Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2007, 12:53   #41
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Jan:
Hoe, dat lijkt te werken? Kunt u dat concreet onderbouwen? Is de man een geweldenaar volgens u omdat hij in een bevlieging een man aanviel die zijn vrouw lastig viel?
Ja dat werkt zeker. De wet is gemaakt om ondermeer mensen die veroordeeldt zijn voor vrijwillige slagen en verwondingen (mensen bijeen kloppen) uit dit soort van jobs te houden. Die man is er voor veroordeeldt zodus kan hij die job niet uitoefenen. Werkt dus zoals bedoeld.

Als alle belgen gelijk zijn voor de wet moet die man nu nog van de RVA een schorsing krijgen omdat hij zijn job verloren is door een correctionele veroordeling. Zo herinner ik het mij toen ik veroordeeld werd en daarom mijn job kwijtraakte. Schorsing dus door de RVA.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:24   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Eigenlijk zou iedereen moeten ontslagen worden bij de geringste veroordeling.
Weten ze dan tenminste eens over wat ze bezig zijn...altijd!
Ben anders niet hardvochtig hoor.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:38   #43
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als de man zo gewelddadig was zoals hier door sommigen beweerd wordt, dan was het niet bij dat ene incident gebleven. Dan hadden de feiten zich opgestapeld, zowel in als buiten zijn werk. Dat is nu niet het geval.

Iemand die al een respectabele loopbaan achter de rug heeft en daarin een vlekkeloos dossier heeft, moet men niet van alle zonden Israëls betichten.
Precies.Zo een mens dat daar al jaren werkt zonder last te veroorzaken, vliegt van de éne dag op de andere buiten voor een voorval dat jaren geleden gebeurde, en waarvoor hij reeds beboet werd.Ik vind dat hij dus zijn schuld aan de gemeenschap betaald heeft.Waarom zijn huidig leven verknoeien?Zo een habbekratsen zou men, als er geen recidive was daarna, na 5 jaar moeten schrappen uit uw strafregister.Hoeveel lopen er rond die heel hun leven gekloot worden voor een paar "jeugdzonden"? Het gaat immers niet om diefstal, bedrog , verkrachting en dergelijke, juist over een vechtpartij... Voor echt ernstige feiten ben ik dan weer voor de doodstraf, dat is een andere discussie, maar ik wil dit benadrukken omdat niemand zou denken dat ik overdreven vergevingsgezindheid wil prediken...
Wees wat strenger voor echt krapuul, en wat minder moeilijk voor normale mensen die eens een foutje begaan hebben...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:46   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Precies.Zo een mens dat daar al jaren werkt zonder last te veroorzaken, vliegt van de éne dag op de andere buiten voor een voorval dat jaren geleden gebeurde, en waarvoor hij reeds beboet werd.Ik vind dat hij dus zijn schuld aan de gemeenschap betaald heeft.Waarom zijn huidig leven verknoeien?Zo een habbekratsen zou men, als er geen recidive was daarna, na 5 jaar moeten schrappen uit uw strafregister.Hoeveel lopen er rond die heel hun leven gekloot worden voor een paar "jeugdzonden"? Het gaat immers niet om diefstal, bedrog , verkrachting en dergelijke, juist over een vechtpartij... Voor echt ernstige feiten ben ik dan weer voor de doodstraf, dat is een andere discussie, maar ik wil dit benadrukken omdat niemand zou denken dat ik overdreven vergevingsgezindheid wil prediken...
Wees wat strenger voor echt krapuul, en wat minder moeilijk voor normale mensen die eens een foutje begaan hebben...
Tja...ondertussen werven ze toch nergens iemand aan met een strafdossier...van eeuwen geleden.
Raar dat mensen van gedacht beginnen veranderen als ze nu al voor een habbekrats (oude boete) ook kunnen ontslagen worden.
En wie heeft geen oude boete?
t' is misschien de reden waarom ze van gedacht veranderen

(men heeft zo iets van; iedereen is schuldig behalve ik)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 mei 2007 om 15:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 15:53   #45
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
(men heeft zo iets van; iedereen is schuldig behalve ik)
Ik ben schuldig.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 16:00   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik ben schuldig.
Na de veroordeling ben je altijd schuldig, ook als je onschuldig bent.
In uw geval maakt dat dus geen verschil meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 16:07   #47
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Na de veroordeling ben je altijd schuldig, ook als je onschuldig bent.
In uw geval maakt dat dus geen verschil meer.
Ja, dat was wat ik zei. Ik ben schuldig.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 16:14   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, dat was wat ik zei. Ik ben schuldig.
En...wat gezeten?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 17:43   #49
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En...wat gezeten?
2005.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 23:09   #50
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja...ondertussen werven ze toch nergens iemand aan met een strafdossier...van eeuwen geleden.
Raar dat mensen van gedacht beginnen veranderen als ze nu al voor een habbekrats (oude boete) ook kunnen ontslagen worden.
En wie heeft geen oude boete?
t' is misschien de reden waarom ze van gedacht veranderen

(men heeft zo iets van; iedereen is schuldig behalve ik)
ik heb mij laten vertellen dat oude veroordelingen kunnen geschrapt worden uit uw strafregister, als je reeds meer dan 5 jaar niks uitgestoken hebt.Moet je wel aanvraag voor doen.Ik heb geen tijd gehad om dat na te gaan.Wie weet daar iets van?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 00:36   #51
b@w
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 mei 2006
Berichten: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik heb mij laten vertellen dat oude veroordelingen kunnen geschrapt worden uit uw strafregister, als je reeds meer dan 5 jaar niks uitgestoken hebt.Moet je wel aanvraag voor doen.Ik heb geen tijd gehad om dat na te gaan.Wie weet daar iets van?
na 10 jaar NA je laatste veroordeling kan je eerherstel/genade aanvragen bij de procureur

er is wel nog een verschil tussen een Strafregister en een Strafblad
__________________
“I think well of all skepticism to which I may reply 'Let us try it.' But I no longer want to hear anything of all those things and questions which do not permit experiments.”

– Friedrich Nietzsche
b@w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 09:02   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik heb mij laten vertellen dat oude veroordelingen kunnen geschrapt worden uit uw strafregister, als je reeds meer dan 5 jaar niks uitgestoken hebt.Moet je wel aanvraag voor doen.Ik heb geen tijd gehad om dat na te gaan.Wie weet daar iets van?

Soms gaat dat en soms gaat dat niet.
Bv één van de voorwaarden is dat je al uw burgelijke partijen moet betaald hebben. Vaak zit dat letterlijk in de miljoenen door de ellenlange achterstand van de processen en komt de ex gedetineerde er totaal zonder één cent weer uit.
Dus soms gaat dat en soms gaat dat niet. Ook zonder celstraf kunnen die kosten enorm oplopen. Het zijn dus niet altijd de "zware".
Het kan ook een complex geheel zijn waar meerdere personen voor hetzelfde veroordeeld worden. Wie betaald dan wat? De rechtsgang zegt "wie geld heeft betaald alles" en die persoon moet zich dan gerechterlijk burgelijke partij stellen tegen zijn ex companen.
Ge ziet van hier dat het een onmogelijke zaak aan het worden is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 09:10   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik heb mij laten vertellen dat oude veroordelingen kunnen geschrapt worden uit uw strafregister, als je reeds meer dan 5 jaar niks uitgestoken hebt.Moet je wel aanvraag voor doen.Ik heb geen tijd gehad om dat na te gaan.Wie weet daar iets van?
Komt er ook nog bij dat je bv in het beste geval wel weer een mooi bewijsje van goed gedrag en zeden kunt krijgen, maar daarmee is het wel niet weg in uw persoonlijk dossier.
Dus een screening van overheidsdiensten, bewaking of leger brengt dat altijd weer boven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 10:26   #54
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Soms gaat dat en soms gaat dat niet.
Plus dat men gratie aan het koningshuis moet vragen, knieval voor de koning. In geen duizend jaar.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 10:31   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Plus dat men gratie aan het koningshuis moet vragen, knieval voor de koning. In geen duizend jaar.
Spaar u die postzegel, die is toch verloren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 11:00   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Gratie of eerherstel, allemaal goed en wel ...

maar ik blijf toch bezorgd voor het volgende:
akkoord zijnde dat een banale vechtpartij tussen twee pubers, zolang het geen gevecht op leven en dood was, niet moet leiden tot een boete;
maar dat een hardnekkig agressief pubertje wel zo'n veroordeling moet krijgen, en nogal gauw,

vind ik dat onderwijzers, politieagenten en privé-bewakingsagenten geen veroordeling voor geweld op hun kerfstok mogen hebben; niet de minste veroordeling voor geweld zelfs.
(net zoals voor die onderwijzers en opvoedenden: niets van zedenmisdrijven natuurlijk).

Als diene wet er nu pas gekomen is, dan is die wet er 150 jaar te laat gekomen.
Diene bewakingsagent moet niet komen zeveren. (tenzij het inderdaad over een onnozelheid zou gegaan hebben, maar zoals al gezegd, voor een onnozelheid word je in dit land niet gestraft, zelfs voor iets meer dan een onnozelheid zelfs niet, helaas ... gvd !!)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 11:25   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gratie of eerherstel, allemaal goed en wel ...

maar ik blijf toch bezorgd voor het volgende:
akkoord zijnde dat een banale vechtpartij tussen twee pubers, zolang het geen gevecht op leven en dood was, niet moet leiden tot een boete;
maar dat een hardnekkig agressief pubertje wel zo'n veroordeling moet krijgen, en nogal gauw,

vind ik dat onderwijzers, politieagenten en privé-bewakingsagenten geen veroordeling voor geweld op hun kerfstok mogen hebben; niet de minste veroordeling voor geweld zelfs.
(net zoals voor die onderwijzers en opvoedenden: niets van zedenmisdrijven natuurlijk).

Als diene wet er nu pas gekomen is, dan is die wet er 150 jaar te laat gekomen.
Diene bewakingsagent moet niet komen zeveren. (tenzij het inderdaad over een onnozelheid zou gegaan hebben, maar zoals al gezegd, voor een onnozelheid word je in dit land niet gestraft, zelfs voor iets meer dan een onnozelheid zelfs niet, helaas ... gvd !!)
Tja t' is belangrijk...als men soms ook eens wist dat bepaalde veiligheidsbedrijven opleidingskampen hebben voor huurlingen.
En huurlingen verhuren in onderaanneming voor regeringen.

Het imago mag niet geschonden worden natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 02:31   #58
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe, dat lijkt te werken? Kunt u dat concreet onderbouwen? Is de man een geweldenaar volgens u omdat hij in een bevlieging een man aanviel die zijn vrouw lastig viel?

De misdaad is gebeurd, maar wel was dit geen element toen de man werd aangeworven. Ondertussen heeft de man er veeeeele jaren onberispelijke dienst op en heeft daar geen gewelddaden gepleegd die in overeenstemming zijn met zijn ambt. Wetten toepassen op retroactieve wijze is altijd rechtsonzekerheid creëren.

Dat is hetzelfde als zou men nu, van de ene dag op de andere, een wet stemmen die de nieuwe milieucriteria toepast op niet alleen de nieuwe wagens maar ook de oude. Dit zou betekenen dat dan een enorm groot deel van de wagens eruit moet. Zo werkt een stabiel land niet. België wel, maar ja, België is dan ook niet het voorbeeld van een land met een grote stabiliteit.
Ik denk niet dat je dit een 'wet met terugwerkende kracht' kunt noemen.

Even c/p'en: "Van de terugwerkende kracht is sprake wanneer de wetgever bepaalt dat een regel of regeling van haar inwerkingtreding af (ook) van toepassing is op voordien voorgevallen rechtsfeiten en rechtsgevolgen als ware die nieuwe wet reeds ten tijde van het voorvallen van die rechtsfeiten van kracht geweest. Bij terugwerkende kracht doet de wetgever alsof de datum van inwerkingtreding van de nieuwe regeling op een eerder moment ligt dan de werkelijke datum van inwerkingtreding."

Een wet met terugwerkende kracht zou dan bijv. zijn dat men roken in het openbaar strafbaar maakt, zegt dat dat ook het geval is voor iedereen die in 2006 in het openbaar heeft gerookt, en al die mensen dan straft die dat gedaan hebben. (bij het haar gegrepen voorbeeld).

Hier is geen terugwerkende kracht: de wet is dat bewakingsagenten die nu werken geen strafblad mogen hebben. Bewakingsagenten die dat wel hebben worden ontslagen. Terugwerkende kracht zou bijv. betekenen dat iedereen die vroeger werkte als bewakingsagent met een strafblad strafbaar wordt gesteld omdat hij toen onrechtmatig aan het werk was of zo, maar dat is niet het geval.

Ontslaan worden is ook geen gerechtelijke straf. Het kan aanvoelen als een straf, ja, maar het is geen gerechtelijke.

Dergelijke wetten voelen natuurlijk onrechtvaardig aan, en ik vind dat men beter voor een regularisatie zorgt van diegenen die hierdoor in de problemen komen. Sommige bewakingsagenten hebben geïnvesteerd in een intensieve opleiding en het is bijzonder erg dat men achteraf beslist dat je niet aan de slag mag blijven. Het creeërt ook een onzekere situatie voor alle mensen die met een strafblad rondlopen. Je investeert maar beter niet in een opleiding en in een carrière, want voor je het weet verandert men wat regels en sta je op straat. Maar ik vertrek dan natuurlijk vanuit het idee dat ook mensen met een strafblad een tweede kans verdienen, en daar is men het vanuit het rechtse kamp vaak niet mee eens.
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 13 mei 2007 om 02:32.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be