Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2015, 03:03   #41
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.
Moesten ze zo streng zijn zouden er alleen meer zitten blijvers komen. Niks meer.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 04:40   #42
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Moesten ze zo streng zijn zouden er alleen meer zitten blijvers komen. Niks meer.
Is de verloedering van uw huidige mede-generatie-genossen beter?
Van craniale lompigheid gesproken.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 05:30   #43
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Als ik dt-fouten maakt, en ik maak die wel eens, dan gaat het gewoon om haastigheidsfoutjes. Iedereen maakt die wel eens in een moment van onoplettendheid. Daar waar ik ze opmerk verbeter ik ze wel, want ze staan wel degelijk slordig.

Dit is in iedere taal wel zo. Hoeveel Franstaligen vergeten wel eens een 's' toe te voegen in een 'tu'-vervoeging? Dat maakt ons feilbaar. Uiteraard is een tekst met zulke fouten ontolereerbaar, maar één zulke fout is normaal.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juli 2015 om 05:32.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 08:14   #44
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als ik dt-fouten maakt, en ik maak die wel eens, dan gaat het gewoon om haastigheidsfoutjes. Iedereen maakt die wel eens in een moment van onoplettendheid. Daar waar ik ze opmerk verbeter ik ze wel, want ze staan wel degelijk slordig.

Dit is in iedere taal wel zo. Hoeveel Franstaligen vergeten wel eens een 's' toe te voegen in een 'tu'-vervoeging? Dat maakt ons feilbaar. Uiteraard is een tekst met zulke fouten ontolereerbaar, maar één zulke fout is normaal.
Idereen kan het daar volmondig mee eens zijn. Ik verbeter mezelf regelmatig, ook op deze site.

Het verschil met sommigen is wel ernstiger en dat weet U ook wel.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 19 juli 2015 om 08:15. Reden: tikvout!
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 10:00   #45
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Mijn dochter had een leraar Geschiedenis die serieus punten aftrok voor spelfouten, dit kan volgens mij ook niet echt. Bij Geschiedenis moet je weten waar de les over ging, je kan toch moeilijk buizen omdat je drie dt fouten schreef in een correct antwoord over de Gulden Sporenslag?
Belachelijk.

Punten aftrekken voor dt-fouten in pakweg een examen voor geschiedenis is absurd, en zou aangeklaagd moeten worden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 10:22   #46
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als ik dt-fouten maakt, en ik maak die wel eens, dan gaat het gewoon om haastigheidsfoutjes. Iedereen maakt die wel eens in een moment van onoplettendheid. Daar waar ik ze opmerk verbeter ik ze wel, want ze staan wel degelijk slordig.

Dit is in iedere taal wel zo. Hoeveel Franstaligen vergeten wel eens een 's' toe te voegen in een 'tu'-vervoeging? Dat maakt ons feilbaar. Uiteraard is een tekst met zulke fouten ontolereerbaar, maar één zulke fout is normaal.
Haastigheidsfoutjes zijn inderdaad een deel van de oorzaak, en niet zo erg. Maar er is meer aan de hand wanneer je merkt dat er mensen zijn die het woord "betaald" altijd met een "d" schrijven. Dan wordt er over spelling simpelweg niet meer nagedacht.

Het onderwijs is door de druk van ouders en anderen er wat mee opgehouden om correcte spelling af te dwingen. Bij een niet-taalvak wordt dan altijd gezegd dat de spelling niet de kern van de zaak is, etcetera.

M.i. heeft het beleid er niet veel mee te maken. Het is integendeel een overtuiging van veel mensen dat spelling niet meerzo belangrijk is. Die overtuiging dringen ze op aan leraren en scholen. Onze taal wordt dus van onderuit verbasterd.

Tussen haakjes: ik ben zelf geen leraar.

Laatst gewijzigd door dalibor : 19 juli 2015 om 10:24.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 11:30   #47
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Haastigheidsfoutjes zijn inderdaad een deel van de oorzaak, en niet zo erg. Maar er is meer aan de hand wanneer je merkt dat er mensen zijn die het woord "betaald" altijd met een "d" schrijven. Dan wordt er over spelling simpelweg niet meer nagedacht.

Het onderwijs is door de druk van ouders en anderen er wat mee opgehouden om correcte spelling af te dwingen. Bij een niet-taalvak wordt dan altijd gezegd dat de spelling niet de kern van de zaak is, etcetera.

M.i. heeft het beleid er niet veel mee te maken. Het is integendeel een overtuiging van veel mensen dat spelling niet meerzo belangrijk is. Die overtuiging dringen ze op aan leraren en scholen. Onze taal wordt dus van onderuit verbasterd.

Tussen haakjes: ik ben zelf geen leraar.
Inderdaad.
X2
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 14:42   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.
Je moet niet eens weten of de straf gerechtvaardigd is?

Het doet me wat denken aan de razende zotten die mijn ouders waren, die deden het ook zo.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 16:02   #49
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als ik dt-fouten maakt, en ik maak die wel eens, dan gaat het gewoon om haastigheidsfoutjes. Iedereen maakt die wel eens in een moment van onoplettendheid. Daar waar ik ze opmerk verbeter ik ze wel, want ze staan wel degelijk slordig.

Dit is in iedere taal wel zo. Hoeveel Franstaligen vergeten wel eens een 's' toe te voegen in een 'tu'-vervoeging? Dat maakt ons feilbaar. Uiteraard is een tekst met zulke fouten ontolereerbaar, maar één zulke fout is normaal.
Verbeter dan al maar je vierde woord.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 16:43   #50
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Verbeter dan al maar je vierde woord.
Een typfout dus. Iedereen maakt die wel eens.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 19:15   #51
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Belachelijk.

Punten aftrekken voor dt-fouten in pakweg een examen voor geschiedenis is absurd, en zou aangeklaagd moeten worden.
En dt-fouten in de latere sollicitatiebrieven: het moet allemaal kunnen?
Taal is een uithangbord, ongeacht in welke context.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 20:11   #52
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En dt-fouten in de latere sollicitatiebrieven: het moet allemaal kunnen?
Taal is een uithangbord, ongeacht in welke context.
Je vergelijkt appelen met peren, dat zie je toch ook in.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 20:31   #53
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je vergelijkt appelen met peren, dat zie je toch ook in.
Nee, echt niet.
Een leerling die dt-fouten maakt in de les geschiedenis zal met grote waarschijnlijkheid dezelfde fouten ook maken in de les Nederlands.

Als dat in de les geschiedenis door de vingers gekeken wordt, waar eindigt het dan? Moet ook sms-taal tgltn wrdn vr ht xamn mschn?

Een ander voorbeeld: voor het examen fysica gebruikt een leerling voor de oplossing een korrekte formule, maar maakt wel een rekenfout. Het antwoord is dus formeel fout. Van mij moet dat niet resulteren in een nul voor die vraag, maar het mag wel punten kosten.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 21:00   #54
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Nee, echt niet.
Een leerling die dt-fouten maakt in de les geschiedenis zal met grote waarschijnlijkheid dezelfde fouten ook maken in de les Nederlands.
Ja en dan ? Dat is dan de verantwoordelijkheid van de leraar Nederlands.

Geschiedenisleraars - en andere leraars - hebben geen punten af te trekken voor spelfouten. De materie perfect beheersen en toch haast gebuisd zijn omwille van een spelfouten is absurd.

Je zult trouwens zo maar even dyslexie hebben. Als elke leraar begint punten af te trekken voor spelfouten is het voor dyslectische kinderen een hel.

Citaat:
Een ander voorbeeld: voor het examen fysica gebruikt een leerling voor de oplossing een korrekte formule, maar maakt wel een rekenfout. Het antwoord is dus formeel fout. Van mij moet dat niet resulteren in een nul voor die vraag, maar het mag wel punten kosten.
Bij fysica moet je kunnen rekenen, dus het is logisch dat een rekenfout punten kost. Ik begrijp je redenering bijgevolg niet echt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 21:30   #55
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ja en dan ? Dat is dan de verantwoordelijkheid van de leraar Nederlands.
Dus als een leerling buist voor Nederlands dan is dat ook de leraar zijn verantwoordelijkheid, en moeten hem al zijn fouten in de andere vakken kwijtgescholden worden?

Citaat:
Geschiedenisleraars - en andere leraars - hebben geen punten af te trekken voor spelfouten. De materie perfect beheersen en toch haast gebuisd zijn omwille van een spelfouten is absurd.
Een leerling die "haast gebuisd" werd omwille van spelfouten zal het dan toch serieus bruin gebakken hebben. Er zal nog wel meer aan de knikker zijn.

Citaat:
Je zult trouwens zo maar even dyslexie hebben. Als elke leraar begint punten af te trekken voor spelfouten is het voor dyslectische kinderen een hel.
Daar gaat het hier niet over. Dyslexie is een probleem op zich.

Citaat:
Bij fysica moet je kunnen rekenen, dus het is logisch dat een rekenfout punten kost. Ik begrijp je redenering bijgevolg niet echt.
Voor mij staat foutloos kunnen rekenen op gelijke hoogte met foutloos Nederlands kunnen schrijven. Voor u niet. Het zij zo, ik lig er echt niet wakker van.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be