Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2003, 12:44   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

U kent wel de Vlaamse Volkspartij van Lode Claes zaliger.

Het kernidee was om de Vlaamse demografische meerderheid die er op het einde van de jaren '70 ten gelde te maken, en zo de Belgische staat overnemen van de Walen. Lode Claes haalde het uiteindelijk niet, zijn partij ging over in de VNP van Karel Dillen, dat van dan af de kartellijst overnam, Vlaams Blok, na zware kritiek te ontvangen van franstalige zijde.

Nu lezen we bij sommige belgicisten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Zullen we dan maar beginnen lachen (en dat meen ik nu serieus) met de VLAMINGEN (papa Eyskens, Tindemans et consortes) die ervoor gezorgd hebben dat dergelijk Vlaamse meerderheid (gesteld dat de neuzen in dezelfde richtng zouden wijzen) geen bollen te zeggen heeft dankzij hun grendelgrondwetten en alarmbelprocedures en vereiste tweederde meerderheid voor beide taalgroepen inzake staats en grondwetshervormingen?
Twee vragen:

1) Is dit ook het officiële standpunt van de BUB: 1 man, 1 stem, geen grendelgrondwet?

2) Zo ja, hoe denk je dat de Walen dat gaan vinden, het VVP-voorbeeld indachtig?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 13:14   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
U kent wel de Vlaamse Volkspartij van Lode Claes zaliger.

Het kernidee was om de Vlaamse demografische meerderheid die er op het einde van de jaren '70 ten gelde te maken, en zo de Belgische staat overnemen van de Walen. Lode Claes haalde het uiteindelijk niet, zijn partij ging over in de VNP van Karel Dillen, dat van dan af de kartellijst overnam, Vlaams Blok, na zware kritiek te ontvangen van franstalige zijde.

Nu lezen we bij sommige belgicisten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Zullen we dan maar beginnen lachen (en dat meen ik nu serieus) met de VLAMINGEN (papa Eyskens, Tindemans et consortes) die ervoor gezorgd hebben dat dergelijk Vlaamse meerderheid (gesteld dat de neuzen in dezelfde richtng zouden wijzen) geen bollen te zeggen heeft dankzij hun grendelgrondwetten en alarmbelprocedures en vereiste tweederde meerderheid voor beide taalgroepen inzake staats en grondwetshervormingen?
Twee vragen:

1) Is dit ook het officiële standpunt van de BUB: 1 man, 1 stem, geen grendelgrondwet?

2) Zo ja, hoe denk je dat de Walen dat gaan vinden, het VVP-voorbeeld indachtig?
Holahola, Tantist.
Ik loop niet met een BUB-lidkaart op zak, en heb tegenover BUB naast sympathie ook wel enige reserves.
Ik nam met genoegen kennis van hun unionistische streven, maar de verantwoording en de beweegredenen (vooral historisch) daar wil een en ander nogal eens rammelen.
Toen ik hen als buitenstaander/einzelgänger voorstelde om misschien ook het bindend referendum op volksinitiatief op te nemen als streefpunt, kreeg ik de vage belofte, dat daar op de vergadering eens ging over gesproken worden, maar totnogtoe zie ik daar bitter weinig resultaten van.
Dat BROV vind ikzelf trouwens zo belangrijk als democratisch verfijningsinstrument, dat ik er gerust mijn Vrolijk België wil voor in de waagschaal stellen, wanneer een meerderheid er zich negatief zou over uitspreken, na voldoende en objectief geïnformeerd te zijn over alle gevolgen positief én negatief na een eventuele boedelscheiding.
Ik vertolk trouwens nooit partijstandpunten, gezien mijn aversie tegen alles wat ook maar naar partijen en wat er mee samenhangt mij belet van ooit van dergelijke groepering deel uit te maken (ongeacht sommige mij sympathiek en opportuun voorkomende standpunten)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 13:20   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
U kent wel de Vlaamse Volkspartij van Lode Claes zaliger.

Het kernidee was om de Vlaamse demografische meerderheid die er op het einde van de jaren '70 ten gelde te maken, en zo de Belgische staat overnemen van de Walen. Lode Claes haalde het uiteindelijk niet, zijn partij ging over in de VNP van Karel Dillen, dat van dan af de kartellijst overnam, Vlaams Blok, na zware kritiek te ontvangen van franstalige zijde.

Nu lezen we bij sommige belgicisten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Zullen we dan maar beginnen lachen (en dat meen ik nu serieus) met de VLAMINGEN (papa Eyskens, Tindemans et consortes) die ervoor gezorgd hebben dat dergelijk Vlaamse meerderheid (gesteld dat de neuzen in dezelfde richtng zouden wijzen) geen bollen te zeggen heeft dankzij hun grendelgrondwetten en alarmbelprocedures en vereiste tweederde meerderheid voor beide taalgroepen inzake staats en grondwetshervormingen?
Twee vragen:

1) Is dit ook het officiële standpunt van de BUB: 1 man, 1 stem, geen grendelgrondwet?

2) Zo ja, hoe denk je dat de Walen dat gaan vinden, het VVP-voorbeeld indachtig?
Holahola, Tantist.
Ik loop niet met een BUB-lidkaart op zak, en heb tegenover BUB naast sympathie ook wel enige reserves.
Excuseer, maar dat vroeg ik niet... Ik vroeg:

1) Is het het officiële standpunt van de BUB dat alarmbelprocedures en dubbele meerderheden etc etc afgeschaft dienen te worden.

2) Wat denkt de BUB dat de Walen daar van zouden vinden, gezien hun afwijzende houding tov de Vlaamse Volkspartij?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 13:40   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Excuseer, maar dat vroeg ik niet... Ik vroeg:

1) Is het het officiële standpunt van de BUB dat alarmbelprocedures en dubbele meerderheden etc etc afgeschaft dienen te worden.

2) Wat denkt de BUB dat de Walen daar van zouden vinden, gezien hun afwijzende houding tov de Vlaamse Volkspartij?
Ik kan niet voor de BUB spreken.
Mijn idee is dat deze drempels te hoog zijn om nog van democratische beslissingsprocedures te kunnen gewagen.
Maar het is een Vlaamse meerderheid, die zichzelf toen in een houdgreep heeft geworpen.
Schiet dus niet op onze Zuiderburen, noch op hun vrienden aan deze kant van de taalgrens.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 13:51   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Excuseer, maar dat vroeg ik ook niet... Ik vroeg:

1) Is dit het officiële standpunt van de BUB dat alarmbelprocedures en dubbele meerderheden etc etc afgeschaft dienen te worden.

2) Wat denkt de BUB dat de Walen daar van zouden vinden, gezien hun afwijzende houding tov de Vlaamse Volkspartij?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 18:35   #6
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Toen ik hen als buitenstaander/einzelgänger voorstelde om misschien ook het bindend referendum op volksinitiatief op te nemen als streefpunt, kreeg ik de vage belofte, dat daar op de vergadering eens ging over gesproken worden, maar totnogtoe zie ik daar bitter weinig resultaten van.
U bent uiteraard altijd welkom.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 18:38   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
U bent uiteraard altijd welkom.
Ik of mijn financiêle steun?
Of beiden?

Reageer toch maar eens op de pertinente vragen van Tantist.
Het antwoord benieuwt me om het echte democratische gehalte van BUB te kunnen taxeren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 19:10   #8
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
1) Is dit het officiële standpunt van de BUB dat alarmbelprocedures en dubbele meerderheden etc etc afgeschaft dienen te worden.

2) Wat denkt de BUB dat de Walen daar van zouden vinden, gezien hun afwijzende houding tov de Vlaamse Volkspartij?
elke vorm van pariteit moet worden afgeschaft. Er dienen unitaire partijen te komen, de B.U.B. wil hierin een voorbeeld zijn.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2003, 17:54   #9
Celebfin
Provinciaal Statenlid
 
Celebfin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Locatie: Antwerpen(Wilrijk)
Berichten: 668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
1) Is dit het officiële standpunt van de BUB dat alarmbelprocedures en dubbele meerderheden etc etc afgeschaft dienen te worden.

2) Wat denkt de BUB dat de Walen daar van zouden vinden, gezien hun afwijzende houding tov de Vlaamse Volkspartij?
elke vorm van pariteit moet worden afgeschaft. Er dienen unitaire partijen te komen, de B.U.B. wil hierin een voorbeeld zijn.
Volledig akkoord. Dit huidige systeem is al bijna even slecht als een republiek Vlaanderen(of keizerreik voor Vlaanderen72 ).
Terug een regering, dit is het beste voor alle Belgen. Dit systeem is belachelijk, geldverspillend, verwarrend,...China heeft 1 miljard inwoners en minder ministers!!!
__________________
You have a voice don't loose it
You have a choice so choose it
you have a brain so use it
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2003, 17:55   #10
Celebfin
Provinciaal Statenlid
 
Celebfin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Locatie: Antwerpen(Wilrijk)
Berichten: 668
Standaard

Vivant is ook een unitaire partij
__________________
You have a voice don't loose it
You have a choice so choose it
you have a brain so use it
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2003, 23:06   #11
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin

Volledig akkoord. Dit huidige systeem is al bijna even slecht als een republiek Vlaanderen(of keizerreik voor Vlaanderen72 ).
Terug een regering, dit is het beste voor alle Belgen. Dit systeem is belachelijk, geldverspillend, verwarrend,...China heeft 1 miljard inwoners en minder ministers!!!
Tsss.... Waarom terug naar die moeilijkere "unitaire" optie die door de geschiedenis achterhaald werd? Waarom niet één Vlaamse regering over een Vlaamse republiek? Op dit moment doet de Vlaamse deelregering het met 9 ministers, de Waalse (voor 2 miljoen mensen minder) met 17.
Ik zou zeggen, zeik zo niet in de richting van Vlaanderen als het gaat over ministerposten maar in de richting van Wallonië, waar ministerportefeuiiles (3 ministers voor onderwijs, alstublieft!) worden bijgemaakt naargelang de coalitiepartners wensen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 18:55   #12
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

OK, de BUB heeft dus dezelfde filosofie als de Vlaamse Volkspartij, wat die afschaffing van de alarmbelprocedures etc etc etc betreft.

Dat verzwijgen de BUB'ers anders wel mooi tov hun Franstalige kiespubliek. Misschien omdat die dat anders niet leuk gaan vinden?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 19:51   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Eerst waren we vlaminghaters, en nu Vlaemsche imperialisten?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 23:06   #14
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Eerst waren we vlaminghaters, en nu Vlaemsche imperialisten?
Wees trots op je polyvalentie, verdorie!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 13:43   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Eerst waren we vlaminghaters, en nu Vlaemsche imperialisten?
Een nuchtere vaststelling dat jullie dat gemeen hebben. In beide gevallen gaat het om een grof gebrek aan respect voor andere culturen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2003, 19:26   #16
Royalist
Burger
 
Geregistreerd: 9 maart 2003
Berichten: 106
Standaard

Dom!!!

Lode Claes was een Walenhater. Wij zijn Belgenliefhebbers. Wij hebben het beste met al de inwoners voor, of ze nu Nederlands, Frans of Duits praten.
__________________

Voor vorst, voor vrijheid en voor recht
Royalist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be