Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari Filip De Man, (Roeselare, 11 november 1955) is een Vlaams politicus, journalist en volksvertegenwoordiger (1991-) voor het Vlaams Belang. In zijn partij behoort hij tot de meest rechtse groep, met een uitgesproken anti-migrantenstandpunt.

 
 
Discussietools
Oud 16 januari 2007, 13:57   #1
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard vrijheid van meningsuiting

Het Vlaams Belang schermt vaak met het principe van de vrijheid van meningsuiting.

Nochtans neemt ook het Belang regelmatig initiatieven die tegen die vrijheid ingaan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Blad van de Belgische Cannabis ConsumentenBond waartegen het Vlaams Belang ageerde via een betoging, via uw persoonlijke tussenkomst in het Parlement, via acties in Supermarkten en bij de verdeler ANP.
Het resultaat van deze acties was het verdwijnen van dat tijdschrift hoewel het door de rechtbanken werd vrijgesproken van welke wetsovertreding ook.
Een ander voorbeeld was een website die toebehoorde aan een medewerker op het Kabinet van Ontwikkelingssamenwerking. Het (toen nog) Vlaams Blok had citaten en prenten van deze website geplukt, die aan de pers doorgemaild en interpelleerde ook in het Parlement over de website. Het resultaat was het ontslag van de medewerker. Nochtans werd ook hier geen enkele wetsovertreding vastgesteld of vervolging ingesteld.

Het zijn slechts twee voorbeelden. Er bestaan er meer. Vindt u het niet tegenstrijdig om enerzijds de vrijheid van mening te verdedigen wanneer uw eigen partij in het gedrang komt en anderzijds als politieke partij en in persoon te ageren tegen de vrijheid van meningsuiting wanneer het de mening van politieke tegenstanders betreft?
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:14   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Waarschijnlijk denken ze dit: "het zet aan tot..., dus dat valt niet onder meningsuiting".
Bhairav is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:18   #3
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Waarschijnlijk denken ze dit: "het zet aan tot..., dus dat valt niet onder meningsuiting".
Dat was inderdaad de argumentatie. Maar dat is een zaak die de rechtbanken moeten beoordelen. De rechtbanken hebben geoordeeld dat er van aanzetten tot druggebruik gaan sprake was.

De vraag is dus of een politieke partij zich enerzijds kan beroepen op het recht op vrije meningsuiting terwijl ze de uitdrukking van meningen die haar niet bevalt tracht te doen verbieden en op andere manieren wil verhinderen.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:20   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het Vlaams Belang schermt vaak met het principe van de vrijheid van meningsuiting.

Nochtans neemt ook het Belang regelmatig initiatieven die tegen die vrijheid ingaan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Blad van de Belgische Cannabis ConsumentenBond waartegen het Vlaams Belang ageerde via een betoging, via uw persoonlijke tussenkomst in het Parlement, via acties in Supermarkten en bij de verdeler ANP.
Het resultaat van deze acties was het verdwijnen van dat tijdschrift hoewel het door de rechtbanken werd vrijgesproken van welke wetsovertreding ook.
Een ander voorbeeld was een website die toebehoorde aan een medewerker op het Kabinet van Ontwikkelingssamenwerking. Het (toen nog) Vlaams Blok had citaten en prenten van deze website geplukt, die aan de pers doorgemaild en interpelleerde ook in het Parlement over de website. Het resultaat was het ontslag van de medewerker. Nochtans werd ook hier geen enkele wetsovertreding vastgesteld of vervolging ingesteld.

Het zijn slechts twee voorbeelden. Er bestaan er meer. Vindt u het niet tegenstrijdig om enerzijds de vrijheid van mening te verdedigen wanneer uw eigen partij in het gedrang komt en anderzijds als politieke partij en in persoon te ageren tegen de vrijheid van meningsuiting wanneer het de mening van politieke tegenstanders betreft?
Heeft het VB die medewerker ontslagen?
Ga je het VB nu ook al schuldig verklaren aan het opmerken van standpunten waar ze als politieke partij niet mee eens is?
Mag een politieke partij niet protesteren tegen standpunten die niet de hunne zijn?
Moet het VB hier volgens jou in navolging van de ganse establishment-schatplichtige pers aan autosensuur doen?
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:21   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Helemaal niet, integendeel: ideaal om hen uit hun tent te lokken.
Bhairav is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:48   #6
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Heeft het VB die medewerker ontslagen?
Hij is ontslagen onder druk en na een campagne van het VB.

Citaat:
Mag een politieke partij niet protesteren tegen standpunten die niet de hunne zijn?
Er is een verschil tussen 'protesteren' en trachten een vrije mening die hen niet aanstaat te doen verbieden of censureren. Ze hebben niet alleen betoogd, interpellaties in het parlement gehouden maar de Man heeft persoonlijke juridische stappen gezet om het tijdschrift te doen veroordelen (wat niet gelukt is).
Citaat:
Moet het VB hier volgens jou in navolging van de ganse establishment-schatplichtige pers aan autosensuur doen?
Het VB moet niks. Mijn vraag is simpel: is het niet tegenstrijdig om je enerzijds te beroepen op het recht op vrije meningsuiting als het over je eigen mening gaat en anderzijds stappen te ondernemen om de mening die je niet aanstaat te doen verbieden, de uitdrukking ervan te bemoeilijken of de persoon die ze uitdrukt te raken.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 16 januari 2007, 23:57   #7
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Jammer dat FDM niet antwoordt op mijn vraag. Maar ik stel vast dat hij eigenlijk op geen enkele vraag concreet antwoordt. Hij draait telkens als een kat rond de hete brij.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 17 januari 2007, 07:05   #8
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Ik denk dat hij er juist op kickt om zo te doen. Hij zal zich hooghbegaefdt voelen als hij onze reacties leest.
Bhairav is offline  
Oud 17 januari 2007, 10:57   #9
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hij zal zich hooghbegaefdt voelen als hij onze reacties leest.
Zoiets voelt iedereen wel eens als hij jouw tussenkomsten leest, nietwaar?
__________________
baarle is offline  
Oud 17 januari 2007, 10:58   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

mss worden wat veel vragen gesteld aan Deman?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 17 januari 2007, 11:19   #11
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mss worden wat veel vragen gesteld aan Deman?
Beter één vraag correct antwoorden van op 20 vragen rond te pot draaien. Ik heb niet de moeite gedaan om te kijken hoe het er in de andere forumsessies eraan toe gaat, maar stel wel vast dat de heer De Man een kei is in het niet beantwoorden van vragen en dat hij in de plaats zelfs vaak antwoordt op vragen die niet eens gesteld zijn.
IlluSionS667 is offline  
Oud 17 januari 2007, 14:02   #12
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

precies. Zo is het maar net.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 17 januari 2007, 14:29   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Laten we de vraag uitbreiden. Is het 'Vlaams' Belang consequent en zal de partij elke mening verdedigen? Dus ook die van pakweg de Tchechische communistische jongerenorganisaties? Ook die van pakweg een 'terrorist' die vijf jaar in de bak zit omdat hij een persconferentie heeft georganiseerd?
Wat met B. Kimyongur gebeurt is immers al heel wat andere koek dan een paar procesjes die het veebee electoraal duidelijk geen windeieren leggen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 17 januari 2007 om 14:32.
Pelgrim is offline  
Oud 17 januari 2007, 16:45   #14
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Is het 'Vlaams' Belang consequent en zal de partij elke mening verdedigen?
Men kan van het VB (of van mij) niet verwachten dat het elke mening zal verdedigen. Dat is er een beetje over.
Maar een partij die andere meningen probeert te doen verbieden, kan zich toch moeilijk beroepen op het recht op vrije meningsuiting. Ofwel ben je voor dat recht en dan geldt dat voor iedereen, ofwel ben je ertegen. Het recht op vrije meningsuiting kan je toch niet selectief toepassen, dan is het namelijk geen recht maar een gunst.

Ik ben benieuwd of Filip de Man hierop wil antwoorden.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 17 januari 2007 om 16:46.
ministe van agitatie is offline  
Oud 17 januari 2007, 16:50   #15
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ofwel ben je voor dat recht en dan geldt dat voor iedereen, ofwel ben je ertegen. Het recht op vrije meningsuiting kan je toch niet selectief toepassen, dan is het namelijk geen recht maar een gunst.
nochtans is het meestal links die zegt dat vrijheid van meningsuiting kan voor de meeste maar niet voor alle ideeën.

Ikzelf ben alleszins voorstander van volledige vrijheid van meningsuiting.
IlluSionS667 is offline  
Oud 17 januari 2007, 17:13   #16
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Ikzelf ben alleszins voorstander van volledige vrijheid van meningsuiting.
Ik ook, maar dat geldt niet voor het Vlaams Belang. Zij zijn voorstander van vrijheid waar het hun eigen mening betreft en verbod waar het die van iemand anders betreft.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 17 januari 2007, 17:23   #17
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ik ook, maar dat geldt niet voor het Vlaams Belang. Zij zijn voorstander van vrijheid waar het hun eigen mening betreft en verbod waar het die van iemand anders betreft.
Was het niet u die ergens anders zei dat hij erg intollerant is tov mensen met (extreem)rechtse ideeën?! Was het niet u die zei dat sommige ideeën niet mogen geopperd worden?
IlluSionS667 is offline  
Oud 17 januari 2007, 23:33   #18
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Was het niet u die ergens anders zei dat hij erg intollerant is tov mensen met (extreem)rechtse ideeën?! Was het niet u die zei dat sommige ideeën niet mogen geopperd worden?
Nee, ik heb het nergens gehad over intolerantie ten opzichte van ideeën en ik heb nergens geschreven dat sommige ideeën niet geopperd mogen worden. Mijn vraag (waar de Man natuurlijk niet op antwoordt) gaat precies over het feit dat het VB de uiting van ideeën die haar niet zint tracht te verbieden en te verhinderen maar zelf schermt met het recht op vrijheid van meningsuiting als zijzelf in het gedrang komen. Dat is je reinste hypocrisie. Daarvan kan je mij niet beschuldigen.

Ik ben een groot voorstander van de botsing van ideeën. Daarom ben ik bijvoorbeeld geen onverdeeld voorstander van de wet op het negationisme. Ik vind dat vergelijkbaar met de stelling dat de maanlanding nooit heeft plaatsgevonden. Mensen moeten het recht hebben om te liegen. Mensen moeten het recht hebben om zichzelf vanalles wijs te maken en in de meest absurde onzin te geloven. Vergelijk het maar met het christelijk geloof, ook daar klopt historisch gezien geen ene moer van, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen dat geloof te verbieden, al is het één groot kaartenhuis.

Er is een verschil tussen van mening zijn dat de maanlanding nooit heeft plaatsgevonden of dat Jezus echt bestaan heeft, dat er een god is, dat er geen systematische vernietiging van de Joden werd gepland en uitgevoerd of dat er verschillende mensenrassen bestaan enerzijds en aan de andere kant een staat inrichten op basis van het bestaan van diezelfde god, die zgn. rassen of nazicollaborateurs in ere herstellen of de verspreiding van de feiten omtrent de maanlanding verbieden.
Tegen die praktijk zal ik me concreet verzetten, de onzinnige ideeën zal ik met argumenten bekampen.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 17 januari 2007, 23:36   #19
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Het Vlaams Belang schermt vaak met het principe van de vrijheid van meningsuiting.

Nochtans neemt ook het Belang regelmatig initiatieven die tegen die vrijheid ingaan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het Blad van de Belgische Cannabis ConsumentenBond waartegen het Vlaams Belang ageerde via een betoging, via uw persoonlijke tussenkomst in het Parlement, via acties in Supermarkten en bij de verdeler ANP.
Het resultaat van deze acties was het verdwijnen van dat tijdschrift hoewel het door de rechtbanken werd vrijgesproken van welke wetsovertreding ook.
Een ander voorbeeld was een website die toebehoorde aan een medewerker op het Kabinet van Ontwikkelingssamenwerking. Het (toen nog) Vlaams Blok had citaten en prenten van deze website geplukt, die aan de pers doorgemaild en interpelleerde ook in het Parlement over de website. Het resultaat was het ontslag van de medewerker. Nochtans werd ook hier geen enkele wetsovertreding vastgesteld of vervolging ingesteld.

Het zijn slechts twee voorbeelden. Er bestaan er meer. Vindt u het niet tegenstrijdig om enerzijds de vrijheid van mening te verdedigen wanneer uw eigen partij in het gedrang komt en anderzijds als politieke partij en in persoon te ageren tegen de vrijheid van meningsuiting wanneer het de mening van politieke tegenstanders betreft?

Meneer de Man?
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 18 januari 2007, 00:03   #20
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Meneer de Man?
Het is toch een beleefd gestelde vraag, nee? Ze is toch relevant?
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be