Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2013, 20:25   #1
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard ZONDAG wordt een WERKDAG!

Nog heel even en het is zover: de rustdag wordt afgeschaft en iedereen in de verkoop moet op zondag gaan werken! In Antwerpen is het voorstel goedgekeurd en Hasselt gaat binnenkort volgen...

Een goede zaak voor de shoppers of toch niet?

Zou jij het zien zitten om 7/7 dagen te werken? En om eerlijk te zijn: 2 vervangende weekdagen is toch niet hetzelfde als een normaal weekend gehad te hebben?

Waar gaat men gemotiveerd personeel vinden? Wat met het sociaal leven van deze mensen? Wordt het dubbel loon ook afgeschaft van een zondag?

Ik zit zelf in de verkoop en 3/4 van mijn collega's gaan onmiddellijk een andere werkgever zoeken waar er geen weekend/zondagwerk is. (en ikzelf trouwens ook). Het zal een moeilijke taak worden voor de werkgevers om personeel te vinden voor iedere zondag te komen werken...

Maar de shoppers vinden dat allemaal normaal: een winkel moet 24/24u geopend zijn 7/7 dagen. Ze stellen zich daar geen vragen bij.
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 20:47   #2
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

In Amerika en Azie is het de normaalste zaak dat de winkels de zondag open zijn. Winkels zijn zelf open in de week tot 22 uur. Vele mensen die werken kunnen niet gaan shoppen hier omdat de winkels sluiten om 18 uur en de zaterdag willen ze soms wat uitblazen. De zondag is dan ideaal om relax te gaan shoppen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 21:15   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht

Zou jij het zien zitten om 7/7 dagen te werken? En om eerlijk te zijn: 2 vervangende weekdagen is toch niet hetzelfde als een normaal weekend gehad te hebben?
7/7 dagen werken wordt hier niet gevraagd. En ja, als je het mij vraagt werk ik veel liever op zaterdag en zondag, en heb twee weekdagen vrij. Al zal dat als inderdaad de zondag ophoudt met speciaal te zijn minder uitmaken...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:05   #4
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht

Zou jij het zien zitten om 7/7 dagen te werken? En om eerlijk te zijn: 2 vervangende weekdagen is toch niet hetzelfde als een normaal weekend gehad te hebben?
Men vraagt niet om 7 dagen op 7 te werken. Ik werk in een 7 op 7dagen en 24 uur op 24 uur schema (in de bewaking) en wij werken ook niet 7 dagen op 7...
Flexibiliteit heeft voordelen in twee richtingen.
Ik werk eigenlijk liever op zondag (wanneer toch alle winkels gesloten zijn en er nauwelijks iets te doen is) om dan een weekdag vrij te hebben.
Mij zie je zaterdags niet uren aanschuiven om rap rap mijn inkopen voor een hele week te kunnen doen...

Mensen die liever nooit zouden werken zien altijd enkel maar de negatieve kanten...
Indien je zondags niet wil werken volstaat het een job aan te nemen die dat niet vereist. Die zijn er ook genoeg... voor wie ze wil...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:47   #5
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

Wat met je sociaal en prive-leven? stel dat je vrouw in het weekend thuis is met de kinderen en jij ieder weekend moet gaan werken? ik denk dat je relatie binnen de kortste keren gedaan is! Het wil trouwens niet zeggen dat je 2 opeenvolgende vrije dagen hebt door de week, dat kan ook op ma en do enz zijn! Dus nooit geen weekend!

Enfin,er zijn alternatieve jobs voldoende om van werkgever te veranderen en jobs voldoende waar geen weekendwerk noodzakelijk is. Dat heeft niets te maken met niet willen werken, je moet je goed voelen in je job , anders heb je binnen te korste keren een burn-out.

Laatst gewijzigd door zwart op wit : 18 december 2013 om 22:51.
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:47   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben zaterdag of zondag te werken als ik daarvoor een dag elders vrij krijg.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:48   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Wat met je sociaal en prive-leven? stel dat je vrouw in het weekend thuis is met de kinderen en jij ieder weekend moet gaan werken? ik denk dat je relatie binnen de kortste keren gedaan is! Het wil trouwens niet zeggen dat je 2 opeenvolgende vrije dagen hebt door de week, dat kan ook op ma en do enz zijn! Dus nooit geen weekend!

Enfin,er zijn alternatieve jobs voldoende om van werkgever te veranderen en jobs voldoende waar geen weekendwerk noodzakelijk is.
Ik denk dat een flink aantal relaties wel eens langer zouden duren dan.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:51   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Nog heel even en het is zover: de rustdag wordt afgeschaft ...
Waaruit blijkt dat die afschaffing voor de deur staat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:52   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Sjabbes instellen hé. Van vrijdagnamiddag tot zaterdagavond platte rust.

Kaarsjes aan. Vrijen zonder lakens.

En zo.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:53   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In Amerika en Azie is het de normaalste zaak dat de winkels de zondag open zijn. Winkels zijn zelf open in de week tot 22 uur. Vele mensen die werken kunnen niet gaan shoppen hier omdat de winkels sluiten om 18 uur en de zaterdag willen ze soms wat uitblazen. De zondag is dan ideaal om relax te gaan shoppen.
Wat is er "relax" aan een overvol winkelcentrum op zondag?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 22:55   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

In een 24hrs Tesco om 23h nog even rustig je inkopen doen.

Heerlijk. En de drankrayon is afgesloten, dus van die fles blijf je ook weer af.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:03   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben tegen de 24/24 7/7 maatschappij. Ik mis de rust die een zondag biedt op de straten. De dag van vandaag zijn zaterdagen en zondagen enorm drukke dagen, net door die koopzondagen en dergelijke.

Ook is werken op zondag geen lachertje als je familie/een partner hebt die dat niet moeten. Verjaardagen, familiebezoeken, etc....worden allemaal verstoord hierdoor.

Men laat de economische drijfveren weer primeren boven de sociale en maatschappelijke.

Ik geniet echt van een dag rust waarop niets moet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:14   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben tegen de 24/24 7/7 maatschappij. Ik mis de rust die een zondag biedt op de straten. De dag van vandaag zijn zaterdagen en zondagen enorm drukke dagen, net door die koopzondagen en dergelijke.

Ook is werken op zondag geen lachertje als je familie/een partner hebt die dat niet moeten. Verjaardagen, familiebezoeken, etc....worden allemaal verstoord hierdoor.

Men laat de economische drijfveren weer primeren boven de sociale en maatschappelijke.

Ik geniet echt van een dag rust waarop niets moet.
² !!
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:14   #14
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

@Tavek: ik ken het niet beter verwoorden
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:18   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Jullie "gemis" is een gezagsargument of zo?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:31   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jullie "gemis" is een gezagsargument of zo?
Ik heb een gezin en familie. Een dag waarop iedereen samen kan komen is voor ons belangrijk.

Zondagopeningen mogen per direct afgeschaft worden, ook in toeristische gebieden. Het is toch niet zo dat er gigantische economische value wordt geschapen door de retail in die toeristische centra. Het zijn vooral lage lonen, dumpingprijzen (outlets) etc....uitgebaat door amerikaanse of franse ketens.

Ik vermoed dat ze gezamelijk nog niet in de buurt komen van 1 ford genk bvb.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:35   #17
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Een (katholiek getinte) verplichte sluiting is toch niet meer van deze tijd. Laat iedereen eens voor zichzelf beslissen of ze al dan niet op zondag willen werken. Voor de juiste vergoeding zullen er kandidaat-werknemers genoeg zijn.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:36   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben tegen de 24/24 7/7 maatschappij. Ik mis de rust die een zondag biedt op de straten. De dag van vandaag zijn zaterdagen en zondagen enorm drukke dagen, net door die koopzondagen en dergelijke.
In de steden misschien. Op het platteland is het op zondag heerlijk stil. Als u ten minste even de wielertoeristen wegdenkt die er 's morgens rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:38   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een (katholiek getinte) verplichte sluiting is toch niet meer van deze tijd. Laat iedereen eens voor zichzelf beslissen of ze al dan niet op zondag willen werken. Voor de juiste vergoeding zullen er kandidaat-werknemers genoeg zijn.
De katholieke Kerk kent niet de alles verlammende invulling van de zondagsrust zoals bepaalde protestantse groepen voorschrijven en ook beleven. Wil je weten wat de zondag is in zo'n omgeving, ga eens naar Urk bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 23:38   #20
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben tegen de 24/24 7/7 maatschappij. Ik mis de rust die een zondag biedt op de straten. De dag van vandaag zijn zaterdagen en zondagen enorm drukke dagen, net door die koopzondagen en dergelijke.

Ook is werken op zondag geen lachertje als je familie/een partner hebt die dat niet moeten. Verjaardagen, familiebezoeken, etc....worden allemaal verstoord hierdoor.

Men laat de economische drijfveren weer primeren boven de sociale en maatschappelijke.

Ik geniet echt van een dag rust waarop niets moet.
Via CAO reeds mogelijk en toegepast.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be