Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2006, 19:31   #1
de kat
Partijlid
 
de kat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 264
Standaard Jachtwet deugt niet

Wisten jullie dat een jager zeer kort bij je woning mag jagen??? Hij mag enkel niet binnen 150m van het huis in de richting van het huis schieten.
Verder kan alles. Geeft me wel een "veilig" gevoel.
Buiten dat ze de natuur kapot maken, ontnemen ze burgers ook hun veiligheids gevoel in eigen huis en tuin. Maar dat is de wet......moet er maar een kind geofferd worden wil men iets ondernemen. Dacht altijd dat elke burger recht heeft op een veilige thuis, zowel binnen als in hun tuin. Nee dus..............
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 007.jpg‎
Bekeken: 424
Grootte:  442,9 KB
ID: 16106  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 012.jpg‎
Bekeken: 406
Grootte:  540,7 KB
ID: 16107  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 010.jpg‎
Bekeken: 416
Grootte:  571,1 KB
ID: 16108  

de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 20:20   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Daar er bijna geen wild zit in de bossen waar de jagers nog in mogen, moeten ze wel in de bebouwde kommen beginnen jagen.

De reeën, vossen, everzwijnen, konijnen en fazanten zullen wel in de tuinen van de mensen zitten nu zekers.
Of onze kideren zouden nu ook toegelaten wild zijn.
Maar die wet is er idd, 150meter van gebouwen en wegen.
Dat is volgens de wet de maxi dodelijke afstand van een vuurwapen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 22:08   #3
Ratzo
Partijlid
 
Geregistreerd: 20 april 2005
Berichten: 258
Standaard

De jachtwet is op vele punten idioot. Zo mag er in België alleen met vuurwapens worden gejaagd. (Het projectiel moet door een loop worden afgeschoten.)

Jagen met een klassieke boog, zoals de mens sinds de prehistorie gedurende vele duizenden jaren heeft gedaan, is hier verboden.

Nochtans is de jacht met de boog oneindig veel moeilijker. Het wild heeft ook een grote kans om (ongeschonden) te ontsnappen.

De doeltreffende dracht van een boog is ongeveer 20 meter, veel korter dan van een vuurwapen. Bovendien vergt het enorm veel geduld om de prooi te besluipen. Geen sport voor vadsige venten van middelbare leeftijd die liever met hagel alles afknallen wat beweegt of opvliegt.

In Amerika, Canada en bijvoorbeeld Frankrijk is de jacht met de boog wel toegelaten. In Afrika wordt natuurlijk ook met de boog gejaagd.

Voor wie interesse krijgt: bedenk dat je een Kaapse buffel van 900 kilo moet neerleggen met één pijl. Een boog met 50 pond trekkracht is voor groot wild het minimum. Alleen voldoende getrainde boogschutters (met spieren) kunnen daarmee een pijl met de nodige precisie door de beide longen schieten. Als dat niet lukt is het te hopen dat je zeer snel kan lopen. Een gewonde buffel gaat immers achter de jager aan. Jagen kan dus een échte sport zijn.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat jagers met de boog toch ook een vuurwapen meenemen om een aangeschoten dier desnoods uit zijn lijden te kunnen verlossen. Maar dat is slechts zelden nodig. Boogschutters beschouwen het als een mislukking en een oneer als het wild niet onmiddellijk door de pijl sterft.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 22:59   #4
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Wisten jullie dat een jager zeer kort bij je woning mag jagen??? ..............
Maar al te goed Bijna iedere zondag vanaf 15 augustus als de zon opkomt worden wij 'gewekt'
Honden en kinderen worden hier binnen gehouden, doch de verloren gevolgen hagel zou onschadelijk zijn. Aangenaam is het allsinds niet.

De politie bellen denkt u ? ja hoor, er staat altijd wel iemand op de uitkijk met een fluitje in de aanslag en wanneer de nood het hoogst is zijn de jagers weer terug op hun stukje waar ze wel mogen schieten. Alle paieren en vergunningen uiteraard in orde.

Advies van de politie: de heren natuurbeheerders niet provoceren door hun op te bellen. Ze staan daar nogal machteloos tegenover met een niet onbestaande kans dat ik af en toe getrakteerd kan worden met enkele extra salvo's in de richting van mijn huis.

Als er in de natuur een teveel aan wilde*kuch* dieren is, moeten deze afgeschoten worden, maar wat als er een teveel is aan jagers ?
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 01:16   #5
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Wisten jullie dat een jager zeer kort bij je woning mag jagen??? Hij mag enkel niet binnen 150m van het huis in de richting van het huis schieten.
Verder kan alles. Geeft me wel een "veilig" gevoel.
Buiten dat ze de natuur kapot maken, ontnemen ze burgers ook hun veiligheids gevoel in eigen huis en tuin. Maar dat is de wet......moet er maar een kind geofferd worden wil men iets ondernemen. Dacht altijd dat elke burger recht heeft op een veilige thuis, zowel binnen als in hun tuin. Nee dus..............
En die mensen zijn aan het jagen? Mij geven de foto's de indruk dat deze mensen gewoon op doortocht zijn naar hun jachtgebied en jij heel weinig kan uitstaan.
Hun wapen is open...dus niks om bang van te hebben.
En met de soort munitie waar zij mee schieten, zoals ik aan hun wapens kan zien op het eerste zicht moet je echt geen schrik meer hebben op 150m...zelfs op 100meter doet da al niks ni meer.

Je moet wa verdraagzamer worden
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 07:31   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
En die mensen zijn aan het jagen? Mij geven de foto's de indruk dat deze mensen gewoon op doortocht zijn naar hun jachtgebied en jij heel weinig kan uitstaan.
Hun wapen is open...dus niks om bang van te hebben.
En met de soort munitie waar zij mee schieten, zoals ik aan hun wapens kan zien op het eerste zicht moet je echt geen schrik meer hebben op 150m...zelfs op 100meter doet da al niks ni meer.

Je moet wa verdraagzamer worden
Deze die met hagel schieten kunnen idd geen mensen meer doden op 100meter. Dan kunnen zij ze enkel nog ernstig verwonden. Een oogje uitschieten of zo. Maar deze die met plofkogels werken en hun kogels krachtiger maken kunnen zelfs tot 500 meter doden en zwaar verminken.
Maar ja, dat zullen wel zaken zijn die jagers niet doen zekers.
Alleen spijtig voor hen dat er mensen zijn die tegen hun hobby zijn, die heel goed weten wat er gebeurd en hoe ze kunnen nagaan of ze hun kogels hebben verzwaard of niet. Zonder deze te moeten afvuren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 08:29   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.411
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wat een hoop gezeik.
Ik ben een amateur boogschutter. En kruisboogschutter.
Ik ga niet jagen op een kaapse buffel, want mijn maximale trekkracht met een boog met een redelijke stand en richttijd is net 87 pound, net geen 40 kg.
Mijn boog, wat een wapen is dat zelfs geen registratie vereist is met moeite een 50ponder. Maar daarmee raak ik wel een doel op 45 m mee met een accuratie van 87% Hiermee bedoel ik, 87% op het 5 cm midden. Dit wil zeggen, een mens op 45m is dood. Dat ik nu het hart of de maag raak maakt niet veel verschil meer uit.
Maar groot wild is wat anders dan een mens of een doelwit uit riet.

Met mijn Sint Jansboog doe ik dat met 250 pound met een accuratie van 89%. Met een maximum bereik van 100 m. En een dodelijk bereik van meer dan 220 meter.
Nogmaals, voor mij niet genoeg om op groot wild te jagen.
Misschien omdat ik toch te weekhartig ben? Ik schiet alleen op levenloze doelen
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 08:46   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Wisten jullie dat een jager zeer kort bij je woning mag jagen??? Hij mag enkel niet binnen 150m van het huis in de richting van het huis schieten.
Verder kan alles. Geeft me wel een "veilig" gevoel.
Buiten dat ze de natuur kapot maken, ontnemen ze burgers ook hun veiligheids gevoel in eigen huis en tuin. Maar dat is de wet......moet er maar een kind geofferd worden wil men iets ondernemen. Dacht altijd dat elke burger recht heeft op een veilige thuis, zowel binnen als in hun tuin. Nee dus..............
Op de openbare weg, domein, heb je inderdaad niks te zeggen, men mag met ne model 9 zo ronlopen, ze waren reglementair bezig, behalve misschien hun loslopende hond...

Maar dien dude op uwen hof, ... kijk moest da mijnen hof, zijn, hij zou toch moeten maken dat hij eraf is, trespassing, weet u wel, Maar heb je een omheinig rond uw tuin staan, indien, niet, vrees ik dat ge inderdaad weinig kunt zeggen.

Verder wil ik u wel geruststellen dat men indien men in de richting van uw huis zou vuren, met die afstand van 150 meter in gedachte, natuurlijk, de hagel geen noemenswaardige schade zou aanrichten, Nu ik zou net als u ook heel boos zijn en wet of geen wet, ze zouden op flink wat lood in hun richting getrakteerd worden. kwestie van even te laten zien, dak daar nie mee gedien ben.


Hier in Italië is het zelf zo, dat als uw domein niet is afgemaakt, men er vrij over mag om te jagen en men er mag op jagen. U moet weten dat er hier bijna niks is afgemaakt, omdat de terreinen, (zeker van boerderijen enz... ) enorm groot zijn. Een kennis van mij woont hier in een valei, wel bijna heel die valei, is van hun ... ze hebben Km ' s en Km's afsluiting moeten plaatsen, om de jagers buiten te houden, zij gaan beesten houden die vrij duur zijn en die mensen willen niet dat die beesten opgeschrikt worden (stressgevoelig) en gaan lopen, ... (paar duizend euro per beestje... )

Ge moet bovendien ook nog een speciale toelating vragen om uw terrein vrij van jacht te laten verklaren en dan zetten ze zo van die gele verbodsbordjes rond uw terrein. Ik woon aan de rand van de stad en hier bij ons in straat staat zo ook een bordje, zonder dat, hebben ze recht, om te jagen.

Nu een oplossing is natuurlijk goe veel lawaai maken als die figuren daar zijn dat al het wild gaat lopen. of ne groten hond met een agressief basken en grote tanden , wil ook wel lukken.

Dat is een van de oplossingen van onze collega's hier in 't veld, en beest van 60 kilo in den hof, met ne gemene killerblik, en nen bas, waar zelf de wolven schrik van hebben, ... maar 't is nen braven zulle, maar de jachthonden doen het er wel van in hun broek.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 08:50   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daar er bijna geen wild zit in de bossen waar de jagers nog in mogen, moeten ze wel in de bebouwde kommen beginnen jagen.

De reeën, vossen, everzwijnen, konijnen en fazanten zullen wel in de tuinen van de mensen zitten nu zekers.
Of onze kideren zouden nu ook toegelaten wild zijn.
Maar die wet is er idd, 150meter van gebouwen en wegen.
Dat is volgens de wet de maxi dodelijke afstand van een vuurwapen.
Van ne revolver en een hagelgeweer, maar als ge tegen ne kogel van ne .270 W loopt op 150 meter, dan gaat ge toch nen degelijken begrafenis ondernemer moeten zoeken en .270 W is een toegelaten jachtkaliber in België het wordt gebruikt voor de jacht of wilde zwijnen , etc... en als ge u de kogels uit uwe legertijd kunt herinneren, ze zijn een tikje groter als de NAVO patroon, zijn ongeveer even snel maar hebben een loden kop voor mushrooming, dus dodelijker.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 09:24   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Van ne revolver en een hagelgeweer, maar als ge tegen ne kogel van ne .270 W loopt op 150 meter, dan gaat ge toch nen degelijken begrafenis ondernemer moeten zoeken en .270 W is een toegelaten jachtkaliber in België het wordt gebruikt voor de jacht of wilde zwijnen , etc... en als ge u de kogels uit uwe legertijd kunt herinneren, ze zijn een tikje groter als de NAVO patroon, zijn ongeveer even snel maar hebben een loden kop voor mushrooming, dus dodelijker.

Ik weet dat zelfs bepaald revolvers zeer doeltreffend en dodelijk zijn tot op meer dan 250 meter. Maar die mogen gelukkig niet gebruikt worden bij de jacht.

En van de wapens en munitie die wel gebruikt word bij de jacht ben ik ook zeer goed op de hoogte hoor. Ik ging vroeger uit met twee wapenhandelaars en teste vaak samen met hen munitie op hun privé schietstand.

Er is zelfs munitie die van een everzwijn niet veel over laat als die het dier raakt. Gelukkig nu verboden in Europa.
En idd een goede schutter kan een dier en mens nog doden op meer dan 500meter met de toegelaten wapens en munitie.

Gelukkig moeten de jagers nog een toelating hebben om op de velden te mogen jagen en kunnen zij niet zelf beslissen waar hun jachtgebied ligt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 11:10   #11
Ratzo
Partijlid
 
Geregistreerd: 20 april 2005
Berichten: 258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat een hoop gezeik.
Ik ben een amateur boogschutter. En kruisboogschutter.
Ik ga niet jagen op een kaapse buffel, want mijn maximale trekkracht met een boog met een redelijke stand en richttijd is net 87 pound, net geen 40 kg.
Mijn boog, wat een wapen is dat zelfs geen registratie vereist is met moeite een 50ponder. Maar daarmee raak ik wel een doel op 45 m mee met een accuratie van 87% Hiermee bedoel ik, 87% op het 5 cm midden. Dit wil zeggen, een mens op 45m is dood. Dat ik nu het hart of de maag raak maakt niet veel verschil meer uit.
Maar groot wild is wat anders dan een mens of een doelwit uit riet.

Met mijn Sint Jansboog doe ik dat met 250 pound met een accuratie van 89%. Met een maximum bereik van 100 m. En een dodelijk bereik van meer dan 220 meter.
Nogmaals, voor mij niet genoeg om op groot wild te jagen.
Misschien omdat ik toch te weekhartig ben? Ik schiet alleen op levenloze doelen
Wat is nu eigenlijk uw stelling? Dat 87 of 250 pond niet genoeg is om te jagen?

Laatst gewijzigd door Ratzo : 23 november 2006 om 11:12.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 11:37   #12
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Eigenlijk horen wapens niet thuis in bewoonde gebieden laat staan woonkernen. Er zou voor de niet jager een mogelijkheid moeten bestaan om deze gewapende bendes uit uw omgeving weg te houden maar daar zal geen politieker zijn nek voor uitsteken. Ze behoren zelf tot de "elite" die zich alle rechten toeëigenen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 11:38   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik weet dat zelfs bepaald revolvers zeer doeltreffend en dodelijk zijn tot op meer dan 250 meter. Maar die mogen gelukkig niet gebruikt worden bij de jacht.

En van de wapens en munitie die wel gebruikt word bij de jacht ben ik ook zeer goed op de hoogte hoor. Ik ging vroeger uit met twee wapenhandelaars en teste vaak samen met hen munitie op hun privé schietstand.

Er is zelfs munitie die van een everzwijn niet veel over laat als die het dier raakt. Gelukkig nu verboden in Europa.
En idd een goede schutter kan een dier en mens nog doden op meer dan 500meter met de toegelaten wapens en munitie.

Gelukkig moeten de jagers nog een toelating hebben om op de velden te mogen jagen en kunnen zij niet zelf beslissen waar hun jachtgebied ligt.
Die pistolen die je bedoeld, zijn in de meeste gevallen wel enkelschots wapens die met geweer munitie schieten, nu ne 45 met nen lange loop of IMI Dessert Eagle, zal ook wel wat verder dan 100 meter u nog omleggen, maar dat zijn al geen standaard pistolen of revolvers meer...

Met ne .500 Nitro Express, of zware munitie uit de .300 en .400 reeks zal er van uw varkske inderdaad niet veel meer over blijven, maar da is dan ook om oliefanten , nijlpaarden en grote buffels mee om te leggen.

Maar inderdaad, tot voor kort vrij te krijgen bij uw plaatselijke gewerenboer, alleen vrij duur speelgoed, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 11:41   #14
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik weet dat zelfs bepaald revolvers zeer doeltreffend en dodelijk zijn tot op meer dan 250 meter. Maar die mogen gelukkig niet gebruikt worden bij de jacht.

En van de wapens en munitie die wel gebruikt word bij de jacht ben ik ook zeer goed op de hoogte hoor. Ik ging vroeger uit met twee wapenhandelaars en teste vaak samen met hen munitie op hun privé schietstand.

Er is zelfs munitie die van een everzwijn niet veel over laat als die het dier raakt. Gelukkig nu verboden in Europa.
En idd een goede schutter kan een dier en mens nog doden op meer dan 500meter met de toegelaten wapens en munitie.

Gelukkig moeten de jagers nog een toelating hebben om op de velden te mogen jagen en kunnen zij niet zelf beslissen waar hun jachtgebied ligt.
Welke revolvers mogen dat dan wel zijn?
Welke munitie bedoelt u?
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 12:05   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Welke revolvers mogen dat dan wel zijn?
Welke munitie bedoelt u?
Er zijn enkelschots pistolen die geweermunitie afschieten.

Ook bestaan er wildcats, dat zijn omgebouwde wapens voor specifieke munitie af te schieten, of kan er ook wildcat munitie afgeschoten worden, (speciaal gebouwde calibers of ladingen)

De Webley (pistool van den Charles Bronson in de Death Wish films) bv, is zo'n ding, dat serieuze capaciteiten heeft, het heeft een speciaal kaliber, langere loop etc... Ik weet niet de exacte range, maar ik denk dat het beangstigend ver en accuraat schiet.

Een .22 stinger patroon heeft een effectief dodelijke range van 1800 meter volgens de verpakking, dit is een munitie die gebruikt wordt in .22 semi automatische geweren. Maar steekt dat in een .22 pistool en dan marcheert dat ook, sommige competitiespistolen zouden u dan wel eens heel raar kunnen doen kijken van het resultaat. Ik ben zelf verschoten van het acuuraat schieten van een semi automatisch .22 geweer over 100 meter, een geweerke een ocassie dat ik voor 7000 ballen gekocht heb, al honderden patronen mee afgeschoten, ik moet zelf regelmatig al de vijzen aandraaien, om het niet uit mekaar te laten donderen... Maar ik kan u zeggen het schiet heel correct met die kijker van amper 4000 frank die erop staat.

Als ge een iets langere loop op het pistool hebt, kunt ge veel verder accuraat schieten, er zijn wapens waar addapterkits voor bestaan enz..
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 12:13   #16
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Er zijn enkelschots pistolen die geweermunitie afschieten.

Ook bestaan er wildcats, dat zijn omgebouwde wapens voor specifieke munitie af te schieten, of kan er ook wildcat munitie afgeschoten worden, (speciaal gebouwde calibers of ladingen)

De Webley (pistool van den Charles Bronson in de Death Wish films) bv, is zo'n ding, dat serieuze capaciteiten heeft, het heeft een speciaal kaliber, langere loop etc... Ik weet niet de exacte range, maar ik denk dat het beangstigend ver en accuraat schiet.

Een .22 stinger patroon heeft een effectief dodelijke range van 1800 meter volgens de verpakking, dit is een munitie die gebruikt wordt in .22 semi automatische geweren. Maar steekt dat in een .22 pistool en dan marcheert dat ook, sommige competitiespistolen zouden u dan wel eens heel raar kunnen doen kijken van het resultaat. Ik ben zelf verschoten van het acuuraat schieten van een semi automatisch .22 geweer over 100 meter, een geweerke een ocassie dat ik voor 7000 ballen gekocht heb, al honderden patronen mee afgeschoten, ik moet zelf regelmatig al de vijzen aandraaien, om het niet uit mekaar te laten donderen... Maar ik kan u zeggen het schiet heel correct met die kijker van amper 4000 frank die erop staat.

Als ge een iets langere loop op het pistool hebt, kunt ge veel verder accuraat schieten, er zijn wapens waar addapterkits voor bestaan enz..
In theorie misschien maar op 250 meter met een pistool accuraat schieten lijkt me wat ver.
Uiteraard doet dat weing terzake aan de jachtwet.
Overigens mag men wel met roofvogels jagen dus het is niet zo dat men enkel met vuurwapens de jacht mag bedrijven.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 12:44   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
In theorie misschien maar op 250 meter met een pistool accuraat schieten lijkt me wat ver.
Uiteraard doet dat weing terzake aan de jachtwet.
Overigens mag men wel met roofvogels jagen dus het is niet zo dat men enkel met vuurwapens de jacht mag bedrijven.
Voor een goed geoefende schutter is dit met sommige pistolen en revolvers echt geen probleem hoor.
En met bepaalde munitie soorten hoeft men echt niet zeer accuraat te schieten, het doelwit raken is voldoende om het te doden of zwaar te verwonden.

Ja wel hoor. Moest men dit type verbieden dan zou het al veel veiliger zijn om de jagers zodicht bij de bebouwde kommen te laten jagen.
En de wapenhandellaar waarvan ik heb geleerd wat de mogelijkheden van sommige wapens en kogels zijn is niet één van de minste hoor.

Ja, maar dan is voor veel jagers de kik van het doden en zich supermachtig te voelen tegen over de andere diersoorten er af.

En voor mij zou er idd maar op twee manieren mogen gejaagd worden.
Met gewone handboog en met behulp van dieren, maar dit beperkt tot maximum drie dieren per groep van 10 jagers en niet meer dan 20 jagers in 1 jachtterrein.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 13:16   #18
postbus24
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
....zoals ik aan hun wapens kan zien op het eerste zicht moet je echt geen schrik meer hebben op 150m...zelfs op 100meter doet da al niks ni meer.

Je moet wa verdraagzamer worden
Wat dacht je van het lawaai !?
Mag ik bij onder het raam van de slaapkamer komen vuurwerk afschieten op zondagochtend om 6u30 ?

Mijn kippen die deze loden bollekes opeten ? is da gezond volgens u ? (om dan nog maar te zwijgen over de tonnen !!!! lood die zo jaarlijks in de natuur versprijd worden )

En wat met de half afgeschoten beesten die op men terras komen sterven? sommigen krijgen hier een erektie van maar persoonlijk schep ik er geen genoegen in om da beest de kop uit te moeten trekken

Vertel mij eens tot hoever moet ik verdraagzaam zijn voor UW vrijetijdsbesteding als ik vragen mag ?
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 13:29   #19
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

De foto's deden mij denken aan jagers op doortocht. Ze doen dit dan nog keurig met het geweer open. Ik kan niet zien op de foto of er nog patronen in de loop steken, maar ik vermoed van niet. Honden mogen inderdaad los lopen als het tijdens de jacht is.
Een typisch hagelschot draagt niet echt ver. Het zal wel 100 m vliegen maar is dan al zijn energie al kwijt. Geloof me, ik heb regelmatig lood in mijn richting gehad, meestal door stropers. Met de krachtigste patronen, die bv. tijdens de jacht op haas wordt gebruikt kom je misschien zo'n meter of 75 ver.
Vergelijk ook zeker niet de jacht op kleinwild en het hagelgeweer met de jacht op grootwild met de kogel. Bij jacht op grootwild zal je merken dat men op het moment van de jacht een gebied afzet, dit om te vermijden dat een verloren kogel iemand zou treffen.
Bovendien hoeft jacht niet elitair te zijn. Ik ken een aantal jagers die heel het jaar hun centjes sparen om enkele maanden te kunnen jagen.
Verder is het ook verboden met lood-of zinkhagel te schieten. Je vindt de nodige informatie over met welke wapens en welke munitie gewerkt kan worden, naast een boel andere bepalingen in 28 oktober 1987 - Besluit van de Vlaamse regering betreffende het gebruik van vuurwapens en munitie bij de jacht in het Vlaamse gewest. (Belg. Stbl. 14 november 1987).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 14:12   #20
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor een goed geoefende schutter is dit met sommige pistolen en revolvers echt geen probleem hoor.
En met bepaalde munitie soorten hoeft men echt niet zeer accuraat te schieten, het doelwit raken is voldoende om het te doden of zwaar te verwonden.

Ja wel hoor. Moest men dit type verbieden dan zou het al veel veiliger zijn om de jagers zodicht bij de bebouwde kommen te laten jagen.
En de wapenhandellaar waarvan ik heb geleerd wat de mogelijkheden van sommige wapens en kogels zijn is niet één van de minste hoor.

Ja, maar dan is voor veel jagers de kik van het doden en zich supermachtig te voelen tegen over de andere diersoorten er af.

En voor mij zou er idd maar op twee manieren mogen gejaagd worden.
Met gewone handboog en met behulp van dieren, maar dit beperkt tot maximum drie dieren per groep van 10 jagers en niet meer dan 20 jagers in 1 jachtterrein.
Op 250 m op een bewegend doelwit met ne revolver? Dan zijt ge ne straffe.
Het is niet omdat je theoretische mogelijkheden hebt met een wapen dat je die ook toepast.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be