Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2006, 08:05   #1
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard Brussel-Halle-Vilvoorde. (BHV)

Heeft er iemand iets gehoord of gelezen, hoe het nu eigenlijk zit met de splitsing van de kieskring BHV, met de komende verkiezingen in het vooruitzicht?

Naar wat ik ervan heb begrepen gingen de desbetreffende burgemeesters de vorige verkiezingen boycotten, maar kon met hen kalmeren, door de belofte hun probleem 'onverwijld' op te lossen, direct na de verkiezingen.

Vandaag de dag is bij mijn weten, de kieskring nog steeds niet gesplitst, evenmin de onrechtvaardige situatie in de kieskring opgelost.

Maar tot nog toe, zwijgen de burgemeesters in alle talen, alhoewel er volgens mij niks aan het probleem is veranderd en een boycot van de komende verkiezingen eigenlijk wel nog meer gerechtvaardigd zou zijn.

Of heb ik iets gemist?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 08:13   #2
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Heeft er iemand iets gehoord of gelezen, hoe het nu eigenlijk zit met de splitsing van de kieskring BHV, met de komende verkiezingen in het vooruitzicht?
http://www.haviko.org/

Citaat:
[SIZE=3]Donderdag 27 April 2006: Geen proces voor ongehoorzame BHV burgemeesters[/SIZE]

De Brusselse raadkamer besliste dat de 23 burgemeesters van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet voor de correctionele rechtbank moeten terechtstaan. Eric Wantiez en Eric Libert (FDF) hadden klacht ingediend omdat de burgemeesters de Europese verkiezingen van 2004 dreigden te boycotten wegens het niet splitsen van BHV. De boycot werd uiteindelijk afgeblazen toen de Vlaamse partijvoorzitters beloofden in het parlement te stemmen voor de splitsing. Hiervan is niets in huis gekomen, zodat elke Vlaming nu weet dat een unanieme plechtig ondertekende belofte van de Vlaamse paarse partijen totaal waardeloos is. Ook CD&V en NVA hebben hun belofte gebroken om uit de Vlaamse regering te stappen als de splitsing niet werd doorgevoerd.

De Lennikse burgemeester Willy De Waele heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat een buitenvervolgingstelling de burgemeesters goed uitkomt. ,,Want dat maakt onze actie legitiem en dat is interessant voor de parlementsverkiezingen van 2007.'' Bovendien, merkt De Waele op, heeft het Arbitragehof de kieskring BHV ongrondwettelijk verklaard. ,,Dus moet de regering vóór 2007 actie ondernemen om die kieskring te splitsen.''
Op de vraag of hij opnieuw de verkiezingen zou boycotten als dat niet tijdig is gebeurd, antwoordt De Waele: ,,Het college van burgemeesters en schepenen kan geen verkiezingen organiseren in een niet-bestaande kieskring.''

[SIZE=3]Nieuwe dienstweigeringsactie voor de verkiezingen van 2007 [/SIZE]

Het Arbitragehof heeft de niet gesplitste kieskring BHV ongrondwettelijk verklaard als de federale regering de splitsing niet heeft doorgevoerd tegen de volgende federale verkiezingenen van 2007.

Een derde nationale oproep tot dienstweigering zal dus onvermijdelijk volgen, aangezien er geen plannen meer zijn om het arrest uit te voeren.

Ook de Conferentie van de Burgemeesters van Halle-Vilvoordeburgemeesters plant een nieuwe boycotactie: Door het niet splitsen van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde worden de burgemeesters en schepenen immers opgezadeld met een opdracht die niet ernstig uitgevoerd kan worden, aangezien het Arbitragehof de kieskring BHV ongrondwettelijk heeft verklaard.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 08:21   #3
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Het zijn gemeenteraadsverkiezingen hé nu; daar doet de kwestie van BHV het al minder tot toe maar eigenlijk is dat geen reden hé maar ja daar het gemeenteverkiezingen zijn gaat het hier wel om hun eigen post en mandaat hé dat ze ter discussie zouden stellen als ze ongehoorzaam zouden zijn en de verkiezingen zouden boycotten, ze zouden dus hier in dat geval zichzelf een beetje boycotten hé; en zouden er zijn die dat durven te doen?
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 08:40   #4
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Het zijn gemeenteraadsverkiezingen hé nu; daar doet de kwestie van BHV het al minder tot toe maar eigenlijk is dat geen reden hé maar ja daar het gemeenteverkiezingen zijn gaat het hier wel om hun eigen post en mandaat hé dat ze ter discussie zouden stellen als ze ongehoorzaam zouden zijn en de verkiezingen zouden boycotten, ze zouden dus hier in dat geval zichzelf een beetje boycotten hé; en zouden er zijn die dat durven te doen?
De burgemeesters moeten zich eerst laten herverkiezen en er zeker van zijn dat ze terug burgemeester zijn met een stevige meerderheid. Pas daarna zal je van hen horen.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 08:44   #5
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Hartelijk dank voor de vriendelijke reactie's.

Ik geloof dat ik het nu wel begrepen heb.

Speciale dank voor de link in de eerste reactie. Had ik geweten dat deze site bestond, had ik 'm zeker al eerder bezocht.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be