Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2007, 08:46   #1
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard Hoe simpel het allemaal in Belgie wel is...

Al een tijd geleden bouwde ik een huisje... De tuin is nog niet in orde... en één van die dingen die nog moeten gedaan worden is een klein muurtje zetten vooraan aan de straatkant. Zoals je bij zovele huizen ziet..
Om zeker te zijn dat alles volgens de regeltjes gaat stuurde ik een mail naar de gemeente met de vraag hoe ver van straat, en hoe hoog dat mocht worden.
Enkele dagen later een brief in de bus met... Een volledige copy van een reglement met bijhorende plannen. Een tekst met meer "maar"'s, "als"'en en "indien"'s dan nuttige zaken. Toen ik belde naar het gemeentehuis en zei dat ik simpele vragen stelde en dus ook concrete simpele antwoorden wou begon men an de andere kant wat 'ambetant' te worden. na de kleine discussie die volgde kwam de eigenlijke reden naar boven waarom men geen concrete antwoorden wilde geven. Samengevat : "meneer, de regels zijn nu allemaal ZOOO ingewikkeld, dat we liever gewoon de regels van het reglement sturen dan een concreet antwoord." "We kunnen er zelf amper door het bos de bomen nog zien, dus nemen we geen risico, want anders kan men ons nog met de vinger wijzen als wij de regels fout interpreteren".
Uiteindelijk heeft deze man wel een concreet antwoord gegeven over telefoon, maar niet op papier...

Conclusie : Belgie is zo mooi ontworpen dat zelfs diegene die ervoor betaald worden en er ervaring mee hebben er niet meer wijs uit raken... en dus hun eigen oordeel voor geen cent meer vertrouwen... Ze durven het zelfs niet op parier zetten.... ze sturen liever het reglement op om zeker niet met de vinger gewezen te worden in geval van... Dit zijn dan de mensen die het beter moeten weten dan 99% van de anderen... waar anderen dan "raad" aan moeten vragen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 23 maart 2007 om 08:48.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 09:57   #2
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Algemeen verschijnsel.
Het is niet alleen ingewikkeld, maar het veranderd ook gedurig.

Wij hebben dan ook een pak ambtenaren meer nodig dan in vergelijkbare landen.

Maar hier kunnen ze nog geen doktersbriefjes op tijd leveren.

Dit is Belgique, waarvoor de meeste mensen iedere 4 jaar stemmen met het verstand op nul.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 21:08   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Eigenlijk vind ik je post nogal verwarrend.

Je vroeg om informatie, je kreeg direkt een heleboel informatie, dan klaag je dat het ingewikkeld is (de wetgeving IS ingewikkeld, dat weten we allemaal) enzovoort.

Beetje muggezifterij.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 21:15   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik je post nogal verwarrend.

Je vroeg om informatie, je kreeg direkt een heleboel informatie, dan klaag je dat het ingewikkeld is (de wetgeving IS ingewikkeld, dat weten we allemaal) enzovoort.

Beetje muggenzifterij.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 21:33   #5
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Bwek, die nieuwe spelling...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 22:34   #6
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Samengevat : "meneer, de regels zijn nu allemaal ZOOO ingewikkeld, dat we liever gewoon de regels van het reglement sturen dan een concreet antwoord." "We kunnen er zelf amper door het bos de bomen nog zien, dus nemen we geen risico, want anders kan men ons nog met de vinger wijzen als wij de regels fout interpreteren".
Uiteindelijk heeft deze man wel een concreet antwoord gegeven over telefoon, maar niet op papier...

ze sturen liever het reglement op om zeker niet met de vinger gewezen te worden in geval van... Dit zijn dan de mensen die het beter moeten weten dan 99% van de anderen... waar anderen dan "raad" aan moeten vragen...
"anders kan men ons nog met de vinger wijzen als wij de regels fout interpreteren" - ik mag het hopen!

Als die man op de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente werkt dan dient hij de regelgeving van voor naar achter te kennen, of die nu ingewikkeld is of niet. Hoe menselijk ook, dit klinkt als een belachelijk excuus van iemand die recent op z'n donder heeft gekregen en daar redelijk pisnijdig over is.

Ik neem aan dat je zo'n gedrag in een winkel niet zou tolereren, je zou naar een andere stappen. Maar gezien er maar één gemeentebestuur is kan je alleen maar klagen. Bijv. een brief naar het college van burgemeester en schepenen, op het adres van het gemeentehuis. Vraag ook dat ze je binnen de vijf dagen een ontvangstbewijs sturen met een termijn waarbinnen jouw klacht zal worden beantwoord.

Op het eerste zicht lijkt jouw vraag zelfs geen betrekking te hebben op een vergunning, maar als je geen respons krijgt stuur dan een kopie van de brief naar stedenbouw en de bestendige deputatie van je provincie met dezelfde vraag.

Mocht je binnen de twee weken van niemand antwoord hebben gekregen, post dat dan hier.

Laatst gewijzigd door discuz : 24 maart 2007 om 22:35.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 10:24   #7
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik je post nogal verwarrend.

Je vroeg om informatie, je kreeg direkt een heleboel informatie, dan klaag je dat het ingewikkeld is (de wetgeving IS ingewikkeld, dat weten we allemaal) enzovoort.

Beetje muggezifterij.
neen, geen muggenzifterij...
klare vragen behoeven klare antwoorden...
men geeft geen antwoorden meer omdat men het zelf niet meer weet, men geeft dan maar het reglement.

Als ik u de vraag stel op welke afstand de maan van de zon ligt, vraag ik een getal, niet de wetenschappelijke bewijzen en formules om het zelf uit te moeten rekenen...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 10:43   #8
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
neen, geen muggenzifterij...
klare vragen behoeven klare antwoorden...
men geeft geen antwoorden meer omdat men het zelf niet meer weet, men geeft dan maar het reglement.
Heb je je klacht al ingediend, Zyp?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 10:48   #9
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

zolang niemand van je buren een klacht indient is er geen probleem, gewoon bouwen dat muurtje zou ik zeggen
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:06   #10
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
zolang niemand van je buren een klacht indient is er geen probleem, gewoon bouwen dat muurtje zou ik zeggen
Zyp heeft uiteidelijk een mondeling antwoord van de gemeente gekregen. Het is de attitude van de ambtenaar van ruimtelijke ordening waar hj met recht en rechten tegen protesteert.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:20   #11
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Zyp heeft uiteidelijk een mondeling antwoord van de gemeente gekregen. Het is de attitude van de ambtenaar van ruimtelijke ordening waar hj met recht en rechten tegen protesteert.
idd, de attitude is not done...

maar ik begrijp ze wel... die ambtenaar zegt het eerlijk, we zien zelf amper het bos door de bomen... Ik zou een brief kunnen schrijven..; maar wie krijgt er op z'n kop... de ambtenaar die opgezadeld zit met de mesthoop geschonken door bovenaf... He's only trying to work with the rules others gave him...

Ik heb m'n antwoord, mondeling... dus ik kan verder...

Maar stel mij serieuze vragen omtrent zaken als deze... Als een simpel muurtje al zulks ingewikkelde zaak van regeltjes en reglementen is, dan is het 5 voor 12... dringend tijd om de dingen ten gronde te vereenvoudigen... En Q zal er op z'n eentje niet komen...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:43   #12
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
maar ik begrijp ze wel... die ambtenaar zegt het eerlijk, we zien zelf amper het bos door de bomen... Ik zou een brief kunnen schrijven..; maar wie krijgt er op z'n kop... de ambtenaar die opgezadeld zit met de mesthoop geschonken door bovenaf... He's only trying to work with the rules others gave him...
Niet akkoord, Zyp. Dat soort regels worden vastgelegd door de gemeente, de dienst ruimtelijke ordening zelf, en komen niet 'van bovenaf'. Kan hij aan zijn eigen regels niet meer uit?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:49   #13
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Niet akkoord, Zyp. Dat soort regels worden vastgelegd door de gemeente, de dienst ruimtelijke ordening zelf, en komen niet 'van bovenaf'. Kan hij aan zijn eigen regels niet meer uit?
De regels van ruimtelijke ordening heeft deze man niet uitgevonden... hij probeert ze toe te passen... het zijn mensen die boven hem staan die de regels maken...

een politieman maakt de verkeerswetgeving niet, hij past ze toe...

dacht ik toch...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 13:16   #14
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
De regels van ruimtelijke ordening heeft deze man niet uitgevonden... hij probeert ze toe te passen... het zijn mensen die boven hem staan die de regels maken...

een politieman maakt de verkeerswetgeving niet, hij past ze toe...

dacht ik toch...
Gemeenten hebben verregaande bevoegdheden op het vlak van ruimtelijke ordening, zeker in het geval van je muurtje. Zij vinden wel degelijk bepaalde regels van ruimtelijke ordening uit, net zoals ze dat doen voor bepaalde aspecten van de verkeerswetgeving (waar je wel of niet mag parkeren bijvoorbeeld, eenrichtingsverkeer, wandelstraten, of er parkeerautomaten staan, e.d.)
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 19:36   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Zou het kunnen dat die ambtenaar eigenlijk in zichzelf dacht dat iemand die zulk een vraag stelt, eigenlijk wel een ongelooflijk onnozel iemand moet zijn.
Zou hij niet gedacht hebben: "maar man, godverdomme, bouw je muurtje, wie zaagt daar nu over? Maak het natuurlijk niet te bont dat je je buren niet hindert zodat niemand klacht indient, maar zet dat muurtje daar neer. Dat muurtje heeft geen teelbal te maken met te beschermen landbouw- of natuurgebieden, waterwinningsgebieden en wat weet ik nog. Ruimtelijke (wan)ordening op die plaats heeft maar twee doelen: goed nabuurschap en het bepalen van je kadastraal inkomen".

En dan hebben we eens een snuggere ambtenaar, komt daar zo'n kommaneuker van een inwoner die daarover vragen stelt waar zelfs minister Q. van achterover valt.

Misschien een tip voor mister Q.: verbiedt bij wet dat Vlamingen zulke domme vragen stellen aan ambtenaren. Die laatsten hebben gvd wel wat beter te doen dan die pietluttigaards van antwoord te dienen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 12:31   #16
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Al een tijd geleden bouwde ik een huisje... De tuin is nog niet in orde... en één van die dingen die nog moeten gedaan worden is een klein muurtje zetten vooraan aan de straatkant. Zoals je bij zovele huizen ziet..
Om zeker te zijn dat alles volgens de regeltjes gaat stuurde ik een mail naar de gemeente met de vraag hoe ver van straat, en hoe hoog dat mocht worden.
Enkele dagen later een brief in de bus met... Een volledige copy van een reglement met bijhorende plannen. Een tekst met meer "maar"'s, "als"'en en "indien"'s dan nuttige zaken. Toen ik belde naar het gemeentehuis en zei dat ik simpele vragen stelde en dus ook concrete simpele antwoorden wou begon men an de andere kant wat 'ambetant' te worden. na de kleine discussie die volgde kwam de eigenlijke reden naar boven waarom men geen concrete antwoorden wilde geven. Samengevat : "meneer, de regels zijn nu allemaal ZOOO ingewikkeld, dat we liever gewoon de regels van het reglement sturen dan een concreet antwoord." "We kunnen er zelf amper door het bos de bomen nog zien, dus nemen we geen risico, want anders kan men ons nog met de vinger wijzen als wij de regels fout interpreteren".
Uiteindelijk heeft deze man wel een concreet antwoord gegeven over telefoon, maar niet op papier...

Conclusie : Belgie is zo mooi ontworpen dat zelfs diegene die ervoor betaald worden en er ervaring mee hebben er niet meer wijs uit raken... en dus hun eigen oordeel voor geen cent meer vertrouwen... Ze durven het zelfs niet op parier zetten.... ze sturen liever het reglement op om zeker niet met de vinger gewezen te worden in geval van... Dit zijn dan de mensen die het beter moeten weten dan 99% van de anderen... waar anderen dan "raad" aan moeten vragen...
Dus dan aap je de dommen niet na, bouw je geen muurtje maar zet je een streekeigen haag. Zo weet je weer wat doen in je vrije tijd, een kleine haag scheren/snoeien. Het oogt mooi. Het is goed voor ons milieu, misschien kan je je aanplantingen verkopen aan een bedrijfje dat aflaten voor scheten, vliegtuigreizen en andere co2 gerelateerde zaken verkoopt en dus wel aanplantingen zal aankopen. Voorts kan je streekeigen hagen dikwijls bij de gemeenten voor niets krijgen of er subidies voor krijgen. Doe je nog lekker winst ook.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 18:45   #17
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zou het kunnen dat die ambtenaar eigenlijk in zichzelf dacht dat iemand die zulk een vraag stelt, eigenlijk wel een ongelooflijk onnozel iemand moet zijn.

Zou hij niet gedacht hebben: "maar man, godverdomme, bouw je muurtje, wie zaagt daar nu over? Maak het natuurlijk niet te bont dat je je buren niet hindert zodat niemand klacht indient, maar zet dat muurtje daar neer. Dat muurtje heeft geen teelbal te maken met te beschermen landbouw- of natuurgebieden, waterwinningsgebieden en wat weet ik nog. Ruimtelijke (wan)ordening op die plaats heeft maar twee doelen: goed nabuurschap en het bepalen van je kadastraal inkomen".

En dan hebben we eens een snuggere ambtenaar, komt daar zo'n kommaneuker van een inwoner die daarover vragen stelt waar zelfs minister Q. van achterover valt.

Misschien een tip voor mister Q.: verbiedt bij wet dat Vlamingen zulke domme vragen stellen aan ambtenaren. Die laatsten hebben gvd wel wat beter te doen dan die pietluttigaards van antwoord te dienen.
Dit antwoord - zij het niet exact in die termen - kreeg ik ook toen ik de ruimtelijke ordening in mijn gemeente contacteerde ivm een renovatie.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 12:16   #18
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zou het kunnen dat die ambtenaar eigenlijk in zichzelf dacht dat iemand die zulk een vraag stelt, eigenlijk wel een ongelooflijk onnozel iemand moet zijn.
Zou hij niet gedacht hebben: "maar man, godverdomme, bouw je muurtje, wie zaagt daar nu over? Maak het natuurlijk niet te bont dat je je buren niet hindert zodat niemand klacht indient, maar zet dat muurtje daar neer. Dat muurtje heeft geen teelbal te maken met te beschermen landbouw- of natuurgebieden, waterwinningsgebieden en wat weet ik nog. Ruimtelijke (wan)ordening op die plaats heeft maar twee doelen: goed nabuurschap en het bepalen van je kadastraal inkomen".
kan zijn dat die man dat dacht, toch maakt het mijn vraag niet overbodig... Als goede burger informeer ik mij zodat ik volgens de regels kan werken. Wat een ander daarover denkt, i don't care... U bent misschien een nonchalant persoon die meent te kunnen doen en zetten wat hij wil ,waar hij wil... ik niet... daarvoor zijn regels. Niet mijn fout dat diegene die de regels ontworpen heeft het zo heeft gemaakt dat niemand nog zeker is, of het durft te zijn om duidelijke antwoorden te geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En dan hebben we eens een snuggere ambtenaar, komt daar zo'n kommaneuker van een inwoner die daarover vragen stelt waar zelfs minister Q. van achterover valt.
teken dat diezelfde ambtenaar z'n job niet kent... Doordat de regels te moeilijk te interpreteren zijn, of door het niet kennen van zijn job... U probeert dit als een domme vraag af te doen omdat er een dom, niet volledig, onduidelijk antwoord op komt. of geen antwoord...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Misschien een tip voor mister Q.: verbiedt bij wet dat Vlamingen zulke domme vragen stellen aan ambtenaren. Die laatsten hebben gvd wel wat beter te doen dan die pietluttigaards van antwoord te dienen.
Dus mag een burger bij het niet klaar en duidelijk antwoord krijgen zijn zin dus doen... ah... das nieuw in belgie... bij onduidelijk en te ingewikkelde regelementen mag een burger geen informatie winnen maar gewoon z'n zin doen... moet ik onthouden als mijn belastingsbrief binnen valt...

ge zijt goe bezig jong... met uw'systeem' gaat het in Belgie allemaal veel vlotter verlopen....

ge zegt eigenlijk, mensen mogen niets vragen, het zou kunnen uitkomen dat ze het zelf niet weten... lachen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 29 maart 2007 om 12:43.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 12:20   #19
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Dit antwoord - zij het niet exact in die termen - kreeg ik ook toen ik de ruimtelijke ordening in mijn gemeente contacteerde ivm een renovatie.
tot je je zin doet, en dan komt men met:

ge hebt niets gevraagd, en nu is het niet goed... ge hebt de regels niet toegepast... en als je niet zeker was ?moest je het vragen? loool

herrinner je de afbraak periode?

allemaal eigenaars die dachten : "regels, reglementen... bwaaaa..." en dan is het wenen voor de rechtbank... door klachten van buren die de regels wel volgen, of door het gemeentebestuur zelf die dan wel 'strikt' is....Wene terwijl ze zelf te lui waren om de regels te volgen, of geen moeite deden om duidelijk antwoorden te krijgen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 29 maart 2007 om 12:41.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 12:42   #20
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
tot je je zin doet, en dan komt men met:

ge hebt niets gevraagd, en nu is het niet goed... ge hebt de regels niet toegepast... en als je niet zeker was ?moest je het vragen? loool

herrinner je de afbraak periode?

allemaal eigenaars die dachten : "regels, reglementen... bwaaaa..." en dan is het wenen voor de rechtbank... of bij de afbraak van wat niet-reglementair was... terwijl ze zelf te lui waren om de regels te volgen, of geen moeite deden om duidelijk antwoorden te krijgen...
Je hebt gelijk. Sinds dan zit er - terecht - de schrik goed in. Maar dan mag je wel verwachten dat als je de vraag stelt, je er een deftig (schriftelijk) antwoord op krijgt.

Stuur die mail naar het college dus maar gauw.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be