Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2016, 12:53   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.889
Standaard Braaf Vlaanderen gestraft,stout Wallonië beloond

Vlaanderen heeft braaf de federale regels gevolgd en jarenlang een streng toegangsexamen opgelegd aan de Vlaamse Kandidaat artsen .

Wallonië veegde vierkant zijn broek aan het toegangsexamen en beloofde later een selectie te zullen maken .
Hier kwam natuurlijk niets van in huis.
Met als resultaat dat er nu een duizendtal Waalse artsen teveel zullen afstuderen .
Om die allemaal aan een RIZIV nummer te kunnen geven worden de verhoudingN 60/F40 nu plots verlaagd
ten voordele van de Waalse artsen naarN 53,5 /F46,5.

De Waalse bedrieger wordt dus beloond
en de brave Vlaamse leerling gestraft.

Vive la Belgique


Hallo Magie, ex-Vlaamse huisarts ,waar zit je nu


.http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...ion-702581.htm

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 mei 2016 om 12:56.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:04   #2
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Allez voor 1 keer in bijna 200 jaar dat dit gebeurd.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:04   #3
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Schaf de toegangsexamens af. Pure marktverstoring.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:07   #4
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

Hallo Magie, ex-Vlaamse huisarts ,waar zit je nu
Op 't terras van Wittamer, een pateeke aan het eten.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:09   #5
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Schaf de toegangsexamens af. Pure marktverstoring.
Gezondheidszorg is een basisrecht en hoort niet volledig onderworpen te zijn aan de vrije marktwerking.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:13   #6
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Gezondheidszorg is een basisrecht en hoort niet volledig onderworpen te zijn aan de vrije marktwerking.
Ik ga er van uit dat de Belgische universiteiten een kwalitatief afdoende opleiding voorzien.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 13 mei 2016 om 13:17.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:17   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Schaf de toegangsexamens af. Pure marktverstoring.
Of schaf die verplichte krampachtige samenwerking af tussen twee culturen af. Dan stopt dit soort van misbruiken ook.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:29   #8
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik ga er van uit dat de Belgische universiteiten een kwalitatief afdoende opleiding voorzien.
Toch lijkt het me niet abnormaal dat men probeert te vermijden dat de markt overspoeld wordt met studenten geneeskunde.

Als die studenten wegens gebrek aan plaatsen in sectoren zouden belanden waar absoluut geen diploma geneeskunde voor nodig is, heeft de staat 7 jaar lang voor niets in hen geïnvesteerd. Ik hou niet van smossen met belastinggeld. Een beperking van het aantal studenten om dit te beperken/vermijden lijkt me een proportionele maatregel.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 13:46   #9
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toch lijkt het me niet abnormaal dat men probeert te vermijden dat de markt overspoeld wordt met studenten geneeskunde.

Als die studenten wegens gebrek aan plaatsen in sectoren zouden belanden waar absoluut geen diploma geneeskunde voor nodig is, heeft de staat 7 jaar lang voor niets in hen geïnvesteerd. Ik hou niet van smossen met belastinggeld. Een beperking van het aantal studenten om dit te beperken/vermijden lijkt me een proportionele maatregel.
Dat geldt dan voor elke hogere opleiding. En het heeft niets meer te maken met uw eerder argument van kwaliteitsvolle gezondheidszorg (wat trouwens onzinnig was, aangezien een ingangsexamen totaal niets te maken heeft met vakbekwaamheid).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 13 mei 2016 om 13:48.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:29   #10
Numawan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 april 2016
Berichten: 31
Standaard

Onlangs gelezen dat er meer en meer buitenlandse artsen in Vlaanderen werken, wegen gebrek aan Vlaamse artsen.
Numawan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:30   #11
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.533
Standaard

danku sossen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:38   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat geldt dan voor elke hogere opleiding. En het heeft niets meer te maken met uw eerder argument van kwaliteitsvolle gezondheidszorg (wat trouwens onzinnig was, aangezien een ingangsexamen totaal niets te maken heeft met vakbekwaamheid).
Ik pleit dan ook voor (beperkte) toegangsexamens voor elke opleiding waar veel te veel studenten zijn. Bijvoorbeeld politieke en sociale wetenschappen.

Een toegangsexamen bij geneeskunde zorgt er voor dat de meest gemotiveerde studenten hun studies geneeskunde mogen aanvangen. Het vermijdt ook een verlaging van het niveau zoals bij veel andere richtingen waarneembaar is (en grotendeels te wijten is aan de te grote toestroom van weinig gemotiveerde studenten).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:48   #13
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik pleit dan ook voor (beperkte) toegangsexamens voor elke opleiding waar veel te veel studenten zijn. Bijvoorbeeld politieke en sociale wetenschappen.
).
en filosofie, geschiedenis, rechten, ...

allez, al die afvalrichtingen, quoi
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:49   #14
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Vlaanderen heeft braaf de federale regels gevolgd en jarenlang een streng toegangsexamen opgelegd aan de Vlaamse Kandidaat artsen .

Wallonië veegde vierkant zijn broek aan het toegangsexamen en beloofde later een selectie te zullen maken .
Hier kwam natuurlijk niets van in huis.
Met als resultaat dat er nu een duizendtal Waalse artsen teveel zullen afstuderen .
Om die allemaal aan een RIZIV nummer te kunnen geven worden de verhoudingN 60/F40 nu plots verlaagd
ten voordele van de Waalse artsen naarN 53,5 /F46,5.

De Waalse bedrieger wordt dus beloond
en de brave Vlaamse leerling gestraft.

Vive la Belgique


Hallo Magie, ex-Vlaamse huisarts ,waar zit je nu


.http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...ion-702581.htm


same old story
maar niemand van de politieke kaste doet iets.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:52   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik pleit dan ook voor (beperkte) toegangsexamens voor elke opleiding waar veel te veel studenten zijn. Bijvoorbeeld politieke en sociale wetenschappen.

Een toegangsexamen bij geneeskunde zorgt er voor dat de meest gemotiveerde studenten hun studies geneeskunde mogen aanvangen. Het vermijdt ook een verlaging van het niveau zoals bij veel andere richtingen waarneembaar is (en grotendeels te wijten is aan de te grote toestroom van weinig gemotiveerde studenten).
Gij verwart een toegangsexamen dat naar de capaciteiten van een student peilt met een toelatingsproef dat dient om het aantal studenten, en dus afgestudeerden te beperken.

Ik ken een arts die pas de 4e keer geslaagd was. Maar wel over voldoende capaciteiten beschikte om de achterstand in te halen die opgelopen waren door 2 jaar biomedische te volgen, en zo toch af te studeren met de leeftijdsgenoten.

Vlaamse overheid is een achterlijk clubje met oogkleppen.
1- Zij zijn navelstaarders die zich blijkbaar niet kunnen voorstellen dat Vlaamse afgestudeerden naar het buitenland trekken.
2- Zij houden/hielden bij mijn weten geen rekening met het hoge aantal Nederlanders die in eigen land niet aan de studie mochten beginnen en dan maar naar België kwamen.

Mijn standpunt is dat alle jongeren die over voldoende capaciteiten beschikken recht hebben om een studie naar keuze aan te vatten. Ik ben wel voorstander van een proef (zoals vroeger voor burgerlijk ingenieur) die peilt naar de slaagkansen. EN die slaagkans zou rond de 75% moeten liggen op een normale studieduur (+1 bisjaar).
Het is aan de jongeren en hun ouders om de carrièrekansen op voorhand in te schatten. Er zou dan ook eisen kunnen gesteld worden aan jongeren die na het behalen van en weinig gevraagd diploma een tweede dure opleiding willen volgen die niet van een hoger niveau (bv master als je al master hebt) is waarvoor de belastingbetaler zou moeten opdraaien.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:53   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
en filosofie, geschiedenis, rechten, ...

allez, al die afvalrichtingen, quoi
Inderdaad. Dat toegangsexamen hoeft niet bij elke richting van eenzelfde moeilijkheid te zijn. Het belangrijkste is dat er bij dergelijke richtingen toch al op voorhand een eerste shifting gebeurt om de onvoldoende gemotiveerde of onvoldoende capabele studenten te weren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:53   #17
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numawan Bekijk bericht
Onlangs gelezen dat er meer en meer buitenlandse artsen in Vlaanderen werken, wegen gebrek aan Vlaamse artsen.
Wel vreemd dat dit teveel aan Waalse artsen zich niet in Vlaanderen vestigt om dat tekort op te vangen. Of wacht, zou er misschien toch een probleem zijn met de kennis van het Nederlands bij de Waalse artsen?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:54   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij verwart een toegangsexamen dat naar de capaciteiten van een student peilt met een toelatingsproef dat dient om het aantal studenten, en dus afgestudeerden te beperken.
Ik ben me ervan bewust dat de huidige manier waarop het ingangsexamen georganiseerd wordt, nog verre van ideaal is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 14:55   #19
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn standpunt is dat alle jongeren die over voldoende capaciteiten beschikken recht hebben om een studie naar keuze aan te vatten. Ik ben wel voorstander van een proef (zoals vroeger voor burgerlijk ingenieur) die peilt naar de slaagkansen. EN die slaagkans zou rond de 75% moeten liggen op een normale studieduur (+1 bisjaar).
Het is aan de jongeren en hun ouders om de carrièrekansen op voorhand in te schatten. Er zou dan ook eisen kunnen gesteld worden aan jongeren die na het behalen van en weinig gevraagd diploma een tweede dure opleiding willen volgen die niet van een hoger niveau (bv master als je al master hebt) is waarvoor de belastingbetaler zou moeten opdraaien.
Mee eens.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2016, 15:00   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wel vreemd dat dit teveel aan Waalse artsen zich niet in Vlaanderen vestigt om dat tekort op te vangen. Of wacht, zou er misschien toch een probleem zijn met de kennis van het Nederlands bij de Waalse artsen?
Zijn er in Wallonië te veel artsen?

Ik kan me niet voorstellen dat artsen niet naar Vlaanderen zouden komen vanwege gebrek aan kennis van de Nederlandse taal, terwijl ik weet heb van Verschillende Waalse ingenieurs die er geen probleem van maken om in Vlaanderen te werken en er zelfs op staan om altijd Nederlands te praten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be