Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2009, 05:41   #21
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
300.000 Vlamingen werken in Brussel. Bij een afscheiding vallen die als grensarbeider voor hun sociale zekerheid en fiscaliteit onder wat dan rest van België. De Vlaamse administraties zal je wel kunnen delocaliseren, maar dat is maar een klein gedeelte van die 300.000. Brussel is de vierde zakenstad van Europa, na Londen, Parijs en Frankfurt. We leveren daar heel wat diensten aan. Voor Vlaanderen is dit economisch even belangrijk als onze havens.
Daar zal ongetwijfeld een regeling voor gevonden kunnen worden. Want Brussel kan nog veel minder zonder die vlaamse pendelaars dan de vlamingen zonder brussel.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 11:59   #22
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Uiteraard hebben heersers hun grenzen getrokken en hebben ze nadien verschillende gebieden met een opgelegd beleid tot staten gehomogeniseerd. Ondertussen zijn we echter wel democratieën geworden. Als België een probleem geworden is, is het juist door de democratische emancipatie van de Vlamingen.

Dat ik wat aarzelend ben gaan staan ten aanzien van de groot-nederlandse gedachte, komt juist doordat ik er wat teveel ontgoochelingen mee heb opgelopen en zelf sterk ondervind dat de kloof langs beide kanten dieper is dan men op het eerste zicht denkt. Ik doe er zelf veel aan om de kloof zo klein mogelijk te maken. Ik ben immers ook fractieleider van de Christendemocraten in het Beneluxparlement (blijkbaar ben ik voor de Nederlanders dan toch wel een aanvaardbare Belg) en voorzitter van het overleg tussen Vlaamse en Nederlandse Christendemocraten mbt de Scheldeverdieping. Ik woon trouwens zelf in Essen op 100m. van de grens, en sommige van mijn beste vrienden zijn Nederlanders, net als een groot deel van mijn aangetrouwde familie. Maar ik heb in mijn strijd al veel ontgoochelingen opgelopen. Ik stel enerzijds langs Vlaamse zijde vast dat mijn hollandofilie lang niet gedeeld wordt, en langs Nederlandse zijde bestaat er vooral grote onverschilligheid. Men houdt wel toespraken over de Beneluxgedachte en men weet wel dat onze gezamenlijke economie tot de G8 behoort, sterker dan Italië en Canada, maar als de Nederlanders door Sarkozy meegetroond worden naar de G20 zijn ze blij als het kleinste kind en vergeten ze prompt de Benelux.
Nederland heeft de afgelopen decennia vooral politieke conflicten met Belgie gehad ,zeker onder Verhofstadt.
Belgie is een Latijns land en Nederland is meer Atlantisch en Scandinavisch gericht.Dus dat past niet bij elkaar.
Misschien als Vlaanderen in de toekomst meer zelfstandig gaat worden, dat dan de verhouding Nederland -Vlaanderen wel beter zal worden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 12:01   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nederland heeft de afgelopen decennia vooral politieke conflicten met Belgie gehad ,zeker onder Verhofstadt.
Belgie is een Latijns land en Nederland is meer Atlantisch en Scandinavisch gericht.Dus dat past niet bij elkaar.
Misschien als Vlaanderen in de toekomst meer zelfstandig gaat worden, dat dan de verhouding Nederland -Vlaanderen wel beter zal worden.
dat is nu al bezig mijn beste
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:41   #24
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Binnen onze eigen grenzen kampen we dikwijls met dezelfde problemen, die we waarschijnlijk beter gezamelijk zouden oplossen.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be