Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2011, 23:24   #1
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard Oplossingen: (1) Thuiswerken

Ok mensen, een reeks van topics waarin we niet eindeloos mekkeren over wat er fout gaat, maar waar we OPLOSSINGEN aanbieden.

1) Thuiswerken.

Elke dag staan er een groot deel van de mensen compleet onnodig in de file. Diegenen die hun werkdag voornamelijk aan een pc, telefoon en vergadertafel doorbrengen. Wie dat wil, moet kunnen beslissen om dat van thuis uit te doen. De technologie is er.

Denk eens aan de invloed op de benzineprijzen, co2-uitstoot, kosten aan infrastructuur en bedrijfsgebouwen, doden en gewonden, stress, burnout, pesten, enzovoort.

OK, er gaan er dat voelen. Minder auto's verkopen, industriebouw, dokters en psychologen ...

Maar de voordelen zijn veel en veel talrijker.

En let op, ik zie dit breed. Een milieutop waar honderden deelnemers heel de planeet rondvliegen om een paar dagen te vergaderen is krankzinnig en obsceen. Van in hun zetel met de webcam, dat is milieuvriendelijk.

Laatst gewijzigd door discuz : 21 december 2011 om 23:27.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 23:32   #2
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Goed punt! Maar via computer kun je niet netwerken, lunchen, informele contacten leggen, onkosten aanrekenen...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 23:40   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Hé Sfax, goed dat ik je hier tref. Ik pleit hier al een tijd voor een vrijwillig van thuis uit werken van mensen die de hele dag gewoon op kantoor zitten en bellen, vergaderen en voor de pc zitten. Wat is jouw mening daarover?
Doenbaar to a certain extend, maar moeilijk veralgemeenbaar.

Vooral voor mensen die betrekkelijk "geïsoleerd" werken is dat zeker te doen, maar er is zoiets als teamwork en dat mag je niet onderschatten.
Als ik naar mijn eigen teams kijk, dan zitten daar bijvoorbeeld transport planners tussen. De facto zitten die een hele dag achter de pc, aan de telefoon en soms ook in een vergadering, maar in de uitvoering van hun werk moeten die dus constant samen werken, elkaar bijsturen, ondersteunen en samen issues oplossen. En dat is nog steeds iets dat veel eenvoudiger gaat wanneer je gewoon je stoel even moet draaien om iets te checken, je even over de tafel heen iets moet zeggen of even moet opstaan om een meter of twee verder samen iets te bekijken. Dat kan theoretisch ook over de telefoon, of erger nog, via mail, maar dat werkt gewoon niet zo goed. Efficiëntie en effectiviteit, snelheid in execution, dat is gewoon gebaseerd op teamwork, en dat speel je kwijt door elkaar op compleet verschillende plaatsen te zetten. Dat is trouwens ook de reden waarom wij nergens nog werken met closed offices. Alles is open office bij ons.

Idem voor vergaderingen. Conference calls werken allemaal wel leuk en wel, maar er gaat nog steeds niets boven een face-to-face meeting. Alleen al om ook op de lichaamstaal van iemand te kunnen inspelen, ipv enkel van een stem af te hangen (dat kan je opvangen door video conferencing, maar da's niet bepaald iets dat je overal bij al je werknemers kan installeren -dat werkt goed als je met twee of drie groepen of twee of drie verschillende loacties zit). Maar ook voor aandachtigheid; van zodra je calls hebt met teveel mensen, vervaagt de boodschap en zijn vele met iets anders bezig (inclusief mezelf).

Dat gezegd zijnde, ik ben er niet volledig tegen ook niet. Zelfs binnen mijn teams laat ik dat af en toe al eens gebeuren, maar dan eerder op ad hoc base. Iemand die een dag issues heeft met vervoer of die opvang problemen heeft of whatever. Maar dat zijn dan wel geen dagen aan een stuk voor operationele functies.
En, even belangrijk: je kan dat als werknemer ook alleen maar verkrijgen als je jezelf als betrouwbaar geprofileerd hebt. Als thuiswerk een excuus is om gewoon niks te doen en gewoon af en toe een mail te sturen of eens te bellen, dan gaat de vlieger niet op.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2011, 23:54   #4
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Doenbaar to a certain extend, maar moeilijk veralgemeenbaar.
Bedankt Sfax!

Ik denk dat je je verbeelding niet ver genoeg laat gaan. Technologie biedt vandaag een breed spectrum aan interactiviteit.

Mensen die in een team werken kunnen in een virtueel kantoor perfect in de dezelfde kamer lijken te zitten. Dag en nacht als dat moet.

Lichaamstaal etc ook. Meer camera's en kijkhoeken. Ok je kan mekaar niet aanraken, maar als je zo elke dag werkt kan er wel elk kwartaal of maand een gezellig ssamenzijn af.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:00   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

De laatste tijd heb ik wat ervaring met video- en gsmconferencing gekregen; en slechts één commentaar: het trekt nergens op.

Je verliest tijd met je punt duidelijk te maken, zaken ontglippen aan de ander haar aandacht, je moet plots een document of nota's inscannen en doormailen vooraleer de ander ze ziet, de verbinding is ineens slecht, ...

Efficiëntie: laag.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:02   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Laat me raden: ambtenaren?

Ik heb daar immers ook ervaring mee: werkt sneller, je bent minder tijd kwijt en eenvoudiger om een punt te maken.

Maar ja; privé sector?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:04   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Laat me raden: ambtenaren?

Ik heb daar immers ook ervaring mee: werkt sneller, je bent minder tijd kwijt en eenvoudiger om een punt te maken.

Maar ja; privé sector?
Probeer bijvoorbeeld eens een gsmconferentie in te lassen over de aankoop van een software waarbij de technische aspecten van de software besproken worden en tegelijk gedemonstreerd.

"Dus als je op dat knopje duwt. Nee, dat andere knopje. Ow, mijn verbinding valt even weg."

"Wat? Ik viel even weg? Wacht, herhaal dat eens?"

Beeld je ook in dat je tweetalige discussies aan het voeren bent.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:04   #8
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De laatste tijd heb ik wat ervaring met video- en gsmconferencing gekregen; en slechts één commentaar: het trekt nergens op.

Je verliest tijd met je punt duidelijk te maken, zaken ontglippen aan de ander haar aandacht, je moet plots een document of nota's inscannen en doormailen vooraleer de ander ze ziet, de verbinding is ineens slecht, ...

Efficiëntie: laag.
Bullshit. Dan ben je technisch niet in orde. Je gaat met uwen break ook niet meedoen met de 24 uur van Franchorchamps.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:04   #9
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Bedankt Sfax!

Ik denk dat je je verbeelding niet ver genoeg laat gaan. Technologie biedt vandaag een breed spectrum aan interactiviteit.

Mensen die in een team werken kunnen in een virtueel kantoor perfect in de dezelfde kamer lijken te zitten. Dag en nacht als dat moet.
Wij hebben zo een aantal vid-conferencing ruimtes ja; maar om dat bij iedereen thuis te gaan installeren, da's simpelweg niet realistisch.

Technologisch zijn we nog niet op dat punt dat het zo vlot kan gaan, met betaalbare technologie en met installaties die geen volledig apart ingerichtte ruimte nodig hebben.

Als dat breder beschikbaar wordt kan je daar meer en meer aan gaan denken, maar that's not now yet. En zelfs dan nog, goeie teams werken fysisch samen. Da's een aspect dat niet onderschat mag worden.

Citaat:
Lichaamstaal etc ook. Meer camera's en kijkhoeken. Ok je kan mekaar niet aanraken, maar als je zo elke dag werkt kan er wel elk kwartaal of maand een gezellig ssamenzijn af.
Je hebt alleen wel een mindset-change nodig bij veel mensen
Thuiswerken is dan effectief werken, niet luieren, en d�*t is iets dat velen niet aankunnen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:06   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Bullshit. Dan ben je technisch niet in orde. Je gaat met uwen break ook niet meedoen met de 24 uur van Franchorchamps.
Misschien bespreek jij enkel de menu van je middagmaal, maar normale gesprekken over budgettering, evaluatie, cijfers, aankoopdossiers &c. vereisen zo'n vlotte interactie dat je toch een menselijke aanwezigheid mag verwachten.

Alle feedbackgesprekken kun je uiteraard digitaliseren. Maar hoe dan ook acht ik het vervangen van alle soorten vergaderingen door digitale communicatie niet mogelijk.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:07   #11
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Probeer bijvoorbeeld eens een gsmconferentie in te lassen over de aankoop van een software waarbij de technische aspecten van de software besproken worden en tegelijk gedemonstreerd.

"Dus als je op dat knopje duwt. Nee, dat andere knopje. Ow, mijn verbinding valt even weg."

"Wat? Ik viel even weg? Wacht, herhaal dat eens?"

Beeld je ook in dat je tweetalige discussies aan het voeren bent.
Luister vriend,vanuit een auto kunt ge tegelijk een gsm signaal, gps, monitorbeeld en enkele camera's doorsturen. En als ge wilt nog een alcoholmeting/pols/hartslag erbij.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:08   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Luister vriend,vanuit een auto kunt ge tegelijk een gsm signaal, gps, monitorbeeld en enkele camera's doorsturen. En als ge wilt nog een alcoholmeting/pols/hartslag erbij.
Ik ben jouw vriend niet en voor monologen heb je geen internetverbinding nodig.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:10   #13
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wij hebben zo een aantal vid-conferencing ruimtes ja; maar om dat bij iedereen thuis te gaan installeren, da's simpelweg niet realistisch.

Technologisch zijn we nog niet op dat punt dat het zo vlot kan gaan, met betaalbare technologie en met installaties die geen volledig apart ingerichtte ruimte nodig hebben.

Als dat breder beschikbaar wordt kan je daar meer en meer aan gaan denken, maar that's not now yet.
Niet waar, Sfax. Het enige dat je nodig hebt is zijn een paar smartphones, laptops, sensoren en data-abonnementen. Een fractie van de kost van zo'n dinosaurussystemen die verouderd zijn de dag dat ze klaar zijn.

Laatst gewijzigd door discuz : 22 december 2011 om 00:16.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:13   #14
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar hoe dan ook acht ik het vervangen van alle soorten vergaderingen door digitale communicatie niet mogelijk.
Waarom niet? Open je ogen. Stel je zit in een stoel met 360° scherm en je gesprekspartners ook. Je ziet op dat scherm zelf het vertrouwde beeld van je favoriete vergaderplek.

Da's niet voor ieder zijn beurs en ook niet voor iedereen nodig, maar waar een wil is, is een weg.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:14   #15
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben jouw vriend niet en voor monologen heb je geen internetverbinding nodig.
Huh, monologen?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:18   #16
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Niet waar, Sfax. Het enige dat je nodig hebt is zijn een paar smartphones, laptops, sensoren en data-abonnementen. Een fractie van de kost van zo'n dinosaurussystemen die verouderd zijn de dag dat ze klaar zijn.
Die staan commerciëel geen van allen op het punt dat ze quasi-VR-emulation aankunnen joh. En dat laatste is wel wat ik in gedachten heb wanneer ik mijn team deftig wil laten werken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:23   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dat thuiswerken of werken zonder enig toezicht dat werkt niet. Uitzonderlijk wel eens, maar algemeen gesproken niet.
Ik stuur al 20 jaar mensen alleen de baan op en moet al 20 jaar vaststellen dat het niet werkt zoals men denkt dat het zou moeten werken.
' t is spijtig maar niet anders.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:25   #18
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat thuiswerken of werken zonder enig toezicht dat werkt niet. Uitzonderlijk wel eens, maar algemeen gesproken niet.
Ik stuur al 20 jaar mensen alleen de baan op en moet al 20 jaar vaststellen dat het niet werkt zoals men denkt dat het zou moeten werken.
' t is spijtig maar niet anders.
Ik twijfel niet aan je ervaring, Mambo, maar werken in een virtueel kantoor is niet werken zonder toezicht. Integendeel.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:28   #19
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die staan commerciëel geen van allen op het punt dat ze quasi-VR-emulation aankunnen joh. En dat laatste is wel wat ik in gedachten heb wanneer ik mijn team deftig wil laten werken.
Je maakt het zo gek als je wil. Als je ten allen tijde de benen van je secretaresse wil zien en zij is daarmee akkoord, waarom niet?

Punt is, de technologie is er. Als jij niet die ervaring hebt, dan gebruik je de verkeerde firma.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 00:29   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ik twijfel niet aan je ervaring, Mambo, maar werken in een virtueel kantoor is niet werken zonder toezicht. Integendeel.
En je gaat dat 8 uur per dag virtueel staan bekijken zeker?
't zal rap zijn "mijne privacy is geschonden"
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be