Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2002, 14:11   #61
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

t is maar hoe je het zegt nietwaar? eveneens een zalig kerstfeest en dat voor iedereen hier aanwezig ,voorstanders en tegenstanders,verdraagzaam niet.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 14:38   #62
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Hier zijn wat verzen uit de bijbel:

Religious Tolerance
Dt.13:6 "If thy brother, the son of thy mother, or thy son, or thy daughter, or the wife of thy bosom, or thy friend, which is as thine own soul, entice thee secretly, saying, Let us go and serve other gods, which thou hast not known, thou, nor thy fathers; Namely, of the gods of the people which are round about you, nigh unto thee, or far off from thee, from the one end of the earth even unto the other end of the earth; Thou shalt not consent unto him, nor hearken unto him; neither shall thine eye pity him, neither shalt thou spare, neither shalt thou conceal him: But thou shalt surely kill him; thine hand shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people. And thou shalt stone him with stones, that he die."
2 Chr.15:13 "whosoever would not seek the LORD God of Israel should be put to death, whether small or great, whether man or woman."
Mk.16:16 "He that believeth and is baptized shall be saved; but he that believeth not shall be damned."

Wat is het Christendom toch een achterlijke godsdienst zeg, om in de woorden van Darwin te spreken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 14:42   #63
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Hier zijn nog meer verzen. In het Christendom zijn vrouwen ver achtergesteld:

Women's Rights
1 Cor.11:3 "But I would have you know, that the head of every man is Christ; and the head of the woman is the man; and the head of Christ is God."
1 Cor.14:34-36 "Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience as also saith the law. And if they will learn any thing, let them ask their husbands at home: for it is a shame for women to speak in the church."
Eph.5:22-24 "Wives, submit yourselves unto your own husbands, as unto the Lord. For the husband is the head of the wife, even as Christ is the head of the church: and he is the saviour of the body. Therefore as the church is subject unto Christ, so let the wives be to their own husbands in every thing."
Col.3:18 "Wives, submit yourselves unto your own husbands, as it is fit in the Lord."
1 Tim.2:11-15 "Let the woman learn in silence with all subjection. But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in silence. For Adam was first formed, then Eve. And Adam was not deceived, but the woman being deceived was in the transgression. Notwithstanding she shall be saved in childbearing
1 Pet.3:1 "Likewise, ye wives, be in subjection to your own husbands."
top

Wat is het Christendom toch achterlijk zeg
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 14:45   #64
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

En dan heb ik het nog niet over de kruistochten gehad. De meest debiele gebeurtenis in de geschiedenis.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 15:12   #65
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik zal nog eens proberen om het uit te leggen, Turk.

Het westen heeft vooruitgang gekend. Wij zijn vooruitgegaan. Dat heeft heel wat positieve dingen met zich meegebracht, maar ook heel wat negatieve. Waar jij op hamert is de keerzijde van de medaille. Alsof iets alleen maar positief kan zijn. Jouw gezever ergert me mateloos. Dus, vooruitgang mag alleen maar positieve aspecten met zich meebrengen en mag geen enkel negatief aspect hebben. De levensverwachting is gestegen, er sterven veel minder babies en kleine kinderen, er kunnen veel meer ziekten genezen worden. Dat er dan ook een aantal negatieve kanten zijn aan het verhaal, dat is het leven. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Jongens toch!!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 15:35   #66
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

seg turk, leg ALLE GODSDIENSTEN naast elkaar ze trekken enorm op elkaar .en waarom is dat denk je?om de eenvoudige reden dat ze ALLEMAAL van hetzelfde uitgangspunt komen: één god en het hele verhaal met wat verschillen die van volk tot volk en ras tot ras anders zijn.ik vind persoonlijk dat de islam een achterlijke godsdienst is waar wij zeker geen lessen van moeten krijgen.iedereen heeft wel eens IN NAAM VAN GOD het één en ander uitgevreten.zonder uitzondering.en ik ben katholiek maar voel me zeer zeker als vrouw niet achtergesteld ,als ik op straat loop en dan die islamitische vrouwen zie lopen, met hun hoofddoek en neergebogen hoofd, die ver achter hun man lopen, en die je ook nergens anders ziet dan op markten of samen met de man in winkels ,denk ik ja man wat worden die onderdrukt, juist goed om het huishouden te doen en kinderen te baren.en ivm de kruistochten ze hadden jullie nog erger op jullie donder MOETEN geven.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 15:51   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Het westen heeft vooruitgang gekend. Wij zijn vooruitgegaan.
Inderdaad Stefanie.
Het westen stond aan de rand van de afgrond, en we zijn vooruitgegaan.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 16:23   #68
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik zal nog eens proberen om het uit te leggen, Turk.

Het westen heeft vooruitgang gekend. Wij zijn vooruitgegaan. Dat heeft heel wat positieve dingen met zich meegebracht, maar ook heel wat negatieve. Waar jij op hamert is de keerzijde van de medaille. Alsof iets alleen maar positief kan zijn. Jouw gezever ergert me mateloos. Dus, vooruitgang mag alleen maar positieve aspecten met zich meebrengen en mag geen enkel negatief aspect hebben. De levensverwachting is gestegen, er sterven veel minder babies en kleine kinderen, er kunnen veel meer ziekten genezen worden. Dat er dan ook een aantal negatieve kanten zijn aan het verhaal, dat is het leven. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Jongens toch!!
De grote fout van het westen is zich superieur te zien over andere culturen. Geen enkele cultuur is superieur ten opzichte van een ander. Afrika bijvoorbeeld wordt nog steeds uitgebuit door de "superieure" westerse cultuur. In jullie "superieure" westerse en democratische cultuur worden moslims en mensen van een ander ras nog steeds achtergesteld. Racisme hoort niet thuis in een democratie.

Het volgense is een antwoord op Vlaanderen72. Jullie hebben het erover dat moslimvrouwen achtergesteld worden door moslimmannen, maar alle moslims worden op hun beurt weer achtergesteld door de autochtonen. Hoe weet jij dat die moslimvrouwen achtergesteld worden? Heb jij ooit met hen gepraat? Het grootste gedeelte van de moslimvrouwen draagt trouwens geen hoofddoek. Bovendien zijn de kruistochten gewonnen door de moslims. De Christenen zijn met de grond gelijk gemaakt door de Turken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 16:48   #69
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ik bedoel vooruitgang op gebied van technologie en wetenschap, Superstaaf. Wat betreft superieur zijn: dat is een hele andere kwestie. Da's heel iets anders. Persoonlijk denk ik dan wel eerder aan andere dingen dan wat jij daar noemt, Turk. Ik denk dan eerder aan de vervlakking, platvloersheid, de vrouw als lustobject, de onverschilligheid. Westerlingen hebben zo geen nauwe familiebanden meer.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 16:59   #70
mvathome
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Aalst
Berichten: 53
Stuur een bericht via Instant Messenger naar mvathome Stuur een bericht via MSN naar mvathome
Standaard

Je hebt gelijk Stefanie, maar turk WIL niet luisteren, hij moet "gelijk" hebben, anders valt hij in een groot zwart gat.
mvathome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 19:49   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
De grote fout van het westen is zich superieur te zien over andere culturen. Geen enkele cultuur is superieur ten opzichte van een ander. Afrika bijvoorbeeld wordt nog steeds uitgebuit door de "superieure" westerse cultuur. In jullie "superieure" westerse en democratische cultuur worden moslims en mensen van een ander ras nog steeds achtergesteld. Racisme hoort niet thuis in een democratie.
Als het hier toch allemaal zo slecht is en wij, westerlingen, toch maar baarlijke duivels zijn die iedereen met een anderskleurig velletje achteruit duwen, wat bezielt u dan nog om hier te blijven?

Wat bezielt u dan nog te pleiten voor het EU-lidmaatschap van Turkije?

Wat bezielt u dan nog dat u uzelf uitslooft om toch maar te bewijzen dat Turkije het Westen evenaart en sterk verwesterd is?

Of spuwt u gewoon uw frustratie uit nu aanvoelt dat het Westen helemaal niet zo happig is om een als Turkije erbij te nemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 19:55   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Jullie hebben het erover dat moslimvrouwen achtergesteld worden door moslimmannen, maar alle moslims worden op hun beurt weer achtergesteld door de autochtonen. Hoe weet jij dat die moslimvrouwen achtergesteld worden? Heb jij ooit met hen gepraat? Het grootste gedeelte van de moslimvrouwen draagt trouwens geen hoofddoek.
Dat spreek ik formeel tegen. Zelf heb ik een tijd in de Arabische wereld gewoond en daar heb ik de vrouwen bijna steeds met een hoofddoek gezien. Enkel sommige vrijgevochten vrouwen in de grote steden durven het aan bloothoofds te lopen. In dorpen zal dit niet zo gauw gebeuren, vooral getrouwde vrouwen doen het bijna nooit.

In de meeste Arabische landen is de vrouw rechteloos of heeft een ondergeschikte positie in vergelijking met de man.

Een goede synthese over de positie van de vrouw in de islam kan men lezen:

http://www.light-of-life.com/eng/reveal/r5405efm.htm

Een aanrader!

Citaat:
Bovendien zijn de kruistochten gewonnen door de moslims. De Christenen zijn met de grond gelijk gemaakt door de Turken.
Kijk eens aan! Blijkbaar nog altijd haatgevoelens voor de christenen, of niet? "Christenen met de grond gelijk maken" lijkt me niet zo fraai. Maar wat nadien? Later heeft het Ottomaanse flinke slagen gekregen van de westerse mogendheden. En in de 19e eeuw sprak men dan ook over de "zieke man" als zinnebeeld voor Turkije.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:06   #73
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als het hier toch allemaal zo slecht is en wij, westerlingen, toch maar baarlijke duivels zijn die iedereen met een anderskleurig velletje achteruit duwen, wat bezielt u dan nog om hier te blijven?

Wat bezielt u dan nog te pleiten voor het EU-lidmaatschap van Turkije?

Wat bezielt u dan nog dat u uzelf uitslooft om toch maar te bewijzen dat Turkije het Westen evenaart en sterk verwesterd is?

Of spuwt u gewoon uw frustratie uit nu aanvoelt dat het Westen helemaal niet zo happig is om een als Turkije erbij te nemen?
Weer hetzelfde zwakke argument "waarom ga je dan niet terug naar je eigen land?". Ik blijf hier juist om de situatie hier voor de allochtonen te verbeteren. Om door discussie jullie op andere gedachten te brengen. Ik probeer jullie te verlichten. Jullie zijn voortdurend moslims aan het zwart maken. Als ik daarop reageer en jullie gebreken aantoon, ben ik opeens fout bezig. Dan kan ik beter terug gaan naar eigen land. Dat is juist jullie zwakte. Dat Turkije sterk verwesterd is heeft niets met mijn meningen en gedachten te maken. Dat is gewoon een vaststaand feit. Hier kun je alleen achterkomen als je zelf naar Turkije gaat.

Jouw grote Griekse vrienden zijn trouwens ook voorstander van toedreding van Turkije. Ik heb met veel Grieken gesproken en Turken en Grieken hebben enorm veel overeenkomsten met elkaar. Ze hebben veel meer overeenkomsten dan verschillen. Grieken en Turken bouwen tegenwoordig aan een relatie. Ik ken een Turkse restaurant waar heel veel Grieken naartoe gaan en feest vieren samen met de Turken. Omgekeerd gaan de Turken van die restaurant ook naar Griekse restaurants. Turkije en Griekenland wilden zelfs samen het EK organiseren. Bovendien is de VS (het icoon van de westerse wereld) een voorstander van toedreding van Turkije in de EU. Turkije is ook lid van de NAVO. Het westen staat dus zeer zeker welwillend tegen over Turkije. Daar kunnen jouw vooroordelen niets aan veranderen. Ik ben vele malen naar Turkije geweest en fundamentalisme wordt daar door het grootste gedeelte van de bevolking verafschuwt.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:12   #74
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Jouw grote Griekse vrienden zijn trouwens ook voorstander van toedreding van Turkije. Ik heb met veel Grieken gesproken en Turken en Grieken hebben enorm veel overeenkomsten met elkaar. Ze hebben veel meer overeenkomsten dan verschillen.
En zeggen dat die erfvijanden tot voor kort o.a. op Cyprus mekaars hoofd erafknalden.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:15   #75
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat spreek ik formeel tegen. Zelf heb ik een tijd in de Arabische wereld gewoond en daar heb ik de vrouwen bijna steeds met een hoofddoek gezien. Enkel sommige vrijgevochten vrouwen in de grote steden durven het aan bloothoofds te lopen. In dorpen zal dit niet zo gauw gebeuren, vooral getrouwde vrouwen doen het bijna nooit.

In de meeste Arabische landen is de vrouw rechteloos of heeft een ondergeschikte positie in vergelijking met de man.

Een goede synthese over de positie van de vrouw in de islam kan men lezen:

http://www.light-of-life.com/eng/reveal/r5405efm.htm

Een aanrader!
Ik heb het niet over de moslims in de Arabische landen, maar over de moslims, en vooral de Turken, in Nederland en Vlamingen. In Turkije zijn er relatief gezien nog veel minder vrouwen die een hoofddoek dragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Bovendien zijn de kruistochten gewonnen door de moslims. De Christenen zijn met de grond gelijk gemaakt door de Turken.
Kijk eens aan! Blijkbaar nog altijd haatgevoelens voor de christenen, of niet? "Christenen met de grond gelijk maken" lijkt me niet zo fraai. Maar wat nadien? Later heeft het Ottomaanse flinke slagen gekregen van de westerse mogendheden. En in de 19e eeuw sprak men dan ook over de "zieke man" als zinnebeeld voor Turkije.
Ik heb helemaal geen haatgevoelens voor de Christenen. Ik zeg alleen wat er is gebeurd. De christenen hebben toen de strijd verloren. Er zit daar geen negatieve ondertoon in. Het Ottomaanse Rijk was echter ooit het machtigste land van de wereld. Van de 14e t/m 17e eeuw was het Otoomaanse Rijk ongenaakbaar. Maar ieder rijk komt en gaat. Het Ottomaanse Rijk heeft maar dan 6 eeuwen bestaan. De Turken hebben altijd een eigen land gehad. Door "Zieke Man" te zeggen tonen ze het respect voor de vroegere supermacht dat het Ottomaanse Rijk was.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:22   #76
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Jouw grote Griekse vrienden zijn trouwens ook voorstander van toedreding van Turkije. Ik heb met veel Grieken gesproken en Turken en Grieken hebben enorm veel overeenkomsten met elkaar. Ze hebben veel meer overeenkomsten dan verschillen.
En zeggen dat die erfvijanden tot voor kort o.a. op Cyprus mekaars hoofd erafknalden.
Er was inderdaad een grote ongegronde haat tussen de Turken en de Grieken. De aardbeving van 1999 in Turkije, waarbij de Grieken hulp stuurden, heeft de ogen van de Turken geopend. Toen na een tijdje er ook een aardbeving in Griekenland plaatsvond, had Turkije hulp naar Griekenland gestuurd. Vanaf dat moment gingen Turken en Grieken meer naar de overeenkomsten kijken dan naar de verschillen. Ik ken nog veel Turken die de Grieken (ongegrond) wanttrouwen mar dat gevoel wordt steeds minder. Sinds 1999 komen er veel belangrijke Grieken naar Turkije en omgekeerd gaan er ook belangrijke Turken naar Griekenland op bezoek. Ik hoop dat dit proces zich verder voortzet.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:38   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Jouw grote Griekse vrienden zijn trouwens ook voorstander van toedreding van Turkije. Ik heb met veel Grieken gesproken en Turken en Grieken hebben enorm veel overeenkomsten met elkaar.
Nu, dat moet u juist zeggen aan iemand die secretaris van een Vlaams-Griekse vriendenkring. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er maar weinig Grieken positief staan tegenover een mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Niet alleen de Grieken in Vlaanderen ken ik goed, ook de Grieken in Griekenland zelf. Afgezien van een groep rond minister Papandreou laat de grote massa Grieken zich bijzonder negatief uit over een mogelijke Turkse toetreding.

Citaat:
Ze hebben veel meer overeenkomsten dan verschillen.
Natuurlijk zijn er heel wat gelijkenissen: zoveel jaar gedwongen samenleven in het Turkse Rijk laat zijn sporen na. Maar voor de Griek is er het belangrijkste verschil: de godsdienst en de taal.

Citaat:
Grieken en Turken bouwen tegenwoordig aan een relatie. Ik ken een Turkse restaurant waar heel veel Grieken naartoe gaan en feest vieren samen met de Turken.
O ja? Wel, geef mij eens naam en adres van dat restaurant. In het eerst komende weekeinde zal ik daar eens langs gaan met een paar Griekse vrienden. Eens controleren of u wel de waarheid zegt.

Citaat:
Omgekeerd gaan de Turken van die restaurant ook naar Griekse restaurants.
O ja? Heel regelmatig bezoek ik een Grieks restaurant, waardoor ik met alle Griekse restaurants in Oost- en West-Vlaanderen vertrouwd bent. In het verleden heb ik ook enkele in Limburg aangedaan. Nog nooit heb ik er een woord Turks gehoord.

Citaat:
Turkije en Griekenland wilden zelfs samen het EK organiseren.
Ja, in 2008. In Griekenland is daar veel kritiek op geweest. Het lijkt weer een zet in de charmepolitiek van Papandreou.

Citaat:
Bovendien is de VS (het icoon van de westerse wereld) een voorstander van toedreding van Turkije in de EU. Turkije is ook lid van de NAVO.
"Icoon van de westerse wereld"???

De VS verdedigt haar eigen belangen en die lopen maar zelden gelijk met de belangen van de EU. Daarom heeft de VS haar eigen redenen om Turkije bij de EU te willen.

Citaat:
Het westen staat dus zeer zeker welwillend tegen over Turkije.
Mij best, maar dat houdt nog niet in dat het Westen voor een EU-toetreding moet zijn.

Citaat:
Daar kunnen jouw vooroordelen niets aan veranderen. Ik ben vele malen naar Turkije geweest en fundamentalisme wordt daar door het grootste gedeelte van de bevolking verafschuwt.
Dit heeft weinig met de discussie te maken. Turkije heeft moslimwortels, en bijgevolg hoort een dergelijk land niet in Europa thuis. Het huidige Europa heeft christelijke wortels. Onze beschaving is niet uw beschaving. Daarom zou het een strategische fout zijn volkeren met totaal verschillende wortels bijeen te willen duwen in een unie. Doorgedreven samenwerking lijkt me het beste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:44   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Er was inderdaad een grote ongegronde haat tussen de Turken en de Grieken. De aardbeving van 1999 in Turkije, waarbij de Grieken hulp stuurden, heeft de ogen van de Turken geopend. Toen na een tijdje er ook een aardbeving in Griekenland plaatsvond, had Turkije hulp naar Griekenland gestuurd. Vanaf dat moment gingen Turken en Grieken meer naar de overeenkomsten kijken dan naar de verschillen. Ik ken nog veel Turken die de Grieken (ongegrond) wanttrouwen mar dat gevoel wordt steeds minder. Sinds 1999 komen er veel belangrijke Grieken naar Turkije en omgekeerd gaan er ook belangrijke Turken naar Griekenland op bezoek. Ik hoop dat dit proces zich verder voortzet.
U spreekt over louter oppervlakkige contacten, dan nog op het diplomatieke vlak. Voor de rest is er maar weinig veranderd in de dagdagelijkse samenleving.

De Grieken zijn nog altijd niet vergeten hoe de Griekse minderheid van Constantinopel (alias Istanboel) meedogenloos werd verdreven, hoe kerken en huizen vernield werden. In Griekenland is men nog steeds niet vergeten hoe de Grieken van Smyrna (alias Izmir) de zee werden ingedreven, hoe de bevolking er verkracht en vermoord werd en hoe heel de stad door Turkse officieren en soldaten in brand werd gestoken. Men is nog altijd niet vergeten hoe de Pontische Grieken van de ene op de andere dag het bevel kregen naar Griekenland te vertrekken en op hun vlucht niets van hun bezittingen mochten meenemen. Men is in Griekenland niet vergeten hoe de Turkse staat tot op heden er alles aan doet om de Griekse minderheid op Imvros en Tenedos definitief van de eilanden te verdrijven. Men is niet vergeten hoe de Turkse staat tot op heden de Griekse patriarchale school zonder reden sloot en nog steeds verbiedt dat Griekse en buitenlandse studenten er komen studeren. En men is Cyprus al evenmin vergeten. Dat is wat leeft onder de gewone Griek. Dat leeft onder het Griekse volk.

Laat de Turken eerst eens orde op zaken en deemoedig voor hun fouten uit het verleden uitkomen. Dat zal een echte stap naar verzoening tussen Turken en Grieken zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:54   #79
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Dat restaurant ligt in Nederland. Ik ken een TURKS meisje dat daar werkt. Ze kan het heel goed met de Grieken vinden. Ze vertelde dat alle Turkse en Griekse gerechten hetzelfde zijn met het verschil dat er varkensvlees in Grieks eten zit. Zelfs Turkse en Griekse muziek komt met elkaar overeen. Er zijn zelfs Grieken die perfect Turks spreken. Het gedrag van Turken en Grieken komt ook veel overeen. De Grieken hebben ook net zoveel temperament als de Turken en familiebanden zijn heel belangrijk. De relatie tussen de Turken en Grieken is beter dan vroeger en de relatie wordt alleen maar beter. Jij kunt niet ontkennen dat de Grieken nu welwillender ten opzichte van Turkije zijn dan enkele jaren geleden. Ik ken heel veel Nederlanders die naar Turkije en Griekenland zijn geweest. Velen zeggen dat ze de Turken veel vriendelijker vinden. Ze zeggen dat ze dat niet hadden verwacht. Ze zeggen dat er een groot verschil is tussen de Turken in Nederland en de Turken in Turkije. Ik ken Nedelanders die vaker naar Turkije gaan dan ik. Er zijn zelfs Nederlanders die daar huizen kopen en permanent naar Turkije verhuizen. Zo wonen er al 10.000 autochtone Duitsers in Alanya alleen al. Waarom ga jij niet een kijkje nemen in Turkije?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:57   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Er zijn zelfs Grieken die perfect Turks spreken.
Juist, de Griekse minderheid in Constantinopel (alias Istanboel) is nu eenmaal op school verplicht Turks te leren en te spreken. Die Griekse minderheid moet nu eenmaal Turks kunnen wil ze gehoord worden op de Turkse administratie.

Bij mijn laatste bezoek aan de Fanar (u weet wel waar de Griekse patriarch woont) met de Vlaams-Griekse vriendenkring, kwam ik in contact met een jongedame van de Griekse minderheid. Ik heb uit haar mond maar weinig lovende woorden gehoord over de Turken. Integendeel, met veel omstandigheid deed ze haar beklag erover.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be