Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2022, 15:18   #21
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Of op zijn minst dezelfde sociale zekerheidsbijdragen. Het zijn immers die bijdragen (en niet de belastingen) die de pensioenen betalen.
Voor 70%. De resterende 30 procent komt van de algemene middelen. We komen al lang niet meer toe met de sociale zekerheidsbijdragen om dat boeltje te financieren.

Het percentage van die bijdragen is overigens wel vrij gelijk voor werknemers hé. Tis niet dat je met progressieve schalen zit zoals met de personenbelasting. Dus op zich zit dat niet zo verkeerd. Helaas komt er voorlopig nog te weinig uit het zilverfonds om de druk op de middelen een beetje te verlichten. Maar dat komt nog wel. En als Wallonie zijn arbeidsparticipatie vergroot zal er ook meer binnenkomen en minder uitgaan. Je ziet ook dat ze daar volop mee bezig zijn hé, met dat activeringsbeleid. Jaja, het komt allemaal in orde dankzij Johans zilverfonds en het arbeidsmarktbeleid van de PS.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 15:31   #22
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Voor 70%. De resterende 30 procent komt van de algemene middelen. We komen al lang niet meer toe met de sociale zekerheidsbijdragen om dat boeltje te financieren.
Ik had genuanceerder moeten zijn. Het idee / de bedoeling van de RSZ is dat het (o.a.) de pensioenen dekt. In principe zou dit niet gedekt mogen worden door de algemene middelen, maar men kan helaas niet anders.

Citaat:
Het percentage van die bijdragen is overigens wel vrij gelijk voor werknemers hé. Tis niet dat je met progressieve schalen zit zoals met de personenbelasting. Dus op zich zit dat niet zo verkeerd. Helaas komt er voorlopig nog te weinig uit het zilverfonds om de druk op de middelen een beetje te verlichten. Maar dat komt nog wel. En als Wallonie zijn arbeidsparticipatie vergroot zal er ook meer binnenkomen en minder uitgaan. Je ziet ook dat ze daar volop mee bezig zijn hé, met dat activeringsbeleid. Jaja, het komt allemaal in orde dankzij Johans zilverfonds en het arbeidsmarktbeleid van de PS.
Het percentage wel, maar Patrickve had het over de absolute bedragen.

De redenering van Patrickve is: Als iedereen eenzelfde pensioen krijgt, dan moet niet het % RSZ gelijk zijn maar het absolute bedrag dat je betaalt hé.

Stel iedereen krijgt € 1.500 pensioen.

Waarom zou persoon A die € 5.000 per maand verdient daarvoor meer moeten bijdragen dan persoon B die € 2.000 per maand verdient?

Als beide personen 20 % RSZ moeten betalen (eenvoudig % gekozen puur voor de redenering te maken), zou persoon A elke maand € 1.000 moeten bijdragen terwijl persoon B slechts € 400 moet bijdragen. En dat voor eenzelfde pensioen van € 1.500.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 17:23   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik had genuanceerder moeten zijn. Het idee / de bedoeling van de RSZ is dat het (o.a.) de pensioenen dekt. In principe zou dit niet gedekt mogen worden door de algemene middelen, maar men kan helaas niet anders.



Het percentage wel, maar Patrickve had het over de absolute bedragen.

De redenering van Patrickve is: Als iedereen eenzelfde pensioen krijgt, dan moet niet het % RSZ gelijk zijn maar het absolute bedrag dat je betaalt hé.

Stel iedereen krijgt € 1.500 pensioen.

Waarom zou persoon A die € 5.000 per maand verdient daarvoor meer moeten bijdragen dan persoon B die € 2.000 per maand verdient?

Als beide personen 20 % RSZ moeten betalen (eenvoudig % gekozen puur voor de redenering te maken), zou persoon A elke maand € 1.000 moeten bijdragen terwijl persoon B slechts € 400 moet bijdragen. En dat voor eenzelfde pensioen van € 1.500.
Voila. En eigenlijk is dat geen slecht idee. Men zou het constante pensioen kunnen beschouwen als iets dat "oude mensen die niet meer werken moet toelaten een kartonnen doos en een brood te kopen" als het ware. Een soort minimum "bestaansbijdrage". Of zelfs iets genereuzer. Waarom niet. Maar gewoon een vast bedrag om het "langs onder" te "beveiligen". En dan betaalt iedereen daar ook een constante bijdrage voor, namelijk dat bedrag, gedeeld door de verhouding van het verwachte aantal maanden dat men het zal trekken, over het aantal maanden dat men verondersteld is van bij te dragen, en eventueel (haha) verminderd met een berekening van samengestelde interest.

Bijvoorbeeld, stel dat we dat vaste pensioen op 1000 Euro zetten. Stel dat men schat dat men gemiddeld 20 jaar dat vaste pensioen zou trekken. En dat men 40 jaar verondersteld is van bij te dragen. Naief gezien kan men dan aan iedereen 500 Euro per maand bijdrage hiervoor vragen.

Een persoon zal dan gemiddeld evenveel uit die kas halen, dan hij erin gestoken heeft: 40 jaar aan 500 Euro per maand komt overeen met 20 jaar aan 1000 Euro per maand he.

Men zou rekening kunnen houden met een samengestelde interest, maar dat is enkel maar zinvol in de hypothese van economische groei: tegenwoordig gaan we eerder richting economische inkrimping voor de rest van deze eeuw.

Maar kom, mochten we veronderstellen dat we 1% economische groei hebben per jaar, dan is de samengestelde interest van 1 Euro over 40 jaar:

Als we daarmee rekening houden, krijgen we uit de algemene annuiteitenformule dat 40 jaar bijdragen met een gemiddelde 1% interest, neerkomt op 48.8 in plaats van 40 keer uw bijdrage.

We kunnen dus uw 500 Euro vermenigvuldigen met 40/48.8.

Kortom, 400 Euro bijdragen is genoeg om na 40 jaar het equivalent te hebben van 20 jaar en 1000 Euro per maand.

Als we naar 2% groei gaan, dan wordt het stukken interessanter, en is het alsof we dat 60 jaar hebben bijgedragen ipv 40, dus kunnen we naar 330 Euro per maand.

Maar ik denk dat 2% economische groei gedaan is en dat we eerder zullen naar afbouw gaan. Soit.

Wilt ge 1000 Euro pensioen gedurende gemiddeld 20 jaar, dan betaalt ge 400 Euro of zo per maand gedurende 40 jaar en 't is in orde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 03:57   #24
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Of op zijn minst dezelfde sociale zekerheidsbijdragen. Het zijn immers die bijdragen (en niet de belastingen) die de pensioenen betalen.
Voor het staatspensioen zeker, wie het kan veroorloven en het dus nodig heeft voor zijn/haar levensstijl kan en zal privaat moeten bijsparen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 06:46   #25
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
...

Dus iemand die altijd op den dop stond krijgt evenveel als iemand die 42 jaren gewerkt heeft?
Dat zou wel mooi zijn denk ik want er kwam ooit Waals geval in de media waar de dopper meer pensioen had haar vriendin met een zo goed als volledige arbeidsloopbaan ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 19:56   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iedereen hetzelfde pensioen...

Dat zal tegenstand krijgen denk ik.

Dus iemand die altijd op den dop stond krijgt evenveel als iemand die 42 jaren gewerkt heeft?
Meestal krijgt iemand die een leven lang dop of zoiets krijgt een hoger pensioen dan een levenslange zelfstandige die van zijn 14 jaar werkt.

No kidding.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 20:08   #27
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.462
Standaard

Waarom komt een derde zich opdringen om je geld af te pakken en zogezegd in jouw plaats te sparen voor je pensioen, eigenlijk?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 10:45   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Waarom komt een derde zich opdringen om je geld af te pakken en zogezegd in jouw plaats te sparen voor je pensioen, eigenlijk?
Dat is de hesp vraag he, ... iemand vond dat ooit een goed idee om dat zo rap rap te regelen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 11:18   #29
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Voor het staatspensioen zeker, wie het kan veroorloven en het dus nodig heeft voor zijn/haar levensstijl kan en zal privaat moeten bijsparen.
Ik heb het inderdaad over de eerste pensioenspijler.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 17:01   #30
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Zilverfonds???
Dat bestaat al lang niet meer.


RIP Het Zilverfonds
OP DE PLANK VAN MICHEL I

Jozef Pacolet

Samenleving & Politiek, Jaargang 23, 2016, nr. 9 (november), pagina 25 tot 30

Volgend jaar zal het Zilverfonds niet meer bestaan. Over het Zilverfonds kon je op het moment van de regeringsbeslissing over de opdoeking (27 mei 2016) op de website van de Minister van Financiën, Johan Van Overtveldt, in een persbericht lezen dat er ‘zo een einde komt aan een fonds dat nooit een fonds was, maar een lege doos’. Is een fonds dat in juni 2016 gevuld was met 21,9 miljard euro een lege doos? En kan men beleggen in Belgisch overheidspapier een lege doos noemen? Wij denken van niet. Belangrijker is evenwel, nu men het Zilverfonds toch opdoekt, wat men met de reserves gaat doen. Wij stellen voor deze middelen zichtbaar te gebruiken om de sociale bescherming de komende twaalf jaar te versterken.

Laatst gewijzigd door Patrick M : 13 oktober 2022 om 17:03.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 18:24   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vaste uitkering, geïndexeerd.

Vermogen wordt dan gerealiseerd tijden actieve loopbaan, wil je meer dan kan je langer blijven werken.

Geen ingewikkelde berekeningen meer, geen leger van ambtenaren meer nodig, veel minder fraude gevoelig, lagere kostprijs.

Kan gecombineerd worden met het verminderen van de inhoudingen op het loon tijdens de loopbaan.
Een vaste uitkering (pensioen). Ok.
Dan wordt wel verwacht dat iedereen in staat is om te sparen, op welke manier ook.
Zonder paternalistisch te doen vrees ik dat er dan ongelukken gebeuren. En wie niets heeft is tot veel in staat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 18:41   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vaste uitkering, geïndexeerd.

Vermogen wordt dan gerealiseerd tijden actieve loopbaan, wil je meer dan kan je langer blijven werken.

Geen ingewikkelde berekeningen meer, geen leger van ambtenaren meer nodig, veel minder fraude gevoelig, lagere kostprijs.

Kan gecombineerd worden met het verminderen van de inhoudingen op het loon tijdens de loopbaan.
Ik voorzie dat banken vrij snel een nieuw type producten zullen hebben, de zogenaamde oude dag spaarconstructies.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 18:54   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik voorzie dat banken vrij snel een nieuw type producten zullen hebben, de zogenaamde oude dag spaarconstructies.
Uiteraard. Want pensioen is tenslotte niks anders dan een spaarformule.

Ik zou wel niet weten of ik banken daar zou in vertrouwen. Ik denk dat je zoiets beter zelf beheert.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 19:31   #34
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou wel niet weten of ik banken daar zou in vertrouwen. Ik denk dat je zoiets beter zelf beheert.

cfr de UK. Daar hebben momenteel enkele pensioenfondsen bijna een uitverkoop moeten houden maar de centrale bank is moeten tussenkomen en heeft daar voor veel miljarden moeten bijspringen.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 19:43   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Want pensioen is tenslotte niks anders dan een spaarformule.

Ik zou wel niet weten of ik banken daar zou in vertrouwen. Ik denk dat je zoiets beter zelf beheert.
Vastgoed kopen dus, of vertrouwen in de overheid.
Uiteindelijk is wat je aan pensioen krijgt geen verrassing meer. Alles is te consulteren op MyPension.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 13 oktober 2022 om 19:46.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 20:24   #36
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een vaste uitkering (pensioen). Ok.
Dan wordt wel verwacht dat iedereen in staat is om te sparen, op welke manier ook.
Zonder paternalistisch te doen vrees ik dat er dan ongelukken gebeuren. En wie niets heeft is tot veel in staat.
Waarom moeten de spaarzamen opdraaien voor de verspillers?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 21:40   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom moeten de spaarzamen opdraaien voor de verspillers?
Deze vraag verwacht ik eerder in mijn draad over vermogenskadaster.
We hebben het over een gelijk pensioen voor iedereen. Op zich geen slecht idee, zolang je de luieriken aan het werk krijgt.
Wat niet zou mogen beletten dat mensen mogen sparen voor een supplementaire tegemoetkoming tijdens hun pensioen. Pensioensparen. Mensen mogen tegenwoordig zelfs bijdragen voor hun uitvaart. Elk z'n meug.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 23:54   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Deze vraag verwacht ik eerder in mijn draad over vermogenskadaster.
We hebben het over een gelijk pensioen voor iedereen. Op zich geen slecht idee, zolang je de luieriken aan het werk krijgt.
Wat niet zou mogen beletten dat mensen mogen sparen voor een supplementaire tegemoetkoming tijdens hun pensioen. Pensioensparen. Mensen mogen tegenwoordig zelfs bijdragen voor hun uitvaart. Elk z'n meug.
2 pensioenen.
1 voor werken.
1 voor doppen.

Hoe werkenden die op dop balanden?

En dan nog de ambtenaar die vroegtijdig thuis gezet worden in nep statuut?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 00:09   #39
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Iedereen dan ook dezelfde belastingen.
Bij hetzelfde inkomen, lijkt me logisch.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 08:54   #40
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bij hetzelfde inkomen, lijkt me logisch.
Waarom?

Het is toch niet omdat ik een hoger inkomen heb, dat ik daarom ook meer gebruik maak van hetgeen waar mijn belastinggeld voor wordt gebruikt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be