Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2006, 19:58   #81
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Hoeveel is "gene vette"?
En bent U zeker dat men voor die grote bedrijven, waar men hele dagen tapkes moet insteken of hele dagen met lijmen, vier jaar avondschool moet volgen?
Of hebt U dat van horen zeggen?
Uiteraard van horen zeggen. Onze leerkracht houtbewerking beweerde dat maar ik zie niet waarom hij daarvoor zou liegen (zou zelfs een beetje tegen zijn eigen winkel zijn). Ikzelf heb voor die avondschool gekozen omdat het me interesseerde om zelf een kaske in elkaar te kunnen bricoleren. Het eerste jaar is het algemene houtbewerking zoals verbindingen maken, frezen enz... Het tweede jaar moet men kiezen tussen meubelmaken of schrijnwerk. Degenen die het deden als hobby kozen meestal meubelmaker, degenen die er voor kozen als toekomstig beroep kozen eerder schrijnwerker. De opleiding is eigenlijk drie jaar algemeen en dan nog eventueel een of twee jaar er bij om zowel als meubelmaker als als schrijnwerker aan de bak te kunnen komen.
Het loon als men begint draait bij heel wat bedrijven rond de 1000 euro.
Als men het dan beu is bij een bedrijf en op zoek gaat naar een ander bedrijf en tijdens de sollicitatie vraagt de werkgever wat je hebt moeten doen op je vorig werk dan kan je meestal enkel maar zeggen dat je tapkes hebt ingestoken. Is niet echt veelzeggend niet? Maar is in mijn ogen wel een reden om dat beroep niet te kiezen (en zo ontstaan dan "knelpuntberoepen"
Citaat:


U hebt nu een prachtige avatar...
[SIZE=1](toch geen wraak op de Onsterfelijke )[/SIZE]
Ik ben geen wrokig persoon moet u weten. Trouwens, wraak .... voor wat?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:58   #82
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Of gaan hogere lonen geen hogere loonkosten meebrengen en zo niet, hoe gaat U dat doen?
Als ik zie dat de ondernemers zoveel interims aan de slag kunnen houden, zie ik het eerder als: zoek eerst eens vaste mensen, die zijn een stuk goedkoper en kunnen beter betaald worden indien men die (dixit duncan) wijvenbureaus kan uitschakelen.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 19:59   #83
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Zoiets concreet als....gewezen zelfstandige... ben nochthans nog altijd zelfstandig genoeg hoor... zelfstandig genoeg om niet met mijn kl*ten te laten spelen door het eerste het beste ondernemerke dat er enkel op uit is zijn zakken te vullen en de mijne te ledigen(niet dat ze allemaal zo zijn, maar ze zijn zo zeldzaam als spitsmuizen met intelligentie)
En had de gewezen zelfstandige geen personeel? U was wss zo'n ondernemerke dat andermans zakken vulde en de zijne ledigde...

[SIZE=1]eeuhummm... U nog niet opgevallen dat de spitsmuizen koekjes eten en dat het tegenovergestelde niet gebeurt?... [/SIZE]

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 april 2006 om 20:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:00   #84
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Allemaal goed en wel maar we zitten in een situatie waar meer mensen in het zwart aan het klussen zijn "onder" de prijs dan dat er zelfstandigen met personeel "ingeschreven" rondlopen.
Iedere euro die buitengaat moet ook eerst binnenkomen hé!
Zwartwerk is vooral een vraag van het patronaat, zelden van de werkman op zich, want die verliest verlofgeld, eindejaarspremie en pensioen.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:01   #85
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Uiteraard van horen zeggen. Onze leerkracht houtbewerking beweerde dat maar ik zie niet waarom hij daarvoor zou liegen (zou zelfs een beetje tegen zijn eigen winkel zijn). Ikzelf heb voor die avondschool gekozen omdat het me interesseerde om zelf een kaske in elkaar te kunnen bricoleren. Het eerste jaar is het algemene houtbewerking zoals verbindingen maken, frezen enz... Het tweede jaar moet men kiezen tussen meubelmaken of schrijnwerk. Degenen die het deden als hobby kozen meestal meubelmaker, degenen die er voor kozen als toekomstig beroep kozen eerder schrijnwerker. De opleiding is eigenlijk drie jaar algemeen en dan nog eventueel een of twee jaar er bij om zowel als meubelmaker als als schrijnwerker aan de bak te kunnen komen.
Het loon als men begint draait bij heel wat bedrijven rond de 1000 euro.
Als men het dan beu is bij een bedrijf en op zoek gaat naar een ander bedrijf en tijdens de sollicitatie vraagt de werkgever wat je hebt moeten doen op je vorig werk dan kan je meestal enkel maar zeggen dat je tapkes hebt ingestoken. Is niet echt veelzeggend niet? Maar is in mijn ogen wel een reden om dat beroep niet te kiezen (en zo ontstaan dan "knelpuntberoepen"

Ik ben geen wrokig persoon moet u weten. Trouwens, wraak .... voor wat?
Het is net daarom dat je die beroepen van zeer jongs moet kunnen aanleren. Leertijd combineren met wat extra scholing.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:01   #86
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Als ik zie dat de ondernemers zoveel interims aan de slag kunnen houden, zie ik het eerder als: zoek eerst eens vaste mensen, die zijn een stuk goedkoper en kunnen beter betaald worden indien men die (dixit duncan) wijvenbureaus kan uitschakelen.
Als ondernemers interims aannemen, die idd veel duurder zijn, dan heeft dat zijn redenen...

Of denkt U dat de ondernemers niet weten dat interims duurder zijn?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:01   #87
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
En had de gewezen zelfstandige geen personeel? U was wss zo'n ondernemerke dat andermans zakken vulde en de zijne ledigde...

[SIZE=1]eeuhummm... U nog niet opgevallen dat de spitsmuizen koekjes eten en dat het tegenovergestelde niet gebeurt?... [/SIZE]
Neen had geen personeel nodig, want niemand was zo bekwaam als IK [SIZE=1]sjans voor u[/SIZE]
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:02   #88
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Als ondernemers interims aannemen, die idd veel duurder zijn, dan heeft dat zijn redenen...

Of denkt U dat de ondernemers niet weten dat interims duurder zijn?
idd, om ze rapper te kunnen buitenzwieren! proficiat!
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:04   #89
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Bedoel je 10.250.000 mensen?
Want het is nu zo dat er nog nooit zoveel mensen gewerkt hebben in België.
Zie mijn vorige post
Lijkt me eerder de totale bevolking van België. Daar moeten uiteraard de kinderen, zieken, gehandicapten die in de onmogelijkheid zijn te werken en de ouderen van worden afgetrokken.

In je vorige post gaf je aan dat we steeds meer naar een dienstenstaat evolueren maar dat ook het werkaanbod op ander vlak afneemt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:04   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Zwartwerk is vooral een vraag van het patronaat, zelden van de werkman op zich, want die verliest verlofgeld, eindejaarspremie en pensioen.
En betaald belastingen!
Nee het is vooral een aanbod van de werknemers zelf of ze willen niet meer komen.
Dop + zwart = aantrekkelijk loon.
Niet dat ik het hun kwalijk neem hoor.

Moest u weten dat het voor een werkgever veel goedkoper uitkomt meestal om ze wel in te schrijven dan ze in het zwart te betalen, dan waren we al halfweg.
Vergeet niet dat alle uitgaven in het zwart ergens moeten ingeschreven worden ook. Tenzij je veel zwarte inkomsten hebt. Wat niet zo dikwijls het geval is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:06   #91
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En betaald belastingen!
Nee het is vooral een aanbod van de werknemers zelf of ze willen niet meer komen.
Dop + zwart = aantrekkelijk loon.
Niet dat ik het hun kwalijk neem hoor.

Moest u weten dat het voor een werkgever veel goedkoper uitkomt meestal om ze wel in te schrijven dan ze in het zwart te betalen, dan waren we al halfweg.
Vergeet niet dat alle uitgaven in het zwart ergens moeten ingeschreven worden ook. Tenzij je veel zwarte inkomsten hebt. Wat niet zo dikwijls het geval is.
Word maar eens gepakt met een dopper in dienst, ge zult ze nogal mogen afdokken en den dopper ook natuurlijk.... zat eigenlijk meer in de richting van de zwarte overuurtjes te denken...
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:07   #92
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Zwartwerk is vooral een vraag van het patronaat, zelden van de werkman op zich, want die verliest verlofgeld, eindejaarspremie en pensioen.
Tja, ik ken/kende genoeg (zelfstandige) werklozen, die U met geen stokken officieel aan het werk krijgt...

Onlangs nog zo'n 'ondernemer' gesproken... Hij vraagt 17 euro per uur (netto net) als schilder/behanger... Hij heeft, niettegenstaande hij meer dan een normale arbeider werkt, voor maanden werk...
Reken maar uit... (en dan zijn 'subsidie' niet vergeten, hé)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:07   #93
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Altijd maar meer, en meer en meer, mensen aan het werk!
Waar stopt de trein?
De opgefokte maatschappij
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:08   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Word maar eens gepakt met een dopper in dienst, ge zult ze nogal mogen afdokken en den dopper ook natuurlijk.... zat eigenlijk meer in de richting van de zwarte overuurtjes te denken...
Nu de dag van vandaag iemand volledig in het zwart nemen is gekkenwerk aan het worden.

Er bestaan al goedkopere oplossingen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:11   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, ik ken/kende genoeg (zelfstandige) werklozen, die U met geen stokken officieel aan het werk krijgt...

Onlangs nog zo'n 'ondernemer' gesproken... Hij vraagt 17 euro per uur (netto net) als schilder/behanger... Hij heeft, niettegenstaande hij meer dan een normale arbeider werkt, voor maanden werk...
Reken maar uit... (en dan zijn 'subsidie' niet vergeten, hé)...
Dat is heel juist.
Ik ken er zo genoeg die achter hun uren (vanwaar blijven ze tijd vinden) aan 12,5 of 15 of 17 €/uur bezig staan.
Kom daar als zelfstandige met ingeschreven personeel maar eens tegen uit!
Hoe moeten wij dan de mannen meer geven?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:11   #96
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Altijd maar meer, en meer en meer, mensen aan het werk!
Waar stopt de trein?
De opgefokte maatschappij
Idd... een echte schande....

Werk creëren, hoe durft men!...

Binnenkort heeft iedereen werk en kunnen we het riant onvoorwaardelijk basisinkomen wel vergeten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:13   #97
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, ik ken/kende genoeg (zelfstandige) werklozen, die U met geen stokken officieel aan het werk krijgt...

Onlangs nog zo'n 'ondernemer' gesproken... Hij vraagt 17 euro per uur (netto net) als schilder/behanger... Hij heeft, niettegenstaande hij meer dan een normale arbeider werkt, voor maanden werk...
Reken maar uit... (en dan zijn 'subsidie' niet vergeten, hé)...
Geef hem dan aan hé sukkel als het u tegensteekt of had hij goed geschilderd in uw living?
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:14   #98
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Idd... een echte schande....

Werk creëren, hoe durft men!...

Binnenkort heeft iedereen werk en kunnen we het riant onvoorwaardelijk basisinkomen wel vergeten...
Zelfs mijn kleinkind van 1.5jaar hé
Eentje voor CHIPIE
4,27 MILJOEN BELGEN ZIJN NU AAN DE SLAG
***************************************
De werkgelegenheid in België staat op
het hoogste peil ooit. Er zijn nu 4,27
miljoen mensen aan de slag in ons land.

Dat zijn er 600.000 meer dan twintig
jaar geleden, blijkt uit cijfers van de
Nationale Bank.

Het record is geen toevalstreffer,
omdat de Belgische werkgelegenheid al
negen kwartalen op rij gestegen is.

In de afgelopen twintig jaar is de Bel-
gische economie geëvolueerd naar een
diensteneconomie.

In de dienstensector zijn er 800.000
banen bijgekomen. Het aantal banen in
de industrie is met 200.000 geslonken.
Bron Teletekst VRT
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:15   #99
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Komt er min of meer op neer.
Belangrijk is voor kleine ondernemingen dat je er twee hebt voor dezelfde prijs min of meer waar je kan op steunen.
En ze krijgen een opleg van de dop boven hun loon, dus dat valt allemaal best wel mee.
Is dus eigenlijk een nuloperatie. Een fulltimer en een dopper of twee halftimers en twee halftime doppers. En is het organisatorisch dan geen extra kost? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat, indien men bijvoorbeeld op verplaatsing werkt, dit bijkomende onkosten voor vervoer geeft.
Citaat:
Bovendien is het niet verboden extra uren in te schrijven waar nodig.
Betekent dit dan ook minder dop op dat moment?
Citaat:
Voor diensten ondernemingen is dat een zeer veel voorkomende gewoonte, zelfs met uitzonderingen van dagcontracten en minder dan 20 uur per week ook.
Denk aan dienstencheque, dat zijn bijna allemaal part timers. Anders kan je die veel verschillende klanten op dezelfde momenten nooit tegemoet komen.
is in een aantal gevallen dus zelfs eerder interessant?
Citaat:
(t' is misschien daarom dat er zoveel jobs zijn, moest je al die dienstencheque's een samen tellen op hun uren kwamen we maar op 1/4 waarschijnlijk, of 1/5...1/6?)
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 20:17   #100
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ja, iedereen die meer verdient dan wij laten inleveren... en de ervaringsdeskundigen in de armoede het land laten besturen, want die weten hoe men welvaart en welzijn creërt...
Chipie, ik vermoed dat je hier wel je steentje kan bijdragen in deze draad. Laat ons het dus even constructief houden
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be