Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2012, 09:18   #101
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Is er iemand hier die de illusie heeft dat hij de stijging van de levensduurte gaat bijblijven wanneer de lonen niet geïndexeerd zijn ? Als je gelooft dat de werkgevers meer zullen geven uit vrije wil wanneer de levensduurte stijgt, dan ben je éénvoudigweg een idioot.
Indexering v.d. lonen is primordiaal !
Deze morgen op Radio 1 opnieuw een frontale aanval v.h. VBO op de index !
Volgende week begint in de regering het debat over o.a. de concurrentiepositie van Belgie...
Quickie en Bogaert slijpen hun messen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 16:37   #102
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Schoof, er zijn inderdaad weinig landen waar er een AUTOMATISCHE aanpassing is. In de meeste Europese landen wordt er ieder jaar ONDERHANDELD over een klassieke, dus jaarlijkse verhoging. Die verhoging kan groter zijn dan onze 2 % index, maar ook lager.

Een interessant land dat ook een automatische index heeft is Luxemburg. Qua verloning en geluksindex staan zij nog wel een trapje hoger dan België.

En met 'onderhandelen' bedoelt u waarschijnlijk 'staken', want dat is wat er in de andere landen momenteel gebeurt om de stijging van de levensduurte voor de werkenden te beperken.

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 12 april 2012 om 16:40.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 17:48   #103
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist, maar het gaat hier over het geniepig voorstel van Straffe Hendrik.
T.a.v. Hendrik Bogaert: Memo: "Niet aan de appeltaart (index) komen !"
Reaktie: "Ha, er is appeltaart" ...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 21:55   #104
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Laat de nettolonen indexeren en de brutolonen gelijk blijven voor 2 �* 3 jaar en de loonkloof is ook opgelost
Maar kom je dan niet in de problemen met de budgetten van de sociale zekerheid? Wie is dan het grootste slachtoffer?

Ik denk dat je eerst eens moet beginnen met een aantal wantoestanden aan te pakken. Maar daar is men in België te laks voor. Zwartwerk bvb zwaar aanpakken. Niet alleen voor degene die zwart werkt maar ook de opdrachtgevers. Ja dus ook de bedrijven. Als iedereen eens zou betalen wat hij moet betalen zou de schuld en belastingdruk dalen.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 21:58   #105
Illuminatus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 1.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die loonhandicap is ontstaan doordat er teveel lasten zijn op arbeid.
Mijn bruto wedde mag naar omlaag als ik netto evenveel over heb.
Maar ze kunnen al beginnen met de werkgevers bijdragen allerhande af te schaffen.
U bewijst hier maar weer eens wat een bekakt neoliberaal partijtje de NVA wel is.

Voor 'uw soort' kan ik alleen maar de grootste minachting koesteren
Illuminatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 22:09   #106
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer je eens aandachtig gaat kijken naar de situatie in Europese landen uit het koppeleton zoals Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, Oostenrijk, dan merk je dat daar nergens zulk een idioot systeem als "automatische" index-aanpassing bestaat. Daar zijn ze wel zo verstandig om te beseffen dat het niet opgaat dat op eender welk ogenblik de eerste de beste opstoot in de prijzen van zeg maar tomaten, of reizen, of diesel, of pampers zomaar een repercussie zou mogen hebben op de ganse loonkostenstructuur en daardoor meteen op de concurrentiepositie. In die landen is men zich evenzeer bewust van koopkrachtproblemen, maar worden om het jaar of om de twee jaar "all-in akkoorden" afgesloten. M.a.w. loonakkoorden waarin ook rekening wordt gehouden met de evolutie van het prijsniveau. Bij ons geeft dat "automatisch" systeem aanleiding tot een echte inflatiekoorts. Het is tekenend dat wij op dat vlak de enigen in Europa zijn waar dergelijke dwaasheid werd ingevoerd. Het zegt veel over de véél te grote macht van de vakbonden in dit koekoeksland.
Je verwijst naar Duitsland. Een land waar geen minimumloon is. Waar mensen werken aan € 5. Daar ga je dan eens eventjes onderhandelen om het loon aan de prijzen aan te passen.
Trouwens, ik dacht dat het in Nederland was dat het laatse all-in (2010-2011 akkoord iets meer dan 2,75% was over deze periode terwijl de infaltie in 2011 alleen al 2,34 % was en in 2010 1,28% was.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 22:17   #107
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Bane de schaduwregering van de vakbonden is het nog niet akkoord. Alhoewel hun truuk om de index te manipuleren door de energieprijzen te blokkeren niet gelukt is. Zouden ze inderdaad beter eens prutsen aan dat systeem , zeg maar een indexsprong oveslaan zou hier op zijn plaats zijn. We moeten onze welstand niet koppelen aan een exogene factor die we niet in handen hebben. En we moeten inderdaad een deflatoir beleid voeren. Dat houdt dus in, als je niet devalueert dat je de wedden moet stilzetten
Energie uit de korf halen is geen oplossing volgens mij. Als je ziet hoeveel mensen hun energieleverancier niet meer kunnen betalen en dus als klant geschrapt worden. Dan ga je volgens mij deze situatie verergeren. En wie is dan weeral het grootste slachtoffer?
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 22:23   #108
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Ik ben geen echte fan van de Jean-Luc hé. Maar ik zie wel dat we, toen hij premier was, een mooi spaarpotje aan het aanleggen waren. Het deed toen ook een beetje pijn maar was draaglijk. Als we dat mooi spaarpotje hadden gehouden voor slechtere tijden. (btw maandelijks gaat er van mij nog steeds een bedrag af voor dat spaarpotje) dan konden we dit nu geheel of gedeeltelijk gebruiken om het één en ander op te vangen. Maar oei neen.
Onze Guy met zijn paarse-Groene acolieten hebben bij het begin van zijn premierschap Sint Nicolaas moeten spelen en hebben dat spaarpotje opgebruikt.

Weer pech.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 04:58   #109
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Energie uit de korf halen is geen oplossing volgens mij. Als je ziet hoeveel mensen hun energieleverancier niet meer kunnen betalen en dus als klant geschrapt worden. Dan ga je volgens mij deze situatie verergeren. En wie is dan weeral het grootste slachtoffer?
Kijk, de regering moet nu niet de indruk geven dat je energieprijzen kunt reguleren, terwijl in feite energie gewoon gekoppeld is aan ee MARKTPRIJS
OFwel laat je iedereen toe om een marktprijs te vragen met een coefficient. Ofwel stop je met die zever. Je kunt geen dingen bevriezen als de marktprijzen niet bevriezen. Als morgen de aardgas prijs verdubbelt hoe ga je in godsnaam als firma leveren met verlies zeker ???

In feite doen ze dit om de index te manipuleren. Juist om de indrukte geven aan de mensen van kijk aan de index moet je niet komen, de fout van de index die de loonhandicap bezorgt kunnen we corrigeren... Wel ze hebben een tweede keer geen gelijk. Een fout blijft een fout. Dus je mag nu al de indruk geven aan gans de wereld dat belgie een goed indexsysteem heeft, als je een EXOGENE factor in een index inbouwt, dan wordt uw gedrag van uw burgers onvoldoene daangepast aan die exogene factor (lees de burger bezuinigt te weinig op zijn energie) en komt er tegelijkterijd een achillespees van onze economie (lees we concurreren onszelf zo uit de markt)

Ten derde, als de overheid wil dat mensen zich kunnen verwarmen, dan moet ze maar zorgen dat er betaalbare passiefhuizen bestaan waar mensen kunnen n wonen. ZOrg dan dat de arbeid om passiefhuizen onbelast is of aan verlaagde btwtarief, of dat die huizen 20-30% goedkoper op de markt komen dan gewone huizen, en je lost een tweede probleem op , op een veel goedkopere manier dan iedereen maar blijvend subsidies te geven die blijkbaar niet in staat is om zijn prioriteiten te leggen en keuzes te maken in het leven, zoals sommige mensen die wel maken. Sommige investeren in isolatie, andere vinden dat subsidies voor isolatie moet afgeschaft worden.

Voila, denk maar eens goed over na, 30miljard petroleum/aardgas per jaar op een begroting van 360miljard, en hoe ga je dit financieren ?
DOor het takseren tot 60miljard, kun je precies zorgen dat mensen zich zuinig gedragen en bvb daarvan de helft minder gaan verbruiken of onze handelsbalans zou 15miljard corrigeren.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 05:03   #110
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Ik ben geen echte fan van de Jean-Luc hé. Maar ik zie wel dat we, toen hij premier was, een mooi spaarpotje aan het aanleggen waren. Het deed toen ook een beetje pijn maar was draaglijk. Als we dat mooi spaarpotje hadden gehouden voor slechtere tijden. (btw maandelijks gaat er van mij nog steeds een bedrag af voor dat spaarpotje) dan konden we dit nu geheel of gedeeltelijk gebruiken om het één en ander op te vangen. Maar oei neen.
Onze Guy met zijn paarse-Groene acolieten hebben bij het begin van zijn premierschap Sint Nicolaas moeten spelen en hebben dat spaarpotje opgebruikt.

Weer pech.
Ge zijt nu zelf de eerste om uit te leggen dat mensen zich zuinig moeten gedragen, en dan sta je hier zelf op de barricades voor een systeem die zorgt dat mensen zich niet zuinig gaan gedragen ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 12:50   #111
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Energie uit de korf halen is geen oplossing volgens mij. Als je ziet hoeveel mensen hun energieleverancier niet meer kunnen betalen en dus als klant geschrapt worden. Dan ga je volgens mij deze situatie verergeren. En wie is dan weeral het grootste slachtoffer?
Volgende week zullen we zien hoe sterk de weerstand is tegen het foefelen met de index

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 14:50   #112
Noodles_
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 april 2008
Berichten: 40
Standaard

Index of geen index. Indien alle partijen, werkgevers en werknemers mee willen werken aan een economie voor iedereen, dan speelt het geen rol of je een index hebt of niet.
Momenteel zitten we duidelijk in een economie die niet meer voor iedereen zal zijn, cfr de grotere kloof tussen rijk en arm. Voor mij toch duidelijk veroorzaakt door het onstaan en de werking van Europa.
Europa heeft geen heil gebracht, alleen maar een rijke minderheid, een andere arme minderheid die toeneemt en een middenklasse die het hoofd boven water zal moeten houden.
De mensen in Hongarije, Bulgarije en Roemenie zijn totaal niet tevreden over hun toetreding tot Europa las ik vandaag. Zij vinden dat zij het voordien beter hadden.

Ik geloof er ook in dat de staat of de overheid veel te dik en te vet is. Zij slorpt veel te veel geld op en houdt zich niet meer bezig met de kerntaken. Maar dit zie je ook gebeuren op gemeentelijk en stedelijk vlak. Hier komen ze ook niet met hun geld toe, maar zij hebben wel een hele hoop "diensten" gecreëerd, zij hebben wel een forse uitbouw gekend in personeel.

Europa afbouwen is de oplossing, enkel die landen toelaten die stevig willen samenwerken rond een sociaal economisch model,zoals indertijd de Benelux, of kijk naar de Scandinavische landen.

Als je het niet in het groot kunt doen doe het dan op een goede manier in het klein. Dan heb je er terug meer vat op.

Laatst gewijzigd door Noodles_ : 14 april 2012 om 14:53.
Noodles_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be