Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 april 2012, 08:10   #1
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard Gaat men dan toch stilaan over stag met de index?

Is het gemeend?
Is het een visje dat wordt uitgegooid?
Is het een zoveelste kwakkel?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120404_011

Citaat:
CD&V'er Bogaert wil loonindex afzwakken

Staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V) stelt voor om de automatische loonindexering op een 'sociaal verantwoorde manier' af te zwakken. Op die manier hoopt hij de concurrentiekracht van de bedrijven te herstellen.
Bogaert lanceerde zijn idee in De Tijd en hij lichtte het ook toe op Radio 1.

Hij stelt voor dat, wanneer de index stijgt, de lonen niet even sterk zouden stijgen.

Elk jaar zouden de Belgische werknemers minder dan een procent loon moeten inleveren, 0,9 procent om precies te zijn. Als de inflatie dan bijvoorbeeld 3 procent stijgt, dan zouden de lonen nog steeds 2,1 procent stijgen.

Maar die inlevering van net geen procent, betekent volgens Bogaert dat ons land op vijf jaar tijd zijn loonkostenhandicap tegenover Frankrijk, Nederland en Duitsland kan wegwerken. Die bedraagt 4,6 procent.

Bogaert stelt dat het wegwerken van de loonkostenhandicap ook over een periode van tien jaar kan worden gespreid. Dan zal het nog geleidelijker gaan, maar dan blijft de handicap langer bestaan en dan zitten we, zegt Bogaert, met een permanent crisisgevoel.

De staatssecreatris voor Ambtenarenzaken wil zijn voorstel niet alleen toepassen op de lonen in de privé-bedrijven. Het zou ook gelden voor de ambtenaren. Dat zou de begroting dan weer een besparing opleveren van jaarlijks bijna 300 miljoen euro.

Aan de indexering van de laagste uitkeringen en de pensioenen wil Bogaert niet raken.

Het debat over de index komt na de paasvakantie weer op de tafel van de regering-Di Rupo. Die wil na de besparingsrondes voor de begrotingsopmaak en de begrotingscontrole immers een positief relanceplan opstellen.

Vraag is of de PS zal toestaan dat er geraakt wordt aan de index. Ook de SP.A is daar niet meteen voor gewonnen; die partij verwacht veel heil van de afgesproken bevriezing van de energieprijzen.

Bogaert vindt zijn voorstel alvast beter en socialer dan een indexsprong. Zo'n indexsprong is eenmalig. In het voorstel-Bogaert wordt automatisch de indexaanpassing afgetopt als we een loonkostehandicap hebben tegenover de buurlanden.

'Ik raak dus niet aan het indexmechanisme, maar ik combineer het met de wet op de concurrentiekracht.'

Veel reacties zijn er nog niet op zijn voorstel. Op Radio 1 wou alleen de liberale vakbond reageren en die wees het idee af. Het ACLVB stelt dat het indexmechanisme nog het enige mechanisme is dat de 'jungle' van de vrije markt corrigeert.
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:36   #2
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Inflatie begint met het bijdrukken van geld. Dit is het gevolg van de politiek van de centrale bank, die zwaar onder druk staat van de politiek.

Als de inflatie stijgt, ligt het probleem bij de politiek en niet bij de werknemers.

Dat ze de oplossing dan ook bij de politiek zoeken en niet bij de werknemers.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:41   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Index in opcentiemen & niet in procenten & 't is ook opgelost.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:43   #4
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Index in opcentiemen & niet in procenten & 't is ook opgelost.
Een soort 'vlakindex'??
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:47   #5
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Die loonhandicap is ontstaan doordat er teveel lasten zijn op arbeid.
Mijn bruto wedde mag naar omlaag als ik netto evenveel over heb.
Maar ze kunnen al beginnen met de werkgevers bijdragen allerhande af te schaffen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:49   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Is het gemeend?
Is het een visje dat wordt uitgegooid?
Is het een zoveelste kwakkel?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120404_011
De enige juiste maatregel is de belastingsdruk verlagen.
Maar daarvoor moeten de politici in eigen vel snijden en dat weigeren ze te doen.
De federale regering afschaffen, zou ons meer dan 2 miljard per jaar besparen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 08:53   #7
leuri
Provinciaal Statenlid
 
leuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Locatie: Roeselare
Berichten: 605
Standaard

Laat de nettolonen indexeren en de brutolonen gelijk blijven voor 2 �* 3 jaar en de loonkloof is ook opgelost
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:01   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik herhaal : het probleem zit bij de overheid zelf. De oplossing moet dan ook bij de overheid gezocht worden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:06   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik herhaal : het probleem zit bij de overheid zelf. De oplossing moet dan ook bij de overheid gezocht worden.
IDD.

Het originele voorstel is trouwens redelijk giftig.

Als er geen indexkoppeling is, dan moet er elk jaar onderhandeld worden over de lonen (aannemende - ik maak mij geen illusies - dat er altijd geld bijgedrukt wordt en dat er inflatie is). Naargelang de marktsituatie laat dat toe om veel of weinig of geen loonsverhoging te bekomen. Er is dus een zekere vorm van soeplesse in de lonen.

Als er "juiste" indexkoppeling is, dan blijven de lonen "constant" in "mandjes van index". Indien de inflatie louter monetair is, is dat een juiste maatregel, maar aan de andere kant is die stroef, want de "mandjes index" is niet noodzakelijk de juiste weerspiegeling van de evolutie van de waarde van het geleverde werk.

Maar als je "ondermaatse" indexkoppeling hebt, dan moet je niet meer komen zagen voor loonsverhoging als die "verdiend" zou zijn, en ga je anderzijds systematisch een loonsvermindering bekomen a ratio van de monetaire inflatie.

Ik zou zeggen: beter geen indexkoppeling dan een slechte.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:07   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Wanneer je eens aandachtig gaat kijken naar de situatie in Europese landen uit het koppeleton zoals Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, Oostenrijk, dan merk je dat daar nergens zulk een idioot systeem als "automatische" index-aanpassing bestaat. Daar zijn ze wel zo verstandig om te beseffen dat het niet opgaat dat op eender welk ogenblik de eerste de beste opstoot in de prijzen van zeg maar tomaten, of reizen, of diesel, of pampers zomaar een repercussie zou mogen hebben op de ganse loonkostenstructuur en daardoor meteen op de concurrentiepositie. In die landen is men zich evenzeer bewust van koopkrachtproblemen, maar worden om het jaar of om de twee jaar "all-in akkoorden" afgesloten. M.a.w. loonakkoorden waarin ook rekening wordt gehouden met de evolutie van het prijsniveau. Bij ons geeft dat "automatisch" systeem aanleiding tot een echte inflatiekoorts. Het is tekenend dat wij op dat vlak de enigen in Europa zijn waar dergelijke dwaasheid werd ingevoerd. Het zegt veel over de véél te grote macht van de vakbonden in dit koekoeksland.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:16   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die loonhandicap is ontstaan doordat er teveel lasten zijn op arbeid.
Mijn bruto wedde mag naar omlaag als ik netto evenveel over heb.
En waar stelt ge voor het geld te halen om dat te financieren?

On-topic: Ik vind het geen slecht voorstel.
Ik maak me al klaar om de stakingsposten te vermijden bij de volgende staking.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 4 april 2012 om 09:16.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:18   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
En waar stelt ge voor het geld te halen om dat te financieren?
Minder uitgeven ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 09:35   #13
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard

Tuurlijk is dit kwakkel, Als Di Rupo "NON" zegt dan blijft het NON!!
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 10:24   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Mijn mening is dat de index een goed systeem is. En zou gehandhaafd moeten worden, ook voor grotere en middelgrote inkomens.
(en voor wie reeds begint te schuimbekken: de bonussen van gasten gelijk die van Bekaert enz. zijn niet gekoppeld aan de index ...)

Mijn mening is dat zo'n koppeling geen probleem vormt voor de allerlaagste inkomens, die procentueel schijnbaar minder krijgen.
Want de aanpassing van de lonen en uitkeringen aan de index is geen alleenstaand element om de grootte van lonen en uitkeringen te bepalen.

De aanpassing aan de index, is slechts de basis. Het minimum.
Bovenop de index, moet er nog onderhandeld worden. Of zonder onderhandelen, gewoon beslissen: over de grootte van het levensminimum, de minimum van werkloosheid enz.


Is er dan geen probleem in mijn ogen ? Natuurlijk wel.

Als de economische situatie het niet aan kan, dan moet er wel iets gebeuren.

Daarom kan ik aanvaarden dat in zulke situaties de indexaanpassing gefnuikt wordt. Zoals indertijd de drie volledige indexsprongen, wat eigenlijk nogal straffe kost was.

Bijvoorbeeld voor de periode van een jaar, de indexsprong van 2 procent beperken tot slechts 1 procent. (voor de andere paritaire comité's, iets gelijkaardigs en evenwaardigs ..... en zou het geen tijd worden om dat een beetje te stroomlijnen, al die verschillende momenten en systemen van indexaanpassing ?)

Liefst zou dit gepaard moeten gaan met de beslissing dat eens de economie herleeft, dat één procentje per sprong, ook bijgepast zal worden met de techniek van de indexsprong !!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 11:27   #15
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik herhaal : het probleem zit bij de overheid zelf. De oplossing moet dan ook bij de overheid gezocht worden.
De inflatie is nodig om de schuldgraad van België te verlichten en de banken te laten overleven. Iedere spaarboekhouder levert nu 2% per jaar in op zijn spaargeld. Voor wie of wat?
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 13:59   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De inflatie is nodig om de schuldgraad van België te verlichten en de banken te laten overleven. Iedere spaarboekhouder levert nu 2% per jaar in op zijn spaargeld. Voor wie of wat?
Dat is heel juist.

En iedere niet-aanpassing van de lonen en sociale toelagen betekent een inlevering van 2 procent op zijn arbeid/recht op sociale solidariteit.


Er is maar één oorzaak van dit alles, en dat is de staat. Enerzijds met haar enorme staatsschuld, en anderzijds met haar gebrek aan toezicht (men garandeerde ons veilige spaarcenten en veilige banken; een groter fiasco kan men zich niet inbeelden).


De staat moet zich afslanken, zich meer focussen op haar kerntaken .. bla bla ... zodat de lasten op arbeid en inkomen drastisch omlaag kunnen.


De vreselijke acv-speak van Van Ackere (dat de belastingen nog lang zo hoog moeten blijven ...) is de allerslechtste boodschap die men kan brengen.


Zolang de staatsschuld niet beneden de 40 procent van het bbp is, en zolang de lasten op arbeid en inkomen niet ongeveer gehalveerd zijn, zou geen mens nog mogen stemmen op de partijen die de laatste 30 jaar alles mismeesterd hebben: de klassieke machtspartijen, cd&v, spa en vld.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 16:00   #17
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik vraag mij af of de bedrijven ermee gediend gaan zijn dat ze ieder jaar opnieuw discussies over loonsverhoging krijgen en vlak daarna ontevreden werknemers en in het verlengde daarvan werknemers die om de haverklap vertrekken.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 17:58   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Tuurlijk is dit kwakkel, Als Di Rupo "NON" zegt dan blijft het NON!!
Er zijn er daar nog een paar die gaarne NON zeggen.
De index behoorde NIET tot het onderhandelingspakket.
De PS zal het geleuter over de index kelderen. Dat staat als een paal boven water.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 18:39   #19
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die loonhandicap is ontstaan doordat er teveel lasten zijn op arbeid.
Mijn bruto wedde mag naar omlaag als ik netto evenveel over heb.
Maar ze kunnen al beginnen met de werkgevers bijdragen allerhande af te schaffen.
Pé Stuyck toch, als jouw bruto loon vermindert en jouw netto gelijk blijft, zal jij uit jouw netto loon de gederfde belastingen moeten betalen. Sinds wanneer zijn de vlaams populisten happig op het verminderen van de koopkracht van die o zo hard werkende vlaemen?
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 april 2012 om 18:46.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 18:41   #20
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik vraag mij af of de bedrijven ermee gediend gaan zijn dat ze ieder jaar opnieuw discussies over loonsverhoging krijgen en vlak daarna ontevreden werknemers en in het verlengde daarvan werknemers die om de haverklap vertrekken.
voorzekers niet, kijk maar naar Duitsland (het referentie land par excellence for de vlaemen), loonsverhogingen worden er in regel afgedwongen na harde stakingsacties.

Duitse ambtenaren krijgen er 6,3 procent bij

(Novum/AP) - BERLIJN - In twee jaar tijd krijgen ongeveer twee miljoen Duitse ambtenaren een loonsverhoging van in totaal 6,3 procent. De vakbond ver.di en werkgevers kwamen zaterdag na wekenlange onderhandelingen tot een akkoord. Er werd ook al actiegevoerd. Met het akkoord zijn verdere acties bij federale en lokale ambtenaren van de baan.
De bond had een loonsverhoging van 6,5 procent voor dit jaar geëist voor de werknemers in de publieke sector, onder wie vuilnisophalers en leraren. De werkgevers boden aanvankelijk niet meer dan 3,3 procent over twee jaar. De bond had dat bod naar de prullenbak verwezen met het oog op de inflatie van meer dan twee procent per jaar.
Volgens het akkoord stijgt het salaris met terugwerkende kracht vanaf maart met 3,5 procent. Volgend jaar komt daar in twee stappen steeds 1,4 procent bij.
Acties van de vakbonden leidden deze week al tot overlast. Zo werden dinsdag honderden vluchten geannuleerd toen medewerkers van de luchthavens zich bij de stakingen aansloten.
Het akkoord moet nog worden goedgekeurd door de leden van de vakbond.
http://buitenland.nieuws.nl/690158/d...3_procent_bij#
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 april 2012 om 18:45.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be