Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2013, 23:17   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mij hebben ze vroeger altijd geleerd dat Engels een mengeling is van Germaanse en Romaanse. Engels lijkt me dus de ideale tala in Europa om de de Germaanse en Romaanse volkeren te verbinden.
Was Engels niet grammaticaal Germaans, met veel Romaanse woorden?
Engels als overkoepelende taal? Neen, daarvoor is die taal veel te veel verbonden met een bepaalde cultuur.

De enige goede oplossing is een neutrale tussentaal die de eigenheden van een aantal taalsystemen combineert. Esperanto is daarvan een goed voorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:20   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Alhoewel ik nog aan die acties heb deel genomen denk ik achteraf gezien ook dat dit dus een vergissing was.
Dat was zeker geen vergissing, daar het nu eenmaal niet op zichzelf stond maar een element vormde in de visie van de Franstaligen op hun "la très grande Bruxelles". Dit ging over veel meer dan de loutere vraag of een onderwijsinstelling ook een anderstalige afdeling kon hebben in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:21   #143
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Engels als overkoepelende taal? Neen, daarvoor is die taal veel te veel verbonden met een bepaalde cultuur.

De enige goede oplossing is een neutrale tussentaal die de eigenheden van een aantal taalsystemen combineert. Esperanto is daarvan een goed voorbeeld.
En toch is het Engels "de handelstaal" op dit moment..
Bovendien is het Esperanto nooit echt van de grond gekomen, en is volgens mij nu ook stervende..

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:24   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Men heeft mij verteld dat ongeveer 1/3 van alle Engelse woorden uit het Normandisch-Frans komt.
Dus ideaal als de lingua-franca voor Europa en de wereld naast de locale talen en dialecten die er altijd zullen blijven.
Waarom zou dat ideaal zijn? Spreekt heel Europa dan een Germaanse of Romaanse taal? En bij mijn weten blijft het Engels een veel grotere taalafstand inhouden voor de meeste Romaanstaligen. Die woorden van Romaanse oorsprong brengen het Engels nauwelijks dichterbij voor die groep.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:26   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
En toch is het Engels "de handelstaal" op dit moment..
Bovendien is het Esperanto nooit echt van de grond gekomen, en is volgens mij nu ook stervende..

Jeff
Het Esperanto is heus niet "stervende". Met de opkomst van het internet heeft het zelfs een nieuwe adem gevonden, na de neergang die volgden op WO II.

Het Engels bezit geen intrensieke kwaliteiten die het zouden voorbestemd hebben tot wereldtaal. Wel heeft de militaire, economische en culturele dominantie van de VS daar iets mee te maken. Net zoals dat op een bepaald moment van de geschiedenis ook was het met Frans: de taal van een machtig koninkrijk onder Lodewijk XIV en later Napoleon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:39   #146
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Esperanto is heus niet "stervende". Met de opkomst van het internet heeft het zelfs een nieuwe adem gevonden, na de neergang die volgden op WO II.
Sorry, maar op het internet is zelfs het Nederlands een grotere taal dan het Esperanto. Daar het meer gebruikt wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Engels bezit geen intrensieke kwaliteiten die het zouden voorbestemd hebben tot wereldtaal. Wel heeft de militaire, economische en culturele dominantie van de VS daar iets mee te maken.
De Britten zijn er mee begonnen, en ja ik geloof best dat kracht van de VS het Engels verder heeft doen groeien.
Het punt is echter dat Engels het meest wordt gebruikt in de handel, en zodoende ook verplichte leerstof is geworden in de meeste landen.

En het is toch echt deze wereldhandel die ervoor zorgt dat het Engels z'n machtige positie weet te behouden.
Indien het Engels in macht moet inleveren, dan is het wel aan het Spaans of van mijn part aan het Han-Chinees, maar het Esperanto?... kom nou toch..

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:56   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Sorry, maar op het internet is zelfs het Nederlands een grotere taal dan het Esperanto. Daar het meer gebruikt wordt.
Wat bedoelt u hiermee? Dat website van grote bedrijven als CocaCola e.d. niet in het Esperanto maar wel in het Nederlands zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:57   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
De Britten zijn er mee begonnen, en ja ik geloof best dat kracht van de VS het Engels verder heeft doen groeien.
Het punt is echter dat Engels het meest wordt gebruikt in de handel, en zodoende ook verplichte leerstof is geworden in de meeste landen.
Toen de Britten op het hoogtepunt van hun macht waren, was de toonaangevende toon nog altijd het Frans. Dat was de taal van de diplomatie, de hogere standen, de internationale contacten. Niet het Engels evenwel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:58   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Het punt is echter dat Engels het meest wordt gebruikt in de handel, en zodoende ook verplichte leerstof is geworden in de meeste landen.

En het is toch echt deze wereldhandel die ervoor zorgt dat het Engels z'n machtige positie weet te behouden.
Indien het Engels in macht moet inleveren, dan is het wel aan het Spaans of van mijn part aan het Han-Chinees, maar het Esperanto?... kom nou toch..
Hier tapt u uit een ander vaatje. De vraag is niet welke positie het Engels inneemt of waardoor dat nu ontstaan is, maar wel of het Engels eigenlijk inherent aan een aantal criteria voldoet waardoor het meer of minder geschikt zou zijn als internationale tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:09   #150
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u hiermee? Dat website van grote bedrijven als CocaCola e.d. niet in het Esperanto maar wel in het Nederlands zijn?
Als communicatiemiddel tussen personen onderling.
Maar ook dit telt mee;
Nederlands na Engels meest gebruikt in spam

Verder mag u best tegen mij tutoyeren.
Ik ben nog niet zo oud..

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:15   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Als communicatiemiddel tussen personen onderling.
Dat kan inderdaad best zijn. Alleen gaat dat een beetje voorbij aan wat ik aanhaalde, nl. dat het Esperanto nog lang niet "stervende" is, maar door het internet een nieuw elan heeft gevonden.

Mij ging het evenwel niet in de eerste plaats om de numerieke sterkte van de taal, maar wel over de interne kwaliteiten die eigen zijn aan deze kunsttaal. En van waaruit ik ook vertrek om te stellen dat het Esperanto stukken waardevoller is vanuit die optiek dan het Engels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:16   #152
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toen de Britten op het hoogtepunt van hun macht waren, was de toonaangevende toon nog altijd het Frans. Dat was de taal van de diplomatie, de hogere standen, de internationale contacten. Niet het Engels evenwel.
De adel wellicht..
Maar de gewone man op straat?..

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:19   #153
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier tapt u uit een ander vaatje. De vraag is niet welke positie het Engels inneemt of waardoor dat nu ontstaan is, maar wel of het Engels eigenlijk inherent aan een aantal criteria voldoet waardoor het meer of minder geschikt zou zijn als internationale tussentaal.
Maar dan geef ik toch al het antwoord.
De handel legitimeert het gebruik van het Engels als wereldtaal.

Verder heb ik dit even snel van Wikipedia;
Een wereldtaal is een taal die in grote delen van de wereld als communicatiemiddel wordt gebruikt. Dit veronderstelt een aantal eigenschappen, waarvan de belangrijkste zijn:

Het gebruik van de wereldtaal strekt zich (ver) uit buiten geografische grenzen.
Het gebruik is ook frequent buiten wat als het eigenlijke taalgebied van de betrokken taal wordt beschouwd.
De taal is een van de officiële talen van een staat waar zij niemands moedertaal is.
Internationale organisaties maken gebruik van de taal als officiële taal.
Het aantal sprekers is relatief groot, in vergelijking met dat van andere talen.
Onder die sprekers bevindt zich een aanzienlijk deel dat de wereldtaal als tweede taal bezigt.
De wereldtaal fungeert als internationaal communicatiemiddel.


Wereldtaal

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:26   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
De adel wellicht..
Maar de gewone man op straat?..
Die sprak ook geen Engels, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:27   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar dan geef ik toch al het antwoord.
De handel legitimeert het gebruik van het Engels als wereldtaal.

Verder heb ik dit even snel van Wikipedia;
Een wereldtaal is een taal die in grote delen van de wereld als communicatiemiddel wordt gebruikt. Dit veronderstelt een aantal eigenschappen, waarvan de belangrijkste zijn:

Het gebruik van de wereldtaal strekt zich (ver) uit buiten geografische grenzen.
Het gebruik is ook frequent buiten wat als het eigenlijke taalgebied van de betrokken taal wordt beschouwd.
De taal is een van de officiële talen van een staat waar zij niemands moedertaal is.
Internationale organisaties maken gebruik van de taal als officiële taal.
Het aantal sprekers is relatief groot, in vergelijking met dat van andere talen.
Onder die sprekers bevindt zich een aanzienlijk deel dat de wereldtaal als tweede taal bezigt.
De wereldtaal fungeert als internationaal communicatiemiddel.


Wereldtaal

Jeff
Geen enkel van die elementen betreft de interne samenhang van de taal zelf.

Het Engels is trouwens bij mijn weten een taal die weldegelijk "iemands moedertaal" is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:35   #156
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die sprak ook geen Engels, hoor.
Daar doelde ik ook niet op..
Maar u kwam met het Frans aanzetten, wel de "hogere klasse" spraken het maar de gewone man dus..

In Nederland is het Frans op die manier dus ook weer vrij snel verdwenen, zij bijvoorbeeld Maastricht.

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:41   #157
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen enkel van die elementen betreft de interne samenhang van de taal zelf.

Het Engels is trouwens bij mijn weten een taal die weldegelijk "iemands moedertaal" is.
Ik heb ook niet gezegd dat het Engels aan alle punten voldoet.
Maar aan de meeste toch wel.

Bovendien;
Er zijn tal van andere redenen om het Engels als wereldtaal aan te merken. Het is de internationale taal van de wetenschap, van de automatisering, van de luchtvaart en van internationale organisaties. Toerisme en reclame maken van de taal veelvuldig gebruik.

Het is dus niet meer strikt verbonden aan 1 cultuur, maar aan meerdere culturen.

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:43   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Daar doelde ik ook niet op..
Maar u kwam met het Frans aanzetten, wel de "hogere klasse" spraken het maar de gewone man dus..

In Nederland is het Frans op die manier dus ook weer vrij snel verdwenen, zij bijvoorbeeld Maastricht.

Jeff
Dat schreef ik toch:

Citaat:
Dat was de taal van de diplomatie, de hogere standen, de internationale contacten. Niet het Engels evenwel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:46   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik heb ook niet gezegd dat het Engels aan alle punten voldoet.
Maar aan de meeste toch wel.

Bovendien;
Er zijn tal van andere redenen om het Engels als wereldtaal aan te merken. Het is de internationale taal van de wetenschap, van de automatisering, van de luchtvaart en van internationale organisaties. Toerisme en reclame maken van de taal veelvuldig gebruik.

Het is dus niet meer strikt verbonden aan 1 cultuur, maar aan meerdere culturen.

Jeff
Welneen, het Engels blijft bij uitstek het medium waarmee ook de Angelsaksische wereld op allerlei vlakken bijzonder dominant blijft. Neem nu de sector van de film: juist door die taaldominantie kan de Amerikaanse filmindustrie heel sterk aanwezig blijven.

Engels, taal van "internationale organisaties"? Sommige, ja. Andere weer niet. De Internationale Postunie bijvoorbeeld heeft als eerste taal nog altijd het Frans. En dat geldt ook voor een pak andere internationale organisaties. Enige reserve is dan ook geboden.

Feit is wel dat het Engels helemaal geen neutrale taal is. Het blijft ook steeds een ongelooflijk voordeel voor een moedertaalspreker in vergelijking met iemand die het nadien heeft moeten leren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 01:04   #160
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, het Engels blijft bij uitstek het medium waarmee ook de Angelsaksische wereld op allerlei vlakken bijzonder dominant blijft. Neem nu de sector van de film: juist door die taaldominantie kan de Amerikaanse filmindustrie heel sterk aanwezig blijven.

Engels, taal van "internationale organisaties"? Sommige, ja. Andere weer niet. De Internationale Postunie bijvoorbeeld heeft als eerste taal nog altijd het Frans. En dat geldt ook voor een pak andere internationale organisaties. Enige reserve is dan ook geboden.

Feit is wel dat het Engels helemaal geen neutrale taal is. Het blijft ook steeds een ongelooflijk voordeel voor een moedertaalspreker in vergelijking met iemand die het nadien heeft moeten leren.
Interessant onderwerp. Iets waar de meest briljante columnist van de afgelopen jaren zich onlangs ook al mee bezig hield:

Why have Americans so dominated the globalised part of popular culture up till now?


Over het feit dat de meestbeluisterde plaat ooit voor het eerst een niet-Engelstalige is. Gangnamstyle > Koreaans


The US has benefited from intangible advantages. It uses the lingua franca, the cultural equivalent of printing a reserve currency. It is easier for authors to get translated from English than into English, and the same principle holds for movies. US corporations have the longest familiarity with the relatively new business models used in cultural markets.

Their home audience may be the pivotal advantage US artists have. As the writer Todd Gitlin put it years ago: “By the time it leaves our shores, US popular culture has been ‘pretested’ in a heterogeneous public – a huge internal market with hybrid tastes and a tradition of juxtaposition and recombining disparate elements, melting them down into a Hollywood melange.”

US society is indeed diverse, but for that very reason American popular culture is homogenous. It deals in universals: it’s wonderful to fall in love, it’s sad to grow old. This kind of US culture is accessible to all, but it is hostile to more elaborate cultures. That is why people abroad resent it even as they buy it.

Maar dan komt het:

Namelijk Engelstalige content loopt terug in veel landen:

Americans understand this poorly. They concede that they have fallen behind in old-economy industries. But they believe the planet keeps gravitating to their movies, books and songs because the US is a nation of creative geniuses.

De reden die Caldwell geeft:


What the US has is not a national genius but wealth, prestige and glamour. The world is always curious about how wealthy, prestigious and glamorous people dance, fight and fall in love.

Culture follows wealth, prestige and glamour

Dus:

...., why not ask how people are dressing in Gangnam rather than in South Beach?


Hele artikel

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/8c831...144feab49a.htm
Gangnam stylishly debunks US myth
Christopher Caldwell

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 januari 2013 om 01:05.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be