Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2018, 17:45   #3181
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Mooi dat u dat inziet , dit betekent een keiharde "nee" tegen vrede
Vrede ? Die dwingt israël zo al af hoor, ik denk niet dat zij verder dan wat ze nu al doen ook maar iets te winnen hebben. Tijd rekken speelt puur in hun voordeel. Daarom zwengelt Netanyahu de bouwprogramma's in westbank zo sterk aan, om een demografische realiteit te doen ontstaan.

Citaat:
en tegen Palestijnse belangen.
Ik denk idd niet dat Netanyahu zijn regering noch het overgrote deel van de bevolking (in tegenstelling tot pakweg de tijd van de oslo onderhandelingen) daar nog voor 1 fucking millimeter interesse voor heeft.

Citaat:
Het heeft geen vergelijk maar wel een duidelijk verband met Gaza . Ook zijn gaza en de westbank beide bezet gebied.
Niet akkoord. Israël wil niets vanuit gaza, wil het enkel hermetisch blokkeren tot er een gedwongen demilitarisatie is en daarna een normale grens waar wel import en export door kan maar geen personenvervoer. Daarvoor hebben ze de boel te hard verkloot. Die tijd komt nooit meer weer. Willen ze weg, dan zal het de omweg via egypte zijn of niets.

Citaat:
welke volledig door Israel is verzonnen. Er waren Palestijnen die aan het extra hek (dat elke vrijdag bij demonstraties geplaatst werd) raakte , SO WHAT???
IDF had iedereen via alle mogelijke kanalen laten weten, zelfs in het arabisch, dat ze geen enkele poging tot infiltratie van de grens zouden tolereren. Wie het toch heeft gedaan is op zijn minst een achterlijke idioot tenzij hij droomde van martelaar worden. Wie zich heeft laten opzwepen door de propaganda van Haniyeh zijn club moet achteraf niet komen bleiten dat ze rammel hebben gekregen.

Ik ga het nog dikwijls herhalen : het valt op dat ze dat niet aan de egyptische kant proberen. Om een heel goede reden : het egyptische leger zou er gewoon het machinegeweer op leegschieten. Haniyeh is trouwens tijdens het conflict naar Egypte gegaan en heeft daar van Al Sisi te horen gekregen wat zijn opties waren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2018, 18:17   #3182
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op gemakske aan blijkbaar. Zolang er geen sterkere partij paal en perk aan stelt, zal Israël gewoon doen wat het doet.

En al die miljarden, die beïnvloeden u?
Atmosphere jaagt zich op dat Israël 2 zaken tegelijk doet : operationeel doen ze wat zuiver in hun eigenbelang gaat en om internationaal wat tegengewicht te hebben tgo de pallywood & arabische fan show zorgen ze zelf voor wat eigen nieuwsberichten. Kwestie om niet volledig af te hangen van al jazeera en consoorten.

Die PR is maar bijkomstig. Belangrijk, maar nooit essentieel. Goed voor de diplomatie, handelsbelangen, wat weerwerk tegen het arabische blok in de UN, maar uit de beslissingen van het kabinet valt volgens mij duidelijk af te leiden dat die PR nooit een beslissende rol speelt in strategische beslissingen. Voor Israël is de eigen veiligheid v/d bevolking en territorium iets wat dusdanig primeert dat ze er alles voor zouden uit de weg duwen.

Echte havikken zoals Bennet en Lieberman zouden in de Oslo-tijd nooit een beslissende rol hebben kunnen spelen. Nu zijn zij degene die Netanyahu vooruit drijven. Links speelt niet meer mee, behalve wat hippies is in israël niemand nog structureel bezig met kijken naar gemeenschappelijke belangen en/of andere oplossingen dan pure machtspolitiek.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 05:24   #3183
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.709
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
U verwacht dat ik misdaden van Egypte van tientallen jaren geleden erbij ga slepen
De Egyptische acties tegen smokkeltunnels en vrijheidsstrijders die de weg kwijt zijn, zijn geen tientallen jaren geleden.
Citaat:
, terwijl het nu toch echt Israel is die de grote problemen veroorzaakt .
Jazeker, zolang er 1 jood in de wereld is, zal die problemen veroorzaken.
Citaat:
Bovendien wat hebben we daar aan ?
In alle geval geen extra reden om op Israël te kakken.
Citaat:
In 2014 heeft Israel 18000 huizen platgegooid trouwens .
Dus die 3000 die Egypte heeft weggevaagd als anti-tunnel-werkzaamheden, da's een fait divers.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 mei 2018 om 05:24.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 08:10   #3184
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Een palestijnse bron die net zo objectief is als u van de Israëlische media beweert. Maar omdat het palestijns is, moeten we het voor waar aannemen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 11:55   #3185
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.988
Standaard

Het is geen Palestijnse bron . Ik kan ook nog vele andere bronnen aanhalen. Wie zijn er objectief naar uw mening ? Pakken we die erbij

En wat is er precies onjuist aan de info uit mijn bron ?
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 12:26   #3186
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Atmosphere jaagt zich op dat Israël 2 zaken tegelijk doet : operationeel doen ze wat zuiver in hun eigenbelang gaat en om internationaal wat tegengewicht te hebben tgo de pallywood & arabische fan show zorgen ze zelf voor wat eigen nieuwsberichten. Kwestie om niet volledig af te hangen van al jazeera en consoorten.

Die PR is maar bijkomstig. Belangrijk, maar nooit essentieel. Goed voor de diplomatie, handelsbelangen, wat weerwerk tegen het arabische blok in de UN, maar uit de beslissingen van het kabinet valt volgens mij duidelijk af te leiden dat die PR nooit een beslissende rol speelt in strategische beslissingen. Voor Israël is de eigen veiligheid v/d bevolking en territorium iets wat dusdanig primeert dat ze er alles voor zouden uit de weg duwen.
Alleen voor Israel gaan bepaalde zaken op , exceptionalism noemen we dat,
De PR is er voor het verkopen van hun agressie, en daarvoor is veel nodig , zie de lobby in de VS! " Die PR ismaar bijkomstig "



Noem mij 1 grotere lobby als die van Israel!


"Het arabische blok" ! Het zijn keer op keer weer alleen de VS , Israel, de Marshall islands ,nog een paar mini eilandje en soms Australië die tegen Israel kritische resoluties stemmen. De rest van de wereld stemt voor
elke keer weer , informeer uw zelf . Hoezo arabisch blok ??

If hoef helemaal geen Arabische bronnen , ik ga gewoon te rade bij organisaties die overal ter wereld altijd mensenrechten situaties beoordelen .
"Geitenwollen sokken , linksen " zijn de uiterst zwakke inhoudsloze reacties op gedetailleerde verslagen en onderzoeken. De VS en Israel VS de rest van de wereld.

De binnenlandse perikelen van Israel zullen mij een worst wezen , het draait om hun buitenlands beleid en de concrete resultaten er van.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 12:32   #3187
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Alleen voor Israel gaan bepaalde zaken op , exceptionalism noemen we dat,
De PR is er voor het verkopen van hun agressie, en daarvoor is veel nodig , zie de lobby in de VS! " Die PR ismaar bijkomstig "


Noem mij 1 grotere lobby als die van Israel!


"Het arabische blok" ! Het zijn keer op keer weer alleen de VS , Israel, de Marshall islands ,nog een paar mini eilandje en soms Australië die tegen Israel kritische resoluties stemmen. De rest van de wereld stemt voor
elke keer weer
, informeer uw zelf . Hoezo arabisch blok ??

If hoef helemaal geen Arabische bronnen , ik ga gewoon te rade bij organisaties die overal ter wereld altijd mensenrechten situaties beoordelen .
"Geitenwollen sokken , linksen " zijn de uiterst zwakke inhoudsloze reacties op gedetailleerde verslagen en onderzoeken. De VS en Israel VS de rest van de wereld.

De binnenlandse perikelen van Israel zullen mij een worst wezen , het draait om hun buitenlands beleid en de concrete resultaten er van.
De grootste lobby en dan toch zijn het maar enkele landen die tegen kritische resoluties stemmen...

Hoe verklaart u dat?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 12:54   #3188
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.709
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
"Het arabische blok" !
U weet wel, waar een klein deeltje alle oliedollars van heeft, en de rest de mankracht aan't verspillen is in oorlogen en terreur over de hele wereld.
Citaat:
Het zijn keer op keer weer alleen de VS , Israel, de Marshall islands ,nog een paar mini eilandje en soms Australië die tegen Israel kritische resoluties stemmen.elke keer weer , informeer uw zelf. De rest van de wereld stemt voor.
Tja, de dag dat er niemand meer tegenstemt, wat dan? Gaat Israël er meer of minder problemen mee hebben dan bijvoorbeeld Iran of Noord Korea?
Citaat:
Ik hoef helemaal geen Arabische bronnen , ik ga gewoon te rade bij organisaties die overal ter wereld altijd mensenrechten situaties beoordelen .
"Geitenwollen sokken , linksen " zijn de uiterst zwakke inhoudsloze reacties op gedetailleerde verslagen en onderzoeken.
U vergeet uw dikke duim en wensdromen.
En al uw schrijfsel hier komen eigenlijk neer op :"als we nu eens allemaal kumbaya gaan zingen".
Nieuwsflash. Als iedereen Kumbaya zingt, geef ik iedereen een klatergouden ring, en scherp ik mijn zwaard.
Citaat:
De VS en Israel VS de rest van de wereld.
China en India liggen er niet wakker van.
Citaat:
De binnenlandse perikelen van Israel zullen mij een worst wezen , het draait om hun buitenlands beleid en de concrete resultaten er van.
Da's nieuw. Normaal gezien kom u af met :"ik wil, ik eis en wens, ik hoop dat Israël af gaat zien van het oneindige Palestijntje pesten".

Het concrete resultaat is dat Gaza als bedreiging niets meer voorstelt, maar da's ten koste van een hoop ellende in Gaza.
Voor de blokkade, aanslagen en raket/mortieraanvallen in/op Israël bij de vleet. Nu, na jaren keiharde blokkade, bijna niks meer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 13:28   #3189
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het is geen Palestijnse bron . Ik kan ook nog vele andere bronnen aanhalen. Wie zijn er objectief naar uw mening ? Pakken we die erbij

En wat is er precies onjuist aan de info uit mijn bron ?
Als we uw manier van redeneren moeten volgen, mogen er noch pro-Israëlische, noch pro-palestijnse bronnen worden genomen. De bron die u aangeeft, is een opiniestuk, geen objectieve informatie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 13:54   #3190
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Egyptische acties tegen smokkeltunnels en vrijheidsstrijders die de weg kwijt zijn, zijn geen tientallen jaren geleden.
Die acties zijn volkomen onrechtmatig . Wie een blockade handhaaft kan verwachten dat mensen tunnels gaan bouwen . Het bouwen van tunnels is hier geen crime.

Citaat:
Dus die 3000 die Egypte heeft weggevaagd als anti-tunnel-werkzaamheden, da's een fait divers.
Dus omdat Egypte dat gedaan heeft is het vernietigen van huizen legitiem?
Ik heb er geen probleem mee beide te veroordelen. U keurt 1 van de 2 goed , of niet soms ?

Bovendien spreken we hier over Gaza en Hamas
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 14:02   #3191
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Die acties zijn volkomen onrechtmatig . Wie een blockade handhaaft kan verwachten dat mensen tunnels gaan bouwen . Het bouwen van tunnels is hier geen crime.



Dus omdat Egypte dat gedaan heeft is het vernietigen van huizen legitiem?
Ik heb er geen probleem mee beide te veroordelen. U keurt 1 van de 2 goed , of niet soms ?

Bovendien spreken we hier over Gaza en Hamas
Hoeveel keer moet men u nog zeggen dat Israël een soeverein land is en binnen laat wie dat het wil.
En Egypte doet hetzelfde als Israël en laat dat krapuul ook niet binnen.
En dan?
Wat is daar niet legitiem aan?
Niets.
Je zou beter een andere draad openen over de Westbank want daar is eventueel inderdaad iets wat minder legitien is aan de hand. Los van een aantal verschoonbare motieven uiteraard.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 14:10   #3192
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.709
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Die acties zijn volkomen onrechtmatig.
Egypte vind van niet.
Citaat:
Wie een blokkade handhaaft kan verwachten dat mensen tunnels gaan bouwen .
Tja, tunnels bouwen, ze maar.
Maar de blokkeerders kunnen ook acties nemen. Oh, dat gebeurd dan ook. Hoe raar.
Citaat:
Het bouwen van tunnels is hier geen crime.
Zonder bouwvergunning, zelfs niet op uw eigen lapke grond.
Citaat:
Dus omdat Egypte dat gedaan heeft is het vernietigen van huizen legitiem?
Hola, het zijn de pro-palies hier die Egypte steevast buiten schot houden.
En blijkbaar vond Egypte het legitiem.
Citaat:
Ik heb er geen probleem mee beide te veroordelen. U keurt 1 van de 2 goed , of niet soms ?
Ik hoef een feit niet te beoordelen vanop een ivoren toren.
Citaat:
Bovendien spreken we hier over Gaza en Hamas
De grens van Egypte met de Westbank is enorm.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 17:16   #3193
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

De grootste sympathisanten uit de VS van een strak beleid naar de palestijnen toe zijn niet in de Aipac hoek te zoeken maar wel bij de fundamentalistische christenen. De sekte maar o.a. vice-president Mike Spence, nicky Haley, toe behoort, de Evangelicals, diegenen die uiteindelijk als groep massaal voor Trump hebben gekozen. Die schlemielen geloven dat de joden israël volledig in handen moeten hebben, dat dat de voorwaarde is opdat de christus voor de tweede keer kan verschijnen/terugkeren. ( I shit you not )
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 17:34   #3194
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Alleen voor Israel gaan bepaalde zaken op , exceptionalism noemen we dat,
De PR is er voor het verkopen van hun agressie, en daarvoor is veel nodig , zie de lobby in de VS! " Die PR ismaar bijkomstig "



Noem mij 1 grotere lobby als die van Israel!


"Het arabische blok" ! Het zijn keer op keer weer alleen de VS , Israel, de Marshall islands ,nog een paar mini eilandje en soms Australië die tegen Israel kritische resoluties stemmen. De rest van de wereld stemt voor
elke keer weer , informeer uw zelf . Hoezo arabisch blok ??

If hoef helemaal geen Arabische bronnen , ik ga gewoon te rade bij organisaties die overal ter wereld altijd mensenrechten situaties beoordelen .
"Geitenwollen sokken , linksen " zijn de uiterst zwakke inhoudsloze reacties op gedetailleerde verslagen en onderzoeken. De VS en Israel VS de rest van de wereld.

De binnenlandse perikelen van Israel zullen mij een worst wezen , het draait om hun buitenlands beleid en de concrete resultaten er van.

Nog even op de andere punten reageren : het punt is niet voor wat een land of groep van landen stemt in de VN in situaties zoals hier. Je weet even goed als iedereen dat de VS en Israël die resolutie toch in de vuilbak kiepert als ze hun belang aantast. Men mag nog 20 jaar resoluties schrijven en stemmen, dat zal nul komma nul verandering brengen.

En wanneer het gaat over hun nationale veiligheid en hun geostrategische belangen veegt elk machtig land zijn voeten aan wat geitenwollensokkendragers van de NGO industrie schrijven.
Amerika doet dat, Rusland doet dat, Turkije doet dat Egypte en Iran doen dat, Pakistan doet dat, Indië doet dat, China doet dat, enz enz. En ja : Israël doet dat ook.

Bezorgdheid voor mensenrechten en dergelijke is bij die landen hoofdzakelijk te vinden op het terrein van hun opponent. Zo is de VS bijzonder gevoelig voor de mensenrechten in Syrië omdat dat de speeltuin van Rusland is. Zo kunnen ze elkaar wat couilloneren. Een nog cynischer voorbeeld is hoe men omgaat met koerden. Geen enkele van de 4 machtige blokken daar : Turkije, Iran, Rusland en de VS kijkt nog naar hen om nu er terug andere belangen primeren.

De waarheid is dat iedereen het belang van de palestijnen, de koerden, de rohingya's , de yemenieten, oeigoeren enz aan de kloten van de Schoof veegt. Die zitten allemaal in de achtertuin van machtige landen, en de andere machtige landen gaan behalve wat speeksel en wat verbaal geweld + een resolutietje heus geen vinger uitsteken om hen effectief te helpen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 17:34   #3195
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De grootste sympathisanten uit de VS van een strak beleid naar de palestijnen toe zijn niet in de Aipac hoek te zoeken maar wel bij de fundamentalistische christenen. De sekte maar o.a. vice-president Mike Spence, nicky Haley, toe behoort, de Evangelicals, diegenen die uiteindelijk als groep massaal voor Trump hebben gekozen. Die schlemielen geloven dat de joden israël volledig in handen moeten hebben, dat dat de voorwaarde is opdat de christus voor de tweede keer kan verschijnen/terugkeren. ( I shit you not )
AIPAC is wel de grootste, niet de meest extreme, dat klopt.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 17:40   #3196
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Die acties zijn volkomen onrechtmatig . Wie een blockade handhaaft kan verwachten dat mensen tunnels gaan bouwen . Het bouwen van tunnels is hier geen crime.
De egyptische regering zal als enige beslissen wat er aan haar grens dient te gebeuren en als zij beslist om smokkeltunnels te dynamiteren of vol gifgas te pompen dan zal niemand hen tegenhouden. Wat ook niet gebeurde, de hele wereld wist het en keek de andere kant uit.

Citaat:
Dus omdat Egypte dat gedaan heeft is het vernietigen van huizen legitiem?
Ik heb er geen probleem mee beide te veroordelen. U keurt 1 van de 2 goed , of niet soms ?
Je snapt het echt niet hee ? Wat jij of ieder ander individu hun mening is over het legitieme karakter van wat egypte doet op eigen grondgebied is volkomen futiel en irrelevant.


Citaat:
Bovendien spreken we hier over Gaza en Hamas
Juist, en Gaza heeft 2 buren die elk hun grens hermetisch dicht houden. Omwille van het probleem Hamas, na hun machtsovername ging het slot erop.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 18:02   #3197
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Nog even op de andere punten reageren : het punt is niet voor wat een land of groep van landen stemt in de VN in situaties zoals hier. Je weet even goed als iedereen dat de VS en Israël die resolutie toch in de vuilbak kiepert als ze hun belang aantast. Men mag nog 20 jaar resoluties schrijven en stemmen, dat zal nul komma nul verandering brengen.
Behalve wanneer de VS niet tegen stemmen , dat heeft Israel een groot probleem ! Vandaar ook de enorme pr inzet in de VS.
De VS hebben wel de mogelijkheid de koers van landen af te dwingen.

Citaat:
En wanneer het gaat over hun nationale veiligheid en hun geostrategische belangen veegt elk machtig land zijn voeten aan wat geitenwollensokkendragers van de NGO industrie schrijven.
Amerika doet dat, Rusland doet dat, Turkije doet dat Egypte en Iran doen dat, Pakistan doet dat, Indië doet dat, China doet dat, enz enz. En ja : Israël doet dat ook.
Om alle mensenrechten organisaties af te doen als geitenwollensokkendragers geeft al aan dat u anti mensenrechten bent.

Wat ik zeg is dat uit het stemmen in de VN blijkt dat er heel weinig support is voor Israel . Al die landen geloven niet in de kletspraat van de netanyahu regering. Dat er tot dusver niets is veranderd betekent niet dat we het dan maar met Israel eens moeten zijn.
De rechten die wij hebben zijn nooit verkregen door een gift van bovenaf,
Daar hebben bevolkingen wereldwijd voor gezorgt.
Dat de VN niet effectief is in bijna veel gevallen betekent niet dat ik schijnheilige morele kletspraat en leugens van Israel maar ga geloven. "the most moral army in the world"

Citaat:
Bezorgdheid voor mensenrechten en dergelijke is bij die landen hoofdzakelijk te vinden op het terrein van hun opponent. Zo is de VS bijzonder gevoelig voor de mensenrechten in Syrië omdat dat de speeltuin van Rusland is. Zo kunnen ze elkaar wat couilloneren. Een nog cynischer voorbeeld is hoe men omgaat met koerden. Geen enkele van de 4 machtige blokken daar : Turkije, Iran, Rusland en de VS kijkt nog naar hen om nu er terug andere belangen primeren.
De Verenigde staten zijn de nummer 1 terroristische staat ter wereld!

Citaat:
De waarheid is dat iedereen het belang van de palestijnen, de koerden, de rohingya's , de yemenieten, oeigoeren enz aan de kloten van de Schoof veegt. Die zitten allemaal in de achtertuin van machtige landen, en de andere machtige landen gaan behalve wat speeksel en wat verbaal geweld + een resolutietje heus geen vinger uitsteken om hen effectief te helpen.
Hangt er vanaf welke belangen er spelen, die belangen kunnen ook ideologisch zijn net zoals bij de VS met Israel . En als het volgens u toch allemaal niet uitmaakt waarom verdedigt u Israel dan heel de tijd??
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 18:26   #3198
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De egyptische regering zal als enige beslissen wat er aan haar grens dient te gebeuren en als zij beslist om smokkeltunnels te dynamiteren of vol gifgas te pompen dan zal niemand hen tegenhouden.
https://www.aljazeera.com/news/2017/...093316209.html

Als Egypte niet doet wat de Vs en Israel willen gaat de geldkraan heel snel dicht.
beide doen daartegenover een makkelijk een oogje dicht wat betreft de praktijken van de Egyptische dicatuur
veel ingewikkelder is het echt niet hoor
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 19:37   #3199
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Behalve wanneer de VS niet tegen stemmen , dat heeft Israel een groot probleem ! Vandaar ook de enorme pr inzet in de VS.
De VS hebben wel de mogelijkheid de koers van landen af te dwingen.
Rare bewering... Eerst fulmineren op de PR in de VS die pro israël is, en dan hopen dat die niet functioneel zou zijn want je wil dat de VS niet "tegen" stemmen tegen Israël ?
De VS zal haar meest strategische bondgenoot in het MO en de middellandse zee nooit loslaten. Zelfs een Obama, die zijn afkeer van Netanyahu niet meer kon wegsteken heeft dat nooit gedaan. Met de Republikeinen en dan meer bepaald met een kabinet vol religioten zoals Mike Pence, en een Nicky Haley in de VN zal dat met 100% zekerheid niet gebeuren. Met deze regering in de VS, kan Israël internationaal doen wat ze willen. Net zoals iedereen de andere kant uitkijkt als het thema Yemen op tafel komt.


Citaat:
Om alle mensenrechten organisaties af te doen als geitenwollensokkendragers geeft al aan dat u anti mensenrechten bent.
Ik wil ze ook totaal onfunctionele subsidieslurpers noemen, met nul komma nul realisaties op hun conto, maar dat zal je oordeel wellicht weinig aanpassen.

Waar maken ze enig verschil ? Feelgood emoties zijn leuk, maar de dag erna gaat de zon weer op en is de situatie op het terrein identiek. De NGO personeelsleden verdienen hun internationale loon met nutteloze bezigheidstherapie en blijken dan nog niet vies van sexuele uitbuiting van de mensen die ze zogezegd gaan helpen. Ik maak hier abstractie van de dokters die in die hellholes gaan werken en wel het verschil maken.

Citaat:
Wat ik zeg is dat uit het stemmen in de VN blijkt dat er heel weinig support is voor Israel . Al die landen geloven niet in de kletspraat van de netanyahu regering. Dat er tot dusver niets is veranderd betekent niet dat we het dan maar met Israel eens moeten zijn.
Dat beweer ik dan ook absoluut niet. (voor alle duidelijkheid : ik vind Netanyahu een kloot, een twijfelaar en zeker geen grote leider. Hij drijft op koppigheid en ego, niet op overtuiging en overtuigingskracht)/

Ik probeer je de evidentie te laten zien : Netanyahu, Israël en de laatste jaren een steeds maar groter deel van de bevolking veegt zijn kloten aan wat derden en andere landen van hun problemen met Gaza vinden.

Vandaag staat er nog een artikel in timesofisrael.com waar een vooraanstaand lid van de arbeiderspartij een stelling inneemt over westbank die een luttele 10 jaar geleden ondenkbaar was. Hij zou per direct weggezonden zijn. Nu haalt hij de headlines.

Zie je echt niet dat elk momentum in dat land TOTAAL weg is om nog 1 millimeter toe te geven aan de zwakke Abbas in wesbank en de terroristenclub van Haniyeh in Gaza ?
Citaat:
De rechten die wij hebben zijn nooit verkregen door een gift van bovenaf,
Daar hebben bevolkingen wereldwijd voor gezorgt.
Correctie : daar hebben enkele natiestaten voor kunnen zorgen. Het internationaal recht is geen verdienste van bevolkingen, maar van diplomatie tussen landen. Machthebbers hebben die geschreven. Zo werkt het altijd.

Citaat:
Dat de VN niet effectief is in bijna veel gevallen betekent niet dat ik schijnheilige morele kletspraat en leugens van Israel maar ga geloven. "the most moral army in the world"
Groot gelijk ! Het heeft dan ook geen enkel belang wat jij en ik 'geloven' het gaat puur en alleen over macht (en wie die heeft).
Citaat:
De Verenigde staten zijn de nummer 1 terroristische staat ter wereld!





Citaat:
Hangt er vanaf welke belangen er spelen, die belangen kunnen ook ideologisch zijn net zoals bij de VS met Israel . En als het volgens u toch allemaal niet uitmaakt waarom verdedigt u Israel dan heel de tijd??
Die belangen zijn in al de gevallen die ik opsom dezelfde : wie heeft de macht ? En is er ergens een minderheid en/of buurland die een challenge geeft om die macht in vraag te stellen en de alleenheerschappij in gevaar te brengen. In al de gevallen die ik opsom is het belang IDENTIEK hetzelfde. En in al de gevallen die ik opsomde is de internationale reactie dezelfde : niets, of wat flauw gelul voor de galerij. Niemand in de wereld gaat het in zijn hoofd halen om zijn eigenbelang (o.a. militair) in gevaar te brengen voor wat oeigoeren, rohingya, koerden, en inderdaad : palestijnen. Niemand. Ook de arabische broeders beperken zich tot verbaal geweld.

Wat jij ziet als 'verdedigen' is niet meer of niet minder dan het waarnemen van een realiteit, en dat is dat de palestijnen van gaza enkel kunnen verliezen, maar dat een deel van hen enthousiast meewerkt aan hun ondergang door een belachelijke strijd tegen een onoverwinnelijke tegenstander.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 20:31   #3200
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
https://www.aljazeera.com/news/2017/...093316209.html

Als Egypte niet doet wat de Vs en Israel willen gaat de geldkraan heel snel dicht.
beide doen daartegenover een makkelijk een oogje dicht wat betreft de praktijken van de Egyptische dicatuur
veel ingewikkelder is het echt niet hoor
De VS 'koopt' vrede (= wapenstilstand, al dan niet tijdelijk ) bij Egypte tegenover zijn belangrijkste bondgenoot die Israël is. En dat in een situatie waarbij die eerste eigenlijk toch niet in staat is om Israël geloofwaardig te bedreigen. Drie verloren oorlogen zijn genoeg geweest.
Maar het voordeel voor de VS is dat ze zo zeker zijn van de egyptenaren, en dus zelf geen militaire capaciteit moeten in reserve houden om een hypothetische aanval op hun bondgenoot mee te helpen afslagen.
Het is efficiënter een potentiële oorlog preventief af te kopen, dan het risico te lopen dat je hem effectief gaat moeten uitvechten.

Niemand, letterlijk, heeft daarbij ook maar enige interesse in wat de egyptenaren in eigen land doen met oppositie. Dat is gewoon geen argument in geopolitiek. (tenzij men het kan ge- of misbruiken in propaganda zoals bv in Syrië op massale schaal te zien is)

Die amerikaanse steun is "nice" voor Al-Sisi, maar 1,6 miljard steun voor wapens is echt niet de hoofdmotivatie hoor. Voor al-sisi is het veel belangrijker om niet meegetrokken te worden in een defensie van zijn grens vis a vis israël, maar de handen vrij heeft om bv in de Sinai zijn eigen al quaeda terroristen te kunnen aanpakken. Om de handen vrij te hebben in het inkapselen van gaza, om de vroegere conflicten met saoudi arabië soepel te kunnen oplossen. Om vooral geen stelling te moeten innemen in het syrische conflict waar egypte mordicus over zwijgt. Om de andere lokale problemen zoals bv Libanon met de hezbollah militie als onbestaande te kunnen behandelen.

Egypte speelt mee op het schaakbord van de geopolitiek, en kan in ruil daarvoor intern in eigen land doen wat ze wil. Zoals stabiliteit opleggen, en de erfenis van de moslimbroeders met geweld in de kiem smoren.

edit : je weet toch dat egypte recent met israël een mega contract heeft afgesloten om gezamenlijk door israel in de zee gewonnen gas via egypte vloeibaar te maken en dan zo te distribueren ? Dat zijn dikke vrienden hoor, aan de top. Zulke zaken, daar gaat het om.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 mei 2018 om 20:35.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be