Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2009, 07:33   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Zò technisch ben ik niet onderlegd, maar intuïtief zou ik denken dat vele kleine krachtbronnen nooit voldoende rendement halen om het beperkte verlies van rendement door transport van centrale elektriciteitsgeneratie te compenseren, toch?...
Ik ben nu precies ook geen ingenieur, maar heb toch al veel gelezen over verbrandingsmotoren. Een van mijn lievelingssites is bvb
http://peswiki.com/index.php/Main_Page

Nu ik heb hier zuiver academisch geredeneerd, ttz de realiteit zal wel altijd slechter zijn dan wat ik hier geschetst heb. Feitelijk ga je toch wel kleiner rijden volgens mij, want ik spreek al van de veronderstelling dat iedereen gaat rijden met een polo 3liter...

Je moet ook meer die wedstrijden eens volgen
voorbeeld www.solarteam.be Die rijden op zonneenergie 150km/u.... Maar als je daar gewoon een batterijtje zoals in onze auto's stopt, rij je gewoon naar brussel..
voorbeeld http://www.shell.com/home/content/ec...me_global.html
Daar rijden een pak wagentjes gewoon meer dan 3000km met 1 liter...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 14:49   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamaar Bekijk bericht
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Allemaal een goede avond. Mijn achtergrond is precies verkeerskunde/-statistieken.

Ik denk dat een en ander moet duidelijk gesteld worden.

Wanneer is een auto vervuilend ? Als hij niet presteert op een gunstig regime. Dat regime kan men aflezen op de toerenteller, dat staat in het midden van de schaal, juist boven het draaipunt van de wijzer. Zowel er boven als er onder is er een ongunstige verbranding waarbij niet alle brandstof wordt omgezet in CO2 en H2O. De nevenproducten zijn CO (agressief, er ontbreekt een zuurstofatoom), NO/NO2 (lucht bestaat uit 1/5de zuurstof en 4/5den stikstof. Bij abnormale temperaturen gaat deze stikstof met de zuurstof reageren en ontneemt warmte aan de verbranding waardoor meer brandstof verbruikt wordt), VOC (vluchtige organische componenten, delen van de brandstof die niet verbranden en via de uitlaat in de lucht komen, vooral benzeen, C6H6, is kanker verwekkend) en de fameuze PM (fijn stof, vooral bij diesels).

Een ideaal regime kan men rijden op autosnelwegen, zonder files, aan een constante snelheid. bv. 115 km/h in 5de aan 3'000 toeren of op gewestwegen 90 in 4de aan 3'000 tr/min. De grootste, giftige, vervuiling treedt op bij het versnellen of vertragen. Om die vervuiling op de autosnelwegen tegen te gaan moet men filevorming voorkomen, problemen tijdig aanduiden. Sleutelen aan de infrastructuur is de boodschap.

In stadsverkeer vervuilt een verbrandingsmotor meer dan buiten de stad gezien men steeds met variabele snelheden rijdt. De schade is hier het grootst omdat hier mensen wonen en zwakke weggebruikers naast het autoverkeer bewegen. Wij stellen dat de giftige uitstoot 22'000 doden/jaar kost (cijfers van 2003, gevolg van de situatie van 15-20 jaar voordien). Wij stellen dat de maatregelen van de laatste 10 jaar (drastische snelheidsverlaging, verergeren van de files) de directe doden wel zal doen dalen, maar de indirecte doden zal doen verdubbelen.

Wat kan de hybride hier bijdragen? Een hybride wagen heeft op de hoofdas een electromotor met grote diameter die ook als generator kan dienen. Bij het optrekken zal deze werken als motor, bij het vertragen zal hij werken als generator en de kinietische energie van de wagen afbouwen en opslaan in de batterijen. Bij het optrekken kan deze dan gerecupereerd worden. Hiermee bereikt men dat de verbrandingsmotor minder afwijkt van zijn gunstige regime toestand, waardoor minder giftige uitstoot en minder energie verbruik. Het zal nog een tijdje duren eer de autoindustrie dit perfect kan regelen, het gedrag van een chauffeur is moeilijk voorspelbaar en verschilt van persoon tot persoon. De oplage is te klein om de ontwikkelingskost te dekken en daarmee zal het nog een tijdje duren.

In de directe toekomst zal de hybridemotor niet veel bijdragen (te weinig wagens en optimalistie) aan het milieu. Het is dan ook essentiëel dat men de files oplost en zorgt voor algemeen vlotverkeer. Hoe dat moet heb ik beschreven in het standpunt van LDD, sleutelen aan de infrastructuur.

Wat je vergeet te vertellen is dat een batterij gelijkstroom is. Dat van gelijkstroom naar wisselstroom gaan er een verlies op zit (zoals je bvb een zonnepaneel van gelijkstroom naar wisselstroom omzet heb je ook een verlies )

Nu stel dat het 90% efficient gaat; Dan wil dat zeggen dat optrekken 10% verliest en remmen ook 10% verliest... Het is niet precies een elastiekje dat je zit aan te trekken en te lossen. Nu in de formule 1 zijn ze wel nog efficientere KERS systemen aan het ontwikkelen. Met vliegwieltjes bvb.

http://www.engadget.com/2008/04/23/f...very-system-i/

Ik durf er toch mijn hoofd op verwedden dat die KERS meer kans heeft om door te breken dan die batterijtjes...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 21:12   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Ik heb familie in Canada (BC) daar word de BTW volledig terug betaald voor een hybride auto. Dit is een stimulans om dit soort wagens te kopen komt daar ongeveer op dezelfde prijs als een zelfde type maar met gewone brandstof.
Spijtig genoeg hebben de Japanse merken de markt voor dit type wagens de markt veroverd, onze Europese merken kopen weeral mijlen achter
HOe kun je die BTW dan aftrekken op een zaak ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 02:51   #44
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Juist ergens gelezen dat de Toyota Prius de bestverkochte wagen was in Japan in juni. Dus een enorm succes, al weet ik niet of er daar subsidies voor waren, en of de hitlijst alleen kleine wagens betrof.
Nr.2 was de Suzuki Wagon R, nr.3 de Daihatsu Move. Beide zijn van die korte vierkante luciferdozen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 07:52   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Ik weet nu niet precies of je hybride technologie moet subsidieren, of niet gewoon moet focussen op het gebruiksgemiddelde en dat verbruik moet stimuleren...

Wat ben je met een 'benzine' hybrid die 5 liter verbruikt, als je met gelijk welk een 'goed afgestelde' diesel nog minder kunt verbruiken...

Ik denk dat ons model van subsidies die bvb < 100g CO2 emissie per km volgt dan toch het zuiverste op de graad is.

alhoewel dat getal zoiets bedriegelijks heeft:

Stel dat je het uitdrukt in 100.000km (wat een realistische gebruiksduur is van een auto) dan komt die auto uit op 10ton CO2, wat best een impressionant getal is want je beseft dan ineens dat die auto 10 keer meer CO2 produceert dan hij zelf weegt.

Dan spreek je bij een middeklassewagen over 15-20ton CO2
en dan spreek je bij een dikke SUV over 30ton C02

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 juli 2009 om 07:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:21   #46
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
allé vooruit, iemand moet toch een nieuwe thread openen ; bij deze dan maar:

Vind je het ok dat de overheid een subsidie geeft voor de Toyota Prius?; ik niet! Alle auto's moeten voldoen aan EURO-normen, hoe ze die behalen, maakt niet uit. De meer(aankoop)kost moet ook te verantwoorden zijn door een besparing op brandstof. Ik vind niet dat de overheid specifiek bepaalde technologiën moet subsidieren.

voila, the floor is yours!
On top of that, net na productie heeft de Prius zowat de hoogste ecologische voetafdruk van alle reguliere personenwagens.

Aan 20.000 km per jaar doet hij er 7 jaar over om beter te doen dan een éénvoudige VW Golf.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:22   #47
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Ik heb familie in Canada (BC) daar word de BTW volledig terug betaald voor een hybride auto. Dit is een stimulans om dit soort wagens te kopen komt daar ongeveer op dezelfde prijs als een zelfde type maar met gewone brandstof.
Spijtig genoeg hebben de Japanse merken de markt voor dit type wagens de markt veroverd, onze Europese merken kopen weeral mijlen achter
Achter lopen met?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:23   #48
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wij hebben iets beters als die hydride rommel: zuinige diesels. Volkswagen Polo, Seat Ibiza Ecomotive, enz....

De VW group merken zijn vrij goed hierin. Ook de nieuwe corsa is een pareltje kwa verbruik.

Een Prius haalt deze verbruiken niet hoor...
... en is ecologisch veel vervuilender ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:24   #49
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Nee, maar de eerste dieselhybride is wel op komst.
De batterijen van een hybride maken hem onmiddellijk tot zwakke leerling van de klas voor het vak ecologie
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:25   #50
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ja, als je een constante snelheid aanhoudt, zijn de wagens met enkel verbrandingsmotoren beter gezien het lager gewicht; maar met de stop-and-go cycli van typische verkeer scoort de Prius toch goed blijkbaar. Enfin, voor mij nog geen reden om te subsidieren; VW kan het inderdaad ook zónder een hybride systeem.

De plug-in hybrides zijn een ander verhaal...
U laat zich vangen door de Al Gore Marketing & reclame, er klopt niets van ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:26   #51
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
hybrides zijn enkel goed om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, als ze elektrisch rijden.
Globaal gezien zijn ze even vervuilend als andere wagens, want die elektriciteit in die batterijen komt er niet vanzelf, die worden opgeladen door het verstoken van extra (vervuilende) brandstof. (wet van behoud van energie)
komt daarbij het extra gewicht van batterijen en elektromotor die continu meegesleept worden.
De milieuhinder wordt enkel verplaatst, niet beperkt.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:53   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Hier heb ik een mooi tabelletje

Dit is bvb auto's een paar microcars en een paar SUV's door elkaar vergeleken
feitelijk bekijk je hier de kg CO2 die een auto maakt over 100.000km met het gewicht van de auto.

Je ziet dat de hummer inderdaad inefficient is, dat moesten we zelfs niet over nadenken.
Maar je ziet ook dat een BMW X6 Xdrive, met een soort 'hybride remrecuperatie' een heel efficiente auto is...

merk - gC02/km - gewicht - verhouding emissie/gewicht
Hummer 348 2246 15,49
chevrolet avea 132 1030 12,82
fiat punto d 119 965 12,33
Huyndai Tucson 184 1671 11,01
Freelander 194 1770 10,96
opel corsa d 119 1145 10,39
Honda CRV 173 1687 10,25
AudiQ5 175 1730 10,12
BMW X6 xDrive ! 217 2675 8,11

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 juli 2009 om 08:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:24   #53
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Hier heb ik een mooi tabelletje

Dit is bvb auto's een paar microcars en een paar SUV's door elkaar vergeleken
feitelijk bekijk je hier de kg CO2 die een auto maakt over 100.000km met het gewicht van de auto.

Je ziet dat de hummer inderdaad inefficient is, dat moesten we zelfs niet over nadenken.
Maar je ziet ook dat een BMW X6 Xdrive, met een soort 'hybride remrecuperatie' een heel efficiente auto is...

merk - gC02/km - gewicht - verhouding emissie/gewicht
  • Hummer 348 2246 15,49
  • chevrolet avea 132 1030 12,82
  • fiat punto d 119 965 12,33
  • Huyndai Tucson 184 1671 11,01
  • Freelander 194 1770 10,96
  • opel corsa d 119 1145 10,39
  • Honda CRV 173 1687 10,25
  • AudiQ5 175 1730 10,12
  • BMW X6 xDrive ! 217 2675 8,11
Jij gaat hier enkel uit van verbruik en niet van productie?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 7 juli 2009 om 09:36.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 10:15   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik weet nu niet precies of je hybride technologie moet subsidieren, of niet gewoon moet focussen op het gebruiksgemiddelde en dat verbruik moet stimuleren...

Wat ben je met een 'benzine' hybrid die 5 liter verbruikt, als je met gelijk welk een 'goed afgestelde' diesel nog minder kunt verbruiken...

Ik denk dat ons model van subsidies die bvb < 100g CO2 emissie per km volgt dan toch het zuiverste op de graad is.
Bij gelijk brandstofverbruik is benzine altijd "milieuvriendelijker" als dieselverbruik, je hoeft er gewoon de grenzen van de Euronormen op na te zien (enkel CO zal benzine slechter zijn), vooral de uitstoot PM en NOx is bij de minderwaardige diesel een probleem.

En vergeet ook niet dat ook bij gelijk verbruik de diesel 12-13 % meer broeikasgas CO² uitstoot.
http://de.wikipedia.org/wiki/Treibst..._in_g.2Fkm_CO2

Dat is een van de redenen waarom de Prius een benzinehybride is en geen dieselhybride, de tweede reden is dat een dieselmotor altijd zwaarder uitvalt (stevigheid+isolatie tegen lawaai) als een lichte kleinere benzinemotor; het mindere rendement en koppel bij lagere toeren van de benzinemotor wordt volledig overgenomen door de electromotor.
En aangezien de Prius niet te zwaar mocht worden...

Ik zie alleszins nog meer toekomst in een efficiënte (kleine) lichte turbobenzinehybride als in een turbodieselhybride. De Prius-benzinemotor is daar wat ouderwets en te zwak, maar het is natuurlijk ook een kwestie van prijs.

Zuinigere (directe injectie) en downsizingturbobenzine´s zijn sowieso aan ´t opkomen.

vb
Citaat:
Motor-Bauart / Ventile pro Zylinder 4-Zylinder-Ottomotor / 4
Einspritzung / Aufladung Direkteinspritzung / Twincharger
Hubraum, Liter / cm³ 1,4 / 1390
Max. Leistung, kW (PS) bei 1/min 118 (160) / 5800
Max. Drehmoment, Nm bei 1/min 240 / 1500 - 4500
Emissionsklasse Euro 5 6)
Getriebevariante 6-Gang-Schaltgetriebe
Batterie A (Ah) 220 (44)
Generator, A 140

Gewichte, kg
Leergewicht, 2-türig 1) 1346

Höchstgeschwindigkeit, km/h
mit Schaltgetriebe 220
mit Automatikgetriebe / DSG ./.

Beschleunigung
von 0-80 / 0-100 / 80-120 km/h, s *
mit Schaltgetriebe 5,8 / 8,0 / 12,0
mit Automatikgetriebe / DSG ./.

Kraftstoffverbrauch, l/100 km 3)
Kraftstoffart Superbenzin bleifrei, min. 95 ROZ
innerorts 8,1
außerorts 5,2
kombiniert 6,3
CO2-Emission kombiniert, g/km 145
Steek deze kleine twinchargerbenzinemotor 1,4 liter 160 PK eens in de Priushybride ipv de Priusbenzine van 98 PK (nieuwste versie 2009)...

In elk geval was de Prius aan een verbetering toe van zijn benzinemotor en hierzie:
http://www.vroom.be/nl/autonieuws/67...rius-2009.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Prius#Prius_ZHW30

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2009 om 10:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 10:32   #55
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij gelijk brandstofverbruik is benzine altijd "milieuvriendelijker" als dieselverbruik, je hoeft er gewoon de grenzen van de Euronormen op na te zien (enkel CO zal benzine slechter zijn), vooral de uitstoot PM en NOx is bij de minderwaardige diesel een probleem.
Niet correct, Benzine bevat enkele kankerverwekkende producten die in Diesel totaal niet voorkomen, benzeenringen om er maar eentje te noemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En vergeet ook niet dat ook bij gelijk verbruik de diesel 12-13 % meer broeikasgas CO² uitstoot.
Alweer niet correct, Wanneer uitgerust met een koolstoffilter is de uitsoot voor beiden gelijkwaardig en die van diesel (met) zelfs lager dan benzine (zonder).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zie alleszins nog meer toekomst in een efficiënte (kleine) lichte turbobenzinehybride als in een turbodieselhybride. De Prius-benzinemotor is daar wat ouderwets en te zwak, maar het is natuurlijk ook een kwestie van prijs.
Hybrides blijven monsters in productie, de Batterijen zorgen steeds voor een zware ecologische voetafdruk die pas na heel veel kilometers kan worden gecompenseerd en dikwijls niet kan worden ingehaald.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zuinigere (directe injectie) en downsizingturbobenzine´s zijn sowieso aan ´t opkomen.
Correct
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 11:10   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Niet correct, Benzine bevat enkele kankerverwekkende producten die in Diesel totaal niet voorkomen, benzeenringen om er maar eentje te noemen.
En verder nog iets... ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Alweer niet correct, Wanneer uitgerust met een koolstoffilter is de uitsoot voor beiden gelijkwaardig en die van diesel (met) zelfs lager dan benzine (zonder).
even nog eens citeren, en lees opnieuw:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michel
En vergeet ook niet dat ook bij gelijk verbruik de diesel 12-13 % meer broeikasgas CO² uitstoot.
Sinds wanneer wordt broeikasgas Koolstofdioxide of CO2 tegengehouden door een koolstoffilter ? Waar zit dat in het uitlaatsysteem, geef eens een link ?

Een roetfilter ken ik, die zorgt voor een naverbranding (met extra schadelijke stoffen) van de dikkere roetdeeltjes (PM10) die in extra CO² omgezet worden en door de uitlaat geblazen worden tesamen met de ultrafijne veel kleinere als << PM 10 die de filter niet tegenhoudt.
Een roetfilter gaat altijd gepaard met 2-4% meerverbruik, dus ook meer CO2 of koolstofdioxide.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter


Hoeveel PM 2,5, PM 1, PM 0,1 ... stoot een roetgefilterde diesel uit vergeleken met een gelijkwaardige euronorm-benzine ?
En met "hoeveel" PAK´s ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roet_(materie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Soot
http://de.wikipedia.org/wiki/Ru%C3%9F enz...

mss kun je dat dan even verbeteren

Houden dieselroetfilters alle PM-deeltjes ook de navenant gevaarlijkere ultrafijnste tegen ? Geloof jij daaraan ?
(zie D-ref, de wetenschap is daar andere mening...)

Wat gebeurt er met het roetas in de roetfilter na verloop van tijd ?

Klopt het dan niet dat fijn dieselroet bij dezelfde hoeveelheid 10 x maal meer "kankerverwekkender" is als fijn benzineroet ?

Ik vind voorlopig de wetenschappelijke link niet meer (was een Duitse)
ik geef je voorlopig deze:
Citaat:
http://www.umweltbrief.de/neu/html/a...ussSchaden.txt

Im direkten Vergleich zwischen Benziner und Diesel hat Diesel das zehnfache
Krebs auslösende Potenzial (lt. Frauenhofer-Institut).
Trotz "Rußfilter" haben die feinen und ultrafeinen Rußpartikel stark zugenommen. "Es ist tragisch, aber durch die Filtersysteme ist der Ruß gefährlicher geworden als früher", urteilt Umweltmediziner Prof. Hans Schweinsfurth. "Bei den feinen und ultrafeinen Partikeln versagen die natürlichen Abwehrmechanismen der Lunge." Laut Sachverständigenrat werden durch feinste Dieselpartikel Erkrankungen der Atemwege, des Herzens und des Kreislaufs sowie Allergien
hervorgerufen. Sogar Herzinfarkte können sie auslösen. Kinder sind besonders
gefährdet.

Dieselrußpartikel fördern auch viel mehr CO2 als bisher angenommen! Die Autoindustrie hat bislang Dieselfahrzeuge als "umweltfreundlich und sparsam"
angepriesen und der günstigere Spritpreis hat viele Kunden angelockt.
ook:
http://www.krebs-durch-diesel.de/diesfakt.htm

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Hybrides blijven monsters in productie, de Batterijen zorgen steeds voor een zware ecologische voetafdruk die pas na heel veel kilometers kan worden gecompenseerd en dikwijls niet kan worden ingehaald.
Correct ... aan die batterijen is er nog veel werk.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2009 om 11:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 11:49   #57
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Ik las dat onze regering van plan is ter stimulering van de economie, het creeëren van banen en het tegengaan van de global warming om electrische auto's vrij te stellen van de aanschafbelastingen.
Dus de belastingbetalers gaan met zijn allen zorgen voor goedkopere auto's voor milieu bewuste groenfanaten.
Wie weet gaan dan die geprojecteerde 10.000 oplaadpunten in Amsterdam er echt komen.
Het zal wel wensdenken zijn wat betreft economie en werkgelegenheid: die auto's zullen wel in China gemaakt worden. Industriëele productie in Nederland loopt sterk terug en zal met de komende CO2 certificaten handel verder terug lopen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 11:53   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Dan toch maar een wiki-link nareiken:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...partikelfilter

vooral over de wetenschappelijk onderbouwde kritiek op de "werkzaamheid" van dieselroetfilters:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...BCr_die_Umwelt
[...
Darüber hinaus entstehen durch den Rußabbrand auch Sekundäremissionen. Entwicklungsingenieure von Opel haben nachgewiesen, dass ein Dieselrußpartikelfilter polyzyklische aromatische Kohlenwasserstoffe (PAKs, insbesondere Benzo(a)pyrene) in sehr erhöhter Konzentration erzeugen und diese während der Regeneration freigeben. Diese müssten nach dem DPF eigentlich mit einem zusätzlichen Katalysator entfernt werden. Beim Verbrennen von PAKs (Benzole, Toluole etc.) bei niedriger Temperatur, wie es bei der Regenerationstemperatur um die 250 bis 500 °C der Fall ist, können unter Umständen sogar Dioxine und Furane entstehen. Dies wurde vom Schweizer Bundesamt für Umwelt (BAFU) bereits nachgewiesen. Dieselrußpartikelfilter können auch den Ausstoß von Stickstoffoxiden (NOx) erhöhen. Daher könnte diese Technik beträchtliche, bis dato nicht weiter beachtete negative Auswirkungen haben. Erst kürzlich wurde von Dr. Ulrich Pöschl und Dr. Michael Weller (Technische Universität München) eine längst bekannte Theorie erneut aufgeworfen. Dabei bewiesen sie, dass natürliche Proteine mit Stickstoffoxiden und Ozon reagieren und effizient nitriert werden. Die entstehenden Nitroproteine enthalten anstatt der natürlichen Aminosäure Tyrosin das chemisch modifizierte Derivat Nitrotyrosin. Nitrierte Proteine rufen, laut immunologischen Studien, besonders starke allergische Reaktionen des menschlichen Immunsystems hervor. Diese Vermutung bestätigt sich durch erste Ergebnisse gezielter biochemischer Experimente.

Andere Experten und selbst Hersteller zweifeln an der versprochenen Wirkung der Dieselrußpartikelfilter. Im Buch „Minimierung der Partikelemissionen von Verbrennungsmotoren“ (ISBN 3-8169-2430-1, Expert Verlag) zeigen Messungen von Prof. Dr. Heinz Burtscher, Fachhochschule Aargau/Windisch in der Schweiz, dass der Abscheide-Wirkungsgrad der wanddurchströmten Partikelfilter speziell im Bereich 10 bis 500 Nanometer nicht den gewünschten und geforderten hohen Abscheide-Wirkungsgrad von 99 % aufweisen. Im Gegenteil: Diese Feinstpartikelzahlen steigen sogar noch an. Hierbei handelt es sich um Aerosole, die durch den Filter quasi zerlegt werden.
...]
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:23   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
http://www.umweltbrief.de/neu/html/a...ussSchaden.txt

Trotz "Rußfilter" haben die feinen und ultrafeinen Rußpartikel stark zugenommen.
"Es ist tragisch, aber durch die Filtersysteme ist der Ruß gefährlicher geworden als früher", urteilt Umweltmediziner Prof. Hans Schweinsfurth.

"Bei den feinen und ultrafeinen Partikeln versagen die natürlichen Abwehrmechanismen der Lunge." Laut Sachverständigenrat werden durch feinste Dieselpartikel Erkrankungen der Atemwege, des Herzens und des Kreislaufs sowie Allergien hervorgerufen. Sogar Herzinfarkte können sie auslösen. Kinder sind besonders gefährdet.
Ik heb vorige quote eens grondig nagecheckt, het is alleszins een zeer aktieve longenexpert...:
Citaat:
http://de.wikibooks.org/wiki/Lunge:_...Lungenexperten
Aktive Lungenexperten
Prof. Dr. med. Hans Schweisfurth (Pneumologe, Umweltmediziner) vom Carl-Thiem-Klinikum Cottbus
Citaat:
http://www.lr-online.de/tipps-und-tr...t15827,1542634
Prof. Dr. Hans Schweisfurth, Leiter der Lungenklinik Kolkwitz, die ein Außenstandort des Cottbuser Carl-Thiem-Klinikums (CTK) ist.

Die Klinik ist neben Essen das zweite Sarkoidose-Zentrum Deutschlands und traditionell mit der Krankheit verbunden. Prof. Dr. Scharkoff, der bis zu seinem Tod Chefarzt der Kolkwitzer Lungenklinik war, forschte nach den Ursachen und Therapiemöglichkeiten der Erkrankung. Nun hat diese Aufgabe Prof. Dr. Hans Schweisfurth übernommen und schildert die Auswirkungen: "Bei Sarkoidose trifft es fast immer die Lunge, daneben können auch Augen, Herz, Haut, die Knochen und das Nervensystem erkranken. Atemnot , Sehstörung, Gelenkschmerzen, Muskelausfälle – mit diesen Symptomen kann sich Sarkoidose äußern", so Hans Schweisfurth.
en:
http://www.umweltmedizin.de/content/...540&artid=9667
Citaat:
http://www.ctk.de/Carl-Thiem-Kliniku...h.564.0.2.html
Umzug der III. Medizinischen Klinik vom Standort Kolkwitz zum Hauptstandort in Cottbus.
De longenkliniek Kolkwitz is in nov 2007 verhuist naar de hoofdkliniek in Cottbus.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2009 om 12:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:12   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Men zou er beter eerst mee beginnen van het koopgedrag van de mensen te veranderen en het kopen van kleine lichte wagens met een kleine cilinder inhoud aanmoedigen.

Daarnaast zou men het overschakelen op gasmotoren moeten bevorderen, want deze zijn en blijven nog steeds de meest milieuvriendelijkste motoren. Waarnaast het overschakelen van fossiele gas( LPG) naar biogas geen extra technische aanpassingen vraagt en dus ook geen extra gewicht veroorzaakt.

Het overschakelen op elektrische of hybride wagens is milieutechnisch zelfs af te raden, daar deze wagens steeds een opslagplaats voor hun energie nodig hebben en dat deze opslagplaatsen niet enkel bij hun bouw, maar zelfs veel meer na hun uitwerking nemen, zeer milieubelastend zijn.
Daarbij veroorzaken deze opslagplaatsen tijden het heropslagen van energie niet enkel milieuschadelijke gassen, maar ook zeer explosieve gassen. Welke deze voertuigen dus niet enkel milieuonvriendelijker maken dan de gewone verbrandingsmotoren, maar hen ook veel gevaarlijker maken tijdens het gebruik en bij mogelijke gebeurtelijke ongevallen.

Daarnaast hebben de opslagplaatsen van elektriciteit ook nog steeds zuren nodig om hun energie te kunnen opslagen en terug te geven. En deze zuren zijn zelfs milieuonvriendelijker en gevaarlijker als de onbeschermde plutonium in een stad.
Milieutechnisch gezien is zelfs een meltdown van een kerncentrale minder erg dan een lek in een elektriciteitsopslagplaats,( beter gekend als een batterij)
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be