Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2018, 08:24   #21
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb onlangs nog iemand zo'n raad gegeven.

Jongeling (25 jaar) werkt bij een dakwerker.
Baas roept de jongeman bij zich.

Gesprek:
Baas: "Ik ga stoppen met te werken met personeel. Vanaf nu huur ik nog enkel zelfstandigen in."

Werknemer: "Wat moet ik dan doen? Ga je me ontslaan?"

Baas:" Je kan natuurlijk zelfstandige worden en dan bij mij komen werken?"

Werknemer: "Ik zelfstandige? Ik ken daar niets van? Ik kan daken maken, maar van papieren heb ik geen kaas gegeten? Mag ik me informeren?"

Baas: "Natuurlijk mag je dat, ik geef je 30 euro per uur, verder heb je geen kosten, je mag met de bestelwagen blijven rijden en verder het materiaal dat er inzit gebruiken. Daar verandert niets aan."

Zo kwam ik deze jongeman tegen aan den toog. Hij was natuurlijk verblind door die dertig euro per uur.

Ik stelde hem de volgende vragen:
  • Weet je dat je geen aftrekkosten hebt?
  • Weet je dat je, geen gebruik meer kan maken van weer verlet? Te warm, te koud, te nat, te ...
  • Weet je dat je zelf SZ zult moeten betalen?
  • Weet je dat je, indien je ziek valt, geen inkomen zult hebben?
  • Weet je dat je, een goede verzekering zult moeten nemen, temeer daar je een risicovol beroep hebt?
  • Weet je dat je, indien je een auto koopt, je die maar voor een heel klein deel kunt aftrekken?
  • Weet je dat je, een boekhouder moet raadplegen, dat zo'n boekhouder minimum 1000 euro per jaar kost? Je moet dan heel veel zelf doen.
  • Weet je dat je, ....
Dat is gewoon de mentaliteit van veel werknemers: een soort van schoolmentaliteit.

Anderzijds is wat die baas in dit geval aan die werknemer vraagt wel een geval van pure schijnzelfstandigheid, iets wat wel zeer begrijpbaar is als je weet wat een Belgische werkgever moet betalen om iemand te werk te stellen in België, dat komt neer op pure diefstal door de overheid.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:29   #22
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Alsof het ingewikkeld is:
Indien ge 't basisniveau Middelbaar onderwijs beheerst en zo'n 2 jaar max. werkervaring als werknemer in een echt bedrijf hebt, ben je verondersteld genoeg gewapend tegen stommiteiten te zijn.
Indien niet, dan ben je gewoon niet op je 'plaats' in die omgeving als zelfstandig ondernemer, wat trouwens GEEN verwijt is.
Het wordt pas echt idioot als ge het weigert in te zien.
K.I.S.S.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 23 december 2018 om 08:33.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:44   #23
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Alsof het ingewikkeld is:
Indien ge 't basisniveau Middelbaar onderwijs beheerst en zo'n 2 jaar max. werkervaring als werknemer in een echt bedrijf hebt, ben je verondersteld genoeg gewapend tegen stommiteiten te zijn.
Indien niet, dan ben je gewoon niet op je 'plaats' in die omgeving als zelfstandig ondernemer, wat trouwens GEEN verwijt is.
Het wordt pas echt idioot als ge het weigert in te zien.
K.I.S.S.
U wil de werknemers in dit land die niet in staat zijn om zelfstandig ondernemer te worden geen eten geven
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:50   #24
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U wil de werknemers in dit land die niet in staat zijn om zelfstandig ondernemer te worden geen eten geven
Correct: verboden door mijn religie
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 09:33   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dat is gewoon de mentaliteit van veel werknemers: een soort van schoolmentaliteit.

Anderzijds is wat die baas in dit geval aan die werknemer vraagt wel een geval van pure schijnzelfstandigheid, iets wat wel zeer begrijpbaar is als je weet wat een Belgische werkgever moet betalen om iemand te werk te stellen in België, dat komt neer op pure diefstal door de overheid.
Ik weet het.
Maar ik heb de jongen gewoon gewaarschuwd voor de valkuilen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 09:35   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Alsof het ingewikkeld is:
Indien ge 't basisniveau Middelbaar onderwijs beheerst en zo'n 2 jaar max. werkervaring als werknemer in een echt bedrijf hebt, ben je verondersteld genoeg gewapend tegen stommiteiten te zijn.
Indien niet, dan ben je gewoon niet op je 'plaats' in die omgeving als zelfstandig ondernemer, wat trouwens GEEN verwijt is.
Het wordt pas echt idioot als ge het weigert in te zien.
K.I.S.S.
Dat probeerde ik hem, met succes, ook duidelijk te maken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 11:44   #27
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik denk dat ge echt niet goed bezig zijt, hoor.
Toch worden schoolverlaters in mijn vakgebied voor 80% tewerkgesteld als schijnzelfstandige. Omdat je op die manier veel meer verdient dan dat je in loondienst werkt. Je begint een uurrooster op te bouwen bij een ervaren therapeut die naam heeft gemaakt. Huisdokters sturen er een massa volk op af.

Maar die therapeut kan het niet allemaal zelf aan en neemt schoolverlaters aan, die het werk onderling verdelen. Hij neemt schoolverlaters omdat oudere therapeuten het meestal al zelf doen. Van schoolverlaters heeft hij minder te vrezen en hij gebruikt ze als melkkoeien (huur)

In die zin is uw punt wel gemakkelijk gemaakt. Ga je als schoolverlater zelf aan de slag, dan ken je de knepen van het vak nog niet helemaal en maak je een slechte naam voor jezelf. Je kan beter een aantal jaren aan de slag gaan als schijnzelfstandige (iets oppikken van een expert) en het zelf gaan doen als je er helemaal staat.

Ik weet ook van tientallen medestudenten dat die aannemers je tegenwoordig een papier laten tekenen met "als je hier stopt, mag je gedurende 2 jaar niet zelfstandig beginnen werken binnen een straal van 15 kilometer"

Omdat de aannemer bang is dat mensen die tevreden over je zijn (de helft van mijn agenda zijn bvb mensen die specifiek naar mij vragen en niet bij een collega willen komen) je zullen volgen. Hij eist maw eigendomsrecht op voor mensen die bij mij komen. Maar het papier dat hij ons liet tekenen is niet rechtsgeldig en dat weten alle collega's. Wat er dus heel vaak gebeurt is dat na 5 jaar dienst als schijnzelfstandige, de collega's een eigen cliënteel hebben opgebouwd. Ze negeren het papier dat ze getekend hebben en gaan op 5km van de aannemer zelf starten. Dat uit zich dan in heel veel woede van de eigenaar. Maar ik vraag me echt af waar hij het vandaan haalt dat hij een eigendomsrecht zou hebben over de mensen die jaren bij iemand anders zijn gekomen. Het is pure hebzucht. En de eigenaar heeft juridisch helemaal niks in de pap te brokken als we het zelf doen binnen de straal.

Ik heb me vaak beklaagd over het getouwtrek over de agenda. Collega's die veel willen verdienen en het werk van andere collega's afsnoepen. Maar momenteel zie ik dat als iets positiefs. Ik zet al mijn werk op een beperkt aantal dagen (dan wel zeer druk) en gebruik de overige dagen om puur als zelfstandige een eigen cliënteel op te bouwen waar ik woon
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 11:47.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 12:26   #28
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:08   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als het is om een inkomen van 70000 bruto naar beneden te krijgen moet je al flink uitgaven doen.

Gebruik eens de bruto netto tool Van De saedeleer ...die is goed en eenvoudig te gebruiken om min of meer wat te zien.

Bereken uw jaarlijkse aftrek. Tel uw voordeel alle aard terug bij en ditjes en datjes.

En ik vrees dat de uitkomst voor u een Porsche lichte vracht of range rover zal worden in lichte vracht.

Je verdient te veel he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:19   #30
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

tweedehands mercedes.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:06   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Om van 70000 bruto 0€ belastingen te betalen moet 60000€ kosten doen.

Geraamde sociale bijdragen op jaarbasis: € 2877.36

Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 7122.64
Geraamde belasting : € 0

Uw netto jaarinkomen bedraagt ongeveer: € 7122.64
Uw netto maandinkomen bedraagt ongeveer: € 593.55

* Sociale bijdragen en belastingsschalen van 2018 werden gebruikt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:15   #32
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Zonder brandstof kostte de E break mij nu rond de 14.000 euro. Binnenkort 6 jaar in gebruik. Da beestje bolt nog steeds perfect. Dat is 2333 euro per jaar. Dat is onze goedkoopste wagen hier tot nu toe. En dubbel comfort tov een nieuwe voor dubbele prijs.
Uiteraard kan je nieuw kopen of duurder gaan occazie. Maar strikt nodig? neen.
Learn form the Turks! Just do it.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2018 om 14:16.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:43   #33
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als het is om een inkomen van 70000 bruto naar beneden te krijgen moet je al flink uitgaven doen.

Gebruik eens de bruto netto tool Van De saedeleer ...die is goed en eenvoudig te gebruiken om min of meer wat te zien.

Bereken uw jaarlijkse aftrek. Tel uw voordeel alle aard terug bij en ditjes en datjes.

En ik vrees dat de uitkomst voor u een Porsche lichte vracht of range rover zal worden in lichte vracht.

Je verdient te veel he?
Ik heb het hier over bruto he, dus pre sociale lasten en belastingen voor een zelfstandige. Ik ben een jaar bezig en heb nog altijd geen duidelijk beeld van wat daar na alle belastingen van overblijft. Ze zeggen dat er van mijn "maandloon" gemiddeld 50% zal overblijven.

Dus als ik komend jaar 8000 op een maand verdien, maakt de aannemer daar een dikke 70% (dat percentage wordt onderhandeld) van over. Momenteel fluctueert het tussen de 5000 en 6000 maar dat zal oplopen zodra ik deels voor mezelf werk. Netto zou daar tussen de 2500 en 3000 van overblijven want de rest verdampt in sociale lasten en belastingen.

Ik moet kosten maken om die lasten omlaag te krijgen maar ik vind een auto een domme investering omdat een nieuwe auto het eerste jaar al 20% van zijn waarde verliest, en de 3 komende jaren 10%/jaar. Maw de doorsnee auto is na 5 jaar met geluk maar de helft van zijn nieuwprijs waard. Hangt er ook een beetje vanaf of het een duurzaam merk is.

Ik zou liefst een gebouw(tje) kopen als handelsruimte maar dat later nog als woonruimte kan dienen. Da's ten minste waardevast. Ofwel neem ik mijn vriendin halftijds aan om mijn administratie te doen. Maar ik vraag me af wat ik haar zou moeten betalen opdat zij er zelf nog 1000 euro/maand netto van zou overhouden.

Als de staat maar van me blijft stelen met oplopende belastingen ga ik gewoon 3 dagen in het wit werken en 2 dagen iets totaal anders in het zwart doen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 14:48.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:47   #34
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik heb het hier over bruto he, dus pre sociale lasten en belastingen voor een zelfstandige. Ik ben een jaar bezig en heb nog altijd geen duidelijk beeld van wat daar na alle belastingen van overblijft. Ze zeggen dat er van mijn "maandloon" gemiddeld 50% zal overblijven.

Dus als ik komend jaar 8000 op een maand verdien, maakt de aannemer daar een dikke 70% (dat percentage wordt onderhandeld) van over. Momenteel fluctueert het tussen de 5000 en 6000 maar dat zal oplopen zodra ik deels voor mezelf werk. Netto zou daar tussen de 2500 en 3000 van overblijven want de rest verdampt in sociale lasten en belastingen.

Ik moet kosten maken om die lasten omlaag te krijgen maar ik vind een auto een domme investering omdat een nieuwe auto het eerste jaar al 20% van zijn waarde verliest, en de 3 komende jaren 10%/jaar. Maw de doorsnee auto is na 5 jaar met geluk maar de helft van zijn nieuwprijs waard. Hangt er ook een beetje vanaf of het een duurzaam merk is.

Ik zou liefst een gebouw(tje) kopen als handelsruimte maar dat later nog als woonruimte kan dienen.

Als de staat maar van me blijft stelen met oplopende belastingen ga ik gewoon 3 dagen in het wit werken en 2 dagen iets totaal anders in het zwart doen.
Kortom: netto heb je standaard zoveel als een vergelijkbare werknemer. Want dat is vaak gemaskeerd in dergelijke discussies. Taxes are for everyone.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2018 om 14:48.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:51   #35
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Kortom: netto heb je standaard zoveel als een vergelijkbare werknemer. Want dat is vaak gemaskeerd in dergelijke discussies. Taxes are for everyone.
Wat mijn vakgebied betreft heeft een werknemer tussen de 1600 en 1800 netto/maand. Heeft wel betaalde vakantiedagen, en ik niet. Ik heb er tussen de 2500 en 3000 afhankelijk van de drukte. En dat is terwijl ik huur betaal aan een aannemer. Ik zie dit als een leerschool om het binnen enkele jaren zelf te doen, en wil dan ruim 3000/maand netto overhouden.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 14:51.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 14:58   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een auto is dom maar belastingen betalen waar je vervolgens helemaal niks aan hebt is nog dommer.

Het is of dom met een smile of dom met een traan.

Kwijt ben je het sowieso.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 15:18   #37
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een auto is dom maar belastingen betalen waar je vervolgens helemaal niks aan hebt is nog dommer.

Het is of dom met een smile of dom met een traan.

Kwijt ben je het sowieso.
Niet helemaal mee eens.
Er zijn een heel aantal postgraduaatopleidingen die kostelijk zijn, maar wel volledig aftrekbaar zijn en maken dat ik een betere therapeut word. Daar ligt de positieve outcome van zo'n investering.

Of je kan zoals de aannemer een gebouw plaatsen als handelsruimte. Het gebouw is waardevast, ook over 15 jaar.

Een auto is na 5 jaar de helft van zijn waarde kwijt. Van de 3 vermelde zaken is dat dus de meest domme investering om te maken. Ik ben wel op zoek naar andere dingen.

Bvb mijn vriendin is onze taal aan het leren en ik zou haar halftijds in dienst kunnen nemen. Maar ik vraag me af wat ik aan de staat zou moeten afgeven opdat zij nog 1000 euro/maand zou overhouden
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 23 december 2018 om 15:42.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 15:36   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Niet helemaal mee eens.
Er zijn een heel aantal postgraduaatopleidingen die kostelijk zijn, maar wel volledig aftrekbaar zijn en maken dat ik een betere therapeut word. Daar ligt de positieve outcome van zo'n investering.

Of je kan zoals de aannemer een gebouw plaatsen als handelsruimte. Het gebouw is waardevast, ook over 15 jaar.

Een auto is na 5 jaar de helft van zijn waarde kwijt. Van de 3 bovenvermelde zaken is dat dus de meest domme investering om te maken
Dat zijn keuzen he?

Een gebouw is wel waardevast maar ook belastbaar.
Zeker als het gaat om een handelsgebouw.

En zo herbegint gans die litanie van "kosten maken om" ...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 15:46   #39
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
De Groenen gaan kwaad zijn!
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 15:54   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Om van 70000 bruto 0€ belastingen te betalen moet 60000€ kosten doen.

Geraamde sociale bijdragen op jaarbasis: € 2877.36

Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 7122.64
Geraamde belasting : € 0

Uw netto jaarinkomen bedraagt ongeveer: € 7122.64
Uw netto maandinkomen bedraagt ongeveer: € 593.55

* Sociale bijdragen en belastingsschalen van 2018 werden gebruikt.
En waar moet die arme kloot dan van leven?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be