Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2018, 13:54   #1
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard Bestaande woning tov nieuwbouw

Ik ben momenteel nogal op huizenjacht en ik stel me eigenlijk de vraag, wat is de logica achter 21% btw op nieuwbouw woningen? Een woning zou ik bezwaarlijk een luxe durven noemen dus buiten dat het voor de overheid financieel interessant is (wat vast de reden is) zie ik de logica niet. Er zijn natuurlijk sociale koopwoningen maar de wachtlijsten daarvan zijn al een discussie op zich waard.

Ik zie immers zoveel huizen op zoekertjessites waar ik me nogal snel de bedenking maak dat ze afbreken en iets nieuws plaatsen waarschijnlijk goedkoper (als het niet voor de btw was) en effectiever zou zijn dan de lapmiddelen die ik reeds gerenoveerde woningen zie. Vanuit ecologisch aspect idem gezien nieuwbouw veel beter geïsoleerd is en bovendien verplichtingen heeft rond groene stroom wat dus ook voor de klimaatdoelstellingen interessant is. Ik ben nogal ecologisch ingesteld maar ik kijk ook naar mijn rekening en het wringt wat dat ik eigenlijk beter iets ecologisch onverantwoord kan kopen en daar wat renovaties aan laten doen. Zonder extreme kosten kom je echter niet in de buurt van nieuwbouw (hoe realistisch de nieuwbouw normen zijn is op zich ook al een andere discussie waard vermoed ik).

Wat is jullie mening hierover?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2018, 14:46   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Nieuwbouw is het fijnste. Alles nieuw, zoals gij het wenst. Ook zo ecologisch als het kan.

Maar daar hangt een prijskaartje aan vast, plus vaak is het ook compromissen maken kwa locatie en grootte van het perceel.

Ik heb een jaren 90 huis gekocht op een mooi perceel van 9a, in een zeer rustige buurt en straat. Zelfs al heb je het geld: vind maar eens een bouwgrond van 9a in een rustige buurt, dicht bij de scholen. Ofwel zijn die gereserveerd voor de kleinkinderen, ofwel peperduur. Het is zelfs zo dat men meer kan vragen indien men verkavelt naar 2 halfopen bebouwingen. Dus dat gebeurt altijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2018, 15:08   #3
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Het compromis op vlak van grootte van het perceel etc stoort me niet zolang er nog wat groen in de buurt is (park op fietsafstand bvb.). Ik hoef er ook niet noodzakelijk een beloning voor, kijk maar naar de problemen van zonnepanelen, maar 21% BTW voelt wel als een zware afstraffing en dus het andere uiterste. Ik heb dan ook weer ergens de schrik dat als ik nu iets ouders koop ze binnen een paar jaar bestaande woningen ook renovatieverplichtingen opleggen belastingen op "vervuilende" woningen heffen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2018, 17:17   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Het compromis op vlak van grootte van het perceel etc stoort me niet zolang er nog wat groen in de buurt is (park op fietsafstand bvb.). Ik hoef er ook niet noodzakelijk een beloning voor, kijk maar naar de problemen van zonnepanelen, maar 21% BTW voelt wel als een zware afstraffing en dus het andere uiterste. Ik heb dan ook weer ergens de schrik dat als ik nu iets ouders koop ze binnen een paar jaar bestaande woningen ook renovatieverplichtingen opleggen belastingen op "vervuilende" woningen heffen.
Er zijn plannen om de btw te verlagen naar 6 % indien je een oud huis omduwt op hetzelfde perceel (vgl. met renovatie). Volgens mij is dat reeds zo in enkele steden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be