Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2019, 17:33   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard Ethanolvrije benzine E5

Mijn oude motorfiets heeft geen problemen met E5 maar des te meer met de ethanol die daar in zit. Het vreet de oude leidingen aan, het vreet rubberen pakkingen aan, het trekt water aan zodat de metalen brandstoftank binnenin gaat roesten, het zorgt voor extra afzettingen in carburateurs en de daarbij horende sproeiers en omdat het vrij snel vervliegt gaat de kwaliteit van de benzine vrij snel achteruit als hij een tijdje stilstaat.

Dus nee, voor mij liever ethanolvrije benzine.

BP Ultimate is zo'n benzine maar die kan ik hier in de buurt nergens tanken.

Zijn er nog benzines (E5 of Ron98) zonder ethanol?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 18:17   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn oude motorfiets heeft geen problemen met E5 maar des te meer met de ethanol die daar in zit. Het vreet de oude leidingen aan, het vreet rubberen pakkingen aan, het trekt water aan zodat de metalen brandstoftank binnenin gaat roesten, het zorgt voor extra afzettingen in carburateurs en de daarbij horende sproeiers en omdat het vrij snel vervliegt gaat de kwaliteit van de benzine vrij snel achteruit als hij een tijdje stilstaat.

Dus nee, voor mij liever ethanolvrije benzine.

BP Ultimate is zo'n benzine maar die kan ik hier in de buurt nergens tanken.

Zijn er nog benzines (E5 of Ron98) zonder ethanol?
recente link:
Citaat:
https://www.knac.nl/moderne-benzine-...lassieke-auto/

De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU. Maar de verwarring blijft, want ook op pompen waar bio-ethanolvrije benzine uit komt, moet een sticker worden geplakt met de aanduiding E5 (zie illustratie hieronder).
Aral Ultimate heeft ook 100 of 102 octaan, maar die vind je vooral in D.

Blijkbaar naast Aral Ultimate 102 ook Total Excellium Super plus die vind je eerder in BE link onderaan, bron:
Citaat:
https://www.oldtimerclub-eslo.de/tipps/

Benzin ohne Bioanteil

TOTAL EXCELLIUM Super Plus

Der von Total entwickelte schwefelfreie Hochtechnologie-Kraftstoff

Für alle Benzinfahrzeuge geeignet

Besteht aus bleifreiem Benzin, 98 Oktan, und einer Mischung aus spezifischen

Additiven, die von der Total-Forschung entwickelt wurden.

Garantiert ohne Zumischung von Ethanol

Aral Ultimate 102

ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff für die Verwendung in allen Ottomotoren.

Dieser Kraftstoff übertrifft die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228.

Aral Ultimate 102 wird aus besonders hochwertigen Produkt-Teilströmen in einer eigenen Raffinerie nach einer eigenständigen Rezeptur exklusiv für Aral gefertigt. Gegenüber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert.

Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 102. Aral Ultimate 102 enthält kein Bio-Ethanol, es wird stattdessen ein hochwertiger Bio-Ether verwendet.
530 Total tankstations in BE: https://www.total.be/nl/mijn-tanksta...station-belgie Total Excellium 98 kun je selecteren.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2019 om 18:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2019, 20:09   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Idd Total.
Pi telt niet, in tegenstelling tot al de rest, en verstookt 1,5l/100km minder.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 11:24   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
recente link:

Aral Ultimate heeft ook 100 of 102 octaan, maar die vind je vooral in D.

Blijkbaar naast Aral Ultimate 102 ook Total Excellium Super plus die vind je eerder in BE link onderaan, bron:


530 Total tankstations in BE: https://www.total.be/nl/mijn-tanksta...station-belgie Total Excellium 98 kun je selecteren.
Die Firezone had ik ook al gevonden maar dit is Nederlands en dus te ver en te duur om te gaan tanken vanuit België.
Bij die van Shell had ik nog mijn twijfels. De ene bron zegt wel ethanol, de andere zegt geen ethanol,... maar Shell zit hier ook niet echt in de onmiddellijke omgeving.

Van die Total had ik nog niet gehoord en die passeer ik eentje als ik naar mijn werk rij!!

Thanks!!!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2019, 11:28   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Idd Total.
Pi telt niet, in tegenstelling tot al de rest, en verstookt 1,5l/100km minder.
pingelt niet, moest dit zijn...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2019, 13:16   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Idd Total.
Pi telt niet, in tegenstelling tot al de rest, en verstookt 1,5l/100km minder.
Dat lijkt me wel heel erg veel!

En pingelen met 98? Dan is er volgens mij eerder een probleem met de ontsteking.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2019, 13:27   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat lijkt me wel heel erg veel!
De komma staat verkeerd, moet zeker 0,15 liter zijn of 0,015 .

Tussen E5 en E10 kan tot 1,5 % meerverbruik zijn in theorie: (energiewaarde is 1,5 % minder)

bron: https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...el/e10-tanken/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2019 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2019, 13:39   #8
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Ergens moet ik toch lachen met deze draad. Tanken gaat toch zo snel en gemakkelijk, ...

Geen gedoe met ethanol of niet, lood of niet, ... gewoon de moto aan de stekker en klaar!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2019, 14:10   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat lijkt me wel heel erg veel!

En pingelen met 98? Dan is er volgens mij eerder een probleem met de ontsteking.
Pingelen met de 95
En ook dat verschil in verstook....zonder kommafout.

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 juli 2019 om 14:11.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2019, 15:33   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Pingelen met de 95
En ook dat verschil in verstook....zonder kommafout.
Als de motor op super 95 gemaakt is heb je nooit pingelen of er scheelt iets.

Er is proefondervindelijk bewezen amper verbruiksverschil, of binnen de tolerantiemarge bij E5 tov E10. Van + 1,7% meerverbruik (Ford Fiesta 0,09 liter meer) tot 2,21% minderverbruik (Opel Corsa 0,13 liter minder ).

Bron van ADAC - die WTLP-testen hebben gedaan op 5 benzinewagens (bron onderaan tabel) - heb ik gegeven.

2 atmosferische injecties zonder turbo (Fiesta en Corsa) en 3 directe injecties met turbo : Golf 1,0 Tsi, Renault Mégane TCE en BMW 318 i, enkel die laatste had een meerverbruik van 0,04 liter, VW en Renault resp. 0,03 en 0,01 liter minder per 100 km.

Dus natte duim of wind vanachter telt hier niet.

BDBe was er natuurlijk blij mee en heeft dat gepubliceerd:

Citaat:
Der Bundesverband der Bioethanolwirtschaft e.V. (BDBe) publizierte im April 2019 Ergebnisse von Messungen, die unsere Tester in seinem Auftrag durchgeführt hatten. Hier zeigte sich bei fünf Testfahrzeugmodellen eine Verbrauchsdifferenz von plus 1,7 Prozent bis minus 2,21 Prozent. Die ausführliche Pressemitteilung des BDBe finden Sie hier: https://www.bdbe.de/pdf/707
fotootjes? hierzie:
Citaat:
https://www.bdbe.de/mediacenter/fotos/pruefstandtests

Vom BDBe veranlasste Vergleichstests zeigen, dass die Nutzung der Benzinsorte Super E10 nicht nur CO2-Emissionen, sondern auch den Stickoxid- und Feinstaubausstoß von Benzin-Pkw deutlich reduziert. Dies ergaben Rollenprüfstandtests für Autos aus verschiedenen Fahrzeugklassen, die abwechselnd mit Super E10 und Super (E5) erfolgten. Das Ergebnis zeigt auch, dass es bei keinem Modell einen Mehrverbrauch gibt, der größer ist als der kostenmäßig unbedeutende Unterschied von 0,09 Liter auf 100 km. Ein Opel Corsa beispielsweise benötigt mit Super E10 auf 100 km sogar über zwei Prozent weniger Kraftstoff als mit Super (E5).



https://www.presseportal.de/pm/73390/4246992 zonder download leesbaar

Verbrauchstests mit Super E10-Benzin: weniger Schadstoffe und kein Mehrverbrauch

16.04.2019

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2019 om 16:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 14:59   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de motor op super 95 gemaakt is heb je nooit pingelen of er scheelt iets.

Er is proefondervindelijk bewezen amper verbruiksverschil, of binnen de tolerantiemarge bij E5 tov E10. Van + 1,7% meerverbruik (Ford Fiesta 0,09 liter meer) tot 2,21% minderverbruik (Opel Corsa 0,13 liter minder ).

Bron van ADAC - die WTLP-testen hebben gedaan op 5 benzinewagens (bron onderaan tabel) - heb ik gegeven.

2 atmosferische injecties zonder turbo (Fiesta en Corsa) en 3 directe injecties met turbo : Golf 1,0 Tsi, Renault Mégane TCE en BMW 318 i, enkel die laatste had een meerverbruik van 0,04 liter, VW en Renault resp. 0,03 en 0,01 liter minder per 100 km.

Dus natte duim of wind vanachter telt hier niet.

BDBe was er natuurlijk blij mee en heeft dat gepubliceerd:



fotootjes? hierzie:
Ik heb met mijn nieuwe wagen e10 getankt. Nadat ik eens e5 tankte ben ik overgeschakeld. Met e10 kwam soms tot een verbruik van 7 liter. Vandaag getankt 5,5 liter. Dat kan toch tellen.
Ik weet wel dat dit verschil gedeeltelijk te wijten is aan wie rijdt en of dat korte afstanden zijn of autostrade. Maar het verschil is toch minstens een halve liter.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:10   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb met mijn nieuwe wagen e10 getankt. Nadat ik eens e5 tankte ben ik overgeschakeld. Met e10 kwam soms tot een verbruik van 7 liter. Vandaag getankt 5,5 liter. Dat kan toch tellen.
Ik weet wel dat dit verschil gedeeltelijk te wijten is aan wie rijdt en of dat korte afstanden zijn of autostrade. Maar het verschil is toch minstens een halve liter.
Voila, 1,5l verschil op 100km mijn ervaring ook. (1,8 i-vtec motor)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:13   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb met mijn nieuwe wagen e10 getankt. Nadat ik eens e5 tankte ben ik overgeschakeld. Met e10 kwam soms tot een verbruik van 7 liter. Vandaag getankt 5,5 liter. Dat kan toch tellen.
Ik weet wel dat dit verschil gedeeltelijk te wijten is aan wie rijdt en of dat korte afstanden zijn of autostrade. Maar het verschil is toch minstens een halve liter.
Ik geloof toch veel eerder genormde testen van ADAC hoor, bovendien zijn het WLTP-labotesten (rollenbank)
Dat zijn werkelijk identieke omstandigheden met E5 en E10 en dit zonder subjectieve bestuurder hé.



Hoe de WTLP-rollenbanktest eruit ziet en hun snelheden kun je hier vinden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldw...cedure#Class_3


Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2019 om 15:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:15   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik geloof toch veel eerder genormde testen van ADAC hoor, bovendien zijn het WLTP-labotesten (rollenbank)
Dat zijn werkelijk identieke omstandigheden.

Probeer het anders gewoon eens, of rijd je diesel?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:20   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ethanol zit rond de 20 MJ/L
Benzine zit rond de 33 MJ/L

31.7 voor E10

4 % meerverbruik ivg pure benzine
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:21   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Probeer het anders gewoon eens, of rijd je diesel?
heb ik al geprobeerd. Men kan gewoon de situatie onmogelijk objectief nabootsen, veel teveel veranderende parameters.
Waarom denk je dat de rollenbanktesten blijven bestaan?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 15:26   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ethanol zit rond de 20 MJ/L
Benzine zit rond de 33 MJ/L

31.7 voor E10

4 % meerverbruik ivg pure benzine
3% verschil in energiewaarde zegt ADAC.

E10 verhoogt ook het octaangetal ttz zorgt voor een snellere verbranding, die ~4% wordt dan ~3%.

Tussen E10 en E5 zit dan maar 1,5 % verschil in energiewaarde, theoretisch.
**ADAC heeft daar een degelijke link van.

1,5 liter meerverbruik is in de regel onmogelijk bij dezelfde correct ingestelde
perfecte motor die afgesteld en gemaakt is ook E10 te verbruiken.
Men heeft 5 benzinemotoren getest met verschillende resultaten en dus ook minderverbruik mogelijk (of binnen meettoleranties)

Citaat:
** Mehrverbrauch durch E10

Der Kraftstoffverbrauch wird kraftstoffseitig primär von zwei Faktoren beeinflusst. Zum einen beträgt der Energiegehalt von Ethanol nur etwa zwei Drittel des Energiegehalts von Ottokraftstoff, zum anderen hat Ethanol bessere Verbrennungseigenschaften und erhöht die Oktanzahl. Aufgrund der verschiedenen Motor- und Regelungstechniken sind einheitliche Angaben über den Kraftstoffverbrauch bei der Zumischung von Ethanol daher nicht möglich. Als energetischen Richtwert kann man von rund 3 Prozent ausgehen im Vergleich zu Ottokraftstoff ohne Ethanolbeimischung. Da jedoch auch der derzeitige Ottokraftstoff bereits bis zu 5 Volumenprozent Ethanol enthält, liegt der zusätzliche theoretische Mehrverbrauch bei etwa 1,5 Prozent.

Kraftstoffverbrauchsmessungen zur Einführung dieses Kraftstoffes unserem Abgasprüfstand bestätigten diesen "theoretischen" Wert. So ergaben Vergleichsmessungen mit E10 und E5 Kraftstoffen im Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ) einen Kraftstoffmehrverbrauch von 1,5 Prozent bei der Verwendung von E10. Als Testfahrzeug diente ein Opel Agila 1,2 Liter (69 kW, Euro 5). Die CO2-Emissionen wurden dagegen um 0,9 Prozent reduziert. Zusätzlich zu dieser Reduktion ist zu berücksichtigen, dass das bei der Verbrennung von Ethanol frei werdende CO2 vorher von den Pflanzen aus der Atmosphäre entzogen wurden. Der CO2-Einsparungseffekt ist also größer als am Auspuff gemessen.

Der Bundesverband der Bioethanolwirtschaft e.V. (BDBe) publizierte im April 2019 Ergebnisse von Messungen, die unsere Tester in seinem Auftrag durchgeführt hatten. Hier zeigte sich bei fünf Testfahrzeugmodellen eine Verbrauchsdifferenz von plus 1,7 Prozent bis minus 2,21 Prozent. Die ausführliche Pressemitteilung des BDBe finden Sie hier: https://www.bdbe.de/pdf/707

Erheblich größere Abweichungen im Alltagsbetrieb nach oben und unten sind immer möglich, denn die größten Verbrauchsunterschiede sind nach unserer Erfahrung auf unterschiedliche Fahrweise und auf äußere Einflüsse (Verkehrsfluss, Witterung, Streckenführung und Topographie, Außentemperatur usw.) zurück zu führen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2019 om 15:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 16:05   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
heb ik al geprobeerd. Men kan gewoon de situatie onmogelijk objectief nabootsen, veel teveel veranderende parameters.
Waarom denk je dat de rollenbanktesten blijven bestaan?
Dan tank jij e10 en ik e5 he, allebei content.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2019, 16:37   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Dan tank jij e10 en ik e5 he, allebei content.
Ik tank als het gaat altijd E5.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2019, 15:26   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn oude motorfiets heeft geen problemen met E5 maar des te meer met de ethanol die daar in zit. Het vreet de oude leidingen aan, het vreet rubberen pakkingen aan, het trekt water aan zodat de metalen brandstoftank binnenin gaat roesten, het zorgt voor extra afzettingen in carburateurs en de daarbij horende sproeiers en omdat het vrij snel vervliegt gaat de kwaliteit van de benzine vrij snel achteruit als hij een tijdje stilstaat.

Dus nee, voor mij liever ethanolvrije benzine.

BP Ultimate is zo'n benzine maar die kan ik hier in de buurt nergens tanken.

Zijn er nog benzines (E5 of Ron98) zonder ethanol?
Je kan op eenvoudige wijze van E5 of E10 ethanolvrije benzine maken door de brandstof te wassen met water. Ethanol lost op in water, benzine niet.

Vul een jerrycan met E5 of E10. Neem best een goed doorzichtige jerrycan. Voeg water toe. 20% water. Goed mengen en dan laten staan. Er zullen zich 2 fracties vormen.

Onderaan de zwaardere fractie, het water met daarin de opgeloste ethanol, en bovenaan de zuivere ethanolvrije benzine. De bovenste fractie kan je afhevelen en gebruiken voor je oude motorfiets.

Als je niet veel rijdt met je motorfiets lijkt me dat best te doen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be