Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2007, 15:44   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard opfokken van brommers en pv's

Opfokken van brommers is een echte plaag, schrijven de kranten.
Maar liefst 90’000 PV worden er per jaar opgemaakt voor opgefokte brommers die iets sneller rijden dan de toegelaten maximum. 45 km voor een klasse B en 25 voor een klasse A momenteel.
De boete’ s gaan van 1500 tot 2500€. Dat is dus 90’000 keer het geval.
Dat is ook ongeveer gans het brommerbestand in België of het zal er niet ver meer naast zijn.
Dat vind ik dus bedenkelijk. Bijna een voorbedachte uitgemaakte zaak zelfs zou ik denken, wetende dat ieder brommertje dus toch zal opgefokt worden en dat daar een meer dan behoorlijk financieel staartje komt aan te hangen.

Anderzijds willen ze voor de moto’s, je weet wel na de brommerperiode komt de moto periode en kopen ze dan bakbeesten die soms wel naar de 300 km per uur gaan. Dat mag. Met de nodige aantal dodelijke slachtoffers er bij, dat mag ook dus.
Dus zoeken ze een tussenoplossing, een licht motortje voor de beginners. Iets in de aard 125 cc. Kan je dus net zo snel laten rijden alweer als al de rest mits wat op te fokken.

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2007 om 15:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:49   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:50   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.304
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het opfokken van brommers is een leuke melkkoe. Langs de ene kant perfect toelaten dat alle "race onderdelen" vrij te koop blijven. Ja hoor, er zijn reglementen, maar die zijn zo simpel te omzeilen.

De boetes op het opfokken van brommertjes is de enige manier om ervoor te zorgen dat de ouders wat beter op hun kroost gaan letten. n het kat en muis spel tussen politie en brommeropfokjongeren dwingt de jongeren hun mayonaise te gebruiken voor meer dan alleen breezergrietjes en een joint.

Het zal je verbazen, maar de meeste "opfokkers" waar ik als 16-18 jarige mee omging zitten nu in 2 kategoriën. Goeie technici en idioten. Je weet ook in 1 keer wiens brommertjes goed gedaan waren. ('k was niet slecht bezig)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:54   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De boetes op het opfokken van brommertjes is de enige manier om ervoor te zorgen dat de ouders wat beter op hun kroost gaan letten. n het kat en muis spel tussen politie en brommeropfokjongeren dwingt de jongeren hun mayonaise te gebruiken voor meer dan alleen breezergrietjes en een joint.
Even toch opmerken dat niet alleen de jeugd zich hieraan schuldig maakt. Vandaag stond ik bij de slagbomen van de overweg te wachten. Op de fiets. Naast mij komt een bromfiets met geel plaatje gereden. Een man van middelbare leeftijd. De slagbomen gaan omhoog, en het brommertje schiet vooruit en op enkele seconden bereikte de man een snelheid die ferm boven 30 zat. Duidelijk opgedreven!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:56   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik ben er mee akkoord, maar 90'000?
Dat is abnormaal en blijkbaar schieten de ouders dan allemaal een beetje te kort.
Dus is het een maatschappelijk randgeval geworden waar we toch eens moeten bij stilstaan.

(en de boetes vind ik wel wat overdreven alweer)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:58   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.
Blijkbaar rijden ze nu allemaal boven de 60.
Hoeveel brommers hebben we in België?

circa een 100'000?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 16:21   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Blijkbaar rijden ze nu allemaal boven de 60.
Hoeveel brommers hebben we in België?

circa een 100'000?
En? Wat u hier schrijft, gaat volledig voorbij aan wat ik aan opmerkingen stelde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 16:33   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Wat u hier schrijft, gaat volledig voorbij aan wat ik aan opmerkingen stelde.
Luister eens, dat examen geeft ze nog geen ervaring mee hé.
Het aantal slachtoffers spreekt boekdelen wat dat betreft. Zondag geleden waren er maar liefst weeral 8 motorijders verongelukt. Met examen en opleiding achter hun achterste.

En als ze allemaal rapper dan 45 rijden, wat dus bewezen is, moet men de afstelling eens in vraag durven stellen en u afvragen of het niet wat te nipt is.

Tegelijk kunnen ze wat meer verkeerservaring opdoen en spaar je een reuzesom uit aan boete's.
Want 1500 �* 2500€ vind ik dus echt abnormaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2007 om 16:34.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 17:43   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Opfokken van brommers is een echte plaag, schrijven de kranten.
Maar liefst 90’000 PV worden er per jaar opgemaakt voor opgefokte brommers die iets sneller rijden dan de toegelaten maximum. 45 km voor een klasse B en 25 voor een klasse A momenteel.
De boete’ s gaan van 1500 tot 2500€. Dat is dus 90’000 keer het geval.
Dat is ook ongeveer gans het brommerbestand in België of het zal er niet ver meer naast zijn.
Dat vind ik dus bedenkelijk. Bijna een voorbedachte uitgemaakte zaak zelfs zou ik denken, wetende dat ieder brommertje dus toch zal opgefokt worden en dat daar een meer dan behoorlijk financieel staartje komt aan te hangen.

Anderzijds willen ze voor de moto’s, je weet wel na de brommerperiode komt de moto periode en kopen ze dan bakbeesten die soms wel naar de 300 km per uur gaan. Dat mag. Met de nodige aantal dodelijke slachtoffers er bij, dat mag ook dus.
Dus zoeken ze een tussenoplossing, een licht motortje voor de beginners. Iets in de aard 125 cc. Kan je dus net zo snel laten rijden alweer als al de rest mits wat op te fokken.

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.
Wil je a.u.b. de elementaire beleefdheid hebben om uit uw eigen en zonder dat wij daarom moeten smeken, een bron te geven voor je 90.000 inbreuken per jaar?

Kan je ook ergens verwijzen naar zoiets van een fatsoenlijk geargumenteerd artikel dat zegt dat de toebehoren van bromfietsen van 50 cc (ik bedoel dan de remmen, vering ...) erop gericht zijn om nog behoorlijk te werken bij snelheden boven de 45 per uur?

Kan je ook iets zeggen over het risiko van verzekeringen: hoeveel hoger wordt de "prijs" van het risiko bij een verhoging van de snelheid?

Vind je ook dat je een goede 'technieker' kan zijn, dus een bromfiets zeer behoorlijke en fijn afstellen dat ie performanter wordt, maar daarentegen zoiets niet kan beheersen in de praktijk, op de weg, wegens onvoldoende maturiteit?

Ik vind je redeneringen getuigen van weinig inzicht in het maatschappelijk belang voor het voorkomen van zware ongevallen bij jeugdige mensen.

Ik pleit zeker niet voor pamperpolitiek: een volwassene die zich een zware motor koopt, zonder zich er rekenschap van te geven dat hij die bom niet aankan (liefst nog zonder beschermkledij ....) 't is ergens zijn probleem. Idem dito tenslotte met een auto ...
Maar ik pleit ook niet voor het omgekeerde: de jeugd mag wel enige hindering ondervinden bij het willen hanteren van gevaarlijk speelgoed. En vele ouders moeten daar inderdaad bij geholpen worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 17:48   #10
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.

__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 17:50   #11
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Luister eens, dat examen geeft ze nog geen ervaring mee hé.
Het aantal slachtoffers spreekt boekdelen wat dat betreft. Zondag geleden waren er maar liefst weeral 8 motorijders verongelukt. Met examen en opleiding achter hun achterste.

En als ze allemaal rapper dan 45 rijden, wat dus bewezen is, moet men de afstelling eens in vraag durven stellen en u afvragen of het niet wat te nipt is.

Tegelijk kunnen ze wat meer verkeerservaring opdoen en spaar je een reuzesom uit aan boete's.
Want 1500 �* 2500€ vind ik dus echt abnormaal.
Ik niet, die gastjes van 16 die hun brommer opfokken wagen zich vaak Koning van de Weg én het fietspad.
Levensgevaarlijk om met zo een prutsbrommertjes te hard te rijden.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:21   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Verkeerservaring ?

Wat een lachertje. Sjezen tegen 60+ met een brommerke of tufke is totaal onverantwoord. Tegen die snelheid zijt ge de zwakste weggebruiker die er is, als ge valt of men rijdt u aan vliegt ge....en hard.

Brommer opfokken = brommer kwijt. Zo hoort dat te zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:34   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

In mijne tijd moest je als jonge gast Uwe Zundap wel opdrijven of ge waart niet mee met Uwe tijd,die brommerkes gingen tot 120km.
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:40   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verkeerservaring ?

Wat een lachertje. Sjezen tegen 60+ met een brommerke of tufke is totaal onverantwoord. Tegen die snelheid zijt ge de zwakste weggebruiker die er is, als ge valt of men rijdt u aan vliegt ge....en hard.

Brommer opfokken = brommer kwijt. Zo hoort dat te zijn.
Mee eens, behalve met dat brommer opfokken = brommer kwijt. Ik denk dat je een rechtbank best meerdere opties geeft.

Boetes kunnen nuttig zijn maar schieten soms hun doel voorbij (meestal zijn het toch de ouders die ze betalen in de jongere zijn plaats)

Een brommer afpakken heeft ook weinig nut als die jongere daarna gewoon een nieuwe weten te ontfutselen aan hun ouders.

Bij jongeren ben ik erg te vinden voor een systeem waarbij ze een boete moeten betalen die ze kunnen aflossen door een aantal uur gemeenschapsdienst te doen. Dat raakt tenminste rechtstreeks de overtreder. Vraag is dan natuurlijk wie de overtreder is (die die de brommer heeft laten opfokken, of die die er mee rijdt). Een ex-lief van me had vroeger een brommerke klasse A die gerust 90 haalde. Ik heb daar ook wel eens mee naar de winkel of zo gereden, netjes 25 (dwaze seut dat ik was).
Het voelt bij mij ergens fout om mij gemeenschapsdienst te laten doen omdat ik met een opgefokte brommer die ik niet heb laten opdrijven 25 rijd, maar dat kan ook zijn omdat ik mijn ex-lief veel gemeenschapsdienst toewens
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:44   #15
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Die gemeenschapsdienstobsessie de laatsten tijd...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:47   #16
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Die gemeenschapsdienstobsessie de laatsten tijd...
Geen paniek, we vinden wel iets passend voor je als het ooit zo ver komt.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:54   #17
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Ik heb geen brommer.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:55   #18
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

ik wil ook een zundapp.

ownage!


Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 19:04   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wil je a.u.b. de elementaire beleefdheid hebben om uit uw eigen en zonder dat wij daarom moeten smeken, een bron te geven voor je 90.000 inbreuken per jaar?
Het laatste nieuws van 17 april 2007 op de voorpagina

Citaat:
Kan je ook ergens verwijzen naar zoiets van een fatsoenlijk geargumenteerd artikel dat zegt dat de toebehoren van bromfietsen van 50 cc (ik bedoel dan de remmen, vering ...) erop gericht zijn om nog behoorlijk te werken bij snelheden boven de 45 per uur?
Als ze afgesteld worden dan is dat omdat ze ontwikkeld zijn tegen een hogere snelheid. Kan al eens afhankelijk zijn van merk en type natuurlijk.
Misschien beter de fabrikant eens raadplegen.

Citaat:
Kan je ook iets zeggen over het risiko van verzekeringen: hoeveel hoger wordt de "prijs" van het risiko bij een verhoging van de snelheid?
Minder hoog bij een wettelijk kader dan in een illegaal kader rond te rijden, waarna ze zich "distancieren" natuurlijk

Citaat:
Vind je ook dat je een goede 'technieker' kan zijn, dus een bromfiets zeer behoorlijke en fijn afstellen dat ie performanter wordt, maar daarentegen zoiets niet kan beheersen in de praktijk, op de weg, wegens onvoldoende maturiteit?
Is er een verschil met nu? Natuurlijk kan dat.

Citaat:
Ik vind je redeneringen getuigen van weinig inzicht in het maatschappelijk belang voor het voorkomen van zware ongevallen bij jeugdige mensen.
Ik denk het tegenovergestelde daarvan. Ik vind het zeer kortzichtig te denken dat de jeugd maar een zeer beperkte snelheid aankan. Bovendien en dat is belangrijker dan al de rest, met alsnog een beperkte doch iets hogere snelheid leren ze omgaan met het verkeer in "al" zijn aspecten. En het is net die basis die ze mankeren bij de overstap op hun 18 jaar. Een gat dat ze proberen te dichten momenteel maar geen pasklare oplossing voor vinden.
Geef de jeugd iets meer verantwoordelijkheid dus, ze zullen er goed mee omgaan.

Citaat:
Ik pleit zeker niet voor pamperpolitiek: een volwassene die zich een zware motor koopt, zonder zich er rekenschap van te geven dat hij die bom niet aankan (liefst nog zonder beschermkledij ....) 't is ergens zijn probleem. Idem dito tenslotte met een auto ...
Maar ik pleit ook niet voor het omgekeerde: de jeugd mag wel enige hindering ondervinden bij het willen hanteren van gevaarlijk speelgoed. En vele ouders moeten daar inderdaad bij geholpen worden.
dat zal wel
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 april 2007 om 19:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 19:04   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik heb geen brommer.
en ook geen bewegend onderschrift meer
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be