Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 12:32   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard Analoog of Digitaal ? ; Vinyl of CD ??

Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:35   #2
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Ik had vroeger een platendraaier en ik vond de klank warmer dan de CD. Kan ook gewoon sentiment zijn. Maar ik hoor dat LP's terug 'in' aan het worden zijn.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:47   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ik had vroeger een platendraaier en ik vond de klank warmer dan de CD. Kan ook gewoon sentiment zijn. Maar ik hoor dat LP's terug 'in' aan het worden zijn.
Bof, heeft imo weinig met sentiment te maken. Vinyl platen klinken gewoon dynamischer en strakker, zeker bij rockmuziek.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:48   #4
Monocle
Minister-President
 
Monocle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Kamagurkistan
Berichten: 4.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Ik gebruik enkel en alleen vinyl als ik ga draaien. Thuis een mengeling.
Waarom vinyl om te draaien?? Er kan meer "gevoel" in een plaat gelegd worden, plaat kan perfect worden juist gezet en het krakend geluid heeft ook z'n charme. Ik weet ook wel dat de meeste professionele cd spelers een "toggle-jog" hebben en ook pitch control maar er gaat voor mij niks boven "plaatjes" draaien.
__________________
"A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort."
Monocle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:49   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Het nadeel van de CD is dat ze geen tonen boven de 20.000 herz weergeven. Nu hoor je deze tonen normaal gesproken niet (zeker niet op onze leeftijd), maar de vullen en kleuren wel het gehele geluidsspectrum aan in de harmonische klanken.
Een goed alternatief voor de LP (en CD) is de SACD, maar ook DVD-A klinkt al heel wat beter dan de CD.
Hoe het eigenlijk met die SACD staat weet ik niet, je hoort er weinig meer van.
Ik heb Dark Side of the Moon 1 keer in mijn leven op SACD in quadro kunnen beluisteren.

Het mooiste geluid komt uit de mastertape!
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 15 oktober 2007 om 12:50.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:51   #6
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

LP's kunnen frequenties boven de 20 KHz weergeven, alleen niet al te goed. CD's kunnen dit uiteraard niet (zie Nyquist). Nu, de meeste mensen hun gehoor haalt ook de 20 KHz niet meer.

Ik prefereer eigenlijk vinyl, vooral omdat ik meer vinyl dan cd's heb. Ik hou ook meer van de artwork van een LP dan van een CD. Ik vergelijk dat graag met een reproductie van een schilderij en een postkaart ervan.

Ook hou ik enorm van het hele ritueel van een plaat opleggen.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 15 oktober 2007 om 12:51.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:54   #7
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monocle Bekijk bericht
Ik gebruik enkel en alleen vinyl als ik ga draaien. Thuis een mengeling.
Waarom vinyl om te draaien?? Er kan meer "gevoel" in een plaat gelegd worden, plaat kan perfect worden juist gezet en het krakend geluid heeft ook z'n charme. Ik weet ook wel dat de meeste professionele cd spelers een "toggle-jog" hebben en ook pitch control maar er gaat voor mij niks boven "plaatjes" draaien.
Je kan ook met vinyl draaien en toch CD's afspelen. Serato, Stanton Final Scratch, en zo van die dingen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:54   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.485
Standaard

ik ben van nature nen tamzak dus heel mijn collectie staat op harde schijf
veel gemakkelijker!

ik raak bijna nooit nog lp's aan, veel te veel gedoe
en om eerlijk te zijn, ik vind lp's ook niet echt beter klinken dan cd's of (goei) mp3's, maar dat zal wel aan mijn oren liggen
het enige dat ik mis zijn de hoezen en de songteksten, maar die haal je in geval van nood wel altijd ergens van het internet...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:56   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het nadeel van de CD is dat ze geen tonen boven de 20.000 herz weergeven. Nu hoor je deze tonen normaal gesproken niet (zeker niet op onze leeftijd), maar de vullen en kleuren wel het gehele geluidsspectrum aan in de harmonische klanken.
Een goed alternatief voor de LP (en CD) is de SACD, maar ook DVD-A klinkt al heel wat beter dan de CD.
Hoe het eigenlijk met die SACD staat weet ik niet, je hoort er weinig meer van.
Ik heb Dark Side of the Moon 1 keer in mijn leven op SACD in quadro kunnen beluisteren.

Het mooiste geluid komt uit de mastertape!
SACD's kan je kopen bij de "betere" HiFi-zaak. En via www.hvt.nl (hifi video test), een zeer goed Nederlands hifi-blad (waar ik vroeger nog op geabonneerd was) kan je ze als lid ook kopen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:56   #10
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Ik heb het grootste deel van m'n platencollectie ook wel gedigitaliseerd. Soms wil ik namelijk gewoon voor een uurtje in de zetel blijven zitten en een boek lezen en niet om de twintig minuten opstaan om een nieuwe plaatkant op te zetten.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 12:57   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
LP's kunnen frequenties boven de 20 KHz weergeven, alleen niet al te goed. CD's kunnen dit uiteraard niet (zie Nyquist). Nu, de meeste mensen hun gehoor haalt ook de 20 KHz niet meer.

Ik prefereer eigenlijk vinyl, vooral omdat ik meer vinyl dan cd's heb. Ik hou ook meer van de artwork van een LP dan van een CD. Ik vergelijk dat graag met een reproductie van een schilderij en een postkaart ervan.

Ook hou ik enorm van het hele ritueel van een plaat opleggen.
Hoewel niet hoorbaar, hebben deze hoge (maar ook de zeer lage) frequenties wel invloed op het complete geluidsbeeld van een drager!
Maar ook de LP heeft zo zijn nadelen!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:02   #12
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het mooiste geluid komt uit de mastertape!
Daarvan werden vroeger de zogenaamde "Direct Cut"-platen gemaakt : "Direct from the masters". "Sheffield Lab" is het platenlabel

Deze heb ik hier nog : subliem qua klank !!!
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:14   #14
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Hoewel niet hoorbaar, hebben deze hoge (maar ook de zeer lage) frequenties wel invloed op het complete geluidsbeeld van een drager!
Maar ook de LP heeft zo zijn nadelen!
Uiteraard : veel groter, omslachtiger om spelen, gevaar voor krassen
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:21   #15
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Een goede buizenversterker en boxen kunnen helpen om je cd’s een warmere klank te geven. Uiteraard kan je ook vinyl afspelen via zo’n installatie, dubbel winst.



http://www.hometheaterhifi.com/volum...er-5-2007.html

Laatst gewijzigd door Ovidius : 15 oktober 2007 om 13:26.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:27   #16
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Een goede buizenversterker en boxen kunnen helpen om je cd’s een warmere klank te geven. Uiteraard kan je ook vinyl afspelen via zo’n installatie, dubbel winst.
Buizenversterkers zijn wansmakelijk duur, en niet gemakkelijk om in een meubel in te bouwen, en geef toe (want het oog wilt toch ook wat) t'is geen schoon zicht. Ik (als groot HiFi-liefhebber) heb er ooit aan gedacht, maar 3.000€ voor een buizenversterker is me wat teveel.

Laatst gewijzigd door Pietje : 15 oktober 2007 om 13:27.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:30   #17
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Buizenversterkers zijn wansmakelijk duur, en niet gemakkelijk om in een meubel in te bouwen, en geef toe (want het oog wilt toch ook wat) t'is geen schoon zicht. Ik (als groot HiFi-liefhebber) heb er ooit aan gedacht, maar 3.000€ voor een buizenversterker is me wat teveel.
Ik geef je gelijk voor wat de prijs betreft, ik zou hem persoonlijk zelf bouwen.

Wat het uitzicht betreft, ik vind dat wel iets hebben, maar tja smaken verschillen, algoe. De buizen worden ook heel warm dus moeten ze frisse lucht krijgen.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:32   #18
Monocle
Minister-President
 
Monocle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Kamagurkistan
Berichten: 4.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Je kan ook met vinyl draaien en toch CD's afspelen. Serato, Stanton Final Scratch, en zo van die dingen.
Yep i know ....
__________________
"A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort."
Monocle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:33   #19
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Ja, dat is welzo. Als men nu, na een aantal jaar DVD's beluisteren eens terug een LP opzet verschiet ik altijd hoeveel compressie er op de gitaren staat.

Analoog > digitaal.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:37   #20
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

En de kabels niet vergeten: Die Pear Cables van $ 7250 lijken mij wel de moeite waard

Maar James Randi vindt blijkbaar van niet.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be