Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2007, 17:33   #721
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

Nu we toch bezig zijn met een Fabeltjeskrant... misschien moeten we dan terugkomen op de fabeltjes als de moord op Troktski door Stalin, het testament van Lenin waar ze leutig over gedaan kan worden. Maar misschien is dat niet echt bevorderlijk voor de samenwerking ter linkerzijde én heeft het ook helemaal niet zo erg veel belang wie nu gelijk heeft voor de dag van vandaag.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 18:43   #722
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Nu we toch bezig zijn met een Fabeltjeskrant... misschien moeten we dan terugkomen op de fabeltjes als de moord op Troktski door Stalin, het testament van Lenin waar ze leutig over gedaan kan worden. Maar misschien is dat niet echt bevorderlijk voor de samenwerking ter linkerzijde én heeft het ook helemaal niet zo erg veel belang wie nu gelijk heeft voor de dag van vandaag.
Best mogelijk - maar op zo'n zaak kan ik toch niet anders dan reageren, dat was de reinste vervalsing op dit forum, zonder daarbij tot de grond van de zaak te gaan...

Enfin, ik hoop alleszins nooit meer mee te maken dat argument nog te horen - zeg maar dat ze dat schrappen uit de vormingen van de marxistische universiteit...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 18:49   #723
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht


Waar heb jij dat soort Stalinistische vervalsingen geleerd? Gewoon de helft van de zin plaatsen en de eerste helft censureren die net mijn gelijk bewijst!


De echte zin is:

Although it is thus impermissible to deny in advance the possibility, in strictly defined instances, of a “united front” with the Thermidorian section of the bureaucracy against open attack by capitalist counterrevolution, the chief political task in the USSR still remains the overthrow of this same Therrnidorian bureaucracy.

Hij stelt dus in die bewuste zin zelf zelfs de mogelijkheid voor tot een verenigd front met de stalinisten tegen een open aanval van de kapitalistische contrarevolutie!!!!!

Bah - dat soort verdraaiingen vind ik echt verachtelijk!
Dit is absoluut geen vervalsing. Ik heb niets aan de tekst gewijzigd.
Er blijft staan dat de belangrijkste politieke taak (belangrijker dan een eventueel eenheidsfront) de omverwerping van de leiding is.
Bovendien, dat eenheidsfront, dat was niet meer dan een voorwendsel. Trotsky was totaal geïsoleerd met zijn standpunten. De trotskisten betekenden voor en tijdens WO2 niks. Trotsky die spreekt over een eenheidsfront dat is als Calimero die zichzelf ziet als een adelaar.
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 19:05   #724
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Dit is absoluut geen vervalsing. Ik heb niets aan de tekst gewijzigd.
Er blijft staan dat de belangrijkste politieke taak (belangrijker dan een eventueel eenheidsfront) de omverwerping van de leiding is.
Bovendien, dat eenheidsfront, dat was niet meer dan een voorwendsel. Trotsky was totaal geïsoleerd met zijn standpunten. De trotskisten betekenden voor en tijdens WO2 niks. Trotsky die spreekt over een eenheidsfront dat is als Calimero die zichzelf ziet als een adelaar.
Hij betekende blijkbaar genoeg om hem en zijn gezin heel de wereld te achtervolgen en uit te moorden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 19:27   #725
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Trotsky die spreekt over een eenheidsfront dat is als Calimero die zichzelf ziet als een adelaar.
Spanje vergeten? - Ik zou 'land and freedom' nog eens bekijken...

Maar dat doet er eigenlijk de ballen toe... Het ging om het feit dat jij hier stelde dat "Trotsky op dezelfde lijn zat als Hitler", en daarvoor een citaat uit zijn context rukt - erger, je gebruikt gewoon een deeltje van een zin terwijl het andere deel van die zin jou stelling de grond in boort.

Dat was dus vervalsing, wetens dat hetgeen er stond jou punt tegensprak! Dat vind ik verachtelijk - ik zou zeggen, typische Amadeze-streken, maar dat is niet meer politiek correct want de PVDA heeft nu naar eigen zeggen een andere koers genomen... Jij loopt dan in elk geval nog serieus achter.


Bij deze bedankt omdat je net bewees dat Trotsky inderdaad opriep tot een eenheidsfront en dat ik zelfs geen citaat moest gaan zoeken.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 19:38   #726
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Spanje vergeten? - Ik zou 'land and freedom' nog eens bekijken....
Dat is zuivere fictie, gemaakt door een trotskist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Maar dat doet er eigenlijk de ballen toe... Het ging om het feit dat jij hier stelde dat "Trotsky op dezelfde lijn zat als Hitler", en daarvoor een citaat uit zijn context rukt - erger, je gebruikt gewoon een deeltje van een zin terwijl het andere deel van die zin jou stelling de grond in boort..
Neen, typisch aan lectuur van Trotsky, zijn de hoogdravende frasen. Zijn inleidende zin over het eenheidsfront is gewoon bla bla. Zijn essentiële boodschap was: omverwerpen dat regime..[/quote]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Dat was dus vervalsing, wetens dat hetgeen er stond jou punt tegensprak! Dat vind ik verachtelijk - ik zou zeggen, typische Amadeze-streken, maar dat is niet meer politiek correct want de PVDA heeft nu naar eigen zeggen een andere koers genomen... Jij loopt dan in elk geval nog serieus achter..
Ik loop niet achter bij de PVDA, om de eenvoudige reden dat ik er niets mee te maken heb. Ik vind dat de PVDA te soft is tav LSP.
.[/quote]
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 20:00   #727
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Ik loop niet achter bij de PVDA, om de eenvoudige reden dat ik er niets mee te maken heb. Ik vind dat de PVDA te soft is tav LSP.


Ok, Srry PVDA'ers op dit forum dat ik dit sujet met jullie associeerde.

BTW; wat staat gij Trotsky dan te verwijten een eenzame adelaar te zijn; Als gij mij één iemand anders kunt aantonen in België die even sectair is als gij - buiten Pierre Carette... Laat het mij dan weten.
__________________

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 21 juni 2007 om 20:02.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 20:02   #728
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Kan er niet best een nieuwe draad opgestart worden voor dit soort discussies? Suggestie voor een titel: achterhoedgevechten.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 20:04   #729
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Kan er niet best een nieuwe draad opgestart worden voor dit soort discussies? Suggestie voor een titel: achterhoedgevechten.
Niet nodig - Ik zal er toch niet meer op reageren, en ik raad de anderen aan het ook niet te doen... Ik dacht dat hij een groep binnen de PVDA vertegenwoordigde; nu dat niet is maakt dat de situatie totaal irrelevant en kan hij best tegen de muren praten.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 20:50   #730
Don Geronimo
Partijlid
 
Don Geronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juni 2007
Berichten: 227
Standaard

Trotsky had het toch soms moeilijk in Rusland, door zijn afkomst en zo, hij was toch een Jood?
__________________

Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 21:26   #731
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Geronimo Bekijk bericht
Trotsky had het toch soms moeilijk in Rusland, door zijn afkomst en zo, hij was toch een Jood?
Heel veel van de bolsjevistische leider waren van joodse afkomst (Lenin had bijvoorbeeld ook aan één kant Joodse roots) - doordat volgens mij de joden de enige intellectuelen waren die niet met het tsarisme verbonden waren. Trotsky had het dus allesbehalve moeilijk als Jood... Tot 1923 was hij zelfs nummer twee van de KP(als je dat zo kan noemen), na Lenin.
Stalin was trouwens ook Georgiër en dus ook van een etnische minderheid.

De joodse afkomst van veel bolsjevieken was trouwens één van de redenen waarom Hitler zo'n hekel had aan de Sovjet-Unie - wat uiteindelijk zijn einde heeft bewerkstelligd.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 23:23   #732
Cunhal
Lokaal Raadslid
 
Cunhal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 385
Standaard

Om terug te komen op Cuba:
de CWI heeft toch wel een uniek standpunt over Cuba.
In welke mate komt dat overeen met de opposanten in Miami?
Cunhal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 23:31   #733
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Om terug te komen op Cuba:
de CWI heeft toch wel een uniek standpunt over Cuba.
In welke mate komt dat overeen met de opposanten in Miami?
interessante vraag
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 23:40   #734
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Om terug te komen op Cuba:
de CWI heeft toch wel een uniek standpunt over Cuba.
In welke mate komt dat overeen met de opposanten in Miami?
In niets; alsof je daar ooit over getwijfeld hebt.. - Het CWI wil een gecollectiviseerde economie behouden - en ook de geprivatisseerde zaken terug nationaliseren... En die opposanten mogen gerust na een hervorming en hun eventueel terugkomen naar Cuba op geen enkele manier rechten laten gelden op privaat bezit van voor de revolutie. Als ze terugkomen is het als gewone cubaanse arbeiders en niet als aristocraten (ik denk dat zij zelf echter in dat geval toch de VS zullen prefereren).

Content?
Tenzij het natuurlijk over opposanten gaat die het economisch systeem niet in vraag stellen maar enkel gevlucht zijn voor de beperking van de democratische vrijheden; die zijn uiteraard welkom (al zullen er niet veel van die zulke zijn).
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 00:40   #735
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
De naam Cunhal veronderstelt meestal wel dat er een anti-trotskistisch standpunt wordt ingenomen. Als morgen iemand zich komt registeren met de naam Paul de Groot, dan zal hij ook hoogstwaarschijnlijk geen lid van de lokale anarchistische bond zijn. O_o
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 08:37   #736
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
De naam Cunhal veronderstelt meestal wel dat er een anti-trotskistisch standpunt wordt ingenomen. Als morgen iemand zich komt registeren met de naam Paul de Groot, dan zal hij ook hoogstwaarschijnlijk geen lid van de lokale anarchistische bond zijn. O_o
Hoef toch niet noodzakelijk - Ik ben trotskist en toch heb ik in sommige punten sympathie voor Cunhal hoe hij het verzet tegen Salazar mee vorm gaf... Al heeft hij ook ongetwijfeld gigantische fouten begaan en een aantal verkeerde stellingen.

Om Julien Lahaut hoof te achten moet je toch ook niet noodzakelijk stalinist zijn en om mandel hoog te achten moet je ook geen lid van die vierde internationale zijn...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 10:39   #737
tony p
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunhal Bekijk bericht
Om terug te komen op Cuba:
de CWI heeft toch wel een uniek standpunt over Cuba.
In welke mate komt dat overeen met de opposanten in Miami?
ze gebruiken allebei Carlos Franqui als bron
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 10:49   #738
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
ze gebruiken allebei Carlos Franqui als bron
Tja dat is echt véélzeggend... Marx en Friedman gebruiken Smith ook allebei als bron...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 10:57   #739
tony p
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Tja dat is echt véélzeggend...
inderdaad, als Taaffe 'getuigenissen' nodig heeft van contrarevolutionair krapuul als Franqui om zijn stellingen hard te maken dan is dat inderdaad véélzeggend
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 11:01   #740
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
inderdaad, als Taaffe 'getuigenissen' nodig heeft van contrarevolutionair krapuul als Franqui om zijn stellingen hard te maken dan is dat inderdaad véélzeggend
Smith en Ricardo waren ook contrarevolutionair kapitalistisch krapuul... En toch was het zijn voornaamste economische bron.

Trouwens, van die Franqui weet ik weinig af, ik heb die ook nog nooit als bron tegengekomen en hij doet er dus niet toe - feit is dat ik nog geen enkel tegenbewijs heb gezien dat de these niet klopt.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be