Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2010, 12:03   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard Moslims willen redelijke aanpassingen op het werk

Nu vragen ze dat, morgen wordt het een eis. Wedden?


Citaat:
Vooral laaggeschoolde moslims willen “redelijke aanpassingen” op het werk, zodat men rekening houdt met hun godsdienst. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de professoren Ilke Adam (VUB) en Andrea Rea (ULB) in opdracht van het Centrum voor Gelijkheid van kansen en Racismebestrijding (CGKR).

Volgens de antidiscriminatiewet is iedereen verplicht om redelijke aanpassingen te doen voor gehandicapten. Het gaat dan om afritten voor rolstoelgebruikers of stippelvloer en aparte belgeluiden voor blinden. Voor religieuze minderheden is die wettelijke verplichting er niet, maar de Interculturele Dialoog wil die daar ook. Dan gaat het om aparte gebedsruimtes, speciaal eten of het recht om de hoofddoek te dragen.

De professoren Adam en Rea bestudeerden 417 situaties van “redelijke aanpassingen”, in de privésector (o.a. banken, voedings-, distributie- en schoonmaaksector) en de publieke sector (gezondheidszorg, gemeenten, onderwijs). Ze noemen hun onderzoek zelf niet representatief omdat te veel werkgevers weigerden mee te werken.

Wie vraagt redelijke aanpassingen?

Vooral laaggeschoolde moslims vragen om redelijke aanpassingen. Hooggeschoolden doen dat niét, eenvoudig omdat er weinig hooggeschoolde moslims zijn. Met hoe minder men is, hoe minder aanpassingen worden gevraagd.

Bovendien hebben hooggeschoolden meer autonomie in hun werk en vaak een eigen kantoor, waar zij kunnen bidden. In sectoren met veel laaggeschoolde moslims worden de aanpassingen gevraagd.

Welke aanpassingen vragen ze?

Meestal gaat het om een vakantiedag op religieuze feesten zoals het Offerfeest of het Suikerfeest.

Dan volgen de mogelijkheid om een hoofddoek te dragen (vooral in gemediatiseerde en gepolitiseerde sectoren, zoals het onderwijs en de gemeenten) en op de derde plaats komt bidden op het werk (vooral in de voedingssector vraagt men aparte gebedsruimtes).

Maar soms vraagt men ook om niet met mensen van het andere geslacht op een kantoor te moeten zitten, om speciaal eten zonder varkensvlees (vooral in de gezondheidssector) of om niet onder een vrouwelijke baas te moeten werken.

Gaat men er op in?

* Als het bedrijfsleven er op ingaat, dan is dat altijd om economische redenen, bv. om niet te veel personeel te verliezen of om de productiviteit te verbeteren. Zo ging een firma om die reden toch in op de eis van mannelijke moslims om niet onder een vrouw te moeten werken. Ook worden vakantiedagen voor andere religieuze feesten dan de katholieke altijd toegestaan, als dat past binnen het werkrooster. Bidden op het werk wordt toegestaan tijdens de pauzes en in privéruimtes of in ruimtes waar geen buitenstaanders komen. Ideologische redenen spelen zelden mee in de beslissing, hoewel men zich meestal verzet tegen een aantasting van andere rechten (zoals die van de vrouw).

* Ook beslist men geval per geval, zelden of nooit met een algemene regel. De meeste beslissingen worden zonder veel passionele discussie genomen en alles verloopt redelijk informeel.

* De meeste beslissingen worden onder in de hiëarchie genomen: tussen de betrokkenen en de onmiddellijke chef.

* Opmerkelijk is dat de Vlaamse publieke sector veel soepeler is dan de Franstalige. In Wallonië is men meer gehecht aan de neutraliteit van de overheid en er zijn ook veel minder “diversiteitsmedewerkers” dan in Vlaanderen.

Wat wil het CGKR?

Het CGKR zelf wil vrijwillige en overlegde redelijke aanpassingen. Het Centrum is niet voor een wetswijziging waardoor de redelijke aanpassingen verplicht worden, zoals dat bij gehandicapten het geval is.

Reden: gehandicapten kan je niet vergelijken met moslims. Bij gehandicapten zijn de aanpassingen nodig voor hun sociaal overleven (wonen en werken) en daar is een wettelijke verplichting terecht, bij moslims niet. En bovendien moeten de aanpassingen best vrijwillig en in overleg tot stand komen. Ze opleggen per wet zou te veel spanningen veroorzaken.

Het CGKR gaat nu iedereen mobiliseren om de discussie over dit thema te voeren en in overleg tot redelijke aanpassingen te komen.

Meer over het rapport van de Interculturele Dialoog dat aan de basis ligt van dit onderzoek vind je op de expertenpagina van John De Wit.

JDW
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:10   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Iedereen mag vragen en eisen wat hij wil.

Maar niemand moet daarop ingaan.

En als ze dat wel moeten, dan is de persoon in de fout die dat dwingt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:25   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.405
Standaard

"Vooral laaggeschoolde moslims willen “redelijke aanpassingen” op het werk, zodat men rekening houdt met hun godsdienst."


Na die zin ben ik al gestopt met lezen.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:35   #4
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Er moet helemaal geen rekening gehouden worden met religie. Meer nog, die moslims kiezen er zelf voor om deel uit te maken van een subcultuur met alle gevolgen vandien. Zij dienen zicht te schikken naar de Leitkultur. Punt.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Net zoals in een andere draad op dit forum, blijf ik me afvragen:

stel dat het bedrijf waar je werkt overgenomen wordt door een moslim, en dat die dan "redelijke zaken" gaat invoeren voor alle werknemers;
met andere woorden, jij als ongelovige of jij als kaloot, wordt 'verplicht' pauzes te nemen, verboden om boterhammen met varkensvlees tussen mee te nemen van thuis enz. ...
het bedrijf wordt gereorganiseerd: de vrouwen bij de vrouwen, geen enkele vrouw nog baas over een man (maar omgekeerd ... geen probleem natuurlijk) ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:55   #6
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Net zoals in een andere draad op dit forum, blijf ik me afvragen:

stel dat het bedrijf waar je werkt overgenomen wordt door een moslim, en dat die dan "redelijke zaken" gaat invoeren voor alle werknemers;
met andere woorden, jij als ongelovige of jij als kaloot, wordt 'verplicht' pauzes te nemen, verboden om boterhammen met varkensvlees tussen mee te nemen van thuis enz. ...
het bedrijf wordt gereorganiseerd: de vrouwen bij de vrouwen, geen enkele vrouw nog baas over een man (maar omgekeerd ... geen probleem natuurlijk) ...
Ongelovigen mogen daar niet werken. Die worden gediscrimineerd. Er is dan ook geen wervingsselectie.
Neven , nichten , .. zoveel je maar wil. CVGK ?
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 13:17   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.852
Standaard

Als je nu als bedrijfsleider nog ongeschoolde moslims aanneemt, dan vraag je toch zelf achter problemen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 29 december 2010 om 13:17.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 13:57   #8
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Iedereen mag vragen en eisen wat hij wil.

Maar niemand moet daarop ingaan.

En als ze dat wel moeten, dan is de persoon in de fout die dat dwingt.
+1

Willen, vragen en eisen is nog steeds geen staken of opleggen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:04   #9
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Een kleine overpeinzing.


Citaat:
Meestal gaat het om een vakantiedag op religieuze feesten zoals het Offerfeest of het Suikerfeest.
We kunnen een hoop verplichte feestdagen afschaffen, en iedereen zelf laten kiezen wanneer die op te nemen? Dan kunnen Christenen vrij nemen met Kerstmis en Pasen, Moslims op het Offerfeest en het Suikerfeest, ...
Citaat:
Dan volgen de mogelijkheid om een hoofddoek te dragen (vooral in gemediatiseerde en gepolitiseerde sectoren, zoals het onderwijs en de gemeenten) en op de derde plaats komt bidden op het werk (vooral in de voedingssector vraagt men aparte gebedsruimtes).
Ze hebben inderdaad het recht om hun religie uit te oefenen, en daarbij hoort de hijab en het dagelijks gebed.
Citaat:
Maar soms vraagt men ook om niet met mensen van het andere geslacht op een kantoor te moeten zitten
Vind ik onredelijk op dit moment.
Citaat:
om speciaal eten zonder varkensvlees (vooral in de gezondheidssector)
Zou moeten kunnen.
Citaat:
of om niet onder een vrouwelijke baas te moeten werken.
Vind ik onredelijk op dit moment.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 29 december 2010 om 14:04.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:18   #10
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Vind ik onredelijk op dit moment.

Vind ik onredelijk op dit moment.
Onredelijk op dit moment, maar later, als de islamisatie is voltooid en de sharia geldt, niet?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:19   #11
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Een kleine overpeinzing.
²
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:22   #12
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
geen enkele vrouw nog baas over een man
Waar kan ik tekenen?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:06   #13
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(maar omgekeerd ... geen probleem natuurlijk) ...
Echte vrouwen (geen mannelijke vrouwen) vallen op machomannen, niet op vrouwelijke mannen, hoor.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:09   #14
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Een kleine overpeinzing.



We kunnen een hoop verplichte feestdagen afschaffen, en iedereen zelf laten kiezen wanneer die op te nemen? Dan kunnen Christenen vrij nemen met Kerstmis en Pasen, Moslims op het Offerfeest en het Suikerfeest, ....
en als die dagen feestdagen van de fabriek gesloten is? openen voor die paar moslims? ze kunnen toch op voorhand vragen of verlof vrij op te nemen is en dan kiezen of ze daar willen werken of niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ze hebben inderdaad het recht om hun religie uit te oefenen, en daarbij hoort de hijab en het dagelijks gebed.
niet nodig op het werk he, kunnen ze thuis ook

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Vind ik onredelijk op dit moment.
ik hoop op een ander moment ook

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Zou moeten kunnen.
je kan altijd zelf eten meenemen naar het werk. trouwens in grote bedrijven heb je nu al meerdere menu's. Of je vraagt het op voorhand en als het nee is ga je elders werken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Vind ik onredelijk op dit moment.
ik hoop op een ander moment ook

Laatst gewijzigd door frank1234 : 29 december 2010 om 15:11.
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:10   #15
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Waar kan ik tekenen?
Zo'n klein pietje?
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:16   #16
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
niet nodig op het werk he, kunnen ze thuis ook
Nee, ze moeten dagelijks bidden op bepaalde tijdstippen.
Citaat:
je kan altijd zelf eten meenemen naar het werk. trouwens in grote bedrijven heb je nu al meerdere menu's. Of je vraagt het op voorhand en als het nee is ga je elders werken
Ze kunnen samen met vegetariërs al voor een vegetarisch menu ijveren, en als er vis op het menu staat kunnen ze het gewoon menu nemen. Maar Altijd vis en vegetarisch, dat lijkt me niet zo plezant.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:26   #17
Caligula
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, ze moeten dagelijks bidden op bepaalde tijdstippen.
Ze kunnen samen met vegetariërs al voor een vegetarisch menu ijveren, en als er vis op het menu staat kunnen ze het gewoon menu nemen. Maar Altijd vis en vegetarisch, dat lijkt me niet zo plezant.
Pittabroodjes van thuis?
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:26   #18
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
Zo'n klein pietje?
Dat is niet wat uw vrouw zei ...
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:28   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, ze moeten dagelijks bidden op bepaalde tijdstippen.
Dt doen ze dan maar tijdens de koffiepauze of rookpauze buiten op de parking hé? Dat moeten rokers toch ook doen?
Goede turnoefening trouwens, dat aarsluchten richting Mekka. Is waarschijnlijk door Mohammed overgenomen van een paar Indische handelaars die yoga beoefenden.
allah gaat vast niet boos zijn als ze aarsluchten tijdens de voormidagpauze, de lunchpauze en de namiddagpauze. Wat is het probleem?




Citaat:
Ze kunnen samen met vegetariërs al voor een vegetarisch menu ijveren, en als er vis op het menu staat kunnen ze het gewoon menu nemen. Maar Altijd vis en vegetarisch, dat lijkt me niet zo plezant.
Altijd maar eten zonder varkensvlees en enkel ander vlees vol met adrenaline en stresshormonen die agressie veroorzaken, wegens martelpraktijken tijdens de slacht lijkt me ook niet heel gezond.

ha ja, vlees dat geslacht wordt volgens de Belgische slachtwetten gaat ook niet door hun strot, was ik even vergeten. Ik dacht dat het enkel over schweinenfleisch was dat ze niet konden eten.
Ik had ooit een hindoe collega en die was vegetarisch: 's middags had hij enkel aardappelen/rijst/saladebar en 's avonds maakte toch wel zijn vrouw het eten klaar zeker? Doen die muzelvrouwen dat niet? of kunnen ze het niet?

Binnenkort ga ik mee ijveren voor het standaard aanbieden van ENKEL diabetes-dieten in scholen en bedrijven! Dat zal een pak gezonder zijn.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 december 2010 om 15:32.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 16:35   #20
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, ze moeten dagelijks bidden op bepaalde tijdstippen.
op het werk vraag je wat je mag , niet wat je van jezelf moet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ze kunnen samen met vegetariërs al voor een vegetarisch menu ijveren, en als er vis op het menu staat kunnen ze het gewoon menu nemen. Maar Altijd vis en vegetarisch, dat lijkt me niet zo plezant.
zelf meenemen, doe ik ook
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be