Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2018, 13:32   #141
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het gebruikelijke claimen van ' volgelingen van de christus ' dus. O.K.
Ja goed, maar de term 'christenen' werd al zeer vroeg gebruikt. Zelfs al in de tijd van Paulus. Zie Handelingen. Ook niet-christelijke schrijvers gebruiken deze benaming. Ik gaf u het voorbeeld van Suetonius, maar ook Lucianus van Samosata -bijvoorbeeld- die in het begin en midden van de tweede eeuw leefde, heeft het ook over 'de christenen'.

Zo meent hij:
"De Christenen, weet je wel, aanbidden tot op vandaag een man – het uitmuntend personage dat hun nieuwe riten introduceerde en op basis daarvan werd gekruisigd… Kijk, deze misleide wezens begonnen met hun algemene overtuiging dat ze voor alle tijden onsterfelijk zijn, wat hun minachting voor de dood en hun vrijwillige zelftoewijding verklaart, die zo gewoon zijn onder hen; en toen was aan hen door hun oorspronkelijke wettenmaker de indruk gewekt dat zij allemaal broeders zijn, vanaf het moment dat ze bekeerd zijn, en de goden van Griekenland ontkennen, en de gekruisigde wijsgeer aanbidden, en naar zijn wetten leven."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2018 om 13:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 13:40   #142
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Jantje
In verval vóór het kon worden aangevallen? Dat kan niet kloppen want het Romeinse Rijk werd vanaf het begin en altijd aangevallen. En Rome werd belegerd en zelfs bezet. Dat decadentie er mee te maken heeft geloof ik ook niet.

De vergelijking met Europa gaat mij veel te ver.
Uit wat bestonden de Romeinse strijdkachten in de laatste decenia van zijn bestaan?
Wel autochtone Romein beschermde nog de grenzen?
Hoeveel Romeinen waren er nog te vinden die hun luxe leven wilde opgeven om ergens in een kazerne te gaan leven?
Hoeveel Romeinen waren er nog bereid hun leven te geven voor de veiligheid van de andere burgers?


Er werden mensen van overal gehaald om het werk te doen dat de autochtone Romein niet meer wilde doen.
Er werden gelijke rechten gegeven aan deze import arbeiders om hen rustig en braaf te houden.
Deze importarbeiders en hun kinderen hadden de mogelijkheid om op te klimmen tot de hoogste politieke rangen.
Deze importarbeiders konden opklimmen tot de hoogste militaire rangen en zouden het bevel hebben moeten geven om hun eigen volkeren te vernietigen.
Deze importarbeiders klommen ook op binnen het economische systeem en kregen ook daar de macht in handen.

De gelijklopendheid tussen het Romeinse rijk en Europa is veel groter dan je denkt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 13:51   #143
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

@Jantje
De situatie die u beschrijft was meer het gevolg van de val van het Rijk dan de oorzaak. Het is de situatie ná de terugtrekking uit Brittanië en na het verlies van de controle over de rivier de rijn en de gernanen en na het verlies van de controle over de Donaulanden.

En Europa is nog niet eens een staat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 13:52   #144
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat was er zeker. Waarom negeert men hier voortdurend deze pandemie ? Dit wordt tegenwoordig reeds algemeen aangenomen als de doodsteek. Verouderde schoolboekjes misschien ?
Pandemieën waren er regelmatig. En deze draaiden vaak uit in het voordeel van de christenen. Want zij vluchtten dikwijls niet weg, maar ze hielpen hun geloofsbroeders en dito zusters. En soms ook anderen. Hetgeen niet onopgemerkt bleef en sommige Romeinse burgers deed overgaan tot het christendom. Maar pandemieën troffen alle volkeren, niet alleen de Romeinen. Een uitbraak van dergelijke besmettelijke ziektes op grote schaal maakte de weerbaarheid van het Romeins imperium niet groter natuurlijk. Maar dat is slechts één van de vele oorzaken voor de verzwakking van het West-Romeinse rijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2018 om 13:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 14:10   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het artikel heb ik niet gelezen, maar ik steun uw conclusie. Geloven is een keuze en als men kiest voor het ongerijmde dan is dat dom.
Denkfout: "godsdienst = ongerijmd". U gaat hier onbewezen van uit. Van welke criteria gaat u echter uit om dit die conclusie te komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 14:13   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Jantje
De situatie die u beschrijft was meer het gevolg van de val van het Rijk dan de oorzaak.
Neen, het Romeinse Rijk maakte al vele decennia voor de val gebruik van Germanen om het leger in bepaalde gebieden te bemannen. Ooit gehoord over Arminius bijvoorbeeld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 15:33   #147
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Jantje
De situatie die u beschrijft was meer het gevolg van de val van het Rijk dan de oorzaak. Het is de situatie ná de terugtrekking uit Brittanië en na het verlies van de controle over de rivier de rijn en de gernanen en na het verlies van de controle over de Donaulanden.
Gek, https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Romeinse_Rijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, het Romeinse Rijk maakte al vele decennia voor de val gebruik van Germanen om het leger in bepaalde gebieden te bemannen. Ooit gehoord over Arminius bijvoorbeeld?



Citaat:

En Europa is nog niet eens een staat.
Het is dan wel een Unie, maar heeft zo veel macht dat het bestuurlijk weldegelijk een staat is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 16:40   #148
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het Romeinse Rijk maakte al vele decennia voor de val gebruik van Germanen om het leger in bepaalde gebieden te bemannen. Ooit gehoord over Arminius bijvoorbeeld?
Nee geen decennia maar eeuwen Jan. En dat heeft niets te maken met de post waar je op reageert. Snap je het niet of ben je aan het trollen?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 17:22   #149
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee geen decennia maar eeuwen Jan. En dat heeft niets te maken met de post waar je op reageert. Snap je het niet of ben je aan het trollen?
Het heeft er weldegelijk mee te maken.
Arminius was een officier binnen de Romeinse krijgsmacht.
Arminius was de Krijgsheer die de Germaanse troepen aanvoerde bij de inval en het verslagen van het Romeinse leger.
Het is trouwens een schoolvoorbeeld van de samenstelling van de Romeinse strijdkrachten.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Arminius_(veldheer)
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 18:04   #150
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het heeft er weldegelijk mee te maken.
Arminius was een officier binnen de Romeinse krijgsmacht.
Arminius was de Krijgsheer die de Germaanse troepen aanvoerde bij de inval en het verslagen van het Romeinse leger.
Het is trouwens een schoolvoorbeeld van de samenstelling van de Romeinse strijdkrachten.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Arminius_(veldheer)
Ik heb geen idee waar dit op slaat. Wat heb ik daarmee te maken?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:19   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Citaat:
Er werden mensen van overal gehaald om het werk te doen dat de autochtone Romein niet meer wilde doen.
Dit was weldegelijk de situatie voor de val. Zelfs in de Romeinse legioenen werden Germaanse strijders ingebracht. Allemaal voor het rijk viel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:20   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb geen idee waar dit op slaat. Wat heb ik daarmee te maken?
Hoog tijd dus om iets lezen voor u een uitspraak doet!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:22   #153
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar de term 'christenen' werd al zeer vroeg gebruikt. Zelfs al in de tijd van Paulus.
Maar dan had men het nog over de volgelingen van Jezus, en dat zijn niet dezelfde ' christenen ' van na 71 n.C.
Citaat:
Zie Handelingen.
Is van eind 1e eeuw.
Citaat:
Ook niet-christelijke schrijvers gebruiken deze benaming.
Toen had men het nog over de volgelingen van de messias Jezus.
Citaat:
Ik gaf u het voorbeeld van Suetonius, maar ook Lucianus van Samosata -bijvoorbeeld- die in het begin en midden van de tweede eeuw leefde, heeft het ook over 'de christenen'.
Maar dat waren niet meer de volgelingen van Jezus, maar de mythische Christus.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:24   #154
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het Romeinse Rijk maakte al vele decennia voor de val gebruik van Germanen om het leger in bepaalde gebieden te bemannen. Ooit gehoord over Arminius bijvoorbeeld?
Ook juist.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 20:55   #155
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoog tijd dus om iets lezen voor u een uitspraak doet!
Welke uitspraak?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 21:06   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Welke uitspraak?
De uwe.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 21:23   #157
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkfout: "godsdienst = ongerijmd". U gaat hier onbewezen van uit. Van welke criteria gaat u echter uit om dit die conclusie te komen?
God maakt geen deel uit van mijn zintuiglijk waarneembare en natuurlijke of fenomenale werkelijkheid. Het idee god laat zich al niet kennen en het "ding an sich" nog minder.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 21:29   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
God maakt geen deel uit van mijn zintuiglijk waarneembare en natuurlijke of fenomenale werkelijkheid. Het idee god laat zich al niet kennen en het "ding an sich" nog minder.
Daarmee hebt u niet aangetoond dat religie gelijkstaat met ongerijmdheid. Enkel dat God onze zintuiglijke mogelijkheden overstijgt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 21:38   #159
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De uwe.
Tot op heden heeft nog niemand in verband met dit gepruttel over germanen een stukje tekst uit een post van mij geciteerd waaruit zou moeten blijken dat ik iets anders beweer dan de pruttelaars. Ik heb zelfs uw bewering over "decennia" gecorrigeerd en daar "eeuwen" van gemaakt. Dat negeert u, en ook Jantje is ziende blind. Waarom? Uw manier van reageren suggereert dat u niet te goeder trouw bent. Dus wees een vent en wijs de woorden aan in mijn pist die u zo dwarszitten en die kennelijk deze totale discussie doen ontsporen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2018, 21:42   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Tot op heden heeft nog niemand in verband met dit gepruttel over germanen een stukje tekst uit een post van mij geciteerd waaruit zou moeten blijken dat ik iets anders beweer dan de pruttelaars. Ik heb zelfs uw bewering over "decennia" gecorrigeerd en daar "eeuwen" van gemaakt. Dat negeert u, en ook Jantje is ziende blind. Waarom? Uw manier van reageren suggereert dat u niet te goeder trouw bent. Dus wees een vent en wijs de woorden aan in mijn pist die u zo dwarszitten en die kennelijk deze totale discussie doen ontsporen.
Er zit mij niets dwars. Waar haalt u dat nu weer vandaan? Ik reageerde slechts op uw onjuiste voorstelling van de geschiedenis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be