Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2018, 22:06   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard Nieuwe auto kopen

Als zelfstandige wil ik voor het eerst een fatsoenlijke auto kopen. Nieuw

Enkele dingen die belangrijk zijn:

- Hij moet lage CO2 uitstoot hebben, om op die manier voor een hoog percentage te kunnen inbrengen als beroepskost. Vervuilende wagens (130g CO2/km en meer) kunnen minder worden ingebracht dan wagens met minder dan 100g CO2/km.

- minstens 100pk om zijn plan te kunnen trekken op de autosnelweg

- zuinig in verbruik

- betaalbare verzekering

- goede restwaarde bij verkoop. Na 5 jaar wil ik doorverkopen want ik moet beroepskosten maken om de belastingdruk omlaag te krijgen

Wat vinden jullie interessante auto's?

En is het eigenlijk wel de moeite om 25-30 duizend euro in een auto te steken als eentje van 15000 je probleemloos overal brengt?

Bvb een Citroën met 85-90 pk (niet geweldig maar het zou nog gaan), lage CO2 uitstoot dus voor 90% in te brengen, laag verbruik en kost maar 13000 via Cardoen. Maar geen idee wat ik daar na 5 jaar nog voor krijg.

Ik zou ook kunnen gaan voor een betere auto van bvb 25000 euro. Meer kosten om in te brengen dus minder belasting betalen (grootste voordeel tov voor een goedkopere auto gaan). Maar het is maar de vraag wat je na 5 jaar nog voor zo'n auto krijgt
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 22:10   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.617
Standaard

Ik schreef het al eerder maar ik denk dat als je ergens de wagens die op een bepaald ogenblik op een snelweg rijden laat stoppen en vraagt aan de bestuurder(s) of het zijn eigen wagen is dat er niet veel zullen zijn die ja zullen zeggen of knikken.

Leasings en bedrijfswagens.

Dit even terzijde zijnde: 'Mijn autoke is van mij punt'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 december 2018 om 22:11.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 22:11   #3
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Voor rijplezier let op het koppel bij lage toeren.
Turbomotoren leveren meestal een vrij hoog koppel bij lagere toerentallen, benzine of turbo.
Beter een nieuwe.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 22 december 2018 om 22:11.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 23:04   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vanaf 2018: aftrek zoals vennootschap. Als het wetsontwerp definitief wet wordt, dan zal de regeling voor vennootschappen ook gelden voor eenmanszaken. Concreet zal dus vanaf 01.01.2018 de aftrek van de autokosten voor uw eenmanszaak ook variëren in functie van de CO2 -uitstoot, met een minimum van 50% en een maximum van 120%. Brandstofkosten blijven 75% aftrekbaar.

Concreet. Vanaf 2018 maakt het dus wél uit of u een vervuilende of milieuvriendelijke auto koopt. Het kantelpunt bevindt zich ter zake voor dieselwagens op een CO2 -uitstoot tussen 116 en 145 g. Voor benzinewagens is dat 126 tot 155 g. Die categorie van wagens komt nl. overeen met de huidige 75%-aftrek voor eenmanszaken, terwijl het aftrekpercentage begint te stijgen naargelang de CO2 -uitstoot lager is, maar vooral ook begint te dalen naargelang die CO2 -uitstoot hoger is.

Vanaf 2020: invoering van aftrekformule. Dat komt er ook nog bij. Vanaf 2020 zullen nl. de aftrekpercentages, voor vennootschappen én voor eenmanszaken, nog eens naar beneden herzien worden aan de hand van een specifieke formule, nl. 120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal g CO2 /km). Voor dieselauto’s is de coëfficiënt 1, terwijl die bv. voor een benzineauto 0,95 bedraagt. De aftrek is max. 100% en min. 50%, tenzij de CO2 -uitstoot hoger is dan 200 g/km, want dan zakt de aftrek naar 40%.

Let op! ‘Fake’ of zgn. plug-inhybrides met een batterij kleiner dan 0,6 kWh per 100 kg autogewicht, worden vanaf 2020 fiscaal afgestraft, want dan telt de CO2 -uitstoot van de niet-hybrideversie. Is die er niet, dan geldt de CO2 -uitstoot van de hybride x 2,5.

En dan heb je nog de voordelen alle aard belasting ook.

Bottom line; een wagen is niet fiscaal in je voordeel nu

Koop iets anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 23:29   #5
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Als zelfstandige wil ik voor het eerst een fatsoenlijke auto kopen. Nieuw

Enkele dingen die belangrijk zijn:

- Hij moet lage CO2 uitstoot hebben, om op die manier voor een hoog percentage te kunnen inbrengen als beroepskost. Vervuilende wagens (130g CO2/km en meer) kunnen minder worden ingebracht dan wagens met minder dan 100g CO2/km.

- minstens 100pk om zijn plan te kunnen trekken op de autosnelweg

- zuinig in verbruik

- betaalbare verzekering

- goede restwaarde bij verkoop. Na 5 jaar wil ik doorverkopen want ik moet beroepskosten maken om de belastingdruk omlaag te krijgen

Wat vinden jullie interessante auto's?

En is het eigenlijk wel de moeite om 25-30 duizend euro in een auto te steken als eentje van 15000 je probleemloos overal brengt?

Bvb een Citroën met 85-90 pk (niet geweldig maar het zou nog gaan), lage CO2 uitstoot dus voor 90% in te brengen, laag verbruik en kost maar 13000 via Cardoen. Maar geen idee wat ik daar na 5 jaar nog voor krijg.

Ik zou ook kunnen gaan voor een betere auto van bvb 25000 euro. Meer kosten om in te brengen dus minder belasting betalen (grootste voordeel tov voor een goedkopere auto gaan). Maar het is maar de vraag wat je na 5 jaar nog voor zo'n auto krijgt
Is een BMW 330e niets voor U? https://www.bmw.be/nl/all-models/3-r...nspireren.html
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 23:30   #6
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik schreef het al eerder maar ik denk dat als je ergens de wagens die op een bepaald ogenblik op een snelweg rijden laat stoppen en vraagt aan de bestuurder(s) of het zijn eigen wagen is dat er niet veel zullen zijn die ja zullen zeggen of knikken.

Leasings en bedrijfswagens.

Dit even terzijde zijnde: 'Mijn autoke is van mij punt'
Omdat zelfstandigen wagens leasen/huren van een bank die dus eigenaar is. Maar na de lease periode kan de bestuurder de wagen van de bank overkopen voor een vooraf bepaald restbedrag.

Ik heb bvb een lease plan laten uitwerken van zo'n 350 euro/maand, en na 5 jaar zou ik de auto voor 3000 euro van de bank kunnen overkopen. Vervolgens onmiddellijk verkopen voor 10 000.

Ik zie niet echt wat de meerwaarde van leasen is tov zelf kopen en op 5 jaar afschrijven, en dan verkopen voor 10 000. Maar er moet een reden voor zijn en het zal iets met belasting te maken hebben
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 22 december 2018 om 23:32.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 23:46   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Omdat zelfstandigen wagens leasen/huren van een bank die dus eigenaar is. Maar na de lease periode kan de bestuurder de wagen van de bank overkopen voor een vooraf bepaald restbedrag.

Ik heb bvb een lease plan laten uitwerken van zo'n 350 euro/maand, en na 5 jaar zou ik de auto voor 3000 euro van de bank kunnen overkopen. Vervolgens onmiddellijk verkopen voor 10 000.

Ik zie niet echt wat de meerwaarde van leasen is tov zelf kopen en op 5 jaar afschrijven, en dan verkopen voor 10 000. Maar er moet een reden voor zijn en het zal iets met belasting te maken hebben
Dat heeft niks met belasting te maken

Wel met comfort dat je geen voorschotten en zo moet betalen.

Maar nogmaals, de zelfstandige koopt ofwel een goedkope wagen om die belasting op alle gebruik zo laag mogelijk te houden (1250€/j).

Of koopt hem prive buiten de zaak ( de betere zelfstandige die wel kan denken)

Of koopt een lichte vracht. ( beste)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 00:17   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Je kan hem inderdaad ook prive kopen en jezelf een km vergoeding uitkeren uit je vennootschap ?

0.34 cent/km wordt geaccepteerd ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 00:18   #9
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar nogmaals, de zelfstandige koopt ofwel een goedkope wagen om die belasting op alle gebruik zo laag mogelijk te houden (1250€/j).

Of koopt hem prive buiten de zaak ( de betere zelfstandige die wel kan denken)

Of koopt een lichte vracht. ( beste)
Hier ben ik niet helemaal mee.
Wat zou je eigenlijk doen in mijn situatie?
Jonge man (moet nog een huis kopen), met een jaarinkomen van momenteel rond de 70 000 euro bruto (100 000 - 30 000 voor huur, materiaal, klanten). Ik werk wel voor iemand. Als ik het zelf ga doen zal ik meer overhouden omdat ik geen huur moet betalen. Komend jaar ga ik evolueren naar iets tussen 80 en 90 000 bruto.

Behalve de aankoop van de auto en het benzineverbruik heb ik weinig kosten om in te brengen, en dus word ik maw kapotbelast door vadertje staat. Ik zoek een nuttige aftrekpost maar kom momenteel niet veel verder dan opleidingskosten.

Veel jonge mannelijke zelfstandigen kopen dure auto's als soort van jongensdroom, om toch maar kosten te maken. Ik vind dat dom omdat een auto van 50 000 euro over 10 jaar geen cent meer waard is. Maak je kosten, doe het dan voor iets dat op lange termijn rendeert (een gebouw bvb)

Mijn ouders vinden dat ik op een fatsoenlijke duurzame auto van rond de 25 000 euro moet mikken. Afschrijven op 5 jaar dus 5000 euro per jaar in te brengen.
Helpt wel wat om de belastingdruk omlaag te krijgen, maar toch niet voldoende
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 00:32.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 00:20   #10
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je kan hem inderdaad ook prive kopen en jezelf een km vergoeding uitkeren uit je vennootschap ?

0.34 cent/km wordt geaccepteerd ?
Ik maak geen deel uit van de vennootschap. Ben een eenmanszaak en ik zie klanten bij de eigenaar van een pand. Eigenlijk ben ik een schijnzelfstandige
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 01:20   #11
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik maak geen deel uit van de vennootschap. Ben een eenmanszaak en ik zie klanten bij de eigenaar van een pand. Eigenlijk ben ik een schijnzelfstandige
Akkefoei!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:20   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Omdat zelfstandigen wagens leasen/huren van een bank die dus eigenaar is. Maar na de lease periode kan de bestuurder de wagen van de bank overkopen voor een vooraf bepaald restbedrag.

Ik heb bvb een lease plan laten uitwerken van zo'n 350 euro/maand, en na 5 jaar zou ik de auto voor 3000 euro van de bank kunnen overkopen. Vervolgens onmiddellijk verkopen voor 10 000.

Ik zie niet echt wat de meerwaarde van leasen is tov zelf kopen en op 5 jaar afschrijven, en dan verkopen voor 10 000. Maar er moet een reden voor zijn en het zal iets met belasting te maken hebben
Vraag is natuurlijk:

Aankoopwaarde leaseauto (nieuw)
wat er in dat pakket zit
Is er kilometerbeperking
...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:21   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je kan hem inderdaad ook prive kopen en jezelf een km vergoeding uitkeren uit je vennootschap ?

0.34 cent/km wordt geaccepteerd ?
Ik dacht dat het momenteel 0,33 ct was.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:22   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Hier ben ik niet helemaal mee.
Wat zou je eigenlijk doen in mijn situatie?
Jonge man (moet nog een huis kopen), met een jaarinkomen van momenteel rond de 70 000 euro bruto (100 000 - 30 000 voor huur, materiaal, klanten). Ik werk wel voor iemand. Als ik het zelf ga doen zal ik meer overhouden omdat ik geen huur moet betalen. Komend jaar ga ik evolueren naar iets tussen 80 en 90 000 bruto.

Behalve de aankoop van de auto en het benzineverbruik heb ik weinig kosten om in te brengen, en dus word ik maw kapotbelast door vadertje staat. Ik zoek een nuttige aftrekpost maar kom momenteel niet veel verder dan opleidingskosten.

Veel jonge mannelijke zelfstandigen kopen dure auto's als soort van jongensdroom, om toch maar kosten te maken. Ik vind dat dom omdat een auto van 50 000 euro over 10 jaar geen cent meer waard is. Maak je kosten, doe het dan voor iets dat op lange termijn rendeert (een gebouw bvb)

Mijn ouders vinden dat ik op een fatsoenlijke duurzame auto van rond de 25 000 euro moet mikken. Afschrijven op 5 jaar dus 5000 euro per jaar in te brengen.
Helpt wel wat om de belastingdruk omlaag te krijgen, maar toch niet voldoende
Als je hem nadien verkoopt, moet je deze factuur wel boeken als inkomsten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:29   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Hier ben ik niet helemaal mee.
Wat zou je eigenlijk doen in mijn situatie?
Jonge man (moet nog een huis kopen), met een jaarinkomen van momenteel rond de 70 000 euro bruto (100 000 - 30 000 voor huur, materiaal, klanten). Ik werk wel voor iemand. Als ik het zelf ga doen zal ik meer overhouden omdat ik geen huur moet betalen. Komend jaar ga ik evolueren naar iets tussen 80 en 90 000 bruto.

Behalve de aankoop van de auto en het benzineverbruik heb ik weinig kosten om in te brengen, en dus word ik maw kapotbelast door vadertje staat. Ik zoek een nuttige aftrekpost maar kom momenteel niet veel verder dan opleidingskosten.
Veel jonge mannelijke zelfstandigen kopen dure auto's als soort van jongensdroom, om toch maar kosten te maken. Ik vind dat dom omdat een auto van 50 000 euro over 10 jaar geen cent meer waard is. Maak je kosten, doe het dan voor iets dat op lange termijn rendeert (een gebouw bvb)
Mijn ouders vinden dat ik op een fatsoenlijke duurzame auto van rond de 25 000 euro moet mikken. Afschrijven op 5 jaar dus 5000 euro per jaar in te brengen.
Helpt wel wat om de belastingdruk omlaag te krijgen, maar toch niet voldoende
Snapt ge waar ik naartoe refereer als mentaliteit voor een zelfstandige? Indien niet: contacteer misschien tavek...
Ik denk dat ge echt niet goed bezig zijt, hoor. (Cela n'engage que moi, he!)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 23 december 2018 om 07:30.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:33   #16
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als je hem nadien verkoopt, moet je deze factuur wel boeken als inkomsten.
Inderdaad, en zwaar op afdokken aan de staat.

Eurosceptic heeft blijkbaar weinig kaas gegeten van dergelijke zaken maar dat wist ik al. Een goede boekhouder zou wonderen doen in plaats van alles te vragen op een forum
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:35   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Snapt ge waar ik naartoe refereer als mentaliteit voor een zelfstandige? Indien niet: contacteer misschien tavek...
Ik denk dat ge echt niet goed bezig zijt, hoor. (Cela n'engage que moi, he!)
Ik denk dat ook. Als uw ouders raad moeten geven over dergelijk belangrijke aankopen dan is het hoog tijd om jezelf eens te heroriënteren als zelfstandige en te kijken bij wie je wel terecht kan met dergelijke vragen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:40   #18
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Inderdaad, en zwaar op afdokken aan de staat.

Eurosceptic heeft blijkbaar weinig kaas gegeten van dergelijke zaken maar dat wist ik al. Een goede boekhouder zou wonderen doen in plaats van alles te vragen op een forum
En die kost kan hij ineens opnemen
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:48   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Snapt ge waar ik naartoe refereer als mentaliteit voor een zelfstandige? Indien niet: contacteer misschien tavek...
Ik denk dat ge echt niet goed bezig zijt, hoor. (Cela n'engage que moi, he!)
Als zelfstandige werken voor één ondernemer is niet gezond.
Wordt ook bestraft door de overheid (als ze er achter komen).

Heeft ook veel nadelen voor de (schijn)zelfstandige.

Ik zou wel willen weten hoeveel uren er gedraaid moeten worden om aan 100.000 euro of 70.000 (is me niet echt duidelijk) bruto te komen.

Een zelfstandige (zoals ES) heeft een uurloon dat zich situeert tussen de 25 en 35 euro per uur (eerder aan de kan van € 25).

Een kleine berekening leert me dat dit varieert tussen de twee en vierduizend uren / jaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:04   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik denk dat ook. Als uw ouders raad moeten geven over dergelijk belangrijke aankopen dan is het hoog tijd om jezelf eens te heroriënteren als zelfstandige en te kijken bij wie je wel terecht kan met dergelijke vragen.
Ik heb onlangs nog iemand zo'n raad gegeven.

Jongeling (25 jaar) werkt bij een dakwerker.
Baas roept de jongeman bij zich.

Gesprek:
Baas: "Ik ga stoppen met te werken met personeel. Vanaf nu huur ik nog enkel zelfstandigen in."

Werknemer: "Wat moet ik dan doen? Ga je me ontslaan?"

Baas:" Je kan natuurlijk zelfstandige worden en dan bij mij komen werken?"

Werknemer: "Ik zelfstandige? Ik ken daar niets van? Ik kan daken maken, maar van papieren heb ik geen kaas gegeten? Mag ik me informeren?"

Baas: "Natuurlijk mag je dat, ik geef je 30 euro per uur, verder heb je geen kosten, je mag met de bestelwagen blijven rijden en verder het materiaal dat er inzit gebruiken. Daar verandert niets aan."

Zo kwam ik deze jongeman tegen aan den toog. Hij was natuurlijk verblind door die dertig euro per uur.

Ik stelde hem de volgende vragen:
  • Weet je dat je geen aftrekkosten hebt?
  • Weet je dat je, geen gebruik meer kan maken van weer verlet? Te warm, te koud, te nat, te ...
  • Weet je dat je zelf SZ zult moeten betalen?
  • Weet je dat je, indien je ziek valt, geen inkomen zult hebben?
  • Weet je dat je, een goede verzekering zult moeten nemen, temeer daar je een risicovol beroep hebt?
  • Weet je dat je, indien je een auto koopt, je die maar voor een heel klein deel kunt aftrekken?
  • Weet je dat je, een boekhouder moet raadplegen, dat zo'n boekhouder minimum 1000 euro per jaar kost? Je moet dan heel veel zelf doen.
  • Weet je dat je, ....
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be