Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2016, 12:47   #1
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard 'België, ik zie u graag'

Vandaag kwam ik in het AD een mooi stukje tegen over hoe niet alleen de schrijver maar ook vele Nederlanders over België denken en wil dit graag met jullie allen delen. En ook hoe men in België reageert op zulke schrijfsels. Kan je de genegenheid proeven of voel je eerder jeuk bij dit soort episteltjes?

Hieronder het stukje:

Jan Jaap van der Wal
5-6-16 - 11:29 @AD
Bron: Belgie-ik-zie-u-graag

lofzang

Cabaretier Jan Jaap van der Wal toerde vorig jaar met zijn voorstelling De Nieuwe Belg door Vlaanderen. Hij heeft zijn hart verpand aan de zuiderburen en woont sinds kort in Antwerpen.

Citaat:
'België, ik zie u graag'

Zoals Tourist LeMC, jullie populairste rapper van het moment, in zijn nummer Koning Liefde zingt: 'Ik kan alleen maar geven, wat ik te bieden heb. Ik kan alleen maar zeggen, het weinige da 'k weet.' We kennen elkaar nog maar pas, maar ik kan vanuit mij zeggen dat het liefde op het eerste gezicht betreft. Een minnares erbij kan geen kwaad natuurlijk.

Men noemt je een failed state. Hoe durven ze. Als je gefaald zou hebben, zou je stilstaan en dat doe je niet. Oké, tuurlijk, met het voorlezen van de fileberichten zou je met gemak een uur radio kunnen vullen, maar ik bedoel het niet letterlijk.

Sterker nog, je bent volop in beweging en als dit een sms'je zou zijn zou ik er nu hartjes achter zetten. Al het goede komt uit België op dit moment. En omdat het het enige is wat echt verbindt, zal ik beginnen met het voetbal.
Fascinerend.

Niet alleen nu je Europa's beste bent, maar ook daarvoor. In ons kikkerlandje kijken we al jaren naar de familie Pfaff. Ooit zag ik op het WK van 1990 het mooiste doelpunt ooit, van Jan Ceulemans. Hij kreeg de bal aangespeeld vanaf links en hij was al aan het rennen. Richting vijandelijk doel, wat moet je anders. Onderweg liep hij ogenschijnlijk per ongeluk tegen de bal aan en nam de bal mee in z'n loop. Alsof-ie dacht: ik moet toch die kant op, kan ik de bal net zo goed meenemen. Hij scoorde met z'n scheenbeen. Simpel, zoals voetbal hoort te zijn en met veel geluk, wat voetbal uiteindelijk is. Moussa Dembele is de nieuwe Jan Ceulemans voor mij, ik zal voor 'm juichen.

Ik hou van je gesloten ogen. In al je dorpen en kleine steden klinkt rond het ondergaan van de zon het geluid van dichtrollende luiken. Men vermoedt veel geheimen en dingen die het daglicht niet kunnen verdragen achter die rolluiken. Ik weet dat er de geur hangt van stoofvlees met frietjes en bier en wijn. Die nuttig je in stilte.

Schoonheid van een maagd

Je schaamt je nog te veel en dat is niet nodig, lief. Je mag er zijn. En hoe. Er was schaamte toen er vorig jaar tijdens de Klimaattop in Parijs geen Belgisch klimaatplan was. Waarom zou je je ervoor schamen? Het is het meest eerlijke wat je kunt zeggen. Waarom allemaal een eigen plan, als het een wereldwijd probleem is. Weet je hoe fijn het is bovendien om op zo'n Klimaattop te zitten en het ene na het andere standaardverhaal
te horen en dat er dan een land komt, dat zegt: 'Wij hebben niks.' Wat een opluchting. Er komt opeens vaart in de middag, de lunch komt eerder. Iedereen blij.

Lief België, er is niets om je voor te schamen. Je hebt de bescheidenheid, de schoonheid, de zachtheid en de nieuwsgierigheid van een maagd. Daarom willen er ook zo graag terroristen in je wonen.

Dit grapje mag, weet ik inmiddels, want je verstaat ook de kunst van de humor en de absurditeit. Wat een fijne manier om het leven te vangen. Tourist LeMc, die je inmiddels filosoof mag noemen, rapt in Horizon: 'Een brandje hier, een brandhaardje daar. De as waait tot in de achtertuin.'

Ik ontken niet dat er verwaarloosde achtertuinen zijn in België, het zijn soms hele wijken. Maar ik heb vertrouwen. Ook als ik mijn roze bril afzet. Ik wens je toe dat er een dag komt dat je vrouwelijke Vlaamse en je mannelijke Waalse kant in alle rust één worden, wie weet tijdens de EK-finale.

Treed het leven tegemoet vanaf het lege blad van je Klimaatplan, blijf bewegen als Jan Ceulemans, met de glimlach van Siska Schoeters - je weet wel - en met de wijsheid van Tourist LeMC.

Ik geloof in je en ik zie u graag.

Salut-kes,
Jan Jaap
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 12:52   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Is dat echt hoe Nederlanders Belgie zien? Dat is wel heel naïeve zever.

Voetbal... - lol -
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 12:59   #3
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Het is een werkje van een Nederlandse cabaretier en die zijn meestal alle kanten op aan het chargeren.

Is het niet met humor dan is het wel met weemoed.

Is het niet met romantiek dan is het wel met veel herrie.

Is het niet in het kleine dan is het wel in het absurde.

En naïef vind ik wel een mooie conclusie want net ontspruitende liefde blijkt vaak samen te gaan met een enorme naïviteit.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 13:38   #4
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Vandaag kwam ik in het AD een mooi stukje tegen over hoe niet alleen de schrijver maar ook vele Nederlanders over België denken en wil dit graag met jullie allen delen. En ook hoe men in België reageert op zulke schrijfsels. Kan je de genegenheid proeven of voel je eerder jeuk bij dit soort episteltjes?

Hieronder het stukje:

Jan Jaap van der Wal
5-6-16 - 11:29 @AD
Bron: Belgie-ik-zie-u-graag

lofzang

Cabaretier Jan Jaap van der Wal toerde vorig jaar met zijn voorstelling De Nieuwe Belg door Vlaanderen. Hij heeft zijn hart verpand aan de zuiderburen en woont sinds kort in Antwerpen.
Ceulemans speelde tenminste. Dembélé zit meestal op de bank.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 13:44   #5
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Ceulemans speelde tenminste. Dembélé zit meestal op de bank.
Heeft toch geen slecht seizoen bij THFC gedraaid dit jaar alhoewel het prikken in het oog van Costa niet echt fair was.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 13:46   #6
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Heeft toch geen slecht seizoen bij THFC gedraaid dit jaar alhoewel het prikken in het oog van Costa niet echt fair was.
ik heb het over de nationale ploeg hé
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 13:57   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Komt me over als kritiek verhuld als een lofzang. Maar vrij onschuldig, met weinig diepgang, links en rechts wat losse ideetjes bij elkaar gezet, ondanks een paar rake sfeerbeelden van België zoals de rolluiken die ik echter niet zozeer verbindt met iets liefdevol, eerder met oeverloze saaiheid en afwezigheid van buurtleven. De Belg wil overal snel met de auto geraken. Daarom moesten de kinderen van de straat. Geen voetbal meer met de buurjongens. Spelen op straat werd afgeschaft. Nu kijkt men achter gesloten luiken naar het fictieve buurtleven op TV. 'Thuis' en 'Familie' heet dat dan. Als ik dat zie krijg ik een gevoel van leegheid. Zo leeg als de straten buiten.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 juni 2016 om 14:00.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 14:01   #8
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Komt me over als kritiek verhuld als een lofzang. Maar vrij onschuldig, met weinig diepgang, links en rechts wat losse ideetjes bij elkaar gezet, ondanks een paar rake sfeerbeelden van België zoals de rolluiken die ik echter niet zozeer verbindt met iets liefdevol, eerder met oeverloze saaiheid en afwezigheid van buurtleven. De Belg wil overal snel met de auto geraken. Daarom moesten de kinderen van de straat. Geen voetbal meer met de buurjongens. Spelen op straat werd afgeschaft. Nu kijkt men achter gesloten luiken naar het fictieve buurtleven op TV. 'Thuis' en 'Familie' heet dat dan. Als ik dat zie krijg ik een gevoel van leegheid. Zo leeg als de straten buiten.
auto's en.. dutroux...
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 14:29   #9
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
ik heb het over de nationale ploeg hé
Ik ook, ik bedoel met zijn vorm en ritme is alles ok dus is het niet echt nodig om hem bankzitter te laten zijn of de trainer moet een goed alternatief hebben.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 14:35   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Hij heeft het over België maar in feite schrijft hij over Vlaanderen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 14:40   #11
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Komt me over als kritiek verhuld als een lofzang. Maar vrij onschuldig, met weinig diepgang, links en rechts wat losse ideetjes bij elkaar gezet, ondanks een paar rake sfeerbeelden van België zoals de rolluiken die ik echter niet zozeer verbindt met iets liefdevol, eerder met oeverloze saaiheid en afwezigheid van buurtleven. De Belg wil overal snel met de auto geraken. Daarom moesten de kinderen van de straat. Geen voetbal meer met de buurjongens. Spelen op straat werd afgeschaft. Nu kijkt men achter gesloten luiken naar het fictieve buurtleven op TV. 'Thuis' en 'Familie' heet dat dan. Als ik dat zie krijg ik een gevoel van leegheid. Zo leeg als de straten buiten.
De leegheid van Suburbia kan inderdaad als een baksteen op de maag liggen, zelfs buiten België alwaar precies hetzelfde aan de hand is.

Het altaar is ingeruild voor de TV.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa

Laatst gewijzigd door vuggie : 5 juni 2016 om 14:41.
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 14:44   #12
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hij heeft het over België maar in feite schrijft hij over Vlaanderen.
Volgens mij toch echt aan de Belg, maar in het Nederlands geschreven.

Een mooie zin uit zijn verhaal geeft dat duidelijk aan:

Citaat:
Ik ontken niet dat er verwaarloosde achtertuinen zijn in België, het zijn soms hele wijken. Maar ik heb vertrouwen. Ook als ik mijn roze bril afzet. Ik wens je toe dat er een dag komt dat je vrouwelijke Vlaamse en je mannelijke Waalse kant in alle rust één worden, wie weet tijdens de EK-finale.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa

Laatst gewijzigd door vuggie : 5 juni 2016 om 14:46.
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 15:15   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Volgens mij toch echt aan de Belg, maar in het Nederlands geschreven.

Een mooie zin uit zijn verhaal geeft dat duidelijk aan:
Ja die ene zin, maar de rest gaat over Vlaanderen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 15:45   #14
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ja die ene zin, maar de rest gaat over Vlaanderen.
Zo kan het overkomen maar vanuit Nederlands perspectief gaan zowel die Nederlanders die een huisje in de Ardennen kopen als de Nederlanders die in de Vlaamse steden c.q. op het Vlaamse platteland gaan wonen, verhuizen naar België.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 15:52   #15
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Lief België, er is niets om je voor te schamen. Je hebt de bescheidenheid, de schoonheid, de zachtheid en de nieuwsgierigheid van een maagd.
+ een reeks oorlogskerkhoven... Gans Europa is hier zijn oorlogen komen uitvechten. Gelukkig is er nog Jacques Brel, een verfranste Vlaming, die met "Le Plas Pays" je weet te raken.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 16:16   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Vandaag kwam ik in het AD een mooi stukje tegen over hoe niet alleen de schrijver maar ook vele Nederlanders over België denken en wil dit graag met jullie allen delen. En ook hoe men in België reageert op zulke schrijfsels. Kan je de genegenheid proeven of voel je eerder jeuk bij dit soort episteltjes?

Hieronder het stukje:

Jan Jaap van der Wal
5-6-16 - 11:29 @AD
Bron: Belgie-ik-zie-u-graag

lofzang

Cabaretier Jan Jaap van der Wal toerde vorig jaar met zijn voorstelling De Nieuwe Belg door Vlaanderen. Hij heeft zijn hart verpand aan de zuiderburen en woont sinds kort in Antwerpen.
Een lofzang op voetbal, stoofvlees friet en één of andere obscure rapper om België te bejubelen. Dat hebben we nog niet gehad .
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 16:16   #17
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
+ een reeks oorlogskerkhoven... Gans Europa is hier zijn oorlogen komen uitvechten. Gelukkig is er nog Jacques Brel, een verfranste Vlaming, die met "Le Plas Pays" je weet te raken.
Jacques Brel!

On a vu souvent réjaillir le feu
d'un ancien volcan
qu'on croyait trop viex.
Il est-parâit-il
des terres brûlées
donnant plus de blé
qu'un meilleur avril.
Et quand vient le soir
pour qu'un ciel flamboye
le rouge et le noir
ne s'épousent-ils pas?

Prachtig toch!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:26   #18
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
+ een reeks oorlogskerkhoven... Gans Europa is hier zijn oorlogen komen uitvechten. Gelukkig is er nog Jacques Brel, een verfranste Vlaming, die met "Le Plas Pays" je weet te raken.
Zeker en of dat mooi is.

Zelfs zijn Nederlandse versie is van een ontroerende schoonheid.

Hij zong zelfs over Amsterdam.

Maar over gelukkig gesproken, Stromae is ook een supertalent zeg.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:31   #19
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hij heeft het over België maar in feite schrijft hij over Vlaanderen.
Nogmaals: dat is voor Nederlanders hetzelfde.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 19:32   #20
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Een lofzang op voetbal, stoofvlees friet en één of andere obscure rapper om België te bejubelen. Dat hebben we nog niet gehad .
je bevestigt de bescheidenheid waar hij het ook over had.
__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be