Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 mei 2012, 08:43   #21241
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat oppervlakkig achternamen onderzoek op de plaatselijke school in Plombieres doet anders (=meer nl) vermoeden

http://www.ecolemariahilf.be/assoc-parents.html
Achternamen worden het snelste aangepast aan door de overheid opgelegde standaardtalen.

Mijn familienaam zou je nooit als Nederlands beschouwen als ik je de schrijfwijze van 250 jaar geleden zou geven. Gebruikt op dezelfde plaats als ikzelf geboren ben. Maar dat was dus voor dat de mogendheden die regio aan Willem cadeau gedaan hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 11:34   #21242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb helemaal niets verkeerds begrepen. Ik zeg de dingen zoals ze zijn. De Voer is in België een taaleiland en hoort in feite taalkundig niet bij Belgisch Limburg. En evenmin bij Luik. Dat is alles wat ik beweer.
Ge hebt helaas echter een heleboel dingen verkeerd begrepen.

1) Op het niveau van de dialekten is het zo dat de Voer taalkundig tot Nederlands Limburg hoort zij het dan afgezien van Moelingen waar men net als in Belgisch Limburg Centraal Limburgs spreekt. De andere Voerdorpen behoren tot tot de Oostlimburgse en Oostlimburgs-Ripuarische dialektgebieden die niet in Belgisch-Limburg maar wel in Nederlands-Limburg voorkomen.
Tussen haakjes: Dat blijkt uit uw wikicitaat en geeft mij argumentatie om te beweren:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Men had dat gebied beter meegegeven met Nederlands Limburg aan Nederland, dat was logischer geweest want dan bestond die enclave nu niet. En dan waren er ook geen dwarsliggers van R@L die hun volkstaal verloochenen door een andere standaardtaal te willen dan die waartoe hun volkstaal behoort.

2) Op het niveau van de standaardtaal heb ik beweerd:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat heeft alles te maken met de oorspronkelijk taal want men wilde taalhomogene gebieden. Als de volkstaal er Frans was, had men de Voer natuurlijk bij Luik gelaten.
De volkstaal is echter een Nederduits dialekt. En dusdanig is de standaardtaal/kultuurtaal waaronder men dat dialekt onderbrengt logischerwijze eerder het Nederlands dan het Hoogduits omdat dat dialekt niet of slechts in geringe mate deel had aan de tweede Germaanse klankverschuiving.
De wetgever die de taalgrens vastlegde wilde inderdaad taalhomogene gebieden, dwz geen Nederlandstalige gebieden in Wallonië en geen Franstalige gebieden in Vl.
Ge hebt dit vol onbegrip bestreden met de volgende reaktie en gaf daarmee te kennen dan de Voer ten onrechte bij Limburg kwam hetgeen in taalkundig opzicht nonsens is zoals in het verdere verloop van de draad werd aangetoond.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Taalhomogene gebieden... Wat voor kletskoek zullen we nog allemaal van u nog moeten aanhoren. 'Taalhomogeen gebied', de Voer?En daarom moet men eerst een stuk door Wallonië vanuit Belgisch Limburg om de Voer te bereiken. Wat vertelt u toch maar. Trouwens in de praktijk en in het dagdagelijks leven is de Voer geen 'taalhomogeen' gebied. Helemaal niet zelfs.

3)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Völser Platt wordt nog altijd niet tot de Nederlandse dialecten gerekend, want het taalgebied ligt voorbij de Benratherlinie.
Op bovenstaande post van Jan reageert U vol onbegrip met:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist daarom betoogde ik ook dat de Voerenaars een apart taalstatuut innemen.
Inderdaad, met Völser Platt bedoelde Jan, het dialekt van Vaals terwijl U begreep dat hij daarmee het Voerense dialekt bedoelde, anders is uw reaktie immers volstrekt onzinnig binnen de kontekst.


4) Daarop volgde binnen dezelfde subdraad de volgende dialoog:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan weet u blijkbaar niet dat de Voerdorpen aan de westelijke zijde van die Benratherlinie liggen; Vaals aan de oostzijde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De onderverdeling van het Nederlandse Limburgs is in micro-formaat terug te vinden in de Belgische Voerstreek. Ook daar zijn de dialecten te verdelen in drie varianten: (1) het westelijk Voerens (Moelingen), (2) het centraal Voerens ('s-Gravenvoeren), (3) het oostelijk Voerens (Sint-Martens-Voeren, Sint-Pieters-Voeren, de Plank, Teuven en Remersdaal). Het laatste behoort tot het Oostlimburgs-Ripuarisch, het tweede tot het Oost-Limburgs en het eerste tot het Centraal Limburgs (als het Maastrichts).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen ontkenning van wat ik schreef.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is zeker een ontkenning van hetgeen u zei.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoek eens op waar de Benratherlinie ligt.
En daarna blijft het windstil aan uw kant……

U kunt natuurlijk niet anders dan stilzwijgend toegeven dat Uw wikicitaat in de verste verte:
- geen uitstaans heeft met de BL waarop men zich baseert om de Voer bij een taalgebied in te delen als men het heeft over het billijkheidsnormen voor vastleggen van de taalgrens.
Een reaktie ad rem ware immers geweest aan te tonen dat de Voerdialekten in hoge mate de tweede Germaanse klankverschuiving hadden ondergaan en bijgevolg op basis daarvan aan de oostelijke kant van de BL liggen. Maar dat deed U dus niet omdat hoogstwaarschijnlijk al die begrippen nieuw zijn voor U, maar ons desalniettemin de les wil komen spellen.
- NIET aantoont dat de Voerdorpen aan de oostzijde van de BL liggen en dat bijgevolg dat citaat geen ontkenning is van Jan zijn punt. Integendeel zelfs, de dialekten die erin beschreven worden ondergebracht bij het Nederduits.

5) Tenslotte blijkt uw onbegrip uit de normen die de vastlegger van de taalgrens hanteerde, andermaal trouwens:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
De Voer is altijd meertalig geweest. Dat kwam door haar ligging. Mensen konden Duits, Frans en 'Platdiets'. En deze taal was eigenlijk de 'moeder'taal van vele Voerenaars , maar niet van allemaal. Zo was in Moelingen het Frans al lang aardig ingeburgerd. De wettelijke regeling dat de Voer nu bij Limburg is gegaan, vind ik een goede zaak. Het moet eens uit zijn met dit eeuwig taal-gesteggel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gooit zaken door elkaar. Als mensen door contacten bijkomende talen spreken naast hun moedertaal, dan verandert dit het bepaald talig karakter van een streek niet. In heel wat Oost- en West-Vlaamse gemeenten waren er mensen die naar Frankrijk gingen werken, waardoor ze naast het Frans ook een aardig woordje Picardisch wisten te spreken. Hierdoor werden de twee Vlaanders plotseling niet "meertalig".
Hetgeen u, het Oosten, naast de kwestie aanhaalde was inderdaad geen reden om de Voer een meertalig statuut te geven zoals Brussel, noch de Voer bij de oostkantons te voegen , noch om ze bij Wallonië te voegen. Op basis van de Nederduitse dialekten was de enige juiste keuze ze bij Limburg te voegen..

Besluit: Uw posts liepen over van onbegrip in de desbetreffende subdraad en U trapt voortdurend naast de bal.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 mei 2012 om 11:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 11:43   #21243
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge hebt helaas echter een heleboel dingen verkeerd begrepen.

Besluit: Uw posts liepen over van onbegrip in de desbetreffende subdraad en U trapt voortdurend naast de bal.
Het maakt deel uit van de taktiek bij system/Het Oosten om, nadat een bepaalde punt uit zijn betoog weerlegd werd, toch koortsig en wroetend een antwoord te geven dat eigenlijk met dat weerlegde punt niets meer te maken heeft. Kwestie van mordicus en tegen elke rede in toch nog het laatste woord te hebben.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 12:07   #21244
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het maakt deel uit van de taktiek bij system/Het Oosten om, nadat een bepaalde punt uit zijn betoog weerlegd werd, toch koortsig en wroetend een antwoord te geven dat eigenlijk met dat weerlegde punt niets meer te maken heeft. Kwestie van mordicus en tegen elke rede in toch nog het laatste woord te hebben.
Inderdaad dat is me ook reeds opgevallen, zoals Jan hier trouwens reeds opmerkte met de diskussie over de betekenis van een 'prinsbisdom'.
En dat maakt hem hopeloos oninteressant als forumganger. Hij brengt niemand iets bij dan hoogstens irritataties.
Zijn, door U korrekt beschreven, ingesteldheid toont iemand die last heeft van een groot ego en dus eerder afstoot. Sympathiek is immers dat men ootmoedig toegeeft als men eens fout zit, maar dat beseft hij niet.
Het is juist door hetgeen U beschrijft dat hij afgaat als een gieter terwijl hij ten onrechte denkt dat hij daardoor geen gezichtsverlies kan lijden.
De sukkelaar....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 12:35   #21245
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad dat is me ook reeds opgevallen, zoals Jan hier trouwens reeds opmerkte met de diskussie over de betekenis van een 'prinsbisdom'.
En dat maakt hem hopeloos oninteressant als forumganger. Hij brengt niemand iets bij dan hoogstens irritataties.
Zijn, door U korrekt beschreven, ingesteldheid toont iemand die last heeft van een groot ego en dus eerder afstoot. Sympathiek is immers dat men ootmoedig toegeeft als men eens fout zit, maar dat beseft hij niet.
Het is juist door hetgeen U beschrijft dat hij afgaat als een gieter terwijl hij ten onrechte denkt dat hij daardoor geen gezichtsverlies kan lijden.
De sukkelaar....


Allemaal naast de kwestie wat u hier afratelt. De Voer hoort niet bij (Belgisch) Limburg, het zijn geen Limburgers, hun 'moedertaal' behoort niet tot het Limburgs omdat de meeste Voerdorpen een taaleiland vormen, kortom ze zijn een vreemde eend in de bijt. En dan kunt u het draaien en keren zoals u wilt en de Voerenaars tegen alle beter weten in beschouwen als Limburgers (om politieke motieven weliswaar, want zo kennen we u ondertussen), het zal allemaal maar weinig (historische) aarde aan de dijk brengen.

Let wel , de zaak is nu politiek geregeld door een gebiedsruil. Mij goed. Dan zijn we tenminste hier al van dat politiek taal-gekissebis af.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 mei 2012 om 12:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 13:20   #21246
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1) Op het niveau van de dialekten is het zo dat de Voer taalkundig tot Nederlands Limburg hoort zij het dan afgezien van Moelingen waar men net als in Belgisch Limburg Centraal Limburgs spreekt. De andere Voerdorpen behoren tot tot de Oostlimburgse en Oostlimburgs-Ripuarische dialektgebieden die niet in Belgisch-Limburg maar wel in Nederlands-Limburg voorkomen.
Tussen haakjes: Dat blijkt uit uw wikicitaat en geeft mij argumentatie om te beweren:
[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Meuse-Rhenish-nl.png
Bovenstaande afbeelding geeft aan dat het grootste deel van Voeren tot het zelfde taalgebied hoort als Eupen.
Ga je nu ook beweren dat Eupen Nederlandstalig is?

Btw ik hoor niks meer van de Benratherlinie.

Ik raad jullie dan ook aan om eens zelfstandig info te zoeken om zo de indoctrinatie van jullie Vlaamse leiders door de eeuwen heen te omzeilen.

PS ik heb zelf ook door scha en schande geleerd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 14:05   #21247
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dan kunt u het draaien en keren zoals u wilt en de Voerenaars tegen alle beter weten in beschouwen als Limburgers (om politieke motieven weliswaar, want zo kennen we u ondertussen), het zal allemaal maar weinig (historische) aarde aan de dijk brengen.
Hierbij werpt U zich op als spreekbuis van de Ral stemmers die tegenwoordig in de minderheid zijn, maar geenszins als die van de Nederlandstalige Voerenaars. Overigens zijn er bij de RAL-stemmers ook vele Nederlandstaligen die als moedertaal hun Nederduits dialekt hebben.
Maw U neemt geen taalkundig maar een politiek standpunt in en dan nog wel dat van de Franstaligen. Nestbevuilerij en incivisme! Maar zo kennen we U ondertussen.

Voordat ge uw vorige axioma's zonder onderbouwing in een andere post herhaalt zoudt ge beter ingaan op mijn tweede laatste post waarin ik brandhout maak van uw beweringen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 mei 2012 om 14:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 14:11   #21248
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bovenstaande afbeelding geeft aan dat het grootste deel van Voeren tot het zelfde taalgebied hoort als Eupen.
Ga je nu ook beweren dat Eupen Nederlandstalig is?
Net zoals de Voerstreek ligt Eupen aan de Nederduitse kant van de BL.
Eupen is echter net zoals het ganse noordedn van Duitsland verhoogduitst omdat het deel uitmaakte van Duisland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik raad jullie dan ook aan om eens zelfstandig info te zoeken om zo de indoctrinatie van jullie Vlaamse leiders door de eeuwen heen te omzeilen.
Ik doe niets anders dan zelfstandig zoeken en heb geen leider. Ik ken trouwens geen leider die iets zei over de BL.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 14:19   #21249
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
PS ik heb zelf ook door scha en schande geleerd.
Vertel eens iets over het trauma dat maakte dat ge Belgische staatsnationalist werd......Kan interessant zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 mei 2012 om 14:19.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 14:44   #21250
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal naast de kwestie wat u hier afratelt. De Voer hoort niet bij (Belgisch) Limburg, het zijn geen Limburgers, hun 'moedertaal' behoort niet tot het Limburgs omdat de meeste Voerdorpen een taaleiland vormen, kortom ze zijn een vreemde eend in de bijt. En dan kunt u het draaien en keren zoals u wilt en de Voerenaars tegen alle beter weten in beschouwen als Limburgers (om politieke motieven weliswaar, want zo kennen we u ondertussen), het zal allemaal maar weinig (historische) aarde aan de dijk brengen.

Let wel , de zaak is nu politiek geregeld door een gebiedsruil. Mij goed. Dan zijn we tenminste hier al van dat politiek taal-gekissebis af.

Maar toch komt ge janken over die 'ruil'. Maw ge jankt omdat ge graag jankt.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 mei 2012 om 14:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 15:58   #21251
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hierbij werpt U zich op als spreekbuis van de Ral stemmers die tegenwoordig in de minderheid zijn, maar geenszins als die van de Nederlandstalige Voerenaars. Overigens zijn er bij de RAL-stemmers ook vele Nederlandstaligen die als moedertaal hun Nederduits dialekt hebben.
Maw U neemt geen taalkundig maar een politiek standpunt in en dan nog wel dat van de Franstaligen. Nestbevuilerij en incivisme! Maar zo kennen we U ondertussen.Voordat ge uw vorige axioma's zonder onderbouwing in een andere post herhaalt zoudt ge beter ingaan op mijn tweede laatste post waarin ik brandhout maak van uw beweringen.[/b]
Hoor hoor wie het zegt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 16:16   #21252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar toch komt ge janken over die 'ruil'. Maw ge jankt omdat ge graag jankt.....
U gaat hier toch weer niet ontkennen dat de Voer bij Limburg kwam wegens een gebiedsruil? Gewoon een politieke koehandel was het die maar weinig te maken had met taal. Trouwens voordat die ruil plaatsgreep, was er geen kat die zich bekommerde in Limburg om de Voer. En niet alleen niet in Limburg, maar evenmin in Vlaanderen. En zèlfs de Voerenaars hoorde men niet klagen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 mei 2012 om 16:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 16:17   #21253
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoor hoor wie het zegt.
Diegene tegen wiens onderbouwde standpunten in 21242 ge blijkbaar geen ander verweer hebt dan uw axioma’s nog eens te herhalen zonder ze aan te tonen en besluitend met de gratuite dooddoener:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dan kunt u het draaien en keren zoals u wilt en de Voerenaars tegen alle beter weten in beschouwen als Limburgers (om politieke motieven weliswaar, want zo kennen we u ondertussen), het zal allemaal maar weinig (historische) aarde aan de dijk brengen.
Vrij vertaald:’Ik kan tegen uw opmerkingen in 21242 niets zinnigs inbrengen maar ik heb gelijk omdat ik gelijk heb.’
Dus een zwaktebod waarbij ge helaas in een goede oude traditie andermaal grandioos afgaat.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 16:22   #21254
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Gewoon een politieke koehandel was het die maar weinig te maken had met taal.
Het taalgegeven stond centraal bij de Harmel-comlmissie. Het ging over het vastleggen van de taalgrens.
Ge suggereert weer dat het vanuit taalopzicht ten onrechte was dat de Voer bij Vlaanderen kwam. Onderbouwen, mijn beste.

Een koehandel was het omdat de Voer bij Vl. zou moeten horen zonder 'ruil' want wie ruilt betaalt, en daarvoor had natuurlijk niet hoeven betaald te worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 mei 2012 om 16:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 16:45   #21255
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het taalgegeven stond centraal bij de Harmel-comlmissie. Het ging over het vastleggen van de taalgrens.
Ge suggereert weer dat het vanuit taalopzicht ten onrechte was dat de Voer bij Vlaanderen kwam. Onderbouwen, mijn beste.

Een koehandel was het omdat de Voer bij Vl. zou moeten horen zonder 'ruil' want wie ruilt betaalt, en daarvoor had natuurlijk niet hoeven betaald te worden.
De Commissie Harmel wilde de taalgrens vastleggen, eens en voor altijd. Maar dat was de formele-politieke kant van de zaak. Dat had niets te maken datgene wat wij nu bespreken.

Wat ik wil zeggen, is dat de Voer eigenlijk nergens thuishoort als men het criterium taal neemt. Niet bij (Belgisch) Limburg en ook niet bij Luik. De Voer is wat men in de volksmond noemde 'een verloren hoek', die nergens thuishoort. En als u het dan ergens wil doen bijhoren, dan had het bij Nederlands Limburg moeten horen. En moesten de twee Limburgen één zijn gebleven, dan had men de Voer kunnen plaatsen. Nu niet. En dat komt dan weer omdat Willem I het stukje dat men nu 'Nederlands Limburg' noemt heeft weten los te pingelen. Ten onrechte natuurlijk want het hoorde bij België toen België onafhankelijk werd. En dat wilde de Nederlands Limburgers zelf toen ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 mei 2012 om 16:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:11   #21256
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje
20 goede redenen voor Vlaamse onafhankelijkheid

Historische redenen die doorwerken tot vandaag

1. België heeft een onoplosbaar nationaliteitenvraagstuk: er bestaat geen Belgisch volk! De twee belangrijkste volkeren binnen deze staat spreken niet alleen een andere taal, maar behoren ook tot verschillende culturen en hebben bovendien helemaal niet gekozen om met elkaar samen te leven.

2. België is gebaseerd op een onhoudbaar principe, namelijk de ontkenning van het feit dat het Vlaamse volksdeel in de meerderheid is en dat het Nederlands dus minstens even belangrijk is als het Frans.

3. Door de Belgische constructie wordt de Vlaamse meerderheid in een minderheidsrol gedwongen en heeft ze een harde strijd moeten leveren om haar taal als tweede officiële taal erkend te krijgen.

4. Zolang België bestaat zal Vlaanderen moeten blijven vechten tegen verfransing, aangezien de Franstaligen uitgaan van de superioriteit van hun eigen taal en cultuur en geen enkel respect tonen voor Vlaanderens taal en cultuur. Ze overtreden dan ook met genoegen elke taalwet in dit land.

5. Hoe langer België bestaat, hoe sterker Brussel zal worden losgeweekt uit Vlaanderen. De Vlaamse hoofdstad wordt hoe langer hoe meer ééntalig Frans, waardoor het steeds moeilijker zal worden om er aanspraak op te maken, en dat terwijl Brussel levensnoodzakelijk is voor Vlaanderen. Verfransing dreigt ook voor de rand rond Brussel en andere Vlaams-Brabantse gemeenten.

6. De 'wafelijzerpolitiek' (Als Vlaanderen iets krijgt, moet Wallonië voor hetzelfde bedrag iets krijgen, ongeacht of het iets nodig heeft of niet) heeft België met een astronomische staatsschuld opgezadeld. Deze politiek wordt nog steeds (in gematigde vorm) toegepast omdat Wallonië de kleingeestigheid en de hefbomen in huis heeft om Vlaanderen te chanteren en af te persen.

Inefficiëntie van het Belgische systeem


7. Vlaanderen en Wallonië zitten structureel anders in elkaar en hebben dus allebei behoefte aan een eigen beleid. Het federale niveau verhindert dit en creëert op die manier niets dan problemen.

8. Vlamingen en Walen hebben over zowat elk onderwerp tegenstrijdige meningen, omdat ze totaal verschillende zienswijzen en belangen hebben. Wallonië vult bovendien bepaalde begrippen anders in dan Vlaanderen, zodat er geen afspraken mee te maken zijn. Zo beschouwt het de taalgrens als bediscussieerbaar en op elk moment hertekenbaar.

9. Doordat Vlaanderen, ondanks zijn economisch en bevolkingsoverwicht, slechts 50% van de zetels in handen heeft, kan elke belangrijke beslissing door Wallonië worden geblokkeerd.

10. Communautaire vrede is slechts een illusie. Vlaanderen en Wallonië liggen voortdurend met elkaar in ruzie. Zolang België bestaat, zal er geen communautaire vrede zijn. De karakters 'botsen' gewoon, geen staatshervorming die daar wat aan kan veranderen.

11. De inefficiëntie van het Belgische systeem slorpt veel geld, tijd en energie op die veel beter op een andere manier zouden worden gebruikt.

12. Door de onvolledigheid van de staatshervorming is slechts een deel van de bevoegdheden over Vlaanderen in Vlaamse handen, terwijl een ander deel zich nog op het federale niveau bevindt. Dit leidt vaak tot ronduit belachelijke of ergerlijke situaties.

Economische wantoestanden

13. Wallonië probeert het maximale profijt te halen uit het Belgische 'solidariteitsprincipe'. Er bestaat een enorme en onophoudelijke geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië, miljarden die voornamelijk via de sociale zekerheid worden versluisd. Over dit onderwerp wordt uiteraard angstvallig gezwegen.

14. De grootte van die geldstroom kan niet objectief worden verantwoord. Bovendien staat er niets tegenover, zelfs geen minimale vorm van dankbaarheid.

15. Vlaanderen is dus het slachtoffer van structurele diefstal. Vlaamse welvaart wordt Vlaanderen afhandig gemaakt en in Wallonië op een verkeerde, kwisterige manier verspild, zodat Wallonië altijd opnieuw Vlaams geld nodig heeft.

Universele rechten en democratie

16. Volgens het internationale volkerenrecht heeft elk volk recht op zelfbeschikking. Wat voor elk volk geldt, geldt ook voor de Vlamingen: wij hebben het onvervreemdbare recht onszelf te besturen.

17. België is ontstaan tegen de wil van de bevolking. De Vlamingen wilden helemaal niet dat de Zuidelijke Nederlanden zich van de Noordelijke Nederlanden afscheidden, en zij hebben nooit hun toestemming gegeven voor de oprichting van België. Naar onze mening is echter nooit gevraagd.

18. De Belgische grondwet is opgesteld zonder dat de Vlamingen daarbij werden geraadpleegd. Het is dus niet onze grondwet, en volgens het volkerenrecht is ze dan ook ongeldig.

19. België is een fundamenteel ondemocratische staat, waarin een Franstalige stem meer waard is dan een Vlaamse. Zo komt het dat een Franstalige partij die duizenden kiezers minder heeft dan een Vlaamse partij, toch meer parlementszetels krijgt.

20. België is bovendien een halve dictatuur, aangezien de Vlamingen op federaal niveau mee bestuurd worden door Walen die ze niet verkozen hebben en die ze dus ook niet kunnen wegstemmen.

Conclusie

De Franstaligen in dit land hebben nooit enige vorm respect opgebracht voor taal, cultuur en behoeften van de Vlamingen. Hoewel ze hun welvaart haast uitsluitend te danken hebben aan Vlaams geld, bijten ze de hand die hen voedt. Ondanks alles blijven ze een dominante rol opeisen binnen het Belgische staatsbestel. België is een belediging voor elke zichzelf respecterende Vlaming. Opdoeken die boel!
Ooit gepost ergens. Blijft relevant.

De vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen is sinds de jaren '60 een alledaagse bezigheid. Een ja of nee telt niet meer, de plannen zijn er al. Het begint meer en meer te leven bij de doorsnee Vlaming. Nog steeds zijn er die voor een unitair België zijn, maar het is markant dat de meerderheid een onafhankelijkheid wil.

Ik ben voor noch tegen de N-VA, maar persoonlijk zullen zij ook geen onafhankelijk Vlaanderen kunnen brengen. De muur is te groot en te sterk.

Een onafhankelijk Vlaanderen, hoe ziet dat eruit? Het is een romantisch theatraal beeld dat bij Vlamingen leeft. Zal het beter zijn dan nu? Ja. Maar waarom niet verder dan dat?! In een wereld als nu waar alles zo rap gaat en er om de haverklap iets kan gebeuren dat mensen doen stilstaan is een onafhankelijk Vlaanderen een jonge vis met veel toekomstdromen.

Vlaanderen zal niet verder kunnen gaan zonder nodige steun te krijgen door onze Noorderburen. Leg de kleinburgerlijke ruzies opzij en je ziet dat er gelijkenissen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders.

Een nieuw Dietschland? Ja, maar laat Vlaanderen zijn waardigheid behouden. Laat Vlaanderen een deelrepubliek worden. Waarom? Vlaanderen en Nederland die samengaan zou bij velen een gevoel opwekken dat we ons geschiedenis, ons volk, ons vaderland en onze cultuur verkopen aan een bende kaaskoppen. Het idee alleen al!

Verder kijken dan dat. Sowieso dat Vlaanderen zijn waardigheid behoud eens een fusie met Nederland. Het zal grondwettelijk, sociaal, etc. een reuzenstap zijn, en Joost mag het weten wat er allemaal aan vooraf zal gaan, maar als men een onafhankelijk Vlaanderen kan krijgen, dan ook een unitair Dietschland.

Ben ik voorstander van een fusie tussen Vlaanderen en Nederland? Ja, maar laat Vlaanderen autonoom verder gaan en aan grote broer hulp vragen.

Ongetwijfeld dat de wereld ons beter zal (h)erkennen, en vooral richting Europa. Wij zullen een voorbeeld zijn voor andere landen.

De eerste stap is gezamenlijk de crisis oplossen, de tweede stap het koningshuis van beide landen omverwerpen, de derde stap een onafhankelijk Vlaanderen, en de vierde en laatste stap een herboren verenigdheid onder de leuze van "Samen sterk!".

Ps: het is uitzonderlijk dat ik nu reageer, dus verwacht geen comeback. Dit onderwerp blijft me boeien.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 4 mei 2012 om 17:14.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:17   #21257
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.833
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ooit gepost ergens. Blijft relevant.

De vraag naar een onafhankelijk Vlaanderen is sinds de jaren '60 een alledaagse bezigheid. Een ja of nee telt niet meer, de plannen zijn er al. Het begint meer en meer te leven bij de doorsnee Vlaming. Nog steeds zijn er die voor een unitair België zijn, maar het is markant dat de meerderheid een onafhankelijkheid wil.

Ik ben voor noch tegen de N-VA, maar persoonlijk zullen zij ook geen onafhankelijk Vlaanderen kunnen brengen. De muur is te groot en te sterk.

Een onafhankelijk Vlaanderen, hoe ziet dat eruit? Het is een romantisch theatraal beeld dat bij Vlamingen leeft. Zal het beter zijn dan nu? Ja. Maar waarom niet verder dan dat?! In een wereld als nu waar alles zo rap gaat en er om de haverklap iets kan gebeuren dat mensen doen stilstaan is een onafhankelijk Vlaanderen een jonge vis met veel toekomstdromen.

Vlaanderen zal niet verder kunnen gaan zonder nodige steun te krijgen door onze Noorderburen. Leg de kleinburgerlijke ruzies opzij en je ziet dat er gelijkenissen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders.

Een nieuw Dietschland? Ja, maar laat Vlaanderen zijn waardigheid behouden. Laat Vlaanderen een deelrepubliek worden. Waarom? Vlaanderen en Nederland die samengaan zou bij velen een gevoel opwekken dat we ons geschiedenis, ons volk, ons vaderland en onze cultuur verkopen aan een bende kaaskoppen. Het idee alleen al!

Verder kijken dan dat. Sowieso dat Vlaanderen zijn waardigheid behoud eens een fusie met Nederland. Het zal grondwettelijk, sociaal, etc. een reuzenstap zijn, en Joost mag het weten wat er allemaal aan vooraf zal gaan, maar als men een onafhankelijk Vlaanderen kan krijgen, dan ook een unitair Dietschland.

Ben ik voorstander van een fusie tussen Vlaanderen en Nederland? Ja, maar laat Vlaanderen autonoom verder gaan en aan grote broer hulp vragen.

Ongetwijfeld dat de wereld ons beter zal (h)erkennen, en vooral richting Europa. Wij zullen een voorbeeld zijn voor andere landen.

De eerste stap is gezamenlijk de crisis oplossen, de tweede stap het koningshuis van beide landen omverwerpen, de derde stap een onafhankelijk Vlaanderen, en de vierde en laatste stap een herboren verenigdheid onder de leuze van "Samen sterk!".

Ps: het is uitzonderlijk dat ik nu reageer, dus verwacht geen comeback. Dit onderwerp blijft me boeien.
Ik zal het nog eens herhalen. U vergeet bij dit alles één klein detail.

De Vlamingen zijn in de staat België één van de meest welvarende bevolkingsgroepen geworden van heel Europa en wellicht ook van de wereld.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:19   #21258
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat ik wil zeggen, is dat de Voer eigenlijk nergens thuishoort als men het criterium taal neemt. Niet bij (Belgisch) Limburg en ook niet bij Luik. De Voer is wat men in de volksmond noemde 'een verloren hoek', die nergens thuishoort. En als u het dan ergens wil doen bijhoren, dan had het bij Nederlands Limburg moeten horen. En moesten de twee Limburgen één zijn gebleven, dan had men de Voer kunnen plaatsen. Nu niet.
Zoals ik in 21424 reeds stelde hebt ge gelijk op het niveau van de dialekten.
Op het niveau van de standaardtaal was het echter de logika zelve van het bij het Vlaams Gewest te voegen.
Maar de Limburgen zijn niet één gebleven. Dus had men de Voer (samen trouwens met de Platdietse streek en ook de Jeklervallei) mee moeten laten vertrekken naar Nederland.
Al bij al echter een steriele diskussie vermits dialekten bijna uitgestorven zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat komt dan weer o mdat Willem I het stukje dat men nu 'Nederlands Limburg' noemt heeft weten los te pingelen. Ten onrechte natuurlijk want het hoorde bij België toen België onafhankelijk werd. En dat wilde de Nederlands Limburgers zelf toen ook.
Ik leg de schuld initieel bij Napoleon die de Zuidelijke Nederlanden indeelde in departementen. Die oude departementsgrenzen werden door Willem overgenomen. Had Napoleon een taalkundig bewuste indeling gemaakt, dan had hij Limburg en de Jekervallei en de Voer én de Platdietse Streek ondergebracht in hetzelfde departement en dan waren die samen vertrokken. Helaas gebeurde dat niet. Voor de JV en de PS betekende dat een Kulturele Volkerenmoord te vergelijken met Frans-Vlaanderen.
We zien dus dat wat Nederlands wordt gevrijwaard wordt van verfransing; maar dat is weer een andere diskussie.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:25   #21259
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zal het nog eens herhalen. U vergeet bij dit alles één klein detail.
De Vlamingen zijn in de staat België één van de meest welvarende bevolkingsgroepen geworden van heel Europa en wellicht ook van de wereld.
Het kleine detail dat gij vergeet is dan weer de lijst van Geroofde Gebiedsdelen door la Belgique!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 17:32   #21260
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Vlamingen zijn in de staat België één van de meest welvarende bevolkingsgroepen geworden van heel Europa en wellicht ook van de wereld.
Toon me eens een paar bronnen die statistieken bevatten die je stelling ondersteunt.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be