Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2024, 20:36   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat was het inderdaad. De Franstalige universiteitsprof Henri Pirenne was daarin de grote gangmaker. Volgens hem bestond “l’âme belge” reeds in de prehistorische tijd. Krampachtige en zielige pogingen om het Franstalig separatisme van 1830 te justifiëren. En weet je, het zou niet eens zo erg geweest zijn als Wallonië zich van de Verenigde Nederlanden zou afgescheurd hebben. Maar ze hadden met hun tengels van Vlaanderen moeten afblijven. Ons thuisland was (en IS) de Verenigde Nederlanden.
Het uwe misschien, maar zeker niet het mijne.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 januari 2024 om 20:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 21:18   #22
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

( Uit geheugen, ik hoop de bal niet al te ver mis te slaan) Ook in Frankrijk zelf werden de Franken lange tijd als "origine" beschouwd. Waarbij de koningen teruggingen tot Clovis. Daarvoor was er het Romeinse Rijk , helemaal los van het Koninkrijk Francia, en van vernoemde die Kelten dacht men ook eerder aan barbaren. Tot het bewind van Napoleon III, die dat veranderd heeft. De Nap had natuurlijk dikke ambras met Duitsland en die wou toch liever een meer typisch Franse afkomst, en het is tijdens dat bewind dat er echt veel en serieus onderzoek is verricht naar de Kelten, terwijl men op zoek ging naar verloren "legendarische" plaatsen uit Ceasar's commentaren, als Alesia en Bibracte. De pracht van de Keltische beschaving is eigenlijk pas in de 19de eeuw terug tevoorschijn gekomen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 23 januari 2024 om 21:20.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 02:44   #23
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Zeker wel. Feitelijk begint de geschiedenis van Vlaanderen met de komst van de Franken. Uiteraard moet u dit volledig los zien van de geschiedenis van België.
+1
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 02:58   #24
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Och ja , ieder land heeft zo zijn mythes.

Vroeger (én nu nog steeds…!) leerde men in Nederland dat Willem van Oranje de ‘Vader des Vaderlands’ was. Alhoewel minstens de helft van het toenmalige Nederland of Republiek maar weinig moest hebben van Willem van Oranje . En dit omdat minstens de helft van de inwoners katholiek was en met dwang werd ingelijfd. Maar men probeerde door Willem te verheerlijken het eenheidsgevoelen van het land te bevorderen.

En zo ziet men maar.
Willem van Oranje was uiteindelijk een gematigde Calvinist, hij probeerde in zijn tijd wel degelijk vergeefs Protestantse radicalen in toom te houden.
Verder was Willem van Oranje ook heer over een algemeen Katholiek gebied, de Baronie van Breda, een leen van het hertogdom Brabant (Spaans), deel van het Heilig Rooms Rijk. Anderzijds waren de Generaliteitslanden nooit formeel deel van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 05:37   #25
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Willem van Oranje was uiteindelijk een gematigde Calvinist, hij probeerde in zijn tijd wel degelijk vergeefs Protestantse radicalen in toom te houden.
Verder was Willem van Oranje ook heer over een algemeen Katholiek gebied, de Baronie van Breda, een leen van het hertogdom Brabant (Spaans), deel van het Heilig Rooms Rijk. Anderzijds waren de Generaliteitslanden nooit formeel deel van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
Protestants opgevoed, dan katholiek geworden, dan weer protestants. Eerder een politicus. Lumey (leider Watergeuzen) moest verkassen naar Luik nadat hij het te bont maakte en de druppel was de moord op de katholieke priester Cornelis Musius die in die tijd een geëerde intellectueel bleef na de overname van de Geuzen. Nadat Musius besloot katholieke kunst te verhuizen ter bescherming van vernieling.
Willen van Oranje is wel degelijk de vader des vaderlands, want zonder hem hadden we geen Nederland zoals we het nu kennen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 januari 2024 om 05:52.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 14:35   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Willem van Oranje was uiteindelijk een gematigde Calvinist, hij probeerde in zijn tijd wel degelijk vergeefs Protestantse radicalen in toom te houden.
Verder was Willem van Oranje ook heer over een algemeen Katholiek gebied, de Baronie van Breda, een leen van het hertogdom Brabant (Spaans), deel van het Heilig Rooms Rijk. Anderzijds waren de Generaliteitslanden nooit formeel deel van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
U moet alles zeggen. Toen Willem katholiek was geworden (Willem van Oranje is zowat van alles geweest wanneer het hem goed uitkwam) en hij dus prins van Oranje was geworden, vervolgde in alle hevigheid aldaar de protestanten en de calvinisten. Meer nog , hij schreef verschillende brieven aan de paus (jawel!) om deze te verwijten dat deze niet streng genoeg optrad tegen de protestanten. De pauselijke staten grensden immers aan Orange. De prins van Oranje was helemaal niet verdraagzaam. Hij was een koele berekenaar, afstandelijk en belust op macht. Die van de ene leugen in de andere viel. Men noemde hem daarom ook niet voor niets in zijn tijd : ‘Willem, de beloftenbreker’.

U bent blijkbaar nog altijd onder invloed van de salonfähige mythes over Willem van Oranje die gretig verspreid werden door de Republiek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2024 om 14:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 20:32   #27
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Net twee Hollanders over de vloer gehad, uit Zuid-Holland. Is goed gelopen hoor. Zijn aardige mensen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 januari 2024 om 20:33.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 20:54   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Net twee Hollanders over de vloer gehad, uit Zuid-Holland. Is goed gelopen hoor. Zijn aardige mensen.
Zuid-Holland of Zuid-Nederland?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 20:59   #29
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zuid-Holland of Zuid-Nederland?
Noem hen geen Zeeuw.

Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 21:11   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Noem hen geen Zeeuw.

Als ik Zuid-Holland hoor denk ik aan de bible belt. Maar wat weet ik ervan?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 21:12   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik Zuid-Holland hoor denk ik aan de bible belt. Maar wat weet ik ervan?
Wel, dat klopt zeker op het platteland, maar in Rotterdam zijn die invloeden ook sterk, want het land rondom is nogal gelovig. Als je in R'dam werkt heb je meestal wel collega's van daar. Dat eiland is ook Biblebelt, maar het valt allemaal best mee daar hoor. Wat ik vooral geleerd heb is dat niet-gelovige Nederlanders zelf ook veel van de mentaliteit behouden hebben en dat dat aspect weinig zegt over de inborst van een persoon. Je hebt veel praktiserende christenen die toleranter zijn dan agnosten/atheïsten met een dergelijke achtergrond.
Vroeger waren meer Nederlanders nog kerkelijk en die mensen die dat nu nog zijn zijn precies hetzelfde als de Hollanders waarmee we opgegroeid zijn toen de Vlaming nog massaal naar de Nederlandse televisie keek. Verre van iedereen is er een hardliner.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 januari 2024 om 21:18.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 21:18   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wel, dat klopt zeker op het platteland, maar in Rotterdam zijn die invloeden ook sterk, want het land rondom is nogal gelovig. Als je in R'dam werkt heb je meestal wel collega's van daar. Dat eiland is ook Biblebelt, maar het valt allemaal best mee daar hoor. Wat ik vooral geleerd heb is dat niet-gelovige Nederlanders zelf ook veel van de mentaliteit behouden hebben en dat dat aspect weinig zegt over de inborst van een persoon. Je hebt veel praktiserende christenen die toleranter zijn dan agnosten/atheïsten met een dergelijke achtergrond.
Nuja, het enige dat ik er persoonlijk van weet zijn een paar werkvergaderingen daar. De mensen waren best schappelijk, zakelijk en bekwaam.
Het rare was de lunch. Mensen die melk dronken en een gebed uitspraken bij het begin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 21:20   #33
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nuja, het enige dat ik er persoonlijk van weet zijn een paar werkvergaderingen daar. De mensen waren best schappelijk, zakelijk en bekwaam.
Het rare was de lunch. Mensen die melk dronken en een gebed uitspraken bij het begin.
In dat opzicht is Nederland echt nog als Amerika. Dat heb ik ook gemerkt. Ze zijn minder relaxt, maar tegelijk ook meer. Zeer gepusht om net en gedegen te zijn vanuit hun opvoeding, maar op feesten kunnen ze weer wel gezellig zijn.

Je offert wat van jezelf op en krijgt er wat voor terug.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 20:38   #34
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Serieus dit? Ik ben weg van dit forum. De groeten.
Benieuwd wanneer jij terugkomt van je degoût. Vlaanderen is de koude douche voor veel Nederlanders. Wij Vlamingen zien er ook van af, hoor. Het liedje 'België' van Het Goede Doel schetst een romantisch beeld van een gemoedelijk België zonder de minkanten.

"Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht."

Volgens Philippe Geubels heeft Henk Temming België waarschijnlijk nooit bezocht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 20:40.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 20:48   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Noem hen geen Zeeuw.

Dat rood-omlijnd gebied is toch Goeree-Overflakkee? Of vergis ik mij?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 20:51   #36
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat rood-omlijnd gebied is toch Goeree-Overflakkee? Of vergis ik mij?
Dat klopt. Staat bekend als vrij besloten en dat is soms wel zo, maar valt best mee in realiteit. Als je je dat niet aantrekt is het best leefbaar daar. Er wonen ook veel Rotterdammers die er verhuisd zijn om meer rust te vinden. Ooit kwam ik er dagelijks voor werk. Wij worden er wel 'overkanters' genoemd als buitenstaanders.

Mensen overdrijven wel (ik heb eerst video's van Powned gezien die het eiland als een elendige plek omschreven). Vlamingen zijn ook conservatiever dan je denkt, in gedragingen en zelfs in Rotterdam heb je een sterke controle-mentaliteit (roddelen harder dan Vlamingen en één fout woord kan je reputatie er maandenlang fnuiken, het waait minder snel over dan in Vlaanderen). Alleen gaan ze niet meer naar de kerk en beseffen ze het zelf niet meer.

Uiteraard niet bij streng-gereformeerden gewerkt, wel velen gesproken en dat wil ook soms meevallen. Als je maar de ruimte biedt en hen respecteert. Veel gereformeerde managers trouwens (ook in grotere steden). In Rotterdam ontsnap je er evenmin aan.

De werksfeer is wel vrijer dan in Vlaanderen, maar je moet je er goed gedragen. Nederlanders zijn zo ondernemend omdat de maatschappelijk druk er zo hoog is.

Ik ben wel voorzichtig met wat ik typ hier (ligt best gevoelig in Nederland), maar het valt er dus mee.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2024 om 21:21.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 03:56   #37
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Wahabi mentaliteit als ik dat hierboven zo lees
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 07:44   #38
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Wahabi mentaliteit als ik dat hierboven zo lees
Ik kom uit een andere hoek. Vlamingen en Belges kunnen er ook wat van. Jij bent bjjvoorbeeld iemand die het zonlicht niet gunt in de ogen van eenieder die niet bukt voor de Franse cultuur en leeft in een fantasiewereld waarin je dissidenten als 'zuur' brandmerkt. Dat is ook onvrij en vooral bekrompen.

Ieder land zijn gebreken. 'Je offert wat op en krijgt wat terug' is verre van wahabitisch. Ik mag doen en denken wat ik wil.

Mensen die bibberend hun tong verloren zijn blijft toch eerder een fenomeen van hier. De baas niet durven tegenspreken is nog zoiets. Vreemd in Nederland, zelfs in de Biblebelt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 januari 2024 om 07:51.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 08:49   #39
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik kom uit een andere hoek. Vlamingen en Belges kunnen er ook wat van. Jij bent bjjvoorbeeld iemand die het zonlicht niet gunt in de ogen van eenieder die niet bukt voor de Franse cultuur en leeft in een fantasiewereld waarin je dissidenten als 'zuur' brandmerkt. Dat is ook onvrij en vooral bekrompen.

Ieder land zijn gebreken. 'Je offert wat op en krijgt wat terug' is verre van wahabitisch. Ik mag doen en denken wat ik wil.

Mensen die bibberend hun tong verloren zijn blijft toch eerder een fenomeen van hier. De baas niet durven tegenspreken is nog zoiets. Vreemd in Nederland, zelfs in de Biblebelt.
Aanmatigend eerste vetgedrukte deel.
"dissidenten zuur brandmerken" zou ietwat een humoristische poging kunnen inhouden maar neen: niet door "bijvoorbeeld iemand als jij".
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 09:41   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet alles zeggen. Toen Willem katholiek was geworden (Willem van Oranje is zowat van alles geweest wanneer het hem goed uitkwam) en hij dus prins van Oranje was geworden, vervolgde in alle hevigheid aldaar de protestanten en de calvinisten. Meer nog , hij schreef verschillende brieven aan de paus (jawel!) om deze te verwijten dat deze niet streng genoeg optrad tegen de protestanten. De pauselijke staten grensden immers aan Orange. De prins van Oranje was helemaal niet verdraagzaam. Hij was een koele berekenaar, afstandelijk en belust op macht. Die van de ene leugen in de andere viel. Men noemde hem daarom ook niet voor niets in zijn tijd : ‘Willem, de beloftenbreker’.

U bent blijkbaar nog altijd onder invloed van de salonfähige mythes over Willem van Oranje die gretig verspreid werden door de Republiek.
Och weet je, tijdens die door godsdienst-oorlogen geteisterde 16e en 17e eeuw werd de Europese top-adel regelmatig heen en weer geslingerd tussen katholicisme en protestantisme. Neem nu de Franse koning Henri IV. Zijn moeder was de militant calvinistische Jeanne de Navarre. Op een bepaald ogenblik kon haar zoon de Franse kroon in handen krijgen, maar de omstandigheden waren dusdanig dat hij zich expliciet katholiek moest verklaren. Henri IV zijn reactie was nuchter en cynisch: Paris vaut bien une messe!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be