Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2009, 11:57   #41
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Ik was een weekje in Hoog-België (Oostkantons) en bezocht o.a. Eupen en Monschau (DBR
net over de grens). Het kontrast tussen deze stadjes is wel zeer frappant : in Eupen stikt het van de auto's en parkeerproblemen - in Monschau blijft het grootste gedeelte van het autoverkeer buiten de stad en kan men aangenaam wandelen. Eén van mijn dochters, woonachtig in Lier merkte naar aanleding hiervan op dat een zeer wenselijke toestand zoals in Monschau in België blijkbaar niet haalbaar is wegens een te veel aan inspraak...
Dit zou volgens haar tot immobilisme leiden en halfslachtige oplossingen met als enig doel iedereen tevreden te stellen.

Er is veel voor deze stelling te zeggen, zoals ook voor de stelling van onze burgemeester Patrick Janssens : het verkeer moet ver van de stad/woonzone, maar de ergste vergissing nl. de "kleine" ring die in feite dwars door de agglomeratie loopt is er (helaas!)
reeds . Nu is het zo dat de "Oosterweel" eigenlijk voor een groot gedeelte de woonzone's reeds mijdt en zeker de zuidelijke kant van die vermaledijde "kleine ring" zal ontlasten indien niet van verkeer maar toch zeker van stilstaande fijn stof in de lucht pompende files.

Een ander probleem is dat we in de driehoek Gent/Brussel/Antwerpen moeilijk nieuwe grote verkeersassen kunnen aanleggen zonder woonzone's te raken - een weg die de Antwerpse agglomeratie zou mijden in de as Noord-Zuid of Oost West zou onvermijdelijk
hinder betekenen voor de rijke groene villagemeenten waar "het nog goed wonen is".

Het is misschien een idee om distributie en havenaktiviteiten in het kader van een Verenigde Nederlanden zo veel mogelijk over te hevelen naar de Noord-Nederlandse havens Rotterdam, Terneuzen, Vlissingen... en op die manier het verkeersprobleem hier ten lande op te lossen .. onze kunststeden Antwerpen, Brugge en Gent zouden er wel bij varen, de groene woonruimte zou naar de stedelijke en verlaten industriële sites kunnen uitgebreid worden.. De arbeiders en bedienden in deze sectoren zouden ofwel met moderne hogere snelheidstreinen naar deze intense industriegebieden kunnen pendelen
om 's avonds en in hun vrije tijd in een gezonde omgeving te kunnen wonen...

Dit lijkt wat sarkastisch : maar is het huidige concept van het absoluut vermengen van intense industrie en vervuilend vrachtwagenverkeer met woon- en rekreatie dan zoveel beter ? De "Oosterweel" is geen startpunt van een zulkadinige verloedering : die is er reeds alom... overal langs vlaamse wegen zie je protesten tegen nieuwe inplantingen van industrie.. met als gevolg dat men lukraak gaat bouwen waar het protest eventjes stilligt met navenant hallicunante resultaten.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 11:57   #42
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Eigenlijk heb je daar geen studie voor nodig. Door de Lange Wapper (of de tunnel van Straten-Generaal) staan mensen per jaar enkele tientallen miljoenen uren minder in de file en het kleinste kind beseft dat er dan ook minder fijn stof verspreid wordt, want dat is in de eerste plaats veroorzaakt door de files.
in de jaren 60 zei men ook dat er met de Kennedytunnel nooit geen files meer konden zijn. "kijk eens hoe groot die is" hoor ik mijn grootmoeder nog zeggen.

tot nu toe is elke nieuwe betonweg in antwerpen uiteindelijk dichtgeslibd. wat zegt het "objectieve" onderzoek hierover en waarom zou de nieuwe brug niet gewoon dichtslibben binnen 10 �* 15 jaar?
fijnstof is een geniale vondst maar wat doen we met geluidshinder, de jarenlange hinder tijdens die werken (ik moet dagelijks langs het sportpaleis passeren), of stankoverlast?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 12:24   #43
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
in de jaren 60 zei men ook dat er met de Kennedytunnel nooit geen files meer konden zijn. "kijk eens hoe groot die is" hoor ik mijn grootmoeder nog zeggen.

tot nu toe is elke nieuwe betonweg in antwerpen uiteindelijk dichtgeslibd. wat zegt het "objectieve" onderzoek hierover en waarom zou de nieuwe brug niet gewoon dichtslibben binnen 10 �* 15 jaar?
fijnstof is een geniale vondst maar wat doen we met geluidshinder, de jarenlange hinder tijdens die werken (ik moet dagelijks langs het sportpaleis passeren), of stankoverlast?
Heel juist van U en zeker als men in het zuiden van Merksem woont zoals ik,kan beter mijn bed op de autostrade zetten achtereen
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be