Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2012, 11:04   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard Vrees harde landing Chinese economie verdwijnt als sneeuw voor de zon

Niet zo leuk voor de doemdenkers, maar de wereld zal toch niet vergaan.

Citaat:
Vrees harde landing Chinese economie verdwijnt als sneeuw voor de zon

Enkele maanden geleden werd nog moord en brand geschreeuwd over een harde landing van de Chinese economie die op til zou zijn. Het is opvallend dat de hardste schreeuwers niets meer van zich laten horen, het is akelig stil geworden aan het front van deze hard core pessimisten.

Frederic Neumann, co-head Asian economics bij HSBC, maakt kort en goed de rekening van de doemdenkers. De meest recent gepubliceerde private sector index over de activiteiten in manufacturing in China geeft klaar en duidelijk aan dat de economie weer aan de beterhand is.

V-vormig herstel

In november bereikte de HSBC Flash Purchasing Managers Index een hoogtepunt voor de afgelopen 13 maanden op 50,4. De Chinese fabrieken hebben dus opnieuw meer te doen, de groeimotor komt langzaam maar zeker weer op gang. Het was de 1ste keer in meer dan een jaar dat de index weer steeg.

Neumann rekent af met alle doemscenario’s, hij gaat zelfs uit van een krachtig herstel in de vorm van een V, gesteund door het opnieuw aantrekken van de export. De overheid blijft de groei stimuleren, het 4de kwartaal kan een krachtig economisch herstel te zien geven.


Bron
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 12:22   #2
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Niet zo leuk voor de doemdenkers, maar de wereld zal toch niet vergaan.
Het doemdenken ligt niet zozeer besloten binnen de recessie van een economie, dat is enkel het goede nieuws. Het doemdenken ontkiemt nu net uit die 'groeimotor', zoals je ook weet is ons melkwegstelsel beperkt, voor de aarde geldt net hetzelfde. En dan spreken we nog niet over de begrensde rationaliteit van hedendaagse pseudo economen, wellicht hun studies te vroeg afgebroken of niet gezien wat er op de eerste bladzijde stond, een mens is redelijk vergeetachtig als hij euforisch wordt, niet waar?

Laatst gewijzigd door MIS : 28 november 2012 om 12:27.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 13:51   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

De vraag is natuurlijk van wie dat 'doemdenken' afkomstig was in de eerste plaats, en waarom die berichten de wereld in werden gestuurd.

Misschien om goedkope aandelen op de kop te kunnen tikken.

Dat er geen harde landing komt in China las ik elders ook. Maar wist men dat dat niet? Dat is de interessante vraag.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 14:06   #4
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk van wie dat 'doemdenken' afkomstig was in de eerste plaats, en waarom die berichten de wereld in werden gestuurd. Misschien om goedkope aandelen op de kop te kunnen tikken. Dat er geen harde landing komt in China las ik elders ook. Maar wist men dat dat niet? Dat is de interessante vraag.
Ik denk dat de harde landing enkel van toepassing is op diegenen die uit het circuit gekieperd worden, de rest maalt daar niet om en helpen bij dit proces net omwille van het soort economie dat we voor heilig verklaard hebben. Als straks de uitgekieperden op het idee komen om zich te bundelen en 'bommen en granaten' als een optie zien, dan zal het ook doemsday worden voor diegenen die zich van niets bewust waren. Voorspellen is niet moeilijk, je hoeft enkel naar de geschiedenis te kijken en het decor te veranderen. Ondertussen zeggen we wel dat we slimmer geworden zijn, wellicht ontstaat een dergelijk idee omdat we een gsm hebben, wat geen garantie is op verbeterde communicatie, alleen de woorden gaan sneller.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:15   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

In alle bronnen die ik er al over geraadpleegd heb is er 1 constante en dat is dat er geen correcte cijfers zijn die vanuit China de wereld worden ingestuurd. Hoe kan men dan een correct conclusie trekken ?

Los daarvan zou algemeen het electriciteitsverbruik drastisch aan het dalen zijn, en laat nu net energie hetgeen zijn men altijd nodig heeft om te produceren.

Natuurlijk kunnen de China-aanhangers natuurlijk gaan redeneren dat men in China plotseling bijvoorbeeld 20 of 30 % meer energie-rendabel gaan werken is en dan kunnen we nog een tijdje doorgaan.

Succes met je pro-China gedachte
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:39   #6
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.740
Standaard

Citaat:
Het was de 1ste keer in meer dan een jaar dat de index weer steeg.
Hoe luidt dat spreekwoord ook al weer? 1 vogel maakt de lente niet?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:42   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
In alle bronnen die ik er al over geraadpleegd heb is er 1 constante en dat is dat er geen correcte cijfers zijn die vanuit China de wereld worden ingestuurd. Hoe kan men dan een correct conclusie trekken ? Los daarvan zou algemeen het electriciteitsverbruik drastisch aan het dalen zijn, en laat nu net energie hetgeen zijn men altijd nodig heeft om te produceren. Natuurlijk kunnen de China-aanhangers natuurlijk gaan redeneren dat men in China plotseling bijvoorbeeld 20 of 30 % meer energie-rendabel gaan werken is en dan kunnen we nog een tijdje doorgaan. Succes met je pro-China gedachte
Aangezien we nu allen moeten werken om geld te produceren, is het beter om de prijs te laten stijgen, op die manier zouden onze schulden ook sneller afgelost kunnen zijn. En ja, ik weet het, m'n nichtje Sarah (12 jaar) zegt ook dat ik moet stoppen met al die nonsens te verkondigen. Ik probeer haar dan te zeggen dat een mens zich moet aanpassen aan de gekte van de maatschappij. Tja, zegt ze dan, als je het zo bekijkt heb je weer gelijk. Ze blijft zich toch zorgen maken hoor.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 november 2012 om 15:42.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 15:45   #8
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Hoe luidt dat spreekwoord ook al weer? 1 vogel maakt de lente niet?
Het is wel een mooie, dacht dat het net iets anders was. "1 zwaluw brengt ons de lente, de volgelingen maken er een hittegolf van". Het gaat een beetje voorbij aan die andere ... "we zijn stuk voor stuk engelen, en kunnen pas vliegen als we elkaar omhelzen."

Element van utopische gespletenheid volgens Foucault

Laatst gewijzigd door MIS : 28 november 2012 om 15:46.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 17:29   #9
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.482
Standaard

Hoe meer van die overheid 'stimulansen', hoe harder de 'landingen'.
Het is nooit anders geweest.
Maar bang zijn ervan? Vrees? Het is net goed, een 'harde landing' is gewoon het verdwijnen van een boel slechte bedrijven (inclusief overheid).
Stimulansen met afgepakt geld/koopkracht, meer stimulansen, meer afgepakt geld/koopkracht, dus het simpele gegeven van 'stimulansen' volstaat reeds om te weten welke richting het zal uitgaan.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 17:42   #10
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Hoe meer van die overheid 'stimulansen', hoe harder de 'landingen'.
Het is nooit anders geweest.
Maar bang zijn ervan? Vrees? Het is net goed, een 'harde landing' is gewoon het verdwijnen van een boel slechte bedrijven (inclusief overheid).
Stimulansen met afgepakt geld/koopkracht, meer stimulansen, meer afgepakt geld/koopkracht, dus het simpele gegeven van 'stimulansen' volstaat reeds om te weten welke richting het zal uitgaan.
Angst is een slechte raadgever maar je angst ontkennen lijkt me ook niet raadzaam.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 19:06   #11
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Hoe meer van die overheid 'stimulansen', hoe harder de 'landingen'.
Het is nooit anders geweest.
Maar bang zijn ervan? Vrees? Het is net goed, een 'harde landing' is gewoon het verdwijnen van een boel slechte bedrijven (inclusief overheid).
Stimulansen met afgepakt geld/koopkracht, meer stimulansen, meer afgepakt geld/koopkracht, dus het simpele gegeven van 'stimulansen' volstaat reeds om te weten welke richting het zal uitgaan.
Zonder deftige overheden zullen er inderdaad nooit harde landingen zijn. Er komt dan nooit iets van grond.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 19:49   #12
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zonder deftige overheden zullen er inderdaad nooit harde landingen zijn. Er komt dan nooit iets van grond.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 22:45   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zonder deftige overheden zullen er inderdaad nooit harde landingen zijn. Er komt dan nooit iets van grond.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 23:38   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Aangezien we nu allen moeten werken om geld te produceren, is het beter om de prijs te laten stijgen, op die manier zouden onze schulden ook sneller afgelost kunnen zijn. En ja, ik weet het, m'n nichtje Sarah (12 jaar) zegt ook dat ik moet stoppen met al die nonsens te verkondigen. Ik probeer haar dan te zeggen dat een mens zich moet aanpassen aan de gekte van de maatschappij. Tja, zegt ze dan, als je het zo bekijkt heb je weer gelijk. Ze blijft zich toch zorgen maken hoor.
Is die relatie tussen en uw nichtje wel verantwoord?
Ik als papa van Sara zou me een beetje zorgen maken.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2012, 23:58   #15
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Wie maakt zich nog zorgen om de Chinese economie, de Chinezen hebben ons niet nodig. Maak me zorgen om de Europese economie meer bepaald de Belgische.
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 09:17   #16
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Wie maakt zich nog zorgen om de Chinese economie, de Chinezen hebben ons niet nodig. Maak me zorgen om de Europese economie meer bepaald de Belgische.
Als je ziet hoeveel % van de producten van China naar de EU gaan en hoeveel % van hun groei interne investeringen zijn, zou ik me toch maar niet te zeker voelen in mijn zaak als ik jou was. Bovendien zal het als het in de EU gaat regenen ook in Washington zeker gaan druppelen. En wat schiet er dan nog over van de Chinese export.

China is zelfs nog niet in het stadium van de middle-income trap. Laat staan daar voorbij. Dus interne consumptie ???
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 09:28   #17
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is die relatie tussen en uw nichtje wel verantwoord?
Ik als papa van Sara zou me een beetje zorgen maken.
Sarah haar ouders zijn gestorven, ze zit nu in een weeshuis en bezoek haar daar regelmatig. Af en toe, wanneer ik daar zin in heb, doen we een uitstapje en neem ik haar mee naar een familiefeestje, ook niet teveel natuurlijk want dat kost geld. Wat zorgen betreft, die zijn voor haar, ze ziet grote mensen onwaarschijnlijke dingen doen en zeggen, ze heeft angst voor haar toekomst. Ze durft er met weinig mensen over praten, zegt ze.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 november 2012 om 09:31.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 14:30   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Als je ziet hoeveel % van de producten van China naar de EU gaan en hoeveel % van hun groei interne investeringen zijn, zou ik me toch maar niet te zeker voelen in mijn zaak als ik jou was. Bovendien zal het als het in de EU gaat regenen ook in Washington zeker gaan druppelen. En wat schiet er dan nog over van de Chinese export.

China is zelfs nog niet in het stadium van de middle-income trap. Laat staan daar voorbij. Dus interne consumptie ???
2
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 22:03   #19
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Natuurlijk zal de Chinese economie lijden onder een dalende groei in Europa. Maar niet voor lang en niet zo erg als jullie zich voorstellen. Met een maandelijks surplus van om en bij de $ 27 biljoen moet er al veel fout gaan om China pijn te doen. De Chinezen kunnen straks perfect op hun eigen benen staan mede dankzij het groeipotentieel in Zuidoost-Azië. Nee, maak me geen zorgen om China!
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 11:50   #20
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Groei, oh heilige groei.
Het credo van de economische doctrine lijkt ons succes als mens af te meten aan de snelheid waarmee we onze eigen leefwereld tot een onleefbare woestenij maken.
Hoe ziek kan je zijn?
Hoe blind kan je zijn?

Een poging om de blinden te laten zien.

Stel dat we ons aantal nog wat verder opschroeven tot ik zeg maar wat '70 miljard mensen'.
Ik weet niet of we dit ooit kunnen halen maar ik gebruik het maar als extreem vb om aan te tonen hoe idioot we bezig zijn.
70 miljard dus, hetgeen maakt dat we nog 0,2 hectare/persoon hebben terwijl we allemaal streven naar 8 hectare en meer (als ecologische voetafdruk).

Heerlijke groeicijfers toch en een consumentenpotentiel om van te watertanden

Maar wat valt er nog te consumeren met dergelijke aantallen.
Mss moeten we onder elke zandkorrel in de woestijn gaan zoeken of er nog ergens een sprinkhaanpoot te vinden is om van te knabbelen want het brood zal nog enkel te koop zijn mits de bereidheid tot bloedvergieten.

Laatst gewijzigd door satiper : 1 december 2012 om 11:53.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be