Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2016, 18:05   #5621
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Komaan man, u droomt hardop.
Neen.
Het onderhoud in en aan de tunnel en het onderhoud en werking van de roltrappen is in handen van een privé firma.
Dus...als er door die tunnel en roltrappen Afrikaanse toestanden zijn in het station van Hasselt dan...
U bent slim genoeg om de puntjes verder zelf in te vullen.
Of niet?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 18:07   #5622
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
ik mis vooral geen miserie!
Maar wat is er nu miserie aan aan een ontspannende treinrit?
Of staat u liever in de file?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 18:08   #5623
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar wat is er nu miserie aan aan een ontspannende treinrit?
Of staat u liever in de file?
Niets.
Alleen moet ik die rit in het buitenland doen
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 19:49   #5624
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Met dank aan het NMBS personeel dat uitblinkt in luiheid.
Echt? Hoe zit dat met de treinbestuurders?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 19:52   #5625
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Weginfrastructuur heeft een publieke functie????
Waarom betalen de automobilisten dan de factuur van het spoor?
Waarom betaalt u de factuur van het onderwijs, ook al hebt u geen kinderen of zijn uw kinderen al afgestudeerd?

Waarom betaalt u de factuur van de opera, ook al zet u geen stap in dat huis?

Waarom betaalt u de factuur uw gemeentelijke bibliotheek, sportzaal, cultureel centrum, ook al komt u daar nooit?

In onze maatschappij zorgt de overheid voor bepaalde diensten waarvan de kost inderdaad gedragen worden door het geheel van belastingplichtigen. Of wilt u naar een ander maatschappijmodel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 21:09   #5626
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Neen.
Het onderhoud in en aan de tunnel en het onderhoud en werking van de roltrappen is in handen van een privé firma.
Dus...als er door die tunnel en roltrappen Afrikaanse toestanden zijn in het station van Hasselt dan...
U bent slim genoeg om de puntjes verder zelf in te vullen.
Of niet?
De NMBS voorziet nauwelijks budget voor onderhoud. Dus is het onderhoud naargelang de prijs die de NMBS wilt betalen. Heel simpel toch, de NMBS stopt liever geld in dure prestige projecten. Of ze sponsoren liever Hasseltse sportploegen dan het station.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 06:46   #5627
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel ze woont nu in Brussel, en werkt nog steeds in Londen. Soms blijft ze daar al eens overnachten, maar ze keert toch 3 keer per week naar Brussel terug, en dat komt goedkoper uit dan van maandag tot vrijdag pendelen vanuit Plymouth.
Van Plymouth kost 54 pound, goedkoopste tarief, dat is zo'n 75 euro. Overigens de eerste trein die ik zag was al uitgevallen.
Plymouth - London is de dezelfde afstand als Brussel - Londen. Reistijd is iets langer. Maar ik zie toch dat Brussel - Londen een stuk duurder is. Goedkope Eurostar tickets moet je maanden op voorhand boeken. Als je dat kan op Brussel - London, dan kan je dat op Plymouth - London ook.



Citaat:
Dat geloof ik ook, maar ik geloof niet dat privatisering alle problemen kan oplossen zoals sommige neoliberalen.
Ik denk dat jij geen benul hebt van wat neoliberalen geloven...

Citaat:
Efficiënter werken, minder bureaucratie, stevig de borstel zetten in alle nutteloze jobs aan de top, overal poortjes laten installeren en het hele ticketsysteem digitaliseren zoals in Nederland, betere automaten, de frequentie verlagen op weinig gebruikte lijnen en net verhogen op drukke lijnen. Meer dubbeldekkers inzetten tijdens de spits, de desiro's enkel gebruiken als stoptrein, tarieven verhogen, zeker tijdens de spits. (meestal zijn het toch de werkgevers die betalen). Sommige al te goedkope promotietarieven afschaffen. Met de staat regelen dat alle sociale tarieven voor de rekening van de staat vallen en niet de NMBS.
Een bonussysteem creëren voor werknemers die meer dan gemiddeld hun best doen.
Op de dubbeldekkers na is dat inderdaad wat de private spoorwegmaatschappijen in het VK doen. En de NS ziet als haar grote voorbeeld private spoorwegen in Japan.
Niet alles vindt ik daarbij overigens positief. Ik hou niet zo van poortjes op het station. Ik vindt het open systeem zoals in Zwitserland of Duitsland beter.

Citaat:
Meer frequentie, dat kan veilig als je het seinensysteem aanpast. Ik heb ergens gelezen dat dubbeldekkers inzetten niet kan omdat de tunnels te nauw zijn. Tunnels laten vergroten zou ik dan zeggen... dat kost veel meer op termijn loont het.
De frequentie verhogen is precies wat men in het VK ook aan het doen is. Daarvoor moet inderdaad het seinsysteem aangepast. Dat is duur en kost tijd, maar het wordt effectief gedaan.
Voor dubbeldekkers moet men de lijn geheel opnieuw aanleggen, inclusief alle kunstwerken en stations. Dat doe je niet zo eventjes. Er was ooit een lijn van London naar het Noorden die geschikt zou geweest zijn voor het continentaal gabarit, maar die is om politieke redenen door de overheid opgedoekt. Er is een prive bedrijf dat die lijn graag zou heropenen, maar de rompslomp die daar tegenwoordig mee gepaard gaat houdt dat tegen.
Als je dan toch geld investeerd, dan beter in nieuwe lijnen. En ook dat wordt gedaan. Zie crossrail.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:44   #5628
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U draait rond de hete brij, nl. dat privatisering een zaak is, de Britse manier waarop dat gebeurd is, een andere.

U gaat ook niet in op het feit Nordwestbahn een private operator is die het goed doet (met o.m. een voortdurende uitbreiding) en trouwens ook staat voor de wijze waarop de Duitse overheid omgaat met de privatisering van het net.

Daarnaast mag ook eens onderstreept worden dat kleinere lijnen door DB soms stiefmoederlijk worden gehandeld. Komen die lijnen in handen van private partners, dan blijkt het al snel een succes: stijging van reizigersaantallen en heropening van eens gesloten stopplaatsen en stations.

De veralgeming "privatisering is sowieso slecht" klopt gewoonweg niet. Het wordt tijd dat u eventjes een ander plaatje oplegt en een onderscheid leert maken tussen de wijze waarop het in het VK aan toeging en de andere wijzen van privatisering.
Enkel het Britse reizigersverkeer werd volledig geprivatiseerd, overal elders blijft de overheid de belangrijkste rol spelen. In Duitsland blijft de overheid alomtegenwoordig. Overigens niet alle private lijntjes in uithoeken, het principe van Nederland en Duitsland, blijken een succes, in Nederland was er veel kritiek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:48   #5629
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U geraakt echt niet uit uw duaal denken, nietwaar?! Ik heb nergens gesteld dat privatisering op z'n Engels de oplossing is en al evenmin dat privatisering in het wilde weg het passend antwoord is. Niet zomin heb ik de stelling naar voor geschoven dat de overheid geen rol hoort te spelen in dit verhaal. De feiten leren dat de middenweg de juiste oplossing is.
Dat klopt, maar net dat is wel wat Zwitser, Cheminot, en belangrijker, andere adepten van de ongelimiteerde vrije markt in onze rechtse regering, willen.
Ik heb geen probleem met een gelimiteerde privatisering, of meer samenwerking tussen staat en privé, op voorwaarde dat de staat de touwtjes in handen houdt en winstbejag geen voorrang krijgt op dienstverlening of betaalbaarheid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:52   #5630
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zin voor drama? Nergens zie ik een tabel "maanden op voorhand" staan in het overzicht.

De eerste tabel is "één maand op voorhand", de tweede "één dag op voorhand". En bij die tabel blijkt dat het tarief lager ligt dan gelijkaardige ritten op het vasteland. Het wordt iets duurder als je dezelfde dag koopt maar buiten het spitsuur (en nog goedkoper dan in Duitsland).

Over dat laatste: die Duitse tarieven blijken ook niet echt van de poes en DB is toch nog altijd een staatsbedrijf.
Seat61 is een site voor voornamelijk bejaarde Britse treinreizigers die grote treinreizen maken in Europa en de rest van de wereld. Die hebben tijd genoeg om lang op voorhand te plannen.
De vergelijking is trouwens niet volledig correct, hierboven heb ik aangetoond dat zelfs als je een dag op voorhand boekt het VK nog altijd duurder is voor vergelijkbare afstanden en treinen.
Idd Duitsland is duur, maar je hebt net als in België allerlei promotietarieven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:53   #5631
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk eens aan... Hoor ik daar niet "eigen volk eerst"?
Op dat vlak volkomen terecht. Die bedrijven maken winst op kosten van de Britten en investeren het in hun eigen net.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:54   #5632
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat geen nationalisatie. Ook de overheid zal dan een contract van een bepaalde duur moeten neerleggen (EU-regels). Na die termijn komt het spoor weer vrij en is er weer de keuze.

Ouderwetse nationalisatie waarvan u droomt, kan niet naar de huidige EU-regels.
Het moet geen ouderwetse nationalisatie zijn, als de lijnen maar weer in handen van de staat komen, hoe, dat doet er niet toe.
Je ziet dat in Londen het staatsbedrijf het grootste deel van het Londense net terug toegewezen kreeg.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:56   #5633
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door welke referendum is dat dan wel gebeurd?
Van mij mag er gerust een referendum komen, de uitslag, volgens opiniepeilingen, staat vast. Maar gek genoeg stelt niemand dat voor binnen de conservatieve partij...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 11:57   #5634
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik heb nergens beweerd dat de vakbonden het grootste probleem zijn. Je bent weer aan het drogredeneren.
Het NcNulty rapport, waar jij toch ook graag regelmatig naar verwijst geeft de gestegen lonen als gevolg van de sterkte van de vakbonden als een van de oorzaken. Dat heb ik slechts herhaald.
Dat is bij ons niet anders, ook in Frankrijk staan de vakbonden erg sterk.
Dat verklaart niet waarom de Britse spoorwegen 40% minder efficiënt zijn...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:05   #5635
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
"Dat zie je" is blijkbaar jou manier om te zeggen "dat beeld ik mij in"...

Er worden op het Britse spoor helemaalgeen woekerwinsten gemaakt.
Hierboven genoeg voorbeelden gegeven van de tekortkomingen van het gezondheidssysteem in de VS vergeleken met Wet-Europa.
Veel duurder voor de bewoner, en ook duurder voor de staat. Beetje hetzelfde verhaal als de Britse spoorwegen dus... (maar nog dramatischer natuurlijk, het gaat om gezondheid)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:06   #5636
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Enkel het Britse reizigersverkeer werd volledig geprivatiseerd, overal elders blijft de overheid de belangrijkste rol spelen. In Duitsland blijft de overheid alomtegenwoordig. Overigens niet alle private lijntjes in uithoeken, het principe van Nederland en Duitsland, blijken een succes, in Nederland was er veel kritiek.
In Nederland is Rover uitermate tevreden over de geprivatiseerde lijnen. Na opstartproblemen waren de privé maatschappijen superieur aan de NS dienstverlening.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:07   #5637
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Van mij mag er gerust een referendum komen, de uitslag, volgens opiniepeilingen, staat vast. Maar gek genoeg stelt niemand dat voor binnen de conservatieve partij...
Welke opiniepeilingen buiten een obscure internet enquête...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:07   #5638
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar blijkbaar kunnen veel mensen die prijzen toch betalen. Want de treinen zitten vol.
En wat je in het VK wel hebt, dat je hier niet hebt, zijn lange afstands bussen, die op veel verbindingen een goedkoper alternatief vormen.
Die bussen zijn voor het gepeupel, de arme onderklasse. Zijn traag en niet comfortabel. Mensen die op tijd op hun werk moeten zijn hebben geen keuze, en moeten de trein nemen. Maar blij dat ze 17% van hun budget aan openbaar vervoer moeten besteden zijn ze niet.

Ik zou zeggen: we mogen blij zijn dat we in België wonen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:08   #5639
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Welke opiniepeilingen buiten een obscure internet enquête...
Officiële overheidssite, yougov...

https://yougov.co.uk/news/2015/08/06...eft-and-right/
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2016, 12:09   #5640
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het moet geen ouderwetse nationalisatie zijn, als de lijnen maar weer in handen van de staat komen, hoe, dat doet er niet toe.
Je ziet dat in Londen het staatsbedrijf het grootste deel van het Londense net terug toegewezen kreeg.
Maar daarmee is er geen verbetering want de problemen blijven hetzelfde: te weinig capaciteit, teveel reizigers, probleem om het plaatselijke verkeer en verkeer van buiten Londen te verweven,... Daar gaat een overheidsbedrijf niet veel aan veranderen.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be