Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2022, 00:01   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.750
Standaard Iemand een elektrische wagen? Iemand???

Dat je meer stil staat om op te laden dan dat je rijdt moet je er maar bij pakken.
Overnachten om naar de Ardennen te rijden.

Iemand een elektrische wagen? Iemand???

https://www.golfbrekers.be/iemand-ee...emand/#respond
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 08:15   #2
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat je meer stil staat om op te laden dan dat je rijdt moet je er maar bij pakken.
Overnachten om naar de Ardennen te rijden.

Iemand een elektrische wagen? Iemand???

https://www.golfbrekers.be/iemand-ee...emand/#respond
Sinds 2 maand een Toyota RAV4 PHEV.
70 km electrisch beloofd - rond de 60 km effectief (airco / ventilatie / rijhulpen)
Voor de dagelijkse verplaatsingen perfect.
Op dagen waar snelwegverplaatsing nodig is al 84 km electrisch gereden. (< 100 km/uur met cruise control op)
Deze wagen is een perfecte aanrader.
En electrisch rijden is zalig (is scheur er Tesla's af en sommige porsches, BMW's Mercedessen....allemaal trager)

Laden doe ik 's nachts aan de thuisstekker.
De wagen is dan 's ochtends volledig opgeladen.

Laden buitenhuis durft echter idd al eens een groot probleem vormen.
Hoewel door het zeer lage aantal EV's het tot hier toe elke keer gelukt is.

Voor verdere verplaatsingen ben ik nog steeds afhankelijk van de hybride aandrijving. Want hoe u het draait of keer, men is minimaal 2,5 uur kwijt om 70 effectieve km bij te tanken (6,6 kV oplaadpunt). En dat is heel lang. Ik blijf meestal niet zo lang bij klanten die aan mij opladen aanbieden.

Maar conclusie...Ik ben heel tevreden van de hybride oplossing en op normale dagen rij ik 100% electrisch.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 19 januari 2022 om 08:16.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 08:49   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Sinds 2 maand een Toyota RAV4 PHEV.
70 km electrisch beloofd - rond de 60 km effectief (airco / ventilatie / rijhulpen)
Voor de dagelijkse verplaatsingen perfect.
Op dagen waar snelwegverplaatsing nodig is al 84 km electrisch gereden. (< 100 km/uur met cruise control op)
Deze wagen is een perfecte aanrader.
En electrisch rijden is zalig (is scheur er Tesla's af en sommige porsches, BMW's Mercedessen....allemaal trager)

Laden doe ik 's nachts aan de thuisstekker.
De wagen is dan 's ochtends volledig opgeladen.

Laden buitenhuis durft echter idd al eens een groot probleem vormen.
Hoewel door het zeer lage aantal EV's het tot hier toe elke keer gelukt is.

Voor verdere verplaatsingen ben ik nog steeds afhankelijk van de hybride aandrijving. Want hoe u het draait of keer, men is minimaal 2,5 uur kwijt om 70 effectieve km bij te tanken (6,6 kV oplaadpunt). En dat is heel lang. Ik blijf meestal niet zo lang bij klanten die aan mij opladen aanbieden.

Maar conclusie...Ik ben heel tevreden van de hybride oplossing en op normale dagen rij ik 100% electrisch.
70 km?
Dat is echt niet veel.
Ik doe meer kilometers met mijne fiets.

Als we hier, op de boerenbuiten naar Hasselt of naar Maastricht willen gaan, dan moeten we dus bijladen.
En 100 km constant? Ik duw graag eens door tot 130.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 15:00   #4
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
70 km?
Dat is echt niet veel.
Ik doe meer kilometers met mijne fiets.

Als we hier, op de boerenbuiten naar Hasselt of naar Maastricht willen gaan, dan moeten we dus bijladen.
En 100 km constant? Ik duw graag eens door tot 130.
Klopt
Ik rij soms ook meer dan 70 km met de fiets in één keer.
Maar ik heb een auto nodig voor mijn professionele bezigheden.
Al was het maar dat ik niet als een verzopen kieken bij mijn klanten kan aankomen als het regent.

En aangezien buiten PHEV en 100% electrische, geen auto's meer 100% aftrekbaar zijn, is het een PHEV geworden
Een, voor mijn normen, sjieke en luxueuze wagen zonder teveel te betalen voor een merken-badge.

En voor wat ik het bedoelde, heb ik genoeg aan 70 km per dag. En de zeldzame keren dat het niet genoeg is heb ik nog een naftbak zodat ik 900 km ver kom.

Allemaal inbrengbaar...dat kan niet met mijn velo.
En het rijden is een ongelofelijke en voor iedereen aan te raden ervaring.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 17:49   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Ik denk ook nog altijd dat stekkerhybrides nog enige tijd een goede oplossing zullen zijn.

Niet iedereen kan opladen ofwel op het werk, ofwel bij de klant (zoals vb. een minister die naar een gemeente gaat, waar de burgemeester hem graag een stopcontact toesteekt ... gratis dan nog)

Wat ik evenwel niet begrijp, is dat sommigen zo fulmineren tegen elektrische auto's. Je kan toch rustig de markt en gans de situatie daarrond afwachten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 18:05   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Tesla 3 LR
Ik heb nog geen thuislader, dus afhankelijk van publieke palen. Maar dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Langste rit een duizendtal km naar zuidwest Frankrijk. Onderweg 3 keer geladen.
Op de eindbestemming, stikkertje gehaald om op heel het publiek domein gratis te mogen parkeren. (alleen voor EV's)
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 18:09   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk ook nog altijd dat stekkerhybrides nog enige tijd een goede oplossing zullen zijn.

Niet iedereen kan opladen ofwel op het werk, ofwel bij de klant (zoals vb. een minister die naar een gemeente gaat, waar de burgemeester hem graag een stopcontact toesteekt ... gratis dan nog)
Tja dan kan "niet iedereen" met een stekkerhybrides dat ook niet hé.

Ikweetniethe maar ik heb al gehoord dat er openbare (snel)laadpunten bestaan bezaaid in gans het land. Er zouden er zelfs 14.200 zijn of goed 3 BEV per openbaar laadpunt. (BE telt ~48.700 BEV) Vlaanderen zal nog veel betere cijfers hebben dan gans BE.

Ook semi-openbare bij de horeca en overal en nog wat winkel x-z. Dus je laadt wat bij zolang je parkeert als het nodig is. En ik heb gehoord dat vele zelfs geld over hebben (€1000) om thuis een slim laadpunt te laten installeren. Echt waar, er zijn mensen die eigen electriciteit hebben.
En het schijnt dat een wagen 95% van de tijd gewoon stilstaat.
En dat ca. 90% van de huidige BEV-eigenaars al toekomen met enkel thuis te laden. De rest is luxe, die mogen de andere hebben. De BEV wordt dan altijd netjes geparkeerd op normale parkeerplaatsen zoals de eigenaars met ICE.

En wie dat allemaal niet kan, best bij een plofwagen blijven en hun vertrouwde sleur naar een betaalbaar tankstation. Je ziet ze zeker wat beter door de grote reklame met de prijzen per liter. lol. Of je vind ze op jouw navigatie-apparaat points of interest = tankstation selecteren. Heb ik al een paar keer moeten doen per jaar toen ik op reserve kwam.

Citaat:
Ik denk ook nog altijd dat stekkerhybrides nog enige tijd een goede oplossing zullen zijn.
Vooral doen hé. Dan kun je profiteren van aan een laadpaal te mogen hangen zolang je ergens parkeert (en dus veel sneller een vrije parkeerplaats vinden), en ook doen alsof je een BEV hebt en dus overal en nog wat en waar kunt laden (ook thuis) en ook nog de luxe te kunnen tanken wanneer je tank leeggeraakt, en waar je wilt naar keuze van het tankstation. Win-win-win-win.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2022 om 18:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 18:23   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Tesla 3 LR
Ik heb nog geen thuislader, dus afhankelijk van publieke palen. Maar dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Langste rit een duizendtal km naar zuidwest Frankrijk. Onderweg 3 keer geladen.
Op de eindbestemming, stikkertje gehaald om op heel het publiek domein gratis te mogen parkeren. (alleen voor EV's)
Ook dat blijft niet duren.
Overheden lopen momenteel al veel geld mis, dat bedrag zal nog oplopen eens er meer stekkerwagens zijn.
En per slot van alle rekeningen moeten die laadpalen ook geplaatst worden, dit zal nog ontzettend veel geld kosten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 18:27   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ook dat blijft niet duren.
Overheden lopen momenteel al veel geld mis, dat bedrag zal nog oplopen eens er meer stekkerwagens zijn.
En per slot van alle rekeningen moeten die laadpalen ook geplaatst worden, dit zal nog ontzettend veel geld kosten.
Spotgoedkoop vergeleken met tankstations en hun eeuwig durende bevoorrading met tankwagens.

Overheden lopen helemaal geen "veel geld mis". Dat prutsje verschil halen ze wel ergens anders.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2022 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 19:49   #10
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Overheden lopen momenteel al veel geld mis, dat bedrag zal nog oplopen eens er meer stekkerwagens zijn.
Zeker, diesel en benzine genereren hier jaarlijks 6 miljard euro voor de staatskas. Die inkomsten loopt de overheid volledig mis met EV's.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 22:04   #11
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat je meer stil staat om op te laden dan dat je rijdt moet je er maar bij pakken.
Overnachten om naar de Ardennen te rijden.

Iemand een elektrische wagen? Iemand???

https://www.golfbrekers.be/iemand-ee...emand/#respond
waar jij nu een probleem van maakt. Gewoon zorgen dat je er steeds een caravannetje hebt aan hangen en opgelost.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 22:11   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Zeker, diesel en benzine genereren hier jaarlijks 6 miljard euro voor de staatskas. Die inkomsten loopt de overheid volledig mis met EV's.
die gaan ze dan maar bij de fietsers halen. Flikken iedere dag 3 keer door alle straten van de stad doen rijden en overal waar er fietsen en/of bakfietsen buiten op het voetpad staan, verbaliseren. Leuke bezigheid. Die weten dan ook weeral wat te doen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 22:20   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja dan kan "niet iedereen" met een stekkerhybrides dat ook niet hé.

Ikweetniethe maar ik heb al gehoord dat er openbare (snel)laadpunten bestaan bezaaid in gans het land. Er zouden er zelfs 14.200 zijn of goed 3 BEV per openbaar laadpunt. (BE telt ~48.700 BEV) Vlaanderen zal nog veel betere cijfers hebben dan gans BE.

Ook semi-openbare bij de horeca en overal en nog wat winkel x-z. Dus je laadt wat bij zolang je parkeert als het nodig is. En ik heb gehoord dat vele zelfs geld over hebben (€1000) om thuis een slim laadpunt te laten installeren. Echt waar, er zijn mensen die eigen electriciteit hebben.
En het schijnt dat een wagen 95% van de tijd gewoon stilstaat.
En dat ca. 90% van de huidige BEV-eigenaars al toekomen met enkel thuis te laden. De rest is luxe, die mogen de andere hebben. De BEV wordt dan altijd netjes geparkeerd op normale parkeerplaatsen zoals de eigenaars met ICE.

En wie dat allemaal niet kan, best bij een plofwagen blijven en hun vertrouwde sleur naar een betaalbaar tankstation. Je ziet ze zeker wat beter door de grote reklame met de prijzen per liter. lol. Of je vind ze op jouw navigatie-apparaat points of interest = tankstation selecteren. Heb ik al een paar keer moeten doen per jaar toen ik op reserve kwam.


Vooral doen hé. Dan kun je profiteren van aan een laadpaal te mogen hangen zolang je ergens parkeert (en dus veel sneller een vrije parkeerplaats vinden), en ook doen alsof je een BEV hebt en dus overal en nog wat en waar kunt laden (ook thuis) en ook nog de luxe te kunnen tanken wanneer je tank leeggeraakt, en waar je wilt naar keuze van het tankstation. Win-win-win-win.
Ge kunt nog altijd op de bureau van de elektriciteitsmaatschappij binnen stappen om te vragen naar een emmertje elektric
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 22:34   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
waar jij nu een probleem van maakt. Gewoon zorgen dat je er steeds een caravannetje hebt aan hangen en opgelost.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 22:38   #15
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Zeker, diesel en benzine genereren hier jaarlijks 6 miljard euro voor de staatskas. Die inkomsten loopt de overheid volledig mis met EV's.
Inderdaad.
En die 6 miljard zullen ze niet laten schieten. Hoe minder auto's met fossiele brandstof rijden hoe meer zij die elektrisch rijden zullen mogen betalen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2022, 23:21   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk ook nog altijd dat stekkerhybrides nog enige tijd een goede oplossing zullen zijn.
Toch niet voor verre afstanden? Ga je pakweg elke 50 km urenlang traag bijladen?

• ADAC test het uit en een PHEV is dan dikwijls weggesmeten geld en een ramp voor het milieu. Zelfs een diesel is beter. kuch-kuch ex-dieselland Duitsland...

Maar je gelooft er natuurlijk geen bal van. ADAC is omgekocht door euh...

ADAC raad aan toch best een andere goedkopere combinatie dan een PHEV te kiezen als je veel kms doet... ook wanneer je in hybride modus rijdt...

• BMW X5 PHEV lijkt een leuke SUV... toch wat power betreft... de rest xxx

- of amper 1 ster in de ecotest, resultaat uit 2 punten op 60 pt betreft CO2 en 21 pt op 50 pt voor schadelijke stoffen, maakt 23 punten op 110 punten. proficiat :

ff wat vertalen by google

https://assets.adac.de/image/upload/...Steptronic.pdf
Stand: April 2020
Basispreis BMW X5 xDrive45e xLine Steptronic: 79.900 € (394 PS)

De topsnelheid is 235 km/u en in elektrisch rijden ligt de limiet op 140 km/u. Voor puur elektrische tochten van meer dan 100 kilometer de plug-in hybride is niet ontworpen met het 21,58 kWh-batterijsysteem, omdat snel opladen bijna onmogelijk is. Het opladen van de X5 45e blijkt een lastige aangelegenheid door het maximale laadvermogen van 3,7 kW - een lege accu is op zijn vroegst na 6,8 Uren opgeladen en zelfs 10,6 uur aan een standaard huishoudelijk stopcontact. De opgeslagen energie verdwijnt op zijn beurt door het hoge stroomverbruik van 41 kWh/100 km (elektrisch rijden in ADAC Ecotest) binnen 62 kilometer. In combinatie met de 69 liter van de benzinetank is er echter een theoretische actieradius van 700 km, wat zeker geschikt is voor verre reizen. In de ADAC Ecotest scoort de X5 45e overall met 23 punten en slechts één van de vijf sterren. Dit toont aan dat de "E" aan het einde van de kentekenplaat niet wordt toegekend vanuit het oogpunt van efficiëntie.

MILIEU/ECOTEST

Verbruik/CO2

- Voor veel plug-in hybrides is de complexe en zware aandrijftechniek uit milieuoogpunt alleen zinvol onder bepaalde bedrijfsomstandigheden.
De plug-in hybride behaalt voordelen als je alle mogelijkheden om de batterij op te laden aangrijpt om de grootst mogelijke afstanden elektrisch of elektrisch ondersteund af te leggen. Rijd je vaak lange afstanden of heb je weinig oplaadmogelijkheden, dan wil je misschien voor de BMW X5 kiezen voor een andere motor.
Start je met de X5 45e met een volledig opgeladen accu, dan is in de elektrische cyclus van de ADAC Ecotest zo'n 62 km elektrisch rijbereik mogelijk voordat de verbrandingsmotor aanslaat.

BMW specificeert een elektrisch rijbereik van tussen de 86 en 97 km - zelfs bij een voorzichtige rijstijl en veel binnenstedelijk rijden is dit nauwelijks mogelijk. Het pure stroomverbruik is 41,4 kWh/100 km (inclusief laadverliezen), veel zelfs voor een plug-in hybride van dit formaat, wat onacceptabel zou zijn voor een puur elektrische auto.

Als u in hybride modus rijdt (accu leeg of lading wordt vastgehouden), is het gemiddelde brandstofverbruik 10,7 l Super per 100 km. Verbruik is 9,3 l/100 km in de bebouwde kom, 10,4 l/100 km op landelijke wegen en een zeer hoge 12,4 l/100 km op de snelweg.

Combineer je de elektrische route met de hybride route en start je met een volle accu, dan verbruikt de X5 45e 20,9 kWh (elektriciteit) en 5,4 l (Super) over de eerste 100 km. Dit gaat gepaard met een CO2-balans van 264 g/km - 149 g/km voor brandstof en 115 g/km voor elektriciteitsverbruik (gebaseerd op de Duitse elektriciteitsmix van 548 g/kWh, gepubliceerd 10/2018, geldig voor de rapportage 2019 jaar). In de ADAC Ecotest zijn er slechts twee van de 60 mogelijke punten in het CO2-hoofdstuk.

Gezondheidsschadelijke stoffen

De benzinemotor werkt met directe injectie. Om te voldoen aan de grenswaarden van de Euro 6d-TEMP emissienorm installeert BMW een Otto roetfilter (OPF). Als gevolg hiervan is de deeltjesemissie duidelijk verbeterd en ligt deze nu ruim onder de wettelijke limieten in alle bedrijfstoestanden. De verbrandingsmotor kan bijna voldoen aan de hoge eisen van de ADAC Ecotest; de CO-uitstoot is slechts iets hoger in de veeleisende snelwegcyclus. Hoewel er geen vervuilende emissies rechtstreeks op de auto zijn wanneer deze elektrisch wordt gebruikt, doen ze dat wel in de elektriciteitscentrales die nodig zijn voor de elektriciteitsvoorziening in Duitsland. Deze uitstoot wordt, net als de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie, toegeschreven aan de e-auto. Hoe lager het stroomverbruik van de auto, hoe schoner de algehele balans. Voor de Ecotest is niet de grootst mogelijke actieradius bepalend, maar het rendement van de aandrijving – ongeacht het type aandrijving. Als de elektriciteitsmix schoner wordt, gaan de elektriciteitsverbruikspunten automatisch omhoog. Aangezien de Plugin-X5 behoorlijk veel stroom verbruikt, vallen er een paar punten af. Zo kreeg de BMW X5 45e slechts 21 van de mogelijk 50 punten voor zijn gecombineerde aandrijfsysteem bestaande uit een verbrandingsmotor en een elektromotor. Samen met de CO2-punten heeft hij in totaal 23 punten, wat slechts genoeg is voor één van de vijf sterren in de ADAC Ecotest.

EcoTest-Verbrauch 5,4 l/100km
Stadt/Land/BAB 9,3/10,4/12,4 l/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 127 g/km (WTW* 264 g/km) opmerking: enkel de eerste 100 km!
Reichweite 700 km
Leergewicht 2.515 kg

- - - -

• Euh dan de kuch-kuch dieselversie, € 10k goedkoper, haalde 2 sterren... en *WTW 14 g/km minder. Maar kreeg wel 0 punten op 60 voor CO2, en om de diesel euro 6d-temp te ondersteunen met hun extra NOX-rommel om dat te halen, toch verrassende 45 pt op 50 pt voor schadelijke uitlaatgassen, gaf 45 op 110 punten of 2 sterren van mogelijke 5 sterren.

Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...Steptronic.pdf
X5 xDrive30d Steptronic
6-Zylinder-Dieselmotor (Reihe), Turbo, Euro 6d-TEMP (WLTP), SCRKat und NOx-Speicherkat mit DPF.

Stand: Februari 2019

Basispreis X5 xDrive30d Steptronic: 69.200 € (265 PS)

EcoTest-Verbrauch 7,9 l/100km
Stadt/Land/BAB 8,0/6,7/9,6 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 208 g/km (WTW* 250 g/km)
Reichweite 1.010 km
Leergewicht 2240 kg

Verbruik/CO2

- In de ADAC Ecotest behaalde de X5 xDrive30d 0 van de mogelijke 60 punten in dit hoofdstuk met een CO2-balans van 250 g/km. De meting resulteerde in een gemiddeld verbruik van 7,9 liter diesel per 100 kilometer, een hoog cijfer in absolute zin. Dit is het resultaat van een verbruik van 8,0 l in de stad, 6,7 l op het platteland en 9,6 l/100 km op de snelweg.

Gezondheidsschadelijke stoffen

De drieliter turbodiesel bewijst met zijn modern emissiecontrolesysteem dat een diesel de emissies onder controle kunnen houden. binnen en buiten de stad is hij erg schoon, alleen in de veeleisende snelwegcyclus de NOx-waarden stijgen ze iets. Als met alle schadelijke stoffen rekening gehouden wordt haalt hij 45 van de 50 punten in het hoofdstuk verontreinigende stoffen van de Ecotest - met het totaal 45 punten behaald, maar dat is slechts genoeg voor twee sterren.
• Dan de tegenover de X5 een 20 cm compactere BMW iX3 met bruikbare ~74 kWh accu haalde dan weer 4 van de 5 sterren bij milieu. Met *WTW van 106 g/km Duitse stroommix van 500 g CO2/kWh... (op de BMW iX5 is het nog wat wachten...). De iX3 heeft wel enkel achtertractie en maar 1 E-motor.

ADAC rekent zelfs de NOx-uitstoot van de electriciteitscentrales mee... en de D-stroommix is nog relatief bij de vuilste. Daarom ook nog niet de max 5 sterren, mss wel te halen met een zuinigere BEV, of natuurlijk als de D- stroommix minder vuil wordt.

Basispreis BMW iX3 impressive € 71.800 (286 PS), gemaakt in China.

EcoTest-Verbrauch 21,2 kWh/100km
CO2-Ausstoß EcoTest 0 g/km (WTW* 106 g/km)
Reichweite 400 km
Leergewicht/Zuladung 2.205 kg

Verbruik/CO2

In de Ecotest elektrische cyclus is een gemiddelde Stroomverbruik van 21,2 kWh per 100 km gemeten. Deze verbruiksinformatie omvat ook de laadverliezen bij 3- faseladen met 16 A; rond de netto 73,8 kWh batterij eenmaal volledig opladen van leeg naar vol is 85,3 kWh nodig zijn. Het aandrijfsysteem van de iX3 is ondanks zijn nogal ongunstige carrosseriestructuur vrij efficiënt, echter de laadverliezen zouden iets lager kunnen zijn.
Ondanks het beduidend hogere motorvermogen is de BMW toch iets zuiniger dan de VW ID.4 of de Skoda Enyaq voor onderweg - dus ondanks de "kleinere" batterij krijgt hij toch een iets groter bereik. Als u gemengde activiteiten overweegt (in de stad, buiten de stad, Autobahn) van de Ecotest, Zijn de resultaten voor de elektrische BMW een actieradius van ruim 400 km. Vanaf de 21.2 kWh/100 km wordt een CO2-balans van 106 g per km berekend (Gebaseerd op de Duitse elektriciteitsmix van 500 g/kWh, gepubliceerd 11/2020, geldig voor het verslagjaar 2021). Dit resulteert in de CO2 gebied van de Ecotest zeer goed 48 punten.
In stedelijke gebieden is het verbruik inclusief laadverliezen rond 16,3, buiten de stad om ongeveer 22,6 en op de snelweg om ongeveer 24,4 kWh/100km. Dus de iX3 is het zuinigste in de stad onderweg, waar een actieradius van meer dan 450 km mogelijk is. Economisch ontworpen elektrische verbruikers zoals deze airconditioning (serie warmtepomp) en een geoptimaliseerd
aerodynamica helpen daarbij een mogelijk goed rijbereik te halen.

Gezondheidsschadelijke stoffen

Er zijn geen vervuilende emissies direct van de auto, maar wel bij de stroomvoorziening in Duitsland noodzakelijke elektriciteitscentrales.
Deze emissies zullen evenals de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie toegeschreven worden aan e-auto's. Hoe lager het stroomverbruik van de auto, hoe schoner de algehele balans. Voor de Ecotest is niet het grootst mogelijke bereik is doorslaggevend, maar de efficiëntie van de aandrijving - ongeacht het type aandrijving. Met een stroomverbruik van 21,2 kWh per 100 km bijvoorbeeld geeft NOx-emissies van 86 mg/km - Daar worden een paar punten voor afgetrokken, waardoor de iX3 in het totaal vervuilende stoffen 38 punten scoort van de 50 punten. Zal de elektriciteitmix schoner worden, worden de punten automatisch verhoogd. Bijzonder efficiënte elektrische auto's kunnen dan de volle 50 punten scoren. Al met al staat de BMW voor zo'n grote en zware auto nog goed daar want hij scoorde in totaal 86 punten - dat is in de Ecotest vier van de vijf sterren.
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...impressive.pdf

• Een eerste generatie Hyundai Ioniq Elektro met kleine 28kWh batterij haalde wel 5 sterren (105 op 110 pt) zelfs met vuilere stroommix van 2017 (579 g/kWh), maar toen schreven ze niets over NOx:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...ktro_style.pdf

• ik vermoed dat de betere zuinigere EV van 2022 (met warmtepomp) ook 5 sterren gaan halen want ondertussen is de D-stroommix onder 400 g/kWh gedaald.

** en bij euronorm 7 (2025) zal ADAC al zijn scorepunten moeten herzien want er komen extra schadelijke stoffen bij zoals ammoniak, en eindelijk wordt de koude start meegeteld... bron: https://www.adac.de/verkehr/abgas-di...asnorm/euro-7/ met standpunt ADAC...
ADAC zal wslk nog wat spartelen voor de Duitse auto-industrie te blijven steunen. Want 95% van hun leden zullen dan nog altijd ICE-rijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2022 om 23:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2022, 10:05   #17
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge kunt nog altijd op de bureau van de elektriciteitsmaatschappij binnen stappen om te vragen naar een emmertje elektric
Ja want om jerrykannen te vullen hebben ze daar niet de juiste aansluitingen.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2022, 11:54   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Ik ben voorstander om auto's te elektrificeren. Ik denk dat dat zal gebeuren.
Maar niet zo snel als sommigen, met lange draden te plegen, ons willen doen geloven.

Natuurlijk moet je een auto kopen naargelang je behoeftenprofiel.
Een tweede gezinsautootje, dat max. 50 km op een dag doet: ideaal.

Een auto kopen, die je dan niet kan gebruiken om vier of vijf maal per jaar een verdere afstand te doen, omdat dat niet past in je behoeftenprofiel, om er dan een te moeten huren: dat is dom.

En dat is er nog de zin voor realiteit. Dat stond mooi beschreven vandaag in DS in een lezersbrief:

Citaat:
waarde redactie
Een laadpaal! Mijn koninkrijk voor een laadpaal!

Vijf jaar na mijn eerste rit met een elektrische deelwagen bewees de realiteit ?*opnieuw dat Vlaanderen niet klaar is voor een elektrisch wagenpark. Mijn eerste elektrische rit vond plaats ergens in 2016, in Gent bevonden zich op dat moment maar enkele laadpunten. Voor mezelf was de ?*gemakkelijkste de snellader op de P+R van Gentbrugge. Een snellader, sponsored by the European Union, met twee laadpunten. Een tochtje naar mijn ouders, ongeveer 80 kilometer, eindigde dan ook altijd met 60 minuten Netflix kijken aan de laadpaal.

Een auto heb ik nog altijd maar sporadisch nodig, de laatste twee jaar was de ?*bedrijfsauto met tankkaart van mijn vriendin een ‘gratis’ oplossing. Die auto is er niet meer. Ik ben natuurlijk de eerste die haar wil overtuigen van de voordelen van elektrisch autodelen.

Het voorbije weekend kwam de grote test, een weekend naar de streek rond ?*Ieper. Rijbereik van de wagen was 240 kilometer. Afstand naar de joert die we ?*gehuurd hadden: 90 kilometer. Geen ?*probleem, we raken heen en terug. We kunnen zelfs wat rondrijden en laden in ?*Ieper.

De test die mijn vriendin moest overtuigen, werd evenwel een fiasco. Aan de eerste laadpaal, aan het station van Ieper, bleken beide laadpunten niet te werken, ook niet na meerdere keren proberen. De tweede laadpaal, om de hoek, deed het gelukkig wel. Maar toen we drie uur later weer bij de auto kwamen, bleek de batterij maar voor 2 procent opgeladen. Ergens ging het mis.

Uiteindelijk brachten we het slot van onze dag in Ieper door langs enkele baanwinkels. Want daar stond een werkende laadpaal en konden we een klein uurtje onze tijd slijten. Batterijlading 45 procent, we kunnen op de terugweg nog wat omrijden en onze auto dan rustig aan de laadpaal in onze wijk hangen.

Zondagavond terug thuis, de beide laadpunten aan de dichtste laadpaal blijken ?*bezet, hetzelfde geldt voor de tweede, enige andere laadpaal in onze wijk. Ik besluit naar de snelladers van Gentbrugge te rijden, twee minuten rijden en zoals vier jaar eerder kan ik nog eens Netflixen aan de snellader. We zijn vier jaar later en dat zie je, er zijn nu in totaal acht snellaadpunten. Prachtig, tot je ontdekt dat één laadpunt niet voorbehouden is voor elektrisch laden en dus ingenomen is door een benzinewagen, aan drie laadpunten elektrische auto’s volledig legitiem staan te laden en de andere vier (!) laadpunten buiten gebruik zijn. Ik doe de moeite om naar Allego te bellen om dat te melden, ze bevestigen me dat er ‘al enkele dagen geen gebruik was’, maar dat er een monteur zou moeten langs?*komen en dat het probleem niet van op ?*afstand kan worden verholpen.

Van de vijftien laadpunten die we ?*bezocht hebben, was er één niet voorbehouden, waren er zeven bezet en waren er zeven defect. Beste beleidsmakers, overal laadpalen plaatsen zal het probleem niet oplossen en al zeker niet als de helft van de laadpunten niet werkt. Ik weet niet of we dit weekend extreme pech hadden, maar ik weet wel dat we in totaal anderhalf uur verloren zijn en dat mijn vriendin, als ze op haar volgende job opnieuw een bedrijfswagen krijgt, voor een benzinewagen zal kiezen. Jammer, de volgende kans heb ik pas in 2026, zal het dan wel beter zijn?

Bram Roelant Heusden
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2022, 12:21   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En dat is er nog de zin voor realiteit. Dat stond mooi beschreven vandaag in DS in een lezersbrief:
Dus dat verklaart ook waarom Tesla zo goed verkoopt.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2022, 13:10   #20
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben voorstander om auto's te elektrificeren. Ik denk dat dat zal gebeuren.
Maar niet zo snel als sommigen, met lange draden te plegen, ons willen doen geloven.

Natuurlijk moet je een auto kopen naargelang je behoeftenprofiel.
Een tweede gezinsautootje, dat max. 50 km op een dag doet: ideaal.

Een auto kopen, die je dan niet kan gebruiken om vier of vijf maal per jaar een verdere afstand te doen, omdat dat niet past in je behoeftenprofiel, om er dan een te moeten huren: dat is dom.

En dat is er nog de zin voor realiteit. Dat stond mooi beschreven vandaag in DS in een lezersbrief:
Ik kan de lezersbrief niet bevestigen.
De enkele keren dat ik een laadpaal wenste (idd wensen want ik kon op naft verder) te gebruiken waren die beschikbaar (Durbuy, Lier en Oostende) en werkten die zonder enig probleem.
Ik moet hier wel een bloemetje gooien naar onze Toyota garage die ons fenomenaal helpt bij alles wat electrisch rijden betreft.

Maar dat niet alles koek en ei is met dat opladen, dat is duidelijk.
En ook het rijberijk is nog steeds een groot probleem wegens zeer afhankelijk van de rijstijl en de gebruikte electrische hulpmiddelen in de wagen.
Zo heb ik een verhaal van een auto die verkocht is voor 240 km rijbereik, maar die toch moet herladen voor een dagje over en weer naar zee 90 km verderop.

Luchtgitaren klinken theoretisch mooi. Eens zo'n luchtgitaarspeler een echte in zijn handen krijgt, klinkt meestal een vreselijk kakafonisch kabaal.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be