Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2022, 13:27   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard Bedrijven vinden geen personeel

Bedrijven langs de A12 vinden geen personeel. Ja dat verhaaltje kennen we al jaren.
Tot wanneer mensen zich gaan aanbieden en dan is er opeens niemand meer nodig.
Die bedrijven maken graag gratis reclame. En als ze dan al eens iemand nodig hebben zijn hun eisen dermate dat niemand in aanmerking komt. Of je bent te oud of te groot of te klein het is altijd iets. Ik ken mensen genoeg die al lang naar werk zoeken.....maar ze zijn ondanks het goede mensen zijn allemaal te oud.

https://www.demorgen.be/nieuws/wie-h...neel~bfa95330/
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 17:32   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.878
Standaard

Het is nochtans de realiteit.....enkel decennia geleden is het alweer (ondergetekende begon toen net op de arbeidsmarkt) zo geregeld.Toenmalige bedrijven waren al stevig begonnen met "moderne managementstechnieken"...Hoewel men toen al HEEL GOED wist welke demografische bom er tikte.

De theorie was dat er moest "gefocust worden op de kernactiviteiten"...Dat betekende dat de functies die eigenlijk vrij nauwkeurig opgevolgd konden worden,produktiemensen en,jawel,onderhoudspersoneel snel als "te kostelijk" weggezet werden...Veelal letterlijk.
Alle non-focus activiteiten werden "uitbesteed" aan toeleveranciers,waarvan velen voor hetzelfde soort werk minder betaalden....

Geleidelijk aan daalden niet alleen het aantal jongeren maar ook hun keuze voor meer technische beroepen....(ze hadden allemaal wel een vader,broer....kennissen die te drogen werd gehangen door "modern management")

De decennia glijden voorbij en de oogst is nu volledig binnen...
Een nieuwe generatie ondernemers,zowel doende in het hamburgerflippen als ,inderdaad,zowat het ganse spectrum aan ietwat technische beroepen ondervinden het nu.......weinig kandidaturen,blijkbaar zelfs GEEN in steeds meer bedrijven....

Ja er zijn enige ingangseisen...Maar gezien het bedrijfsleven al decennia geleden niet de verantwoordleijkheid meer wilde nemen nieuwe mensen,pas van de school,verder op te leiden tot vakman(de school moest dat maar doen,en je moest jezelf maar opleiden) is de vijver leeg....zelfs als geen eisen meer gesteld worden.Ik moet niet speculeren,dit is al eerder begonnen in grote delen van de VS en het is nu aan ons.....

En voor medeforummers er over beginnen,schaf de werkloosheidsvergoedingen af en je zult zien,de situatie zal NIET fundamenteel verbeteren..Vlaanderen KAN natuurlijk economisch niet zo verder groeien (mijn regio draait eigenlijk op Franse grensarbeiders,die langzaam beginnen weg te sijpelen omdat in hun eigen streek er beetje bij beetje meer werk komt...hoe zou je zelf zijn,en ze worden ook een dagje ouder)


En in al die decennia zijn de bureau's,ondanks immense vooruitgang in de bureautica-technologie,stilletjes verder opgevuld met administratieve functies,de harems rondom de "managers"


O ja,we zien de groeiende overbodigheid van de ambtenaren van de VDAB.ook weer van die administratieve bezigheidstherapie op kosten van de gemeenschap.We hebben geen consulenten nodig maar hamburgerflippers en verwarmings-installateurs hé?
Wat could possibly go wrong...

Een ondernemer in Vlaanderen die mensen behoeft zou beter hier niet beginnen....ik suggerreer het Afrikaanse continent.

En dan is "the great resignation" die de VS treft hier nog niet begonnen,behalve in de horeca en de entertainment (welke idioot wil DAAR ooit nog zijn kloten voor afdraaien?)

Laatst gewijzigd door kelt : 29 januari 2022 om 17:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 17:50   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is nochtans de realiteit.....enkel decennia geleden is het alweer (ondergetekende begon toen net op de arbeidsmarkt) zo geregeld.Toenmalige bedrijven waren al stevig begonnen met "moderne managementstechnieken"...Hoewel men toen al HEEL GOED wist welke demografische bom er tikte.

De theorie was dat er moest "gefocust worden op de kernactiviteiten"...Dat betekende dat de functies die eigenlijk vrij nauwkeurig opgevolgd konden worden,produktiemensen en,jawel,onderhoudspersoneel snel als "te kostelijk" weggezet werden...Veelal letterlijk.
Alle non-focus activiteiten werden "uitbesteed" aan toeleveranciers,waarvan velen voor hetzelfde soort werk minder betaalden....

Geleidelijk aan daalden niet alleen het aantal jongeren maar ook hun keuze voor meer technische beroepen....(ze hadden allemaal wel een vader,broer....kennissen die te drogen werd gehangen door "modern management")

De decennia glijden voorbij en de oogst is nu volledig binnen...
Een nieuwe generatie ondernemers,zowel doende in het hamburgerflippen als ,inderdaad,zowat het ganse spectrum aan ietwat technische beroepen ondervinden het nu.......weinig kandidaturen,blijkbaar zelfs GEEN in steeds meer bedrijven....

Ja er zijn enige ingangseisen...Maar gezien het bedrijfsleven al decennia geleden niet de verantwoordleijkheid meer wilde nemen nieuwe mensen,pas van de school,verder op te leiden tot vakman(de school moest dat maar doen,en je moest jezelf maar opleiden) is de vijver leeg....zelfs als geen eisen meer gesteld worden.Ik moet niet speculeren,dit is al eerder begonnen in grote delen van de VS en het is nu aan ons.....

En voor medeforummers er over beginnen,schaf de werkloosheidsvergoedingen af en je zult zien,de situatie zal NIET fundamenteel verbeteren..Vlaanderen KAN natuurlijk economisch niet zo verder groeien (mijn regio draait eigenlijk op Franse grensarbeiders,die langzaam beginnen weg te sijpelen omdat in hun eigen streek er beetje bij beetje meer werk komt...hoe zou je zelf zijn,en ze worden ook een dagje ouder)


En in al die decennia zijn de bureau's,ondanks immense vooruitgang in de bureautica-technologie,stilletjes verder opgevuld met administratieve functies,de harems rondom de "managers"


O ja,we zien de groeiende overbodigheid van de ambtenaren van de VDAB.ook weer van die administratieve bezigheidstherapie op kosten van de gemeenschap.We hebben geen consulenten nodig maar hamburgerflippers en verwarmings-installateurs hé?
Wat could possibly go wrong...

Een ondernemer in Vlaanderen die mensen behoeft zou beter hier niet beginnen....ik suggerreer het Afrikaanse continent.

En dan is "the great resignation" die de VS treft hier nog niet begonnen,behalve in de horeca en de entertainment (welke idioot wil DAAR ooit nog zijn kloten voor afdraaien?)
Ik kan zeer veel van wat je schrijft beamen.
Zo heb je ook die ondernemers die bedrijven gaan helpen om efficiënter te werken.
De praat die ze verkopen is mooi, ik ben ook ooit naar zo'n sessie moeten gaan, ik heb nadien tegen de baas gezegd: "Voor mij hoeft dat niet meer! De theorie is allemaal heel mooi, maar als het op schaap scheren aankomt, moeten wij, de mannen van de vloer, toch maar onze plan trekken."

Ik weet niet wat zo'n bedrijfje telt per uur, maar het zal alvast niet min zijn.

Uiteindelijk is onze firma er na enkele jaren ook mee gestopt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 04:35   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zo heb je ook die ondernemers die bedrijven gaan helpen om efficiënter te werken.
Dat zullen dan nog eens experts zijn. Tegenwoordig heb je experts voor alles. Experten onderbroeken experten kousen en zakdoeken neuzen lippen fietsen voor alles is er een expert. Maar al die experten spreken mekaar steeds tegen.
Ik dacht dat je paar decennia geleden alleen een auto expert had.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 07:46   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat zullen dan nog eens experts zijn. Tegenwoordig heb je experts voor alles. Experten onderbroeken experten kousen en zakdoeken neuzen lippen fietsen voor alles is er een expert. Maar al die experten spreken mekaar steeds tegen.
Ik dacht dat je paar decennia geleden alleen een auto expert had.
Het probleem is dat ze niets kennen van het organiseren van een bedrijf.
Eigenlijk verkopen ze gebakken lucht en laten zich daar goed voor betalen.

Ik heb het zo dikwijls gezien in m'n loopbaan.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 januari 2022 om 07:47.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 09:15   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kan een firma nog wel investeren in onervaren werknemers? Als ge weet dat er een minimum loon is, en dat oompje overheid daar nog eens een extra voor wil hebben.

Ook, welke werknemer gaat er nu nog eentje aannemen die dit jaar (of de eerstvolgende 3 jaar) afstudeert? Eens de schoolstakingen voor het klimaat, nu al 2 jaar Corona-schoolstop, en dat bovenop het fenomeen dat de "standaard" scholen al een "paar" jaar een door de (r)overheid opgelegd "iedereen een diploma" beleid volgen.

Het voordeel van deze situatie, voor mezelf, is dat ik keuze heb en mijn eigen loonwensen kan stellen. (binnen mijn grenzen,'k kan mikken voor de maan, maar als ik maar tot aan het eerste verdiep geraak is het liedje snel over)
Maar ik heb geen 20 jaar meer te gaan voor ik verplicht moet stoppen met werken voor werkgevers...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 09:34   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kan een firma nog wel investeren in onervaren werknemers? Als ge weet dat er een minimum loon is, en dat oompje overheid daar nog eens een extra voor wil hebben.
Daar lijkt me ook het schoentje te wringen.
Kostprijs en een verstikkende regelgeving maakt dat onze jongeren nergens terecht kunnen om zelfs maar te weten te komen of
het ene of andere beroep voor hen aantrekkelijk is.

Ik ben nu 60 jaar ... één van de vijf kinderen en in mijn jeugd zowat overal gaan bijklussen om voor mezelf wat extra te kunnen aanschaffen.
Bij de boer gaan helpen, fietsen en bromfietsen herstellen, een handje gaan helpen in de bouw ....

Ik heb niet moeten wachten tot mijn 25 om twijfelend voor een beroep te kiezen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 januari 2022 om 09:34.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 09:51   #8
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kan een firma nog wel investeren in onervaren werknemers? Als ge weet dat er een minimum loon is, en dat oompje overheid daar nog eens een extra voor wil hebben.
Niet vergeten naar, gelang de bedrijvigheid, meestal bestaat uit werknemers zonder hoger diploma. Inpaksters, bandwerkers, chauffeurs, rek opvullers, kassiersters en ontelbare andere beroepen waar men hoogstens een paar weken inloopperiode nodig heeft.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 22:55   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bedrijven langs de A12 vinden geen personeel. Ja dat verhaaltje kennen we al jaren.
Tot wanneer mensen zich gaan aanbieden en dan is er opeens niemand meer nodig.
Die bedrijven maken graag gratis reclame. En als ze dan al eens iemand nodig hebben zijn hun eisen dermate dat niemand in aanmerking komt. Of je bent te oud of te groot of te klein het is altijd iets. Ik ken mensen genoeg die al lang naar werk zoeken.....maar ze zijn ondanks het goede mensen zijn allemaal te oud.

https://www.demorgen.be/nieuws/wie-h...neel~bfa95330/
De nagel op de kop !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 22:58   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kan een firma nog wel investeren in onervaren werknemers? Als ge weet dat er een minimum loon is, en dat oompje overheid daar nog eens een extra voor wil hebben.

Ook, welke werknemer gaat er nu nog eentje aannemen die dit jaar (of de eerstvolgende 3 jaar) afstudeert? Eens de schoolstakingen voor het klimaat, nu al 2 jaar Corona-schoolstop, en dat bovenop het fenomeen dat de "standaard" scholen al een "paar" jaar een door de (r)overheid opgelegd "iedereen een diploma" beleid volgen.

Het voordeel van deze situatie, voor mezelf, is dat ik keuze heb en mijn eigen loonwensen kan stellen. (binnen mijn grenzen,'k kan mikken voor de maan, maar als ik maar tot aan het eerste verdiep geraak is het liedje snel over)
Maar ik heb geen 20 jaar meer te gaan voor ik verplicht moet stoppen met werken voor werkgevers...
In Duitsland investeren bedrijven in onervaren werknemers: ze geven ze zélf een opleiding voor de jobs waarvoor ze werknemers te weinig hebben.
Sommige grote bedrijven bv Siemens hebben hun eigen "scholen" in verschillende steden waar ze een grote fabriek hebben.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2022, 21:01   #11
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Duitsland investeren bedrijven in onervaren werknemers: ze geven ze zélf een opleiding voor de jobs waarvoor ze werknemers te weinig hebben.
Sommige grote bedrijven bv Siemens hebben hun eigen "scholen" in verschillende steden waar ze een grote fabriek hebben.
Grote Duitse bedrijven laten zelfs zeventigers terugkomen om jongeren op te leiden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2022, 22:05   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Grote Duitse bedrijven laten zelfs zeventigers terugkomen om jongeren op te leiden.
Mercedes heeft 2 "banden" waar uitsluitend ouderen werken.
Mercedes is hierover heel tevreden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 08:59   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bedrijven langs de A12 vinden geen personeel. Ja dat verhaaltje kennen we al jaren.
Tot wanneer mensen zich gaan aanbieden en dan is er opeens niemand meer nodig.
Die bedrijven maken graag gratis reclame. En als ze dan al eens iemand nodig hebben zijn hun eisen dermate dat niemand in aanmerking komt. Of je bent te oud of te groot of te klein het is altijd iets. Ik ken mensen genoeg die al lang naar werk zoeken.....maar ze zijn ondanks het goede mensen zijn allemaal te oud.

https://www.demorgen.be/nieuws/wie-h...neel~bfa95330/
Velen willen niet werken. Liever uitslapen terwijl andere in de file staan aan te schuiven, genieten van de vrijheid, hier en daar wat in het zwart bijklussen om uiteindelijk iets minder of meer dan een full time werkende over te houden. De werkloosheidsval hé.

Het feit dat het vaak om vacatures gaat waarvoor je nauwelijks competenties nodig hebt gaat, spreekt boekdelen.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 1 februari 2022 om 09:00.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 11:32   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Velen willen niet werken. Liever uitslapen terwijl andere in de file staan aan te schuiven, genieten van de vrijheid, hier en daar wat in het zwart bijklussen om uiteindelijk iets minder of meer dan een full time werkende over te houden. De werkloosheidsval hé.

Het feit dat het vaak om vacatures gaat waarvoor je nauwelijks competenties nodig hebt gaat, spreekt boekdelen.
Wil je nog eens #1 lezen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 05:37   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.878
Standaard

Wel,"dankzij" covids zijn honderduizenden onderbetaalde en overwerkte loonslaven tot verbeterde inzichten gekomen hoe NUTTELOOS hun bestaan wel was en is

Bijvoorbeeld de mensen die op de luchthavens al het sjouwwerk betrekking hebbende op het laden en lossen van vliegtuigen doen....

Tijdens de Covids crisis zat een merendeel van hen noodgedwongen thuis.Hun job waar ze persoonlijk zoveel voor opofferden tijdens rare uren en voor een mager loontje bleek......"niet noodzakelijk"...


De gevolgen zijn nu,mei/juni 2022 al spectaculair zichtbaar in het VK (waar verschillende problemen terzefdertijd spelen natuurlijkj),maar ook al op het vasteland....

Al die luchtvaartmaatschappijen,en vooral hun sub-sub-subcontractors voor bagage-afhandeling hebben moeite om de vakantiepiekdrukte, die vanaf mei ontstaat, op te vangen zoals vroeger,(waarbij ze "wegwerpteams" inhuurden)...Die "wegwerpteams" BESTAAN niet meer,sollicitanten komen niet meer voor dergelijke shit-jobs.Bovendien,te veel vergeten,KOST het tegenwoordig geld om naar je werk te gaan,laat staan als het een onderbetaalde tijdelijke job is....

In het VK is het momenteel pandemonium op alle grote luchthavens,en blijkbaar is het op Schiphol ook heel erg leuk geworden...

Want verwende West-Europeanen willen op reis,zoals vroeger op een ingewikkelde en dure manier naar een ligstoel ergens in de zon,maar worden nu frontaal geconfronteerd met wachttijden,afzeggingen ,fouten....enfin alles om een vakantie eens lekker goed te laten beginnen.....


De ganse campagne die de grote reisorganisators europawijd deden om mensen weer op het vliegtuig naar de zon te krijgen is in de soep aan het lopen.....

Vliegticketjes van minder dan 100€ zelfs naar binnen Europa KUNNEN eigenlijk niet,IETS moest dan al die jaren "geven"....we zien nu wat er gebroken is en het zijn niet de managers....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 juni 2022 om 05:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 06:04   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel,"dankzij" covids zijn honderduizenden onderbetaalde en overwerkte loonslaven tot verbeterde inzichten gekomen hoe NUTTELOOS hun bestaan wel was en is

Bijvoorbeeld de mensen die op de luchthavens al het sjouwwerk betrekking hebbende op het laden en lossen van vliegtuigen doen....

Tijdens de Covids crisis zat een merendeel van hen noodgedwongen thuis.Hun job waar ze persoonlijk zoveel voor opofferden tijdens rare uren en voor een mager loontje bleek......"niet noodzakelijk"...


De gevolgen zijn nu,mei/juni 2022 al spectaculair zichtbaar in het VK (waar verschillende problemen terzefdertijd spelen natuurlijkj),maar ook al op het vasteland....

Al die luchtvaartmaatschappijen,en vooral hun sub-sub-subcontractors voor bagage-afhandeling hebben moeite om de vakantiepiekdrukte, die vanaf mei ontstaat, op te vangen zoals vroeger,(waarbij ze "wegwerpteams" inhuurden)...Die "wegwerpteams" BESTAAN niet meer,sollicitanten komen niet meer voor dergelijke shit-jobs.Bovendien,te veel vergeten,KOST het tegenwoordig geld om naar je werk te gaan,laat staan als het een onderbetaalde tijdelijke job is....

In het VK is het momenteel pandemonium op alle grote luchthavens,en blijkbaar is het op Schiphol ook heel erg leuk geworden...

Want verwende West-Europeanen willen op reis,zoals vroeger op een ingewikkelde en dure manier naar een ligstoel ergens in de zon,maar worden nu frontaal geconfronteerd met wachttijden,afzeggingen ,fouten....enfin alles om een vakantie eens lekker goed te laten beginnen.....


De ganse campagne die de grote reisorganisators europawijd deden om mensen weer op het vliegtuig naar de zon te krijgen is in de soep aan het lopen.....

Vliegticketjes van minder dan 100€ zelfs naar binnen Europa KUNNEN eigenlijk niet,IETS moest dan al die jaren "geven"....we zien nu wat er gebroken is en het zijn niet de managers....
Shitjobs of niet.
De jobs worden gewoon te weinig betaald i.v.m. het dopgeld (met alle voordelen van dien).

Ik merk het zo vaak in de bijzondere commissie.
Ik persoonlijk zou ook niet staan te springen voor werk moest ik zo'n voordelen hebben en ondertussen hier en daar een klus kunnen klaren.

Als je weet dat het bijzonder Comité veel strenger is dan de VDAB, ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2022, 06:28   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Niet vergeten naar, gelang de bedrijvigheid, meestal bestaat uit werknemers zonder hoger diploma. Inpaksters, bandwerkers, chauffeurs, rek opvullers, kassiersters en ontelbare andere beroepen waar men hoogstens een paar weken inloopperiode nodig heeft.
Ook die paar weken inloopperiode moet volle pot aan de (r)overheid betaald worden.
En als een "nieuwe" niet voldoet, kost het nog geld ook om er van af te geraken.
Als die 3 maand is blijven plakken, mag je die al een week extra betalen.... Na een jaar is dat 7 weken....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2022, 08:22   #18
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.670
Standaard

Er zijn eigenlijk twee verschillende problemen. Er zijn inderdaad veel jobs waar je niets voor hoeft voor te kennen die niemand wil doen omdat ze zwaar en smerig zijn en te weinig betaald worden. Twee mogelijke oplossingen: meer illegalen en migranten zodat je meer voorraad aan wanhopige mensen hebt die voor een kom bonen en een joint dat werk willen doen; of net andersom migranten massaal terugsturen opdat de lonen stijgen en het aanbod van die jobs mindert doordat de vraag naar de bovenliggende producten daalt vanwege de reëlere kostprijs ervan.

De grootste problemen situeren zich toch vooral daar waar men wel iets moet kennen. Daar is de oplossing dat men de bullshitjobs moet afschaffen. Gedaan met integratiediensten, diversiteitsabteilungen, betaald activisme, ... . Gedaan met het hobbyisme. Laat allemaal die mensen maar eens beginnen werk doen waar vraag naar is die ze niet zelf creëren. School al die luie of psychotische 'linksen' om maw. Laat de Anuna's maar treinen vol verrijkers en kansenparels begeleiden, 's nachts straatruzies ontmijnen bij de politie, software ontbuggen of beveiligen, onder tijdsdruk complexe technische mankementen verhelpen, overwerkte afdelingen managen of obese bejaarden wassen en inspuiten ipv "iets te gaan doen in de mensenrechten" of in het 'wokefeminisme 4.0'.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 2 juni 2022 om 08:23.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2022, 21:37   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Er zijn eigenlijk twee verschillende problemen. Er zijn inderdaad veel jobs waar je niets voor hoeft voor te kennen die niemand wil doen omdat ze zwaar en smerig zijn en te weinig betaald worden. Twee mogelijke oplossingen: meer illegalen en migranten zodat je meer voorraad aan wanhopige mensen hebt die voor een kom bonen en een joint dat werk willen doen; of net andersom migranten massaal terugsturen opdat de lonen stijgen en het aanbod van die jobs mindert doordat de vraag naar de bovenliggende producten daalt vanwege de reëlere kostprijs ervan.

De grootste problemen situeren zich toch vooral daar waar men wel iets moet kennen.
U hebt duidelijk gedacht aan gedacht aan jobs die zwaar, smerig en zelfs gevaarlijk zijn.
Even een voorbeeld geven. Hoe gaat een firma de eigen "afwateringsbuizen" proper krijgen als er door een fout een mengsel van stollend materiaal en giftige gassen in in zit? Ik ken de problematiek, maar het gereedschap daarvoor nodig om het veilig en op realistische termijn uit te voeren is niet iets dat een doorsnee KMO kan bekostigen, en vele grote firma's boekhoudkundig niet willen verantwoorden.
Ik weet ook dat ik regelmatig samenwerk met mensen die dit soort van klussen voor de kiezen krijgen.
En ik weet ook , als ik morgen beter betaald wil worden, ik aan de slag kan bij deze firma's.
Maar ik ben dan ook niet heetlijmspuiter 7 op de productieinpaklijn van Amazon.

Citaat:
Daar is de oplossing dat men de bullshitjobs moet afschaffen. Gedaan met integratiediensten, diversiteitsabteilungen, betaald activisme, ... . Gedaan met het hobbyisme. Laat allemaal die mensen maar eens beginnen werk doen waar vraag naar is die ze niet zelf creëren. School al die luie of psychotische 'linksen' om maw. Laat de Anuna's maar treinen vol verrijkers en kansenparels begeleiden, 's nachts straatruzies ontmijnen bij de politie, software ontbuggen of beveiligen, onder tijdsdruk complexe technische mankementen verhelpen, overwerkte afdelingen managen of obese bejaarden wassen en inspuiten ipv "iets te gaan doen in de mensenrechten" of in het 'wokefeminisme 4.0'.
Probleem is, dan hebben we plotseling een paar 100 000 invaliden en werklozen bij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2022, 21:56   #20
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Probleem is, dan hebben we plotseling een paar 100 000 invaliden en werklozen bij.
Als een invalide / werklozen uitkering minder is dan dat van die "bullshitjobs", en dat lijkt me zo te zijn, dan is dat toch positief?
Meer zelfs, veel van die "bullshitjobs" zijn zelfs destructief, ze hinderen mensen met "echte" jobs. Van tegenwerken via niksdoen naar meewerken, is toch de trend to go?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be