Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2020, 09:20   #361
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nog dommer van het "meisje".

En voor het overige: Dries zal wel altijd de wind van voor krijgen. Ook al doet hij meest filantropische daad. In de ogen van politiek correct Vlaanderen zal ook Dries' beste daad steeds een gruwel zijn.
Politiek correct Vlaanderen moet het dan ook nog alleen hebben van zulke reacties... Zelfs hebben ze niets maar dan ook niets meer te bieden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 09:24   #362
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat dus wel zou moeten, ook al is dat met een compromis. Anders is hij geen volksvertegenwoordiger, maar een groep vertegenwoordiger.
Ken jij in dit land nog politici's die boven hun eigen groep uitgroeien en in naam van heel het volk kunnen spreken???
Ten andere la Belgique zou dat niet verdragen want haar leuze is 'verdeel en heers'... en die verdeeldheid zit nu zo diep overal ingedrongen dat men zelfs, ook niet meer voor de schijn, nog over heersen kan spreken...
La Belgique heeft zichzelf totaal rot gereageerd... Enfin het heeft zijn rotte kern laten heersen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 31 mei 2020 om 09:25.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 09:42   #363
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt niet "het" volk, maar wel zijn achterban, zijn kiezers.

Anders is er een gigantische tegenstelling: binnen eenzelfde kiesindeling worden er immers verschillende mensen verkozen, door een verschillend publiek en ook vanuit verschillende politieke visie. Ik denk niet dat u de groene of rode politicus/a die binnen uw kieskring werd verkozen, u vertegenwoordigt.
Juridisch zit u fout. Volgens de wet vertegenwoordigt een volksvertegenwoordiger (gans) het volk en niet louter zijn achterban.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 09:48   #364
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ken jij in dit land nog politici's die boven hun eigen groep uitgroeien en in naam van heel het volk kunnen spreken???
Ten andere la Belgique zou dat niet verdragen want haar leuze is 'verdeel en heers'... en die verdeeldheid zit nu zo diep overal ingedrongen dat men zelfs, ook niet meer voor de schijn, nog over heersen kan spreken...
La Belgique heeft zichzelf totaal rot gereageerd... Enfin het heeft zijn rotte kern laten heersen...
Het Vlaamse verdeel en heers, bestaat dus niet?
Als Vlaming zijn we het allemaal met elkaar eens, volgens jou.
Je hebt blijkbaar nog niet door dat je zelfs 2 grote Vlaamse "blokken" hebt, die zich op het sociale niet kunnen vinden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 00:27   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juridisch zit u fout. Volgens de wet vertegenwoordigt een volksvertegenwoordiger (gans) het volk en niet louter zijn achterban.
Los nog van het juridische - dat u dan maar eens "volgens de wet" moet aantonen - lijkt me uw stelling heel interessant: als iedere volksvertegenwoordiger in zichzelf het volk vertegenwoordigt, betekent het cordon sanitaire een aanslag op de vertegenwoordiging van het volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 05:01   #366
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Los nog van het juridische - dat u dan maar eens "volgens de wet" moet aantonen - lijkt me uw stelling heel interessant: als iedere volksvertegenwoordiger in zichzelf het volk vertegenwoordigt, betekent het cordon sanitaire een aanslag op de vertegenwoordiging van het volk.
Dat is wat ik altijd beweerd heb. Het CS is een draak en anderzijds dat gene wat het VB zo groot maakt.
Een maal het CS weg en mee regeren, zullen ze moeten bewijzen dat ze het sociale voorop stellen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 08:39   #367
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Los nog van het juridische - dat u dan maar eens "volgens de wet" moet aantonen - lijkt me uw stelling heel interessant: als iedere volksvertegenwoordiger in zichzelf het volk vertegenwoordigt, betekent het cordon sanitaire een aanslag op de vertegenwoordiging van het volk.
Welke juridische basis haalt U aan om aan te tonen dat een volksvertegenwoordiger niet het ganse volk vertegenwoordigt ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 09:52   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke juridische basis haalt U aan om aan te tonen dat een volksvertegenwoordiger niet het ganse volk vertegenwoordigt ?
Hoe kan een volksvertegenwoordiger die voor het Vlaams parlement verkozen werd in de kiesomschrijving West-Vlaanderen, dan de kiezer uit andere kiesomschrijvingen vertegenwoordigen? Vertegenwoordigt hij in het Vlaams parlement dan plotseling ook de burgers uit de kiesomschrijvingen Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Limburg en, voor de gemeenschapsmaterie, ook de kiezers uit het Brussels Gewest?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 10:04   #369
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kan een volksvertegenwoordiger die voor het Vlaams parlement verkozen werd in de kiesomschrijving West-Vlaanderen, dan de kiezer uit andere kiesomschrijvingen vertegenwoordigen? Vertegenwoordigt hij in het Vlaams parlement dan plotseling ook de burgers uit de kiesomschrijvingen Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Limburg en, voor de gemeenschapsmaterie, ook de kiezers uit het Brussels Gewest?
Het VP is sowieso maar een poppenkast.

Anders had het niet eens bestaan.

Een dure poppenkast, maar niettemin een poppenkast.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 10:07   #370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het VP is sowieso maar een poppenkast.

Anders had het niet eens bestaan.

Een dure poppenkast, maar niettemin een poppenkast.
In België lijken alle parlementen op poppenkasten waar iedere parlementaire dynamiek ontbreekt en waar de hoofdkwartieren van de partijen alsook de regering bepalen wat er goedgekeurd wordt. Bij ons gedragen parlementariërs zich als veredelde stemmachines.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 10:46   #371
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het VP is sowieso maar een poppenkast.

Anders had het niet eens bestaan.

Een dure poppenkast, maar niettemin een poppenkast.
Maar Xenophon toch, waar is je Vlaamse fierheid naartoe ? Zo de spot drijven met ons eigen parlement...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:00   #372
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar Xenophon toch, waar is je Vlaamse fierheid naartoe ? Zo de spot drijven met ons eigen parlement...
Da's omdat zijne maat Calvo geen lid is van 't Vloms parlementair roddelclubke, denk ik.
Misschien denk ik verkeerd.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:12   #373
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Los nog van het juridische - dat u dan maar eens "volgens de wet" moet aantonen - lijkt me uw stelling heel interessant: als iedere volksvertegenwoordiger in zichzelf het volk vertegenwoordigt, betekent het cordon sanitaire een aanslag op de vertegenwoordiging van het volk."
Neem nu een Vlaamse volksvertegenwoordiger.

"Democratie wil zeggen dat naar iedereen wordt geluisterd en dat alle meningen tellen. Luisteren naar wat bij de bevolking leeft, is een belangrijke opdracht voor de vertegenwoordigers die wij kiezen. Ze beslissen niet voor zichzelf, maar wel voor alle mensen die in Vlaanderen wonen. De 124 Vlaamse volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen dus alle Vlaamse burgers. "


Dus een volkvertegenwoordiger uit West-Vlaanderen komt ook op voor de burgers van Limburg en omgekeerd als het moet . Het algemeen belang van de Vlaamse burger telt hier. Dat is de evidentie zelf. Indien een volksvertegenwoordiger alleen maar zijn streek zou vertegenwoordigen en haar belangen, dan vallen we een een ondeugdelijke particularisme van het kan niet. De belangen van de Vlaamse burgers zijn natuurlijk veel uitgebreider dan de belangen van de streek waar de volksvertegenwoordiger gekozen is.

Voor de federale volksvertegenwoordiging is het maar net hetzelfde. Hij vertegenwoordigt en behartigt niet alleen de belangen van zijn streek (hetgeen hij ook mag natuurlijk) maar komt ook op voor de belangen van gans de Belgische bevolking.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 11:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:31   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus een volkvertegenwoordiger uit West-Vlaanderen komt ook op voor de burgers van Limburg en omgekeerd als het moet .
Dat staat er helemaal niet. Wel dat het geheel van de volksvertegenwoordigers het volk vertegenwoordigen. En dat is ook correct, daar het parlement nu eenmaal de vertegenwoordiging van het volk uitmaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:38   #375
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat staat er helemaal niet. Wel dat het geheel van de volksvertegenwoordigers het volk vertegenwoordigen. En dat is ook correct, daar het parlement nu eenmaal de vertegenwoordiging van het volk uitmaakt.
U bent weer aan het vitten. Ook toen België nog unitair was was dit de vanzelfsprekende regel : een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt en verdedigt de belangen van alle burgers niet alleen de belangen van zijn eigen streek. Vaneiges. Zelf nu is dit nog het geval natuurlijk (1) En nu is het niet anders in het federale België. Hij mag dan wel gekozen zijn in zijn eigen streek maar hij is een 'Vlaamse' volkvertegenwoordiger die de belangen vertegenwoordigt en verdedigt van alle Nederlandstalige Belgen of Vlamingen.


______________
(1)
[b]Artikel ''42 van de Belgische Grondwet stelt :
[b] De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen.

Ik kan me maar vergissen, maar volgens mij is dit artikel niet veranderd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 11:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:45   #376
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U bent weer aan het vitten. Ook toen België nog unitair was was dit de vanzelfsprekende regel: een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt en verdedigt de belangen van alle burgers niet alleen de belangen van zijn eigen streek. Vaneiges. En nu is het niet anders in het federale België. Hij mag dan wel gekozen zijn in zijn eigen streek maar hij is een 'Vlaamse' volkvertegenwoordiger die de belangen vertegenwoordigt en verdedigt van alle Nederlandstalige Belgen of Vlamingen.
Neen, dat is niet het geval. Enkel het parlement staat voor de vertegenwoordiging van het volk. Niet de individuele volksvertegenwoordiger.

In het unitaire België is trouwens meer dan eens gebleken dat volksvertegenwoordigers niet denken aan het algemeen belang, maar zich toespitsen op de bediening van hun achterban en eigen streek. Het gelobby rond de grote openbare werken is daar het mooiste voorbeeld van. En ook hoe we daar nog voor vele tientallen jaren de financiële gevolgen van dragen. De beruchte wafelijzerpolitiek kwam niet tegemoet aan het landsbelang, maar aan het tevreden stellen en sussen van de verschillende regio's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 11:54   #377
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet het geval. Enkel het parlement staat voor de vertegenwoordiging van het volk. Niet de individuele volksvertegenwoordiger.

In het unitaire België is trouwens meer dan eens gebleken dat volksvertegenwoordigers niet denken aan het algemeen belang, maar zich toespitsen op de bediening van hun achterban en eigen streek. Het gelobby rond de grote openbare werken is daar het mooiste voorbeeld van. En ook hoe we daar nog voor vele tientallen jaren de financiële gevolgen van dragen. De beruchte wafelijzerpolitiek kwam niet tegemoet aan het landsbelang, maar aan het tevreden stellen en sussen van de verschillende regio's.
Artikel 42 van de Belgische Grondwet stelt :
"De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen."


Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit artikel nog steeds geldig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2020 om 12:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 12:09   #378
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet het geval. Enkel het parlement staat voor de vertegenwoordiging van het volk. Niet de individuele volksvertegenwoordiger.

In het unitaire België is trouwens meer dan eens gebleken dat volksvertegenwoordigers niet denken aan het algemeen belang, maar zich toespitsen op de bediening van hun achterban en eigen streek. Het gelobby rond de grote openbare werken is daar het mooiste voorbeeld van. En ook hoe we daar nog voor vele tientallen jaren de financiële gevolgen van dragen. De beruchte wafelijzerpolitiek kwam niet tegemoet aan het landsbelang, maar aan het tevreden stellen en sussen van de verschillende regio's.
Nu bent u alweer aan het neuzelen en leest u niet goed wat ik toen stelde. Ik schreef dat u juridisch fout zat.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 12:13   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Artikel 42 van de Belgische Grondwet stelt :
"De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen."


Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit artikel nog steeds geldig.
Dat klopt. Het geheel van de leden vertegenwoordigen het volk. Niet ieder lid afzonderlijk. Dat is nu wat ik al de hele tijd aan het herhalen ben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2020, 12:14   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nu bent u alweer aan het neuzelen en leest u niet goed wat ik toen stelde. Ik schreef dat u juridisch fout zat.
Helemaal niet. Eén volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt niet het hele volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be