Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2007, 12:09   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard België in "Monato" (Esperanto-tijdschrift)

Ik ontving zoëven een e-mail vanwege de redactie van dit tijdschrift :

Estimata,

leganto de Monato el Namuro jxus petis, ke ni aperigu en la revuo
liajn ideojn pri la ebla sendependigxo de Flandrio kaj Valonio. Tion
ni volonte faros, sed la artikolo certe estus ecx pli interesa, se ni
povus publikigi la opiniojn de pluraj personoj. Pro tio mi skribas
ankaux al vi, kaj petas, cxu vi pretas kunlabori al tia artikolo. Se
jes, mi petas vin skribi viajn argumentojn en maksimume 20 linioj kaj
sendi ilin al mi antaux la 25a de septembro.

Esperante pri bona kunlaboro kaj interesa artikolo,

sincere salutas,



redakcia sekretario de Monato

Vert :

Een lezer van "Monato" uit Namen komt het verzoek tot ons te richten
dat wij in de uitgave van het blad onze ideeën zouden uiteenzetten over de onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië. Zulks zullen wij met plezier doen, maar het artikel zal des te interessanter zijn indien we de meningen van verschillende personen zouden publiceren. Hiervoor schrijf ik U met het verzoek Uw medewerking te verlenen aan dit artikel. Indien U hier gevolg aan wil geven verzoek ik U Uw argumenten in te zenden
maximum 20 regels voor 25 september.

Hopend op een goede samenwerking en een interessant artikel.

...

Nu staat er absoluut genoeg argumentatie pro en contra en beschouwingen op dit forum.. maar in 20 regels ?
"Ieder zijn waarheid" is een mooi gezegde & de feitelijke toestand is
niet in 20 regels te vatten.. of toch ?
Graag wat hulp !
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 13:26   #2
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik ontving zoëven een e-mail vanwege de redactie van dit tijdschrift :

Estimata,

leganto de Monato el Namuro jxus petis, ke ni aperigu en la revuo
liajn ideojn pri la ebla sendependigxo de Flandrio kaj Valonio. Tion
ni volonte faros, sed la artikolo certe estus ecx pli interesa, se ni
povus publikigi la opiniojn de pluraj personoj. Pro tio mi skribas
ankaux al vi, kaj petas, cxu vi pretas kunlabori al tia artikolo. Se
jes, mi petas vin skribi viajn argumentojn en maksimume 20 linioj kaj
sendi ilin al mi antaux la 25a de septembro.

Esperante pri bona kunlaboro kaj interesa artikolo,

sincere salutas,



redakcia sekretario de Monato

Vert :

Een lezer van "Monato" uit Namen komt het verzoek tot ons te richten
dat wij in de uitgave van het blad onze ideeën zouden uiteenzetten over de onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië. Zulks zullen wij met plezier doen, maar het artikel zal des te interessanter zijn indien we de meningen van verschillende personen zouden publiceren. Hiervoor schrijf ik U met het verzoek Uw medewerking te verlenen aan dit artikel. Indien U hier gevolg aan wil geven verzoek ik U Uw argumenten in te zenden
maximum 20 regels voor 25 september.

Hopend op een goede samenwerking en een interessant artikel.

...

Nu staat er absoluut genoeg argumentatie pro en contra en beschouwingen op dit forum.. maar in 20 regels ?
"Ieder zijn waarheid" is een mooi gezegde & de feitelijke toestand is
niet in 20 regels te vatten.. of toch ?
Graag wat hulp !
In 20 regels? Dat is volstrekt onmogelijk om daar iets zinnigs in te zetten. Ik zou wel willen helpen maar het lijkt me dat twee bladzijden het minimum minimorum is.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 14:43   #3
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Schrijf op wat je wil zeggen, en stuur het me op. Ik was vroeger in school de koning der synthese, en ik denk dat ik er nog wel wat van kan maken
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 14:46   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Schrijf op wat je wil zeggen, en stuur het me op. Ik was vroeger in school de koning der synthese, en ik denk dat ik er nog wel wat van kan maken
love it

een "België Barst" man dus : no nonsense


die oproep lijkt mij belangrijk genoeg om door de spelen naar de VVB en zeker ook de studiediensten van N-VA en Vlaams Belang

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 september 2007 om 14:48.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 16:40   #5
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Kan je geen verzoek sturen of het een onsje meer mag zijn?
En anders maar gewoon een fel betoog, een rijtje argumenten met weinig geleuter ertussen. 20 Regels op A4 is tenslotte ook niet super weinig...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 17:11   #6
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde
 
hurycane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2007
Berichten: 800
Standaard

Het leven en overleven in een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië is een Lissabon-luchtbel waar al jaren op politiek en patronaal vlak aan wordt gewerkt.

Onze loonkosten moeten omlaag en we moeten flexibeler werken om de concurrentie aan te gaan met de omliggende landen en bovenal de verengigde staten. Als het werkgelegenheidsbeleid nu gesplitst wordt en een Vlaamse minister van arbeid extra cadeaus geeft aan de Vlaamse ondernemers, dan zal een Waalse minister van werk daar zeker niet willen voor onder doen,... in naam van de competitiviteit.

De druk op de lonen en op onze werkomstandigheden zullen ze zo nog doen toenemen. Ze zullen onze lonen gaan vergelijken met die van onze collega’s aan de andere kant van de taalgrens. Zoals dat nu al gebeurt met die van onze buurlanden, door de fameuze loonwet die de loonnorm opleverde.

In naam van de concurrentie zullen Vlaamse en Waalse werknemers tegen elkaar worden uitgespeeld om hen een nog agressievere politiek van flexibiliteit, jacht op werklozen, besparingen in de sociale zekerheid en patronale lastenverminderingen te laten slikken.

België zou het eerste land zijn binnen de Europese gemeenschap waar de RVA (arbeidsvoorziening) geregionaliseerd wordt met de zwakkeren als slachtoffer. Er zouden verschillende, aparte voorwaarden zijn om recht te hebben op uitkeringen. Er zouden aparte niveaus van uitkeringen zijn, aparte criteria voor wat als een ‘passende’ job kan worden gezien.

En wat gaat er gebeuren met jaarlijkse vakantie, beroepsziekten, arbeidsongevallen, ouderschapsverlof en de kinderbijslag ?

Het patronaat is nu al vragende partij om sneller te ontslag te kunnen overgaan. Bij beroepsziekte, arbeidsongevallen en ouderschapsverlof ben je niet meer productief en is men je liever kwijt dan rijk !

De agenda's van de rechtsere politieke partijen liegen er ook niet om. Het Vlaams Belang ijvert voor een loon- en bedrijfsvriendelijk beleid, NV-a wijst een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen resoluut af en CD&V is voorstander van een echt levensloopbeleid zodat mensen minder vervroegd uit de arbeidsmarkt kunnen treden.

En wie zegt dat de splitsing stopt tussen Vlaanderen en Wallonië ? Ook in Vlaanderen zijn er regionale verschillen. Een verdere splitsing is maar een kleine stap want wie gaat er nog voor een ander opkomen ?
Wat ons scheidt maakt ons zwakker en wat ons bindt maakt ons sterker ! Eenheid is de oplossing en solidariteit is de fundamentele bouwsteen voor elke werknemer !
__________________
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,...
--------------------------------------------------
Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn...

Laatst gewijzigd door hurycane : 14 september 2007 om 17:15.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 17:13   #7
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik ontving zoëven een e-mail vanwege de redactie van dit tijdschrift :

Estimata,

leganto de Monato el Namuro jxus petis, ke ni aperigu en la revuo
liajn ideojn pri la ebla sendependigxo de Flandrio kaj Valonio. Tion
ni volonte faros, sed la artikolo certe estus ecx pli interesa, se ni
povus publikigi la opiniojn de pluraj personoj. Pro tio mi skribas
ankaux al vi, kaj petas, cxu vi pretas kunlabori al tia artikolo. Se
jes, mi petas vin skribi viajn argumentojn en maksimume 20 linioj kaj
sendi ilin al mi antaux la 25a de septembro.

Esperante pri bona kunlaboro kaj interesa artikolo,

sincere salutas,



redakcia sekretario de Monato

Vert :

Een lezer van "Monato" uit Namen komt het verzoek tot ons te richten
dat wij in de uitgave van het blad onze ideeën zouden uiteenzetten over de onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië. Zulks zullen wij met plezier doen, maar het artikel zal des te interessanter zijn indien we de meningen van verschillende personen zouden publiceren. Hiervoor schrijf ik U met het verzoek Uw medewerking te verlenen aan dit artikel. Indien U hier gevolg aan wil geven verzoek ik U Uw argumenten in te zenden
maximum 20 regels voor 25 september.

Hopend op een goede samenwerking en een interessant artikel.

...

Nu staat er absoluut genoeg argumentatie pro en contra en beschouwingen op dit forum.. maar in 20 regels ?
"Ieder zijn waarheid" is een mooi gezegde & de feitelijke toestand is
niet in 20 regels te vatten.. of toch ?
Graag wat hulp !

Nochtans in een paar woorden samen te vatten:

België splitsen is te ingewikkeld wegens Brussel.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 21:33   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Nochtans in een paar woorden samen te vatten:

België splitsen is te ingewikkeld wegens Brussel.
Welnee, laat Brussel Brussel zijn, en laat Vlaanderen zijn weg gaan. Zo eenvoudig is dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 09:31   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

ha ik heb daar ooit al eens iets rond geschreven - rechtstreeks in 't zamenhofiaans zelf, ik zal 't eerstdaags proberen door te sturen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 14:00   #10
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik heb nog efkes tijd ik heb hier momenteel volgende argumenten

1. Niet splitsen want
- splitsen is in het belang van het kapitaal dat door een verdeel en heers politiek in kleinere met elkaar concurrerende landen aan goedkopere arbeidskrachten kan geraken

2.Wel splitsen want
- iedereen moet met zijn eigen volk, zijn eigen lot kunnen bepalen.

..

Deze argumenten ontkrachten lijkt me een debaterend forum waardig

1. tegen splitsing met de klassestrijd als argument lijkt me wart zwakjes,
want sociale onrechtvaardigheid en armoede is de motor van de klassestrijd en emancipatiebeweging. Een "volksverbonden" arbeidersklasse zal waarschijnlijk strijdbaarder zijn, dan een arbeidersklasse die zich door taal en cultuur gescheiden weet

2.voor de splitsing : hoe bepaal je eigenlijk welk gebied een homogeen "volk" bevat dat zich als dusdanig in een natie onafhankelijk zal verklaren ? Bevat zulk gebied geen "vreemde smetten" of kan men beter geen apartheidsstelsel voorzien om de meer welgestelden gewoon openlijk tegen de miserabelen te verdedigen ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 14:17   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Monato lijkt me niet echt de spreekbuis te zijn om daar grote theorieën over de klassenstrijd te verkondigen.

Gij komt toch volgende vrijdag naar de Jacques luisteren?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 23:12   #12
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Zo'n samenvatting kan perfect in 20 regels: De spanningen tussen Vlamingen en Walen zijn een constante in de geschiedenis naar België. Een constante die vooral draait om taal en om de zoveel jaar leidt tot een onvermijdelijke communautaire clash... Gewoon kwestie van te schuiven tot alles schoon in die 20 regels past.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 23:16   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Monato lijkt me niet echt de spreekbuis te zijn om daar grote theorieën over de klassenstrijd te verkondigen.

Gij komt toch volgende vrijdag naar de Jacques luisteren?
Monato is in meerdere opzichten niet objectief. Vorig jaar verscheen er nog een artikel dat heel negatief was voor de Vlamingen, en waarbij duidelijk de Franstalige stem werd verwoord. Ook de hoofdredacteur neemt geregeld heel ideologische standpunten in en vergeet dat hij als esperantist een grote mate van objectiviteit zou moeten nastreven. Dat doet hij evenwel niet. Al enige tijd heb ik dan ook mijn abonnement op Monato opgezegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 11:23   #14
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Monato is in meerdere opzichten niet objectief. Vorig jaar verscheen er nog een artikel dat heel negatief was voor de Vlamingen, en waarbij duidelijk de Franstalige stem werd verwoord. Ook de hoofdredacteur neemt geregeld heel ideologische standpunten in en vergeet dat hij als esperantist een grote mate van objectiviteit zou moeten nastreven. Dat doet hij evenwel niet. Al enige tijd heb ik dan ook mijn abonnement op Monato opgezegd.
Monato wordt uitgegeven door de FEL... en meestal komt daar berichtgeving in over zaken die niet in de reguliere Angelsaksisich gedomineerde media te vinden zijn. Natuurlijk is de Esperanto-beeging niet "neutraal".. daarom zijn er ook diverse organisaties die zacht uitgedrukt nogal ideologisch/religieus getint zijn..

Zelf heb ik dit jaar mijn abonnement op "Monato" eens vervangen door "La ondo" en "la kancerkliniko"

(ik zou over la farce de la force de l'unité/ la sxerco de la energio de unueco voor dit blad iets kunnen plegen, iets langer dan 20 regels)..

Het blijft een boeiende vraag of en hoe een pragmatische overeenstemming kan bereikt worden tussen diverse inzichten waar iedereen zich in kan terugvinden.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be