Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2012, 23:46   #21
Moor
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 juli 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hetgeen de ontduikers onterecht op zak steken moet de staat wel bij jou (en bij mij) halen.
Hoe groter de 'zwarte' economie, hoe zwaarder de "witte" economie belast moet worden om dat te compenseren.
Zeg maar de loontrekkenden waarvan de werkgever een kopie van de loonafrekening naar de fiscus stuurt.
Indd die twee factoren hangen samen maar ik blijf erbij, ik zeg niet dat de overheid een heksenjacht moet beginnen maar gewoon meer gerichte controles zeker in de Horeca
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2012, 23:49   #22
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Ik ben niet akkoord met je, als er meer controleurs zijn dan werkt dit ook preventief


Stel dat die dure controleurs wegvallen dan heb je meer fraude en wordt de Belgische economie nog verder uitgeperst

Ik denk dat er nog zeer veel geld te rapen voor de Belgische staat

Ik heb trouwens een bewondering voor Nederland waar zulke toestanden niet waar zouden zijn, de burger wordt daar overgecontroleerd, zwart werk bestaat daar ook maar veel minder, een persoon die fraudeert mag niet met rust gelaten worden,

Mensen die anti-belasting zijn moeten ook beseffen dat ze niet in een derde wereld land wonen maar in een land waar je je mening mag uiten, waar de wegen hersteld worden, een land waar je rechten beschermd worden dit is de prijs van democratie , en democratie KOST GELD


In Derdewereldlanden waar democratie miniem is daar betaal je niet zoveel belastingen,

Hoeveel % van de economie denk jij dat de overheid moet regelen?

I.e. van elke 100 euro die er in België omgaat, hoeveel daarvan mag de staat voor jou gebruiken?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2012, 23:52   #23
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Indd die twee factoren hangen samen maar ik blijf erbij, ik zeg niet dat de overheid een heksenjacht moet beginnen maar gewoon meer gerichte controles zeker in de Horeca
Horeca, bouw, diamant, bakkers.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2012, 23:52   #24
Moor
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 juli 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hoeveel % van de economie denk jij dat de overheid moet regelen?

I.e. van elke 100 euro die er in België omgaat, hoeveel daarvan mag de staat voor jou gebruiken?
Ik weet wel dat er van 100 euro's , 50 euro's naar de belastingen gaan, wij moeten de levensduurte in 't oog houden,

de staat moet op middellange termijn de loonkost verlagen want anders krijg je meer en meer bedrijven die Belgie verlaten zoals de automobielsector enzo


Maar tegelijkertijd moet de staat meer en meer controles doen om het geld te recuperen dat gestolen wordt of gefraudeerd wordt


Zo simpel als iets
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:00   #25
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hoeveel % van de economie denk jij dat de overheid moet regelen?

I.e. van elke 100 euro die er in België omgaat, hoeveel daarvan mag de staat voor jou gebruiken?
Hoeveel comfort wil je thuis en buitenshuis: wegen, veiligheid.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:00   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Ik weet wel dat er van 100 euro's , 50 euro's naar de belastingen gaan, wij moeten de levensduurte in 't oog houden,

de staat moet op middellange termijn de loonkost verlagen want anders krijg je meer en meer bedrijven die Belgie verlaten zoals de automobielsector enzo


Maar tegelijkertijd moet de staat meer en meer controles doen om het geld te recuperen dat gestolen wordt of gefraudeerd wordt


Zo simpel als iets
We gaan het niet eens worden

Vind u die 50% al niet verschrikkelijk veel? En dan nog komen ze elke keer tekort (?!?) En het is toch duidelijk dat veel van dat geld heel slecht wordt uitgegeven?

Zou het niet de eerste taak van de overheid moeten zijn om het geld van zijn burgers degelijk te besteden?

(Trouwens er zijn heel serieuze verschillen met NL op dat vlak. Ja in Nederland wordt er minder (openlijk?) gefraudeerd maar hun loonlasten liggen een pak lager en vooral hun overheid besteed hun geld ook een pak zorgvuldiger dan de onze.)

En dan nog iets.

Hoe kan een fraudeur nu 'stelen' als het om zwartwerk gaat? Leeft iemand voor zichzelf of voor de overheid? I.e. werken mensen voor de overheid - die hen dan een gedeelte teruggeeft - of werken ze voor zichzelf? Want enkel als u mensen bekijkt als de lijfeigenen van de overheid kan je de term stelen ingeval van zwartwerk hanteren. Want met die term geef je aan dat de vruchten van die arbeid niet aan die man maar wel aan de overheid toekomen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:00   #27
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Ik weet wel dat er van 100 euro's , 50 euro's naar de belastingen gaan, wij moeten de levensduurte in 't oog houden,
Met btw, taksen en accijnzen op allerlei produkten en diensten, kom je algauw rond de 65 -70 % uit.

En zoals hier al vermeld is, hoe meer de staat ontvangt, hoe meer ze uitgeeft.
De oplossing is dus, dat de staat minder cadeau's moet uitgeven en dan ontstaan er geen megaschulden zoals nu, waardoor je dan weer meer belstingen mag betalen enz.

Dt ze maar eens bij de 5000 rijkste Belgen gaan controleren, het begrotingstekort zal verdwijnen als sneeuw voor de zon en uw en mijn belastingen kunnen dan omlaag.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:04   #28
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Indd die twee factoren hangen samen maar ik blijf erbij, ik zeg niet dat de overheid een heksenjacht moet beginnen maar gewoon meer gerichte controles zeker in de Horeca
Een sector controleren waar een groot deel belastingen en sociale bijdragen ontduikt is geen heksenjacht maar gewoon goed beheer.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:10   #29
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Ik vind werken , en zeker ook creatief werken een recht , een menselijk recht om te werken .

Meer noch .... Een recht dat niet mag bestraft worden . dus ook niet belast en ook niet gecontroleerd , dan werk ik waar , met wie , wanneer en hoeveel ik dat wil , en , die vrijheid geeft me meteen ook de macht zelf in handen voor welke prijs ik werk . of voor mijn beste vrienden of voor het oud madammeke uit de straat zelfs geheel gratis .

Het is meteen ook KLOTE , dat niemand noch gelooft dat ik gratis wil werken voor die bepaalde persoon , in deze maatschappij mag je zelfs niet meer iemand gratis helpen .

Moeten er belastingen betaald worden , ZEER zeker , en dat zou ik eerlijk vinden en met plezier doen , nadat ik goed verdient heb en van mijn vrijheid om te werken genoten heb , heb ik beter gepresteerd en beter kwaliteit , en in alle vrijheid meer motivatie en dus hoogstwaarschijnlijk beter verdient . omdat het ook goedkoper is te werken zonder belastingen erop.

Ik zal met veel plezier van dat genot om te werken genieten ,en met veel plezier bewust belasting op consumptie betalen . en wat ik consumeer of koop , dat is ook weer mijn keuze ,en omdat het mijn keuze is betaal ik belasting met plezier . Ik wil heel graag die auto, die TV of die broek , en die belasting zit er gewoon in .

Leuk toch
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:12   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vind belasting op werk een grotere diefstal dan omgekeerd.
En daarbij, hoeveel geld er ook in die schattige kist komt ...op is het altijd en altijd is er te kort.

Mag ik een kaars laten branden voor heel veel zwartwerk?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:15   #31
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
We gaan het niet eens worden

Vind u die 50% al niet verschrikkelijk veel? En dan nog komen ze elke keer tekort (?!?) En het is toch duidelijk dat veel van dat geld heel slecht wordt uitgegeven?

Zou het niet de eerste taak van de overheid moeten zijn om het geld van zijn burgers degelijk te besteden?

(Trouwens er zijn heel serieuze verschillen met NL op dat vlak. Ja in Nederland wordt er minder (openlijk?) gefraudeerd maar hun loonlasten liggen een pak lager en vooral hun overheid besteed hun geld ook een pak zorgvuldiger dan de onze.)
Nederlanders rauderen minder? Daarom konden de loonlasten omlaag daar. Hier kan dat moeilijker, tgv de fraude.
Citaat:

En dan nog iets.

Hoe kan een fraudeur nu 'stelen' als het om zwartwerk gaat? Leeft iemand voor zichzelf of voor de overheid? I.e. werken mensen voor de overheid - die hen dan een gedeelte teruggeeft - of werken ze voor zichzelf? Want enkel als u mensen bekijkt als de lijfeigenen van de overheid kan je de term stelen ingeval van zwartwerk hanteren. Want met die term geef je aan dat de vruchten van die arbeid niet aan die man maar wel aan de overheid toekomen.
Een fraudeur is gewoon iemand die zijn bijdrage aan de maatschappij niet betaalt en ze zo afwentelt op alle anderen. Hij krijgt er wel evenveel voor terug als degenen die niet frauderen. Diefstal dus.
Of men nu van 1 mens steelt of van 12.000.000 mensen, het blijft stelen.

Het excuus is dan "De regering doet 't niet zoals ik wil, dus mag ik dat."

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 februari 2012 om 00:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:27   #32
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik vind belasting op werk een grotere diefstal dan omgekeerd.
En daarbij, hoeveel geld er ook in die schattige kist komt ...op is het altijd en altijd is er te kort.

Mag ik een kaars laten branden voor heel veel zwartwerk?
Schaf gewoon belasting op arbeid af , en er is geen fraude en geen zwartwerk meer .

Ik brand al 10 jaar een kaars om het recht op werken te verkrijgen.
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:36   #33
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
We hebben al te weinig mensen in de privé-sector tov al de anderen en u wil nog wat meer mensen uit de privé-sector gaan halen om er overheidscontroleurs van te maken?

Onze economie zou beter af zijn zonder parkeersmurfen dan met om het zo te zeggen.
Slecht voorbeeld. In heel wat steden werd het parkeerbeleid verpacht en werken die parkeersmurfen voor de privé. Voorbeeld Vinci: http://www.vincipark.be/
  • Anderlecht
  • Mechelen
  • Sint-Truiden
  • Oostende
  • Brugge
  • Lanaken.
En dat is enkel Vinci

Verder is heel die "werknemers zoekende privé" een verhaal waar ik mijn twijfels bij heb.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 februari 2012 om 00:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:46   #34
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Slecht voorbeeld. In heel wat steden werd het parkeerbeleid verpacht en werken die parkeersmurfen voor de privé. Voorbeeld Vinci: http://www.vincipark.be/
  • Anderlecht
  • Mechelen
  • Sint-Truiden
  • Oostende
  • Brugge
  • Lanaken.
En dat is enkel Vinci

Verder is heel die "werknemers zoekende privé" een verhaal waar ik mijn twijfels bij heb.
Dus heeft de overheid een deel politiewerk uitgegeven aan de privé . eigenlijk zijn ook dat een soort verdoken ambtenaren . de overheid doet zelf aan contractuele arbeidsvervalsing .Bovendien als we al die verblinde ambtenaren jobkes bij de ambtenaren tellen , dan hebben we nog maar weinig echte jobs in België . en velen van die mietjes die een dergelijk jobke doen zijn op het eind van den dag niet moe , zijn in orde met sociale voorzieningen en arbeidscontract , DUS niemand controleerd hen nog , en zij kunnen rustig bijklussen zonde in het oog te springen .

Wie werkt er hier zwartwerk in de hand . DE OVERHEID
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:54   #35
Moor
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 juli 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Met btw, taksen en accijnzen op allerlei produkten en diensten, kom je algauw rond de 65 -70 % uit.

En zoals hier al vermeld is, hoe meer de staat ontvangt, hoe meer ze uitgeeft.
De oplossing is dus, dat de staat minder cadeau's moet uitgeven en dan ontstaan er geen megaschulden zoals nu, waardoor je dan weer meer belstingen mag betalen enz.

Dt ze maar eens bij de 5000 rijkste Belgen gaan controleren, het begrotingstekort zal verdwijnen als sneeuw voor de zon en uw en mijn belastingen kunnen dan omlaag.

Je hebt gelijk maar da's weeral een andere discussie maar je hebt volkomen gelijk
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 00:55   #36
Moor
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 juli 2010
Berichten: 1.411
Standaard

Ik bedank de reageerders voor de waardevolle reacties
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 01:01   #37
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Ik bedank de reageerders voor de waardevolle reacties
Ik werk als zelfstandige voor de volle 100 % officieel , en ik weet niet of ik nog langer kan rondkomen .

Moet ik nu ook uitkijken naar zelfredzaamheid ? en is dan zwartwerk de oplossing .

Geef ons AUB het recht om te werken .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 01:05   #38
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Met btw, taksen en accijnzen op allerlei produkten en diensten, kom je algauw rond de 65 -70 % uit.

En zoals hier al vermeld is, hoe meer de staat ontvangt, hoe meer ze uitgeeft.
De oplossing is dus, dat de staat minder cadeau's moet uitgeven en dan ontstaan er geen megaschulden zoals nu, waardoor je dan weer meer belstingen mag betalen enz.

Dt ze maar eens bij de 5000 rijkste Belgen gaan controleren, het begrotingstekort zal verdwijnen als sneeuw voor de zon en uw en mijn belastingen kunnen dan omlaag.
Als er geen belasting op arbeid is , dan kan belasting op consumptie gerust tot 100 of 150 % stijgen , all sociale zekerheid kan gedragen worden , en mensen zijn vrij .

De 5000 rijkste Belgen zijn zeker niet allemaal dieven of mensen die dat samen geraapt hebben op een ilegale wijze . maar waar dat het wel zo is mag men gerust ingrijpen . Maar iedereen die ies heeft opjagen en verdacht maken zal de motivatie om te handelen zeker niet bevorderen .
Laat mensen vrij , en controleer producten !!!
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 10:24   #39
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Als er geen belasting op arbeid is , dan kan belasting op consumptie gerust tot 100 of 150 % stijgen , all sociale zekerheid kan gedragen worden , en mensen zijn vrij .

De 5000 rijkste Belgen zijn zeker niet allemaal dieven of mensen die dat samen geraapt hebben op een ilegale wijze . maar waar dat het wel zo is mag men gerust ingrijpen . Maar iedereen die ies heeft opjagen en verdacht maken zal de motivatie om te handelen zeker niet bevorderen .
Laat mensen vrij , en controleer producten !!!
Stuk voor stuk zijn dat mensen die het op de een of andere manier wel gestolen hebben. Waarom kan niet iedereen even rijk zijn? omdat de ene meer geld wil vergaren dan de andere. Iets waar men iedereen naar toe heeft gebracht want net zo maak je het mogelijk dat persoon A meer heeft dan persoon B die dan zelf weer meer heeft dan C en allemaal meer dan D en wat erna volgt.
Of hoe het systeem is opgezet. Enkel het legaal stelen is uit onze perceptie weggefilterd als zijnde 'normaal' en alles wat nog maar riekt naar sociaal en rechtvaardig ,of de nevenwerkingen van voorgenoemde kapitalistische systeem, als illegaal of diefstal als 'abnormaal' beschouwd wordt.
Zwartwerk is dan ook niet enkel gretig door het onder de belasting druk kreunende werkvolk populair, ook bij het welvarende patronaat of de elite populair; enerzijds als witwas van hun eigen 'zwart' geld, anderzijds als de meester die het bot of afval naar zijn slaafje toewerpt.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 10:57   #40
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
We gaan het niet eens worden

Vind u die 50% al niet verschrikkelijk veel? En dan nog komen ze elke keer tekort (?!?) En het is toch duidelijk dat veel van dat geld heel slecht wordt uitgegeven?

Zou het niet de eerste taak van de overheid moeten zijn om het geld van zijn burgers degelijk te besteden?

(Trouwens er zijn heel serieuze verschillen met NL op dat vlak. Ja in Nederland wordt er minder (openlijk?) gefraudeerd maar hun loonlasten liggen een pak lager en vooral hun overheid besteed hun geld ook een pak zorgvuldiger dan de onze.)

En dan nog iets.

Hoe kan een fraudeur nu 'stelen' als het om zwartwerk gaat? Leeft iemand voor zichzelf of voor de overheid? I.e. werken mensen voor de overheid - die hen dan een gedeelte teruggeeft - of werken ze voor zichzelf? Want enkel als u mensen bekijkt als de lijfeigenen van de overheid kan je de term stelen ingeval van zwartwerk hanteren. Want met die term geef je aan dat de vruchten van die arbeid niet aan die man maar wel aan de overheid toekomen.
Ja, het geld wordt in dit land slecht besteed, we krijgen veel te weinig diensverlening in ruil voor het forse bedrag dat we afdragen (Nederland doet een aantal dingen beter - maar zonder de inkomsten van hun aardgas zou het plaatje er daar heel anders uitzien).
De overheid in dit onland moet
- het geld efficiënter besteden
- kleiner worden
- belastingen op arbeid verlagen
- de fiscale wetgeving sterk vereenvoudigen
Allemaal akkoord. Het zijn argumenten om voor andere politici te stemmen, of om zelf in de politiek te gaan, maar niet om dan maar te frauderen. Maar zolang de wetgeving is wat ze is, moet ze voor iedereen gelden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be