Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2010, 05:39   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard energiecertificaten

bron

Hoe kan men nu toch in hemelsnaam zo dom zijn om deze certificaten door enkel door makkelijk geld en voor de rest volledig ongemotiveerde mensen op de criminele vrije markt te laten opmaken ? Dat is vragen om problemen. Meer dan 80 % blijkt dan ook volledig fout. Energiecertificaten zouden moeten opgemaakt worden door de nieuwe generatie gemotiveerde goed opgeleide ambtenaren. Zelfs als er dan eens een oude verzuurde knar tussen zit gaat het % nog steeds omgekeerd evenredig zijn.

Hetzelfde geldt trouwens voor het nazicht van de elektriciteit. Bij mij is die gecontroleerd door en erkend controleur aangesteld door de verkoper en dan daarna nog eens door één aangesteld door mij na renovatie. Twee weken later draai ik een lamp in waar nog nooit één had gehangen en blijkt de schakelaar niet te gaan. Goed gecontroleerd van die twee vrije markt criminelen die te tam waren om alles werkelijk te testen en eerder op het gevoel en met wat steekproefjes te werk gingen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 08:19   #2
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Hier hebben ze een paar weken geleden zo'n EPC attest komen opmaken, op dat attest heeft ie "rekening gehouden" met "het feit" dat er in de toekomst dubbel glas komt én de voordeur in orde geplaatst wordt.
Ik vind dat niet kunnen, hoe kan je nu een attest opmaken gevuld met speculaties?
Nu goed, 'k zeg 't, mij niet gelaten, dat ze hun plan trekken
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 09:51   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Energiecertificaten zouden moeten opgemaakt worden door de nieuwe generatie gemotiveerde goed opgeleide ambtenaren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 10:03   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Goed hé 95% is fout
maar enfin zo fout is het ook weer niet, ze hebben gewoon geen facturen en bewijzen aan gehangen

maar kom, een beetje orde op zaken en 'ontegensprekelijkheid' in die certificaten zou niet slecht zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 10:21   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Het probleem is dat nu iedereen zo'n EPC kan afleveren, inclusief architecten, makelaars etc. Personen dus, die er alle belang bij hebben dat dat EPC zo gunstig mogelijk is. Hetzelfde gebeurde trouwens met de veiligheidscoordinatie bouw: ook hier zijn het nu veelal de architectenbureaus zelf die de veiligheid mogen controleren. Met als logisch gevolg dat die natuurlijk minder stringent gaan zijn voor hun eigen werven.

De politieke partij die verantwoordelijk is voor deze maatregel? De sossen.
De reden waarom zij deze controlerende taken openstellen voor de uitvoerders? "Democratisering" van de prijzen.

Nuff said.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 10:27   #6
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Het probleem is dat nu iedereen zo'n EPC kan afleveren, inclusief architecten, makelaars etc. Personen dus, die er alle belang bij hebben dat dat EPC zo gunstig mogelijk is. Hetzelfde gebeurde trouwens met de veiligheidscoordinatie bouw: ook hier zijn het nu veelal de architectenbureaus zelf die de veiligheid mogen controleren. Met als logisch gevolg dat die natuurlijk minder stringent gaan zijn voor hun eigen werven.

De politieke partij die verantwoordelijk is voor deze maatregel? De sossen.
De reden waarom zij deze controlerende taken openstellen voor de uitvoerders? "Democratisering" van de prijzen.

Nuff said.
http://energieattestonline.be/site/?page_id=83

"het EPC enkel kan opgesteld en afgeleverd worden door een erkend energiedeskundige Type A."

Niet zomaar door iedereen af te leveren, niet?
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 18:04   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.879
Standaard

Dat is nu eens een voorbeeld van zo een ,Europees opgelegd ,maatregeltje waar echt niemand op zat te wachten (niemand behalve wat ambtenaarambtenaamabtenaartjes)..)

Kandidaat-kopers de mogelijkheid geven(desnoods via inschrijving in een wet) om de laatste energieafrekening en -fakturen sedert te laten opvragen (desnoods wettelijk regelen dat een leverancier dat MOET doorzenden naar de notaris die de akte zal verlijden) zou logischer geweest zijn...en objectiever.....en het zou volstaan,want je kunt er ,indien echt nodig,zelfs CO2-uitstoot uit distilleren.

Laatst gewijzigd door kelt : 9 december 2010 om 18:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 18:37   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
http://energieattestonline.be/site/?page_id=83

"het EPC enkel kan opgesteld en afgeleverd worden door een erkend energiedeskundige Type A."

Niet zomaar door iedereen af te leveren, niet?
Voor de slechte verstaander: iedereen is toegelaten tot die opleiding (slechts 40 uurtjes trouwens, zonder praktijktest), ook degenen die er overduidelijk belang bij hebben om een zo gunstig mogelijk EPC af te leveren (architecten, makelaars - zie mijn vorige post).
Het betreft dus geen onfhankelijke deskundige.
__________________
Out of the blue, into the black

Laatst gewijzigd door Turkje : 9 december 2010 om 18:37.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 18:51   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is nu eens een voorbeeld van zo een ,Europees opgelegd ,maatregeltje waar echt niemand op zat te wachten (niemand behalve wat ambtenaarambtenaamabtenaartjes)..)

Kandidaat-kopers de mogelijkheid geven(desnoods via inschrijving in een wet) om de laatste energieafrekening en -fakturen sedert te laten opvragen (desnoods wettelijk regelen dat een leverancier dat MOET doorzenden naar de notaris die de akte zal verlijden) zou logischer geweest zijn...en objectiever.....en het zou volstaan,want je kunt er ,indien echt nodig,zelfs CO2-uitstoot uit distilleren.
er staat toch duidelijk in het artikel dat de waarde van een huis zakt in functie van slechte energieprestaties. Kijk ik vind dat zo'n certificaat eigenlijk wel een interessant systeem om te weten op voorhand, van hoeveel kosten ga ik hier hebben.

wat zijn de pijnpunten in dit huis

hoe kan ik zorgen dat ik minder verbruik...

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2010 om 18:51.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 09:55   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
er staat toch duidelijk in het artikel dat de waarde van een huis zakt in functie van slechte energieprestaties. Kijk ik vind dat zo'n certificaat eigenlijk wel een interessant systeem om te weten op voorhand, van hoeveel kosten ga ik hier hebben.

wat zijn de pijnpunten in dit huis

hoe kan ik zorgen dat ik minder verbruik...
Misschien begrijpen we elkaar niet helemaal

Aan de hand van de energierekeningen,gekoppeld met een bezoekje tesamen met een zelfgekozen raadgever kun je,mits wat zelfstudie,alles leren wat er te leren is omtrent het energieverbruik van een huis dat je overweegt te kopen.....
Indien een kandidaat-koper dan besluit toe te happen ,dan is het aan hem/haar,en niet aan de vorige eigenaar ,om studies voor verbeteringsprojecten te bekostigen...

Dat energiecertifikaat op zich vind ik een waardeloze prul.
Wie moet er eigenlijk verteld worden dat een woning gebouwd in 1972 en met als enige isolatieproject sedertdien, de rotswolisolatie onder de pannen,en bovendien uitgerust met een archeologische oliestookinstallatie best wat verbeterd zou worden..... ?

enfin...vind ik toch

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2010 om 09:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 08:27   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Energiecertificaten zouden moeten opgemaakt worden door de nieuwe generatie gemotiveerde goed opgeleide ambtenaren.
Waar ga je goed opgeleide gemotiveerde ambtenaren vinden?
Wil je de energiecertificaten laten opstellen door dezelfden die in Gent systematisch elke bouwaanvraag in eerste instantie weigeren?

Zijn die energiecertificaten eigenlijk wel nodig?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be