk geval, als je daar er toch eentje op de kop kunt tikken, dan zul je toch ook reeds hebben kunnen vaststellen dat de taal van onze media niet het “Vloms” maar wel het Nederlands is. Maar dat weet je natuurlijk ook wel. Maar blijkbaar heb je het daar moeilijk mee. Wellicht een ouwe belgicistisch-francofiele reactie.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 03:54   #42
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel Jay-P, je ergert je aan de reactie van Weyland, maar ongelijk heeft hij toch niet. Hoe dikwijls hebben wij vanuit uw Aziatisch oord niet reacties moeten lezen waarbij je erg misprijzend uithaalt naar ons Vlamingen. Om de haverklap heb je het over “Vloms” en soortgelijks. En ik kan mij niet voorstellen dat je niet weet dat in het hedendaagse Vlaanderen de tijd van het “Vloms” reeds lang voorbij is. Misschien zijn Vlaamse kranten in HK minder gemakkelijk te verkrijgen. In elk geval, als je daar er toch eentje op de kop kunt tikken, dan zul je toch ook reeds hebben kunnen vaststellen dat de taal van onze media niet het “Vloms” maar wel het Nederlands is. Maar dat weet je natuurlijk ook wel. Maar blijkbaar heb je het daar moeilijk mee. Wellicht een ouwe belgicistisch-francofiele reactie.
Vlonderlandse "bodemgehechtheid" (is dat een valabel Vloms woord?) is je eigen persoonlijke en meest individuele emotionele recht. Ook al is het staatkundig van generlei wettelijke waarde in de wereld.

Verplicht mij echter niet om door het leven te gaan op de tonen van jouw geliefde Vlomse en Groot-Nederlandse spirituele Walz #2.0 (Niet die van Shostakovich.)
Ich bin kein Vlonderman! . Vergeef me mijn cynisme en sarcasme ter zake.
Zie het als lichamelijke persoonlijke reactie tegen fantasten en gelovigen in niet bestaande entiteiten, zowel spirituele als staatkundige.

Voila, no hard feelings, Kjoe. Doei.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 20:47   #43
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel Jay-P, je ergert je aan de reactie van Weyland, maar ongelijk heeft hij toch niet. Hoe dikwijls hebben wij vanuit uw Aziatisch oord niet reacties moeten lezen waarbij je erg misprijzend uithaalt naar ons Vlamingen. Om de haverklap heb je het over “Vloms” en soortgelijks. En ik kan mij niet voorstellen dat je niet weet dat in het hedendaagse Vlaanderen de tijd van het “Vloms” reeds lang voorbij is. Misschien zijn Vlaamse kranten in HK minder gemakkelijk te verkrijgen. In elk geval, als je daar er toch eentje op de kop kunt tikken, dan zul je toch ook reeds hebben kunnen vaststellen dat de taal van onze media niet het “Vloms” maar wel het Nederlands is. Maar dat weet je natuurlijk ook wel. Maar blijkbaar heb je het daar moeilijk mee. Wellicht een ouwe belgicistisch-francofiele reactie.
Ik heb toch ook een probleem met die verhollandsing van vlaams. Voor mij is poepen niet kakken. Niet later dan vandaag las ik over een "stel" en dan bedoeld men een koppel op zijn vlaams. Ik heb zelfs problemen om dat Hollands te verstaan. Ik heb in decennia niet naar een Nederlandse zender gekeken want dat werkt op mijn kloten. Dat zijn gewoon andere mensen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 21:44   #44
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb toch ook een probleem met die verhollandsing van vlaams. Voor mij is poepen niet kakken. Niet later dan vandaag las ik over een "stel" en dan bedoeld men een koppel op zijn vlaams. Ik heb zelfs problemen om dat Hollands te verstaan. Ik heb in decennia niet naar een Nederlandse zender gekeken want dat werkt op mijn kloten. Dat zijn gewoon andere mensen.
Een te respecteren ingesteldheid. Hollanders denken vaak zo over Vlamingen. Anderen kijken juist wel naar Vlamingen. Heb eens een vrouw uit Almere gekend die erg vertrouwd is met West-Vlaanderen en de taal spreekt (een directrice daar). Dat is een keuze.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 januari 2024 om 22:01.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 21:49   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb toch ook een probleem met die verhollandsing van vlaams. Voor mij is poepen niet kakken. Niet later dan vandaag las ik over een "stel" en dan bedoeld men een koppel op zijn vlaams. Ik heb zelfs problemen om dat Hollands te verstaan. Ik heb in decennia niet naar een Nederlandse zender gekeken want dat werkt op mijn kloten. Dat zijn gewoon andere mensen.
2

Alleen, dat zijn geen andere mensen, dat is een andere cultuur en een andere taal. (onderdeel van de cultuur is de humor: Nederlanders hebben duidelijk ook een andere humor. Dat merk ik wel bij opmerkingen op het internet die ik soms pleeg op een Nederlandse site)
Tussen twee Vlaamse haakjes: ik ben 1/8ste Nederlander.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 22:03   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2

Alleen, dat zijn geen andere mensen, dat is een andere cultuur en een andere taal. (onderdeel van de cultuur is de humor: Nederlanders hebben duidelijk ook een andere humor. Dat merk ik wel bij opmerkingen op het internet die ik soms pleeg op een Nederlandse site)
Tussen twee Vlaamse haakjes: ik ben 1/8ste Nederlander.
Mijn taalgebruik is verhollandst wel, maar niet mijn accent. Ik heb jarenlang niet meer de term 'voormiddag' voor 'late ochtend' gehoord. In Nederland betekent dat gewoon 'vroege middag' zoals 13:00 en de namiddag is er rond 17:00 eerder. Pas vanaf 18:00 is het er avond.

Een Antwerpse wenste me een 'goedenavond' toen ze me belde om 16:50. Dat deed ik vroeger ook. Bizar dat Vlaams Nederlands. Minder regelvast, minder logisch. Slordiger.

Wat ik ook raar vind is is toen ik in de serie Chantal de korpschef hoorde zeggen. "Lot de politie heweun zin werke doen." Politie is vrouwelijk. Dat is zelfs foutief in het West-Vlaams en cultureel door Vlaamse non-chalance. Nederlanders zijn er correcter in. Abstracte termen zijn altijd vrouwelijk in zowat iedere Indo-Europese taal.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 januari 2024 om 22:13.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 03:19   #47
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn taalgebruik is verhollandst wel, maar niet mijn accent. Ik heb jarenlang niet meer de term 'voormiddag' voor 'late ochtend' gehoord. In Nederland betekent dat gewoon 'vroege middag' zoals 13:00 en de namiddag is er rond 17:00 eerder. Pas vanaf 18:00 is het er avond.

Een Antwerpse wenste me een 'goedenavond' toen ze me belde om 16:50. Dat deed ik vroeger ook. Bizar dat Vlaams Nederlands. Minder regelvast, minder logisch. Slordiger.

Wat ik ook raar vind is is toen ik in de serie Chantal de korpschef hoorde zeggen. "Lot de politie heweun zin werke doen." Politie is vrouwelijk. Dat is zelfs foutief in het West-Vlaams en cultureel door Vlaamse non-chalance. Nederlanders zijn er correcter in. Abstracte termen zijn altijd vrouwelijk in zowat iedere Indo-Europese taal.
Taal is inderdaad kunst
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2024, 23:53   #48
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een te respecteren ingesteldheid. Hollanders denken vaak zo over Vlamingen. Anderen kijken juist wel naar Vlamingen. Heb eens een vrouw uit Almere gekend die erg vertrouwd is met West-Vlaanderen en de taal spreekt (een directrice daar). Dat is een keuze.
Ik kom zelf uit westelijk Noord Brabant, hoewel we het zelf gewoon Brabant noemen. Ik kan op de fiets of te voet zo in het Vlaams Gewest en dus België komen. Zeker de provincie Antwerpen is voor mij minder buitenland.

Toch ben ik het totaal niet eens met @Gipsy en @De Schoofzak, we zijn geen andere mensen en we spreken wel degelijk dezelfde taal. Verschil zou hem wel deels in cultuur kunnen zitten. België en dus ook Vlaanderen is meer en langer door Frankrijk beïnvloed. In Nederland was al eerder en meer door Duitsland beïnvloed en ook de Angelsaksische invloed is aan deze kant van de grens sterker.
Echter dat gaat over de algemene landelijke cultuur, regionaal zijn verschillen kleiner. Voor mij is het dialect van West Vlaanderen misschien wel makkelijker dan dat van Groningen en toch ben ik Nederlander. Als grensbewoner sta ik misschien ook wel meer met één been in het ene land en de ander in het andere land, dan mensen die dieper in Nederland of het Vlaams Gewest/België wonen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 09:00   #49
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Benieuwd wanneer jij terugkomt van je degoût. Vlaanderen is de koude douche voor veel Nederlanders. Wij Vlamingen zien er ook van af, hoor. Het liedje 'België' van Het Goede Doel schetst een romantisch beeld van een gemoedelijk België zonder de minkanten.

"Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht."

Volgens Philippe Geubels heeft Henk Temming België waarschijnlijk nooit bezocht.
Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat deze draad door de moderator in het sub-forum "Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?" geplaatst werd.
Hetgeen ik stel, namelijk dat de oude Belgen nauwelijks een rol spelen in de ontstaansgeschiedenis van Vlaanderen, is historisch gezien volledig juist.
De Vlaming stamt voornamelijk van de Franken waar de Waal voornamelijk van de Gallo-romeinen (afstammelingen van de oude Belgen) afstamt.

Blijkbaar is de moderator een belgicist die in een zwart-geel-rode pyjama alles wat niet in zijn straatje past op achterbakse wijze in de kiem probeert te smoren.
Jammer.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be